Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-08-22, 17:16
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Var skall man bo??

Hej igen!

Jag känner mig väldigt obeslutsam i denna fråga...

Hade ju nästan bestämt mig för Amopi men...kom på mig själv att en ort som jag längtar efter och trivs i är ju Faros på Sifnos(Eva L. var du tvungen att påminna mig eller kanske var det tur att du gjorde det), nu blir det ju inte Sifnos utan Karpathos men jag tror faktiskt inte jag behöver någon direkt närhet till någon stad.

Har läst många gamla och nya inlägg om Karpathos och inser allt mer att det jag vill ha är lugn och ro, vacker natur och tystnad. Övrigt vill jag ha ett fint boende, gärna nära en fin sandstrand och gärna utan en massa hotellkomplex.
Till stan kan man åka någon eller några kvällar men när jag läser om inkastare och barer i Pigadia så känns det som att jag inte behöver dit så ofta...

Har tittat på två andra orter på Karpathos, nämligen Arkasa och Finiki.
Vill gärna ha lite åsikter om dessa två orter...
Stranden St.Nicholas ser väldigt fin ut och precis vid den ligger ett pensionat som heter Glaros, någon som bott där kanske??

Har ju tidigare fått tips angående Kyra Panagia också, men jag vet inte riktigt..har ju bara sett bilder men det verkar så väldigt brant i området, lite ravinkänsla.

Hoppas ni orkar med mig lite till

Mvh. Stina, som googlar och googlar och googlar så att ögonen går i kors
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-08-22, 18:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Var skall man bo??

Orkar dina ögon fler bilder?

Det här är Agios Nikolaos, gångavstånd från Arkassa:



En långgrund sandstrand, populär bland greker, ofta går det vågor här till skillnad från när jag tog bilden.

Ag Nik är vänstersidan av en udde, på högersidan finns en stenstrand, har dock aldrig varit nere där så jag vågar inte säga nåt om kvalitén.

Det finns gott om boenden i Arkassaområdet, populärt bland tyskar. Jag vågar dock inget säga om "själen" där, jag har inte varit där tillräckligt för att få en uppfattning om den. Men FEL har det iaf inte känts.

Lite längre norrut Finiki som är ett pyttelitet fiskeläge. Här ser du nästan allt i byn:





Stranden är det du ser till höger på sista bilden. Ingen superstrand men badbar.

Finiki är urgulligt! Friden själv. Hur det är att bo där - ensam - vågar jag dock inte ha nån uppfattning om. Jag gillar ju stöket i Pigadia

Utan att ha varit i Faros på Sifnos: jag tror att Lefkos ligger närmare Faroskänslan än Ammopi gör. Såpass mycket har jag hört, läst och sett av Faros. Men både Lefkos och Ammopi är mer utbyggt och mer busy än Faros. Finns det grekiskt vardagsliv och bykänsla i Faros? Lefkos och Ammopi är badorter snarare än byar med vardagsstök.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-08-22, 18:28
six six är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 14
Standard Sv: Var skall man bo??

min favorit strand nr2



och kyra panagia


Senast redigerad av six den 2007-08-22 klockan 19:13.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-08-22, 18:46
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Var skall man bo??

Tack Inkfish för de fina bilderna!
Finikas ser verkligen fint ut...
Angående Faros på Sifnos så finns det en vardagskänsla/bykänsla där, det är nog det jag gillar..

Six! Jag ser tyvärr inte dina bilder..

Mvh. Stina som googlar vidare

Senast redigerad av Stina den 2007-08-22 klockan 18:51.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-08-22, 19:58
Dan Ss avatar
Dan S Dan S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping/Borensberg
Inlägg: 87
Standard Sv: Var skall man bo??

Hej.

Tag dig till Kyra Panagia och kolla Hotel Akropolis vid kyrkan sedan är du nog förlorad. Anna & Stamatis har stället. Fantastiska personer. Hälsa från mig.
Återvänder själv dit den 20:e september.
odyssevs
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-08-22, 20:12
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Var skall man bo??

Hej!
Jag har ju bara varit på Karpathos och det var i högsäsong. Har dessutom bara bott i Ammopi. Men jag besökte Lefkos en dag och jag kände ingen Faroskänsla alls! Faros är litet och gulligt och min upplevelse av Lefkos är att det är större och inte denna lugna pärla som jag hade hört innan. Jag har funderat på det här sen jag kom hem och mina upplevelser stämde inte med vad jag hade trott. Ammopi är mins lika mysigt och lugnt (för mig) som Lefkos. Men kom ihåg att sådana här betraktelser är högst personliga. Jag gillar lugn och ro (se i min pres vilka favoritöar jag har) och var i Ammopi i augusti (verkligen i högsäsong)och kände trots det ett totalt lugn.
Precis som du våndades jag mycket innan jag bestämde vart resan skulle gå ( jag valde också mellan Lefkos och Ammopi). Och det är verkligen inte lätt att välja bland alla goda tips. Det var tack vare alla hjälpsamma här på forumet som vi kom till ett ställe som passade vår familj.
Lycka till!

/Ofelia
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-08-23, 07:39
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Var skall man bo??

oops, jag har ju inte bara varit på Karpathos som jag skrev - utan bara varit på Karpathos EN gång ska det ju vara.
/Ofelia
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-08-23, 12:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Var skall man bo??

Vad kul att det blev så bra, ofelia

Jag minns dina funderingar innan väldigt väl och undrade hur det gick för er
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-08-23, 12:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Var skall man bo??

six - dina bilder syns inte, är ditt album låst för andra än dig själv, möjligen?

Annars finns en instruktion om hur du kan använda bildsajten photobucket här: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=6100
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-08-23, 17:00
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Var skall man bo??

Ja Inkfish, du hjälpte mig verkligen i min förviring. TACK! Vi hamnade på rätt ställe med våra önskemål uppfyllda. Men jag är (tyvärr) inte helsåld på Karpathos. Jag tror att man nog ska ha lite lättare att ta sig runt med bil än vi har (med en 1-åring och en 3-åring). Vi fick nog kanske inte möjlighet att se de bästa stränderna. Hade bil bara en dag. Jag är mycket nöjd med resan och väldigt glad att jag äntligen kom iväg till Karpathos, men den hamnar inte på topp 10-listan.

(Ursäkta mitt inlägg som är ett intrång på någon annans tråd)

/Ofelia
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-08-23, 18:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Var skall man bo??

Tror nog Stina kan ha nytta av ditt inlägg ändå, ofelia, t ex att Karpathos ger bra utdelning om man har fordon

Tack för minirapporten!
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-08-23, 18:50
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Var skall man bo??

Hei Stina
Jeg er ingen ekspert på Karpathos, har bare vært der en gang.. vi (jeg og barna) bodde både i Lefkos og Pigadia. Alle tre foretrakk Lefkos, men dette er en smaksak og vanskelig å gi råd om. Lefkos er, som har blitt nevnt) et badested med et par håndfulle apartements og 5-6 tavernaer, to supersmå supermarkeder og en liten kiosk.
Ingen helårsboliger for grekere så ingen gresk hverdagsatmosfære om du er ute etter det.

Det du bør ha i bakhodet før valget er :
at det ikke går buss på søndager, og bare en til to ganger om dagen ellers i uken. Tar du buss inn til Pigadia om ettermiddagen må du ta taxi tilbake (som også i Amopi , 10 min) men det koster nærmere 40 Euro og tar ca. 45-60 min om jeg ikke husker feil.

Når jeg var der i fjor fantes det ingen bensinstasjon der, tror man måtte helt til Pigadia for å fylle bensin. (rett meg noen, om jeg tar feil)

Vi bodde hos Vasillis på Golden sand, rett ved stranden. stortrivdes der, men er du var for lyder så hørtes bølgene veldig godt. Jeg plagdes litt med det, mens andre gjerne sovner til dønninger...
Maten der var kjempegod og rimelig ( de drev restaurant) og vertskapet hyggelig.
Sola kom ikke på stranden v. "hotellet"før i 10 tiden, jeg våknet ofte tidlig og tok med meg kaffekoppen og en bok og satte litt utmed pynten i en sandyne der..., såå stille...nå lengter jeg tilbake

Tror nok du vil ha samme mulighetene for stillhet i Amopi også, nå når det ikke er høysesong. Og derifra er det lettere og rimligere å ta seg frem og tilbake til Pigadia om det er et ønske...

Altså ikke så lett å gi råd..

Sender deg noen bilder som er tatt over Lefkos fra berget ovenfor stranden og "hotellene" , og et fra verandaen "våres" ,på mailen din, da jeg ikke klarer å sende fra photbuchet.com (tror jeg må opprette en emailadr. hos yahoo el hotmail og det gidder jeg ikke)

Hadde det vært meg som hadde vært så i tvil så hadde jeg leid meg bil på flyplassen, el. bedt dem levere en bil der. Reist til Lefkos og bodd der så lenge jeg orket stillheten og så resit til Amopi el. Pigadia. (jeg ville ikke ha bodd i Pigadia..he-he ) Du kan leie bil i minst 2 dager for det du må betale i taxi frem og tilbake til Lefkos.

God tur og lykke til med valget.

Ia
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-08-23, 18:52
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Var skall man bo??

[quote=Stina;103297]
Har tittat på två andra orter på Karpathos, nämligen Arkasa och Finiki.
Vill gärna ha lite åsikter om dessa två orter...
Stranden St.Nicholas ser väldigt fin ut och precis vid den ligger ett pensionat som heter Glaros, någon som bott där kanske??

Har ju tidigare fått tips angående Kyra Panagia också, men jag vet inte riktigt..har ju bara sett bilder men det verkar så väldigt brant i området, lite ravinkänsla.
/quote]

Hvis du vil ha fred og ro, utsikt til havet og vakker natur, vil jeg anbefale Glaros, som du ser på bildet til Inkfish fra Ag. Nikolaos. Her er det fine studios og en bra taverna. Flere norske stamgjester her (som var godt voksne), de viste meg rommet sitt, var kjempefornøyde og fortalte at det var veldig hyggelige eiere også. Vil tro at det bare er havbruset du hører om natta her Og herlig å bare kunne rusle ned til stranda og ta seg et morgenbad. Og så er det jo ikke veldig langt å gå inn til Arkassa. Her vil du også kunne se sola som går ned i havet Det savner jeg i Pigadia faktisk.

Kyra Panagia er jo et flott sted, men bratt er det der, som du sier. Og siden det ligger østvendt, blir det tidlig skygge her.

Tror jeg ville valgt Glaros av disse to stedene, hvis jeg var deg. Jeg har telefonnummeret dit, hvis du er interessert.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-08-23, 23:40
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Var skall man bo??

Tackar allra ödmjukast för att ni orkar med mig!
Detta forum är verkligen helt fantastiskt bra

Väldigt mycket bra information har jag fått, Tack alla!! (ingen nämnd, ingen glömd!)

Har nu bestämtmig för att "provbo" hos Glaros studios, Agios Nikolaos. (Under förutsättning att de har plats då)
Har skickat dem en förfrågan på mail för boende i tre dagar..(hittade deras hemsida när jag googlade som en tok)

För övrigt så har min mamma bestämt sig för att åka med, så nu får jag vara reseledare också(mamma har aldrig varit i Grekland), det blir roligt.

Jag har lite frågor om biluthyrning också, men jag gör en ny tråd om det..

Mvh. Stina, som åker om 6 dagar
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-08-24, 17:56
Ingrids avatar
Ingrid Ingrid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Son, Norge
Inlägg: 263
Standard Sv: Var skall man bo??

Jeg håper - og tror - at du/dere vil bli fornøyd med Glaros, Stina. Hvis de da har ledige studios, de har jo ikke så mange. Satser på at det ordner seg for dere, og at du skriver litt om hvordan dere har hatt det når du kommer hjem igjen.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-08-24, 19:18
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Var skall man bo??

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Visa inlägg
og at du skriver litt om hvordan dere har hatt det når du kommer hjem igjen.
Lovar att berätta om min resa när jag kommer hem
Kanske det rent av blir ett litet resebrev..

Mvh. Stina
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-08-24, 21:09
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Var skall man bo??

Blir spennende å høre hvordan dere har hatt det.. Fant en side med en del bilder fra aktuelle steder... www.karpathos-island.eu du har den kanskje fra før...
Hadde kanskje ikke låst meg med for mange overnattinger når du er usikker på stedet. Vil tro at det er mye å velge imellom nå når det største turisttrykket er over.

Ia
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-08-24, 23:15
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Var skall man bo??

Tack för länktipset Ia!
Väldigt många fina bilder.
Skall bli så roligt att få upptäcka en ny ö

Mvh. Stina, som åker om 5 dagar
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT