Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-19, 20:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Äta i Pigadia

Jag har gnölat lite över maten i Pigadia under åren, har haft svårt att hitta sådan mat som jag tycker om: enkel, traditionell grekisk mat. Orea Karpathos smårätter spelar i särklass och jag äter gärna gyros, som på Tis Erasmias - men sen har det varit svårt. Har fått kompromissa med pasta och pizza ibland för att få variation.

Därför var det en glad överraskning i år när jag insåg att jag plötsligt har precis tillräcklig variation för att få en semester att gå runt. Inte minst tack vare det här nya stället, Vala:



Skylten var ännu inte klar men det är gamla To Feggari, vägg i vägg med Pizzeria Bella Karpathos, som bytt regi inom familjen under sommaren.

Konceptet är peka-i-köket bland ett fåtal rätter som lagas varje dag (av en hemvändande pensionerad kock och amerikagrek). Och nu fick jag äntligen de gamla traditionella långkokrätterna som jag inte hittat i Pigadia tidigare som kyckling med potatis i citronsås, lamm i tomatsås med grönsaker, kyckling i vinsås osv, allt lagat i långpanna i ugnen.

Dessutom fanns mycket goda kokta grönsaker, det fanns moussaka, pastitio, gyro osv.

På 14 dagar åt jag tråkigt en enda gång, lunchen i Apella. Men det visste jag ju, den tavernans främsta förtjänst är utsikten. Allt annat jag åt var - jättegott

Middagar åt jag på:

Orea Karpathos 4
Vala 3
Pelagos 2
Mesogeios 1
Tis Erasmias 1
Under the Trees 1
To steki i Mesochori 1
Kyrkan i Mesochori 1
(Pelagos har inte samma höga klass på maten som de övriga - men genom att plocka bland smårätterna äter jag gott där också och njuter av musiken)

Luncher åt jag på:
Ammos Mangos 3
Orea Karpathos 1
Dramountana i Lefkos 1
To Steki i Mesochori 1
Tis Erasmias 2
Olive Garden i Kyra Panagia 2
Christou Pigadi 1
Apella 1
Taverna Klimataria i Volada 2

De enskilt godaste rätterna var nog:

imam baialdi i Christou Pigadi
ugnsbakad kyckling i tomatsås på to Steki i Mesochori
den karpathiska korven och favan på Orea Karpathos
kalamarin på Under the Trees

Och ingen pasta eller pizza blev det

Fyll gärna på med var ni åt godast senast på Karpathos, det är kul att prata mat
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-19, 21:40
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Äta i Pigadia

Kalamarin på Under the trees var godast
Sedan "exohikon" på Mikes
Chiken Cordon Bleu + Ambrosiasallad på Ambrosia
Pikilia på Limanaki
Greksalladen på Taverna Andreas i Voulada
Dolmades på Pelagos var underbara

Detta var jag kom på nu i all hast

Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-20, 13:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Äta i Pigadia

Håller med Riitta om Ambrosia Sokaki's Chicken Cordon Bleu, den är helt fantastisk.

Annars har vi våra favoritställen beroende på vad vi känner för att äta, och så brukar vi pröva på några nya varje gång. Än har vi inte hunnit äta oss igenom hela utbudet...

Några lunchfavoriter:
Pita gyros på Tis Erasmias
Louie's special Caesar salad på Acropolis
Acropolis går vi också till för att äta greksallad eller club sandwich. Och mamma Stavroulas hemgjorda glass... mums!
En halv UFO på pizzeria UNO brukar räcka till två personer.
Bacon cheeseburger på Café Centro. Och så en frappé pagotó på det, så står man sig hela dagen. Minst.
Shish kebab i pitabröd på Five Star Deli, gärna med friterade lökringar vid sidan av.
Pikilia på Romios. Här kan man få gudomliga bacon- och ostbollar, tomatplättar, friterade auberginer, zucchiniblommor... mmmmm...

Middagsfavoriter:
Stifadon på La Mirage. De gör också en gudomlig pasta carbonara.
Chef's Mistake på Syrtaki in the garden. Det bästa misstag vi har smakat Deras pikilia är också jättegod.
Maxim har en god "special plate", och deras stekta fisk med skordalia är bara underbar!
Mike's har ofta trevliga överraskningar som dagens special. (Deras omtalade spaghetti tyckte jag dock inte var något märkvärdigt.) Här lyckades Erika få kocken att göra loukoumades åt oss en kväll. Men han sa efteråt att han tänkte INTE göra om det om han inte får köket ombyggt.
El Greco ligger utefter strandvägen, en bit bortanför avtagsvägen ner till Zephyros Village. En trappa upp ligger den, och det här var en riktig trevlig bekantskap! Första gången vi var där åt jag en härlig lammgryta med briam. Nästa gång tog jag en fasolakia me kreas, helt fantastisk. De följande gångerna åt Erika och jag oss igenom deras smårätter. (Här bjuds man på ouzo INNAN man beställer...) Rekommenderas varmt!
To Spitikon har också mängder av delikata smårätter, bl a en bakad potatis Hiroshima, fylld med en fantastisk sås.
Romios har också mycket bra mat. Här äter vi fasolakia, kokkinisto, stifado, fyllda tomater m m. Deras "greek plate" är en av de bästa. Fast man orkar inte hela...
Pelagos går vi ofta till, naturligtvis, främst för musiken och sällskapet. David gillar deras stora köttbitar. Erika och jag tar diverse smårätter, med egna tillägg ibland. ("Ska ni äta som turister eller som greker idag?" Brukar Antonis fråga innan han visar oss till ett bord. När vi äter "som greker" räcker ett vanligt litet bord inte till... ) Vi är speciellt förtjusta i deras saganaki, räksaganaki, ostbollarna och potatissalladen. Här kan vi även få den härliga, ugnskokade potatisen. Ibland går vi ut i köket och ser vad som finns.


Karin
som börjar bli hungrig
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-20, 20:02
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta i Pigadia

Vi har bra spridning på restaurangerna vi väljer, kan vi ju konstatera

Om ingen av er har prövat Orea Karpathos så vill jag rekommendera er att göra det nästa gång om ni har en kväll över, det är ju ett sjå att hinna med att matställen. Ni verkar ju gilla smårätter båda två - Riitta med pikilian och Karin på Pelagos - och smårätterna på Orea K är bland de bättre man kan få, tycker jag. De är helt traditionellt anrättade utan krusiduller och mycket, mycket goda.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-21, 16:21
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Äta i Pigadia

Jodå, på Orea Karpathos åt vi allra första gången vi var på Karpathos. Men det var svårt att hitta något på menyn som kunde duga åt sonen, som inte är lika äventyrlig av sig som vi andra. Nästa gång ska vi definitivt gå dit igen!

Karin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-09-21, 18:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta i Pigadia

Han har väl blivit äventyrligare med åren, kan jag tänka mig

Det kanske är svårt att hitta rätt på Orea Karpathos om man inte är van vid det grekiska köket. När jag satt där för nån vecka sedan satt ett par från något europeiskt land vid bordet intill och letade med trumpna och lätt förvirrade miner i menyn. De fick heller inte någon vägledning av servitörerna, de är vana vid att folk vet vad de vill ha.

Vi började prata lite och det visade sig att det var första gången i Grekland för dem över huvud taget och de kände sig ganska handfallna. Så när servitörerna inte hörde så rekommenderade jag dem faktiskt att pröva Romios nån kväll. Jag har visserligen bara varit där en enda gång själv, en lunch första gången jag var på Karpathos, men som jag minns hade de ett väldigt brett utbud av mat, sånt med lite mer internationella inslag också - och det såg vällagat ut. Tror det kan vara lite lättare att hitta rätt då än att få en tallrik bläckfisk och en tallrik fava nedsmälld på bordet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-09-21, 20:06
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Äta i Pigadia

Hamnade på en taverna i byn Olymbos som var lite speciell. Serveringen låg uppe på ett hustak och köket på andra sidan gränden, Blue Garden hette den.
Man behövde inte göra någon beställning för upp kom den ena underbara hemlagade smårätten efter den andra. Det var olika grönsaksröror, friterade bollar med spenat och tomat, egengjord pasta, sallader mm. Till detta valde man vad man ville att dricka, allt detta för 23 euro för två personer.
Ägaren snodde runt och berättade vad han bjöd på och tog sen en hutt med alla gäster innan de gick. Han måste ha blivit bra rund under fötterna innan dagen var slut!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-09-22, 11:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta i Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Ägaren snodde runt och berättade vad han bjöd på och tog sen en hutt med alla gäster innan de gick. Han måste ha blivit bra rund under fötterna innan dagen var slut!
Ja, det låter ju också som ett sätt att underhålla sin alkoholism. Men det låter som om ni åt väldigt gott! Kul att det göra i en by som lever så mycket på korta turistbesök som Olymbos gör, där skulle de ju inte behöva anstränga sig med maten för gästerna har ju ingen annanstans att ta vägen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-09-23, 09:57
Amopi Amopi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Eslöv
Inlägg: 9
Standard Sv: Äta i Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Hamnade på en taverna i byn Olymbos som var lite speciell. Serveringen låg uppe på ett hustak och köket på andra sidan gränden, Blue Garden hette den.
Man behövde inte göra någon beställning för upp kom den ena underbara hemlagade smårätten efter den andra. Det var olika grönsaksröror, friterade bollar med spenat och tomat, egengjord pasta, sallader mm. Till detta valde man vad man ville att dricka, allt detta för 23 euro för två personer.
Ägaren snodde runt och berättade vad han bjöd på och tog sen en hutt med alla gäster innan de gick. Han måste ha blivit bra rund under fötterna innan dagen var slut!
När vi för två år sen övernattade i Olympos hittade vi också den här lilla pärlan. Det är en härlig upplevelse att övernatta i Olympos och se byn förvandlas från nästan turistfälla under dagtid när alla dagsutflykter invaderar byn till ett "stilla normalt liv" under kvällstid. Men till Blue Garden. Vi råkade också hitta den här pärlan, egentligen för att vi letade efter någonstans att se på fotboll (VM 2008),men det blev verkligen en helkväll. Ägaren bar in den ena maträtten efter den andra, och dryckerna flödade. Det var mythos, ouzo, drinkar, whisky m.m. När vi sent omsider skulle betala för oss, fick vi inte betala för mer än högst hälften, hur vi än försökte. Tilläggas skall att av maten var det flera rätter som vi inte träffat på så ofta fastän vi är riktiga Greklands-veteraner. Så det gjorde ju inte saken sämre.
Sen vill jag passa på att rekommendera en riktig pärla. Restaurang Dionysos i Menetes. Det är Irini som driver familje-rörelsen i sin mormors gamla hus mitt i byn. Det mesta av råvarorna kommer från egna gården, som ligger i dalen under byn. Det känns nästan som att sitta och äta i trädgården, hemma hos någon. Maten är fantastisk och så nära grekisk "husmanskost" man kan komma. Men det gäller att vara hungrig när man kommer, för att portionerna är stooooora. Att sen priserna är löjligt låga.....Efter maten brukar man bli inbjuden att titta in i huset där ett av rummen står kvar i gammal Karphatisk stil. Tar ni er till Menetes så glöm inte att ta er upp till kyrkan, där ni har en fantastisk utsikt över Pigadia.
Hälsa gärna Irini från Håkan, Marianne och "the magician"
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-09-23, 12:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Äta i Pigadia

Tack för bra tips i Menetes!

Jag har aldrig riktigt stannat till där, men när jag passerade nu senast slog det mig att man egentligen borde tillbringa ett par nätter där för att se byn dygnet runt, den verkar så fin.
Och Dionysos låter ju fantastiskt!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-09-24, 20:52
islandhorse islandhorse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Floda
Inlägg: 28
Standard Sv: Äta i Pigadia

Ett par tidigare matglada debattörer har nämnt Romios. Kocken där kommer norrifrån, och det kan man känna i smaklökarna! Maten är vällagad, riklig och framförallt mer kryddad än vanligt. Lamm Kleftiko på Romios var en klockren njutning, likaså Stifadon. Dessutom jobbade i år en gammal bekant från "gamla" Mikes där som servitör, nämligen Aris, en Atengrabb som är gift med en Karpathostjej. Han var smått suverän på att se till ingen satt med tomt glas....Middagarna tog sin rundliga tid, men oj så trevligt vi hade det!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-09-26, 18:18
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Äta i Pigadia

Det skall bli mycket intressant att testa Vala nästa gång. Det satt mycket folk där, greker när vi åt Ufo på Pizzeria Bella. Men Romios var en klass för sig i år. Mycket god mat och dryck.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-10-04, 14:40
ifigenia ifigenia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 5
Standard Sv: Äta i Pigadia

Har också hittat Blue Garden i Olymbos! Helt klart en pärla! Nikos, ägaren, är "the menue" och bär in fat efter fat med hääärliga grekiska specialiteer som hans trevliga fru lagar i köket! Vill du ha receptet så är det OK, hon kommer så gärna och talar om vad hon gör och hur, på grekiska men Nikos översätter till engelska så det är inga problem! Om du gillar det grekiska köket, och särskilt då de genuina hemlagade rätterna och vill bli glatt överraskad, missa inte denna trevliga lilla taverna! Billigt, supergott och trevlig samvaro med Nikos och hans fru, kan det bli bättre! Lägg så till den underbara utsikten så behöver du inte mera!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-10-06, 13:58
Hildegard Hildegard är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 38
Standard Sv: Äta i Pigadia

I Pigadia var det Orea Karpathos som vi gillade bäst. Svärdfisken var jättegod. Vi bodde på Manos Plaza så det blev middag på Romios ett par gånger också. Jättegod mat men väldigt stora portioner...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-11-04, 16:46
Ernie Ernie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 75
Standard Sv: Äta i Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av seaside Visa inlägg
Det skall bli mycket intressant att testa Vala nästa gång. Det satt mycket folk där, greker när vi åt Ufo på Pizzeria Bella. Men Romios var en klass för sig i år. Mycket god mat och dryck.
Åååå, ufo fra Bella Karpathos er jo bare helt nyyyydelig. Det hender vi tar noen rolige kvelder på terrassen, for at guttungen skal få litt "normale" netter, og da ender vi ofte opp med Ufo derfra.

Skal jammen meg prøve den nye ved siden av til sommeren igjen!

Seaside, du har forumets fineste nick. Så er det også navnet på livsverket til min stefar på Karpathos
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-03-24, 20:05
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Äta i Pigadia

Vad är det för livsverk som din styvfar har på Karpathos. Seaside är ett signum för oss.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-03-27, 22:31
Ernie Ernie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 75
Standard Sv: Äta i Pigadia

Han drev strandtavernaen Sea Side Taverna på bystranden, helt nede ved stranden under Miramare/Nissia og rett ved siden av Electra Beach.
Dessverre måtte han stenge da EU-reglene ble for strenge i forhold til at han hadde for lite kjøkken... og i og med at det ikke er hans eiendom har han heller ikke fått bygge ut kjøkkenet. Vet du hvilken taverna jeg mener?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-03-28, 16:56
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Äta i Pigadia

Hei.
Husker godt siste kveld på Seaside septemer 2007 (må det vel ha vært) da det regnet og serveringsdamene gikk med paraply. Kanskje var du også der? Det var ihverftall mange av Annes familie der da.
Det var veldig trist at det ble slutt.
Men: Vi traff jo Vasili igjen på Limanaki. Er han der fortsatt? Og hvordan går det med Anne og Moto Karpathos? I fjor reiste vi til Samos, så jeg er ikke helt oppdatert. Setter det nye hotellet mye preg på byen?
Vet du hvordan det går der nede i disse finanskrisetider?

Pelagia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-03-29, 20:09
Ernie Ernie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2008
Inlägg: 75
Standard Sv: Äta i Pigadia

Hei Pelagia,

Jeg var ikke på SeaSide den gangen, tror broren min var der med kone og sønn, svigermor og svigerfar - kan det stemme? Og det var en del hollendere der også da, tenker jeg!
Joda, Vasilis kommer til å jobbe på Limanaki i år også. De holdt på å gjenåpne SeaSide i år, men hun som eier landet satte en stopper for det - igjen....
Mamma har foreløpig ikke noen jobb for i år, men jeg håper inderlig hun får seg noe... I år skal dere til Karpathos, eller?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-03-30, 13:52
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Äta i Pigadia

Hei.

Vi hadde egentlig ikke tenkt det, men kanskje allikevel.......
Neste år blir det ikke, nemlig.
Det er ingen andre øyer vi har vært på som er lik Karpathos. Har etterhvert kommet til at det må være menneskene der som er så spesielt gjestfrie. Man føler man har kjent dem i åresvis, og blir også gjenkjent av dem.
Dessuten er det så passe stort, syns vi. Og vi kjører scooter rundt omkring.
Ellers må den kvelden jeg skriver om ha vært i 2006, for i 2007 var det vel ikke lenger kveldsåpent på Seaside. Det stemmer nok det du skriver om gjestene også.

Pelagia
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT