Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-07, 18:06
jennie-pennie jennie-pennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 13
Standard Hotell/Lägenhet på Karpathos

Vill få tips om hotell eller lägenheter på Karpathos. Inte Zephyros Village, där bodde vi förra året och var inte så jättenöjda...

Gärna centralt i Pigadia...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-07, 23:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av jennie-pennie
Vill få tips om hotell eller lägenheter på Karpathos. Inte Zephyros Village, där bodde vi förra året och var inte så jättenöjda...

Gärna centralt i Pigadia...
Jag har bott på Sunrise och trivdes gott. Ordinärt hotell med trevlig personal och ägare. Havsutsikt och nära till stan. Ligger alldeles bredvid vårdcentralen och således ganska nära centrum. Dottern har även bott på Seevas Rooms som hon verkligen rekommenderar. Ligger bredvid taxistationen. Fantastisk ägarinna och mycket personligt boende med grekisk hemtrivsel.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-01-07, 23:57
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Hva var grunnen til at dere ikke var så fornøyde med Zapyros Village, var det selve hotellet, eierne, renhold, støy eller beliggenheten?
Er bare nyskjerrig siden jeg har fått intrykk av at beliggenheten der er nærmest "perfekt" og leter selv etter noe i det området...
(Zepyros har ikke ledig i juni,juli,august for de som ikke reiser charter)

Har aldri vært på Karpahos før,fortsatt litt usikker på hvor jeg skal booke bosted .
Det hender ungene vil ligge lenge (10.30), mens jeg gjerne vil opp i 8.30 tiden..., vil da gjerne ha mulighet til å ta med meg en god bok ned på stranden som ligger like ved eller ved en stradstol ved et pool slik at de kan få sove i fred uten at jeg går og "gnåler" Det er jo ferie for oss alle og vi liker å bruke den litt forskjellig...

Ia
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-01-08, 09:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Zephyros village ligger om jag fattat det rätt lite utanför staden.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-01-08, 10:13
Lisbeth K Lisbeth K är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 266
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Zephyros Village ligger en liten, liten bit utanför själva "stadsstjärnan" Pigadia. Det är ingen trafik på gatan som leder ner till lägenhetshotellet, förutom de som ska dit...det är nämligen en återvändsgata!!
Det tar 2 minuter ner till stranden, de som äger Zephyros, Andreas & Maria är helt underbara, alltid trevliga och hjälper till med det man önskar!
Vi har varit på Karpathos 2 ggr tidigare, bott på Iolkos (hotell) 1:a gången (inget höjdar hotell) Och nu i sommras bodde vi på Zephyros och när vi återvänder i höst är det ingen tvekan om vart vi väljer att bo!!
Zephyros Village! Allt är relativt, det är alltid mottagaren som avgör vad/hur den känner så det här är våra värderingar.....
Men man blir defenitivt inte besviken på ön Karpathos
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-01-08, 11:43
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Bare så leit at jeg ikke kan få bo der når vi reiser i begynnelsen av August !!
Men som sagt, skulle hatt noe i samme området som ikke bare tar charter.
Husker du hvordan Romantica, Parasol, Oasis og Meltemi ligger i forhold til Zepyros?

Og JA, det blir sikkert bra uansett bare jeg/vi har landet på Karpathos

Håper bare min tonåringsdatter er i bedere humør og lettere å ha med å gjøre når den tid kommmer

Ia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-01-08, 15:23
jennie-pennie jennie-pennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 13
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Hva var grunnen til at dere ikke var så fornøyde med Zapyros Village, var det selve hotellet, eierne, renhold, støy eller beliggenheten?
Ia
Anledningen till att vi inte var nöjda med Zephyros var en hel del. Vi hade oxå hört så mycket gott om Zyphyros, men när man åker dit med höga förväntningar blir man oftast besviken. Bäst är att inte veta nånting. *s*

Ägaren var säkert jättetrevlig, men han och en annan gubbe (kanske han från tavernan Pelagos) satt mest under ett parasoll hela dagarna, det kändes nästan som om man kom och störde om man hade en fråga... Mottaganden var allt annat än organiserat. Total kaos uppstod när vi kom x antal sällskap. Till slut fick vi ett rum efter att få stå och vänta i gassande sol i 15-20 minuter.

Sen var vi inte så nöjda med rummet. Det fanns t.ex. inget duschdraperi till duschen och allt blev blött i badrummet när man duschade. Till råga på allt fick vi "skäll" för att vi hade lagt en av handdukarna på golvet i badrummet (eftersom det blev blött där inne efter duschningen). Handdukarna var dessutom i det minsta laget. De gick inte att vira runt dem efter en dusch, så det blev till att blotta sig varje dag... *s*

Stranden vid Zephyros var ingen toppstrand. Den dög ju, men lite stenig och lite b-ig kändes den nog... Så jag kan lika gärna tänka mig bo inne i Pigadia och ta mig till finare stränder istället. Bara det finns en pool som man kan ligga vid på eftermiddagarna eller blåsiga dagar...

Saknade även ett bra supermarket i närheten av Zephyros. Det fanns en affär inte allför långt bort, men vi hittade inte det vi letade efter där... Vi fick gå in till Pigadia, en promenad på 10-15 minuter, för att handla färskt bröd och det andra vi sökte.

Hoppas det förklarar lite varför vi inte var nöjda med Zephyros.

Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-01-08, 16:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Nu kommer du att bli besviken: men mycket av det du beskriver kan du råka på varsomhelst på öarna. Det är i alla fall min erfarenhet - men jag bor å andra sidan inte på charterhotell så jag betalar liksom inte för mer än jag får.

Utan att ha varit inomhus på Zephyros: utifrån sett var det nog det fräschaste och trevligaste hotell jag såg i Pigadia.

Nu vet jag inte hur Apollo kategoriserar Zephyros men jag skulle nog råda dig att leta efter hotell i de högsta klasserna. Då kan man åtminstone hoppas på rejäla badlakan och duschdraperi.

Jag bodde centralt, på Elias rooms som var enormt trivsamt. Men där var vatten i hela badrummet när man duschat och handdukarna var av tvättlappsstorlek. Sevas som rekommenderas i tråden såg jag bara utifrån men det såg betydligt mer slitet ut än Elias. Men välj alltså inget av de här ställena om du har högre krav på komfort än Zephyros.

En sak till bara: känn ALDRIG att du stör när du vill ha service i Grekland. Grekerna är vana vid att ta för sig när de vill nåt - alltså får man ibland kliva fram och ta plats betydligt mer än vi är vana vid här hemma. Andreas och Xronis som satt utanför Zephyros upplevde jag som varma och rara människor - deras "ointresserade" yta är bara inte ovanlig i Grekland. Man får strunta i den och kliva fram och be om hjälp. I alla lägen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-01-08, 17:00
jennie-pennie jennie-pennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 13
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Nu kommer du att bli besviken: men mycket av det du beskriver kan du råka på varsomhelst på öarna. Det är i alla fall min erfarenhet - men jag bor å andra sidan inte på charterhotell så jag betalar liksom inte för mer än jag får.
Ok. Men grejjen är ju att jag har varit i Grekland förr. Jag har bott på allt från "sjabbiga" ställen till fina fyrstjärniga lägenhetshotell. Jag vet i stort sett vad man kan förvänta sig av Grekland och boende. Saken är ju den att jag hade förväntat mig något annat av Zephyros. Jag var helt enkelt inte nöjd efter, dels de lovord vi hört här på Kalimera, och dels det vi läste i Apollos beskrivning. Men smaken är som baken... det vet vi ju.

Vi hade dessutom otur då vi hörde vattenpumpen på taket (?) i två nätter vilket INTE var kul! Ägaren sa att det var gästernas fel, att de spolade vatten hela dagarna, istället för att ta åt sig av kritiken...

Karpathos var en underbar ö och jag vill gärna åka dit igen, men inte till Zephyros.

Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-01-08, 17:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Jag får inte kontakt med apollos sida just nu - men bara för att det skulle vara intressant att veta: kommer du ihåg hur apollo kategoriserar Zephyros?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-01-08, 17:11
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Zephyros har 3+ enligt Apollo.

/Gita
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-01-08, 17:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Aha, gissade nåt sånt. Finns där nåt i Pigadia som har högre? I så fall kanske det är nåt för jennie-pennie.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-01-08, 18:46
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Nej, det är nog det högsta i Pigadia, tillsammans med Seven Stars. Den som är rankad med 4 är Aegean Village, men den ligger i Amopi. Detta är alltså Apollos hotell, sen finns det kanske andra hotell som har högre ranking men som inte ingår i Apollos program...

Gita
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-01-08, 18:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Tack
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-01-08, 18:57
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Välbekomme! Försökte hitta andra hotell via Internet, men det vekar bara finnas klass 2 och 3 i Pigadia.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-01-08, 19:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Jo, jag fick också den bilden när jag gick runt: några hotell som såg ut att ha sensationell komfort kan jag inte minnas. Tvärtom såg Zephyros ut att vara bland de fräschaste.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-01-08, 19:56
jennie-pennie jennie-pennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 13
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Aha, gissade nåt sånt. Finns där nåt i Pigadia som har högre? I så fall kanske det är nåt för jennie-pennie.
Hehe... Jag har bott på (enligt Apollo) 2 stjärniga ställen som jag trivits bättre på än jag gjorde på Zephyros. Jag säger inte att Zephyros inte var fräscht och så, det var det! Men enligt mina förväntningar stämde det inte. Därav min besvikelse.

Men alla tycker vi olika och då kanske det är svårt att tipsa om andra ställen att bo på... *ler*
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-01-08, 20:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Som jag skrev så har jag själv aldrig bott på Zeph så jag försöker verkligen inte tvinga tillbaka dig dit

Jag uppfattar inte Pigadia som turism med finess, snarare turism med mer råbarkad charm. Och då tror jag det är svårt att hitta ställen där du inte skulle göra de anmärkningar du gör på Zeph. Det var mest det jag försökte säga.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-01-08, 20:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

Ibland blir förväntningarna lite väl stora för oss alla och det händer kanske oftare när något ställe fått mycket beröm i forumet eller på annat ställe.
Bra att dessa åsikter förs fram också och inte bara hyllningarna. Nyanserar bilden lite. Själv gillade jag inte alls stranden i Pigadia utan föredrog att ta bussen eller båten till andra stränder så jag förstår mycket väl den som tänker på liknande sätt. Seevas Rooms där min dotter bott är ett enkelt mycket familjärt ställe som absolut inte ska jämföras med ett hotell. De foton min dotter har visar på ett traditionellt grekiskt möblemang som hemmen fortfarande ser ut hos många äldre personer i Grekland. Billigt var det också 15 euro för ett mycket stort rum och två personer. Välstädat och rent i alla hörn men mer som att bo i ett hem än på pensionat.

Jag vet genom en bekant till familjen att det finns hotell med relativt hög standard utanför Pigadia och jag träffade ägarinnan personligen vid mitt besök på Karpathos.Tyvärr vet jag inte vad stället heter men det går säkert att ordna fram.

eva
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-01-08, 20:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hotell/Lägenhet på Karpathos

J-P, jag tycker det är jättebra att du berättar om dina intryck/upplevelser av Z. Vi tycker ju som sagt inte alla lika, men när ett ställe lovordas här i forumet är det fort gjort att förväntningarna skruvas upp. Zephyros och stranden i Pigadia är bara två av flera ställen på K, inklusive ön i sig själv, som enligt mitt tycke har fått oförtjänt mycket uppmärksamhet och (indirekt) beröm här i forumet.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-01-08 klockan 20:50.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT