Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-02-24, 16:57
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Grekiska språkets historie

Dette viser bilde fra den omdiskuterte klippen på Kongsberg,
Får ikke bildet inn, kan noen hjelpe meg,
velger ut bilde http://i251.photobucket.com/albums/g...ti/Eikona1.jpg

Setter inn markøren kopierer linken, , klikker på den gule legg inn bilde ikonen, kopierer linken og klikker ok, ingen ting hender

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-02-24 klockan 17:01.
  #22  
Gammal 2008-02-24, 17:06
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Grekiska språkets historie

Bilde av de minoiske skrifttegnene på Kongsberg

http://i251.photobucket.com/albums/g...ti/Eikona3.jpg
  #23  
Gammal 2008-02-24, 17:10
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Grekiska språkets historie

Linear a inskriften med Aartuns desifrering sett i sammenlikning med William Brice katalog over Linear A


http://i251.photobucket.com/albums/g...ti/Eikona5.jpg


Det ser ut som at linken til bildene funker!

Jeg har selv vært på hellerristingsfeltet på Kongsberg 2002 og tatt bildene.

Personene på klippen er meg selv tv. og Johan Jarnes

Senast redigerad av sven.kriti den 2008-02-24 klockan 18:01.
  #24  
Gammal 2008-02-24, 17:43
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Grekiska språkets historie

- unnskyld et lite "sidespor" i tråden, jeg leter etter innlegg du gjorde med greskundervisning, hadde ikke tid da jeg så det, men vil gjerne finne igjen innlegget kari
  #25  
Gammal 2008-02-29, 22:19
Bille Bille är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 5
Standard Sv: Grekiska språkets historie

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Linear a inskriften med Aartuns desifrering sett i sammenlikning med William Brice katalog over Linear A


http://i251.photobucket.com/albums/g...ti/Eikona5.jpg


Det ser ut som at linken til bildene funker!

Jeg har selv vært på hellerristingsfeltet på Kongsberg 2002 og tatt bildene.

Personene på klippen er meg selv tv. og Johan Jarnes
Takk for svar! Det er kanskje ikke så rart at norske arkeologer får "bakoversveis", som du skriver, ved tanken på at minoere skal ha kommet fra Kreta til Norge/Kongsberg i eldre bronsealder. Det virker som om de ikke klarer å forestille seg at det var mulig å nå Norge fra middelhavsområdet den gang. Det ville kanskje være en vekker for dem å peke på at noen greide å finne Påskeøya i forhistorisk tid, 4000 km fra Syd-Amerika og nesten like langt fra Polynesia. Det ville nok være atskillig lettere å finne Norge fra Kreta.
De svenske forskerne sier jo rett ut at det har vært en direkte forbindelse mellom Kreta/Mykene og Sverige i eldre bronsealder, indisiene er så sterke, at de ikke er i tvil om det. Men de har manglet det håndfaste beviset på at minoere fra Kreta virkelig har befunnet seg i Skandinavia. Og så viser det seg at "the missing link" dukker opp på Kongsberg, i form av en minoisk innskrift på et helleristningsfelt! De svenske forskerne har altså hatt helt rett i sine slutninger! Svenskene har åpnet helt nye veier i skandinavisk arkeologisk forskning. Og dette har ikke norske forskere grepet fatt i?

Bildene som du har lagt inn viser jo at beviset ligger rett foran øynene på en, i Kongsberg. Utrolig at en norsk-"gresk" forbindelse eksisterte allerede for mer enn 3500 år siden. Det knytter jo helt spesielle bånd mellom Hellas og Norge.
Det kan ikke være tvil om at inskripsjonen er forhistorisk. Huggteknikken beviser det. De ujevne furene i skrifttegnene kan ikke være laget med harde metallredskaper. Av bildet fremgår tydelig at tegnene er kakket ut med et grovegget redskap. De ujevne hakkemerkene i tegnene tyder på at huggeredskapet trolig har vært en stein. Inskripsjonen må derfor etter alt å dømme være eldre enn jernalderen i Norden. Noe slikt er aldri funnet tidligere. Jeg har brukt disse dagene på å sjekke tegnene opp mot alle kjente skriftsystemer. Kun ett eneste skriftsystem matcher med samtlige tegn - kretisk-minoisk Linear A.
Takk for interessante bilder, Sven.kriti!
  #26  
Gammal 2008-03-13, 15:09
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Grekiska språkets historie

Jeg ser nå at det finnes en hel del om dette temaet om du går inn på Google , Linear A, minoan script og under under søkordet : Linear A/ Wikipedia (norsk utgave).

  #27  
Gammal 2008-03-16, 15:25
Bille Bille är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 5
Standard Sv: Grekiska språkets historie

Du skriver at tolkningen av språket bak Linear A-skriften er omstridt, Sven.kriti. Emnet interesserer meg, og jeg har tenkt litt nærmere over det du skriver.

Med bakgrunn i ovenstående link, har det slått meg at den utrolige Linear A-innskriften på Kongsberg, så kort den enn er, likevel kan være et bevis for at Kjell Aartuns dechiffrering av minoisk skrift og språk er korrekt (hvis ordene ikke står for navn).

Jeg har tenkt litt langs disse baner:
Innskriften har fem tegn, fordelt på to ord. Ingen andre skriftsystemer enn Linear A matcher denne innskriften, nemlig tegnene for lydverdiene we tu yu og pi ti.
Aartun har identifisert det minoiske språket som et syd-semittisk språk, som også moderne arabisk har utviklet seg fra.

Hvis det er riktig, skulle wetuyu piti kunne gjenfinnes i arabiske ordbøker. Etter lydutviklingen fra gammel syd-arabisk skulle de to ordene tilsvare watuyu og bath (jeg viser til linken). Det viser seg at begge ord finnes i moderne arabiske ordbøker med betydningen myk, bløt og ren, ublandet. Det kan ikke være tilfeldig, både at tegnene samsvarer med Linear A-tegn, og at de danner to arabiske ord, som kan oversettes med ”det myke rene”. Ordene er ikke innbyrdes uforenlige.
Dersom de to ordene til sammen gir mening, kan jeg vanskelig forstå annet enn at Aartun faktisk har lykkes med å løse den minoiske språkgåten.

Men gir de mening? Hva er ”det myke rene”?
Ut fra stedet hvor inskripsjonen befinner seg, er svaret ja. Den befinner seg på Kongsberg. Og på Kongsberg befinner det seg store forekomster av gedigent sølv. Minoerne var på jakt etter sølv i Europa. Det er derfor ingen tilfeldighet at de kan ha nådd Kongsberg og at de kan ha etterlatt seg en inskripsjon der. Når så inskripsjonens to ord kan tolkes som en kultisk referanse til nettopp det som minoerne har søkt på Kongsberg, nemlig det myke og rene trådsølvet, synes alle brikker å falle på plass.

Summen av dette kan ikke være tilfeldig, og summen ville ikke ha fremkommet dersom ikke Aartuns dechiffrering av minoisk skrift og språk hadde vært korrekt.

Innskriften blir slik, merkelig og utrolig nok, et "missing link” i beviskjeden for løsningen av språket bak den minoiske Linear A-skriften,.

Du skriver at norske forskere går helt fra konseptene over denne innskriften og tanken om at minoere skulle ha kommet til Norge. Det høres merkelig ut for meg. Kjenner du noe mer til dette?
Har du funnet ut noe mer i din egen forskning over greske dialekter?
  #28  
Gammal 2008-03-18, 20:15
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Grekiska språkets historie

Dessverre, etter 5 år har jeg ikke funnet mer enn 5 ord som med noenlunde sikkerhet er semittiske. Dette er ikke tilstrekkelig til å overbevise den ”kompakte akademisk vitenskapelige majoritet” De hevder at det minoiske samfunn var multikulturelt. Derfor er det ikke så merkelig om det skulle finnes noen ord i enkelte dialekter. Nå foreligger det imidlertid resultater av genetiske undersøkelser fra andre steder på Kreta. Jeg vil derfor fortsette undersøkelsene på Lasithi platået da det der er funnet større sammenheng av DNA hos dagens befolkning som er beslektet med minoisk DNA. Dette er ikke tilfelle i Anogia! Anogia er også et vanskelig og farlig sted. Der finner du fremdeles vendetta og ”mafia” liknende tilstander samtidig som de var lite vennlig overfor meg etter at de fant ut at jeg prøvet å finne bevis for at de var ”arabere”! Jeg ble faktisk advart av en tidligere politimann mot å dra til Anogia.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT