Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-01, 08:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag startar en ny tråd i samma ämne eftersom den andra tråden har blivit alldeles för lång och svår att följa.

Den gamla tråden finns här.

Om jag har förstått allt rätt så kommer det bli en ny telefonkonferens idag.

The Guardian liverapporterar här.

Senast redigerad av Kalimera den 2015-07-01 klockan 09:00. Anledning: La till länk
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-01, 08:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Är det någon som vet vilken politisk inriktning tidningen TO VIMA har?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-01, 08:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

SvD har intervjuat 18 personer i Grekland om den nuvarande situationen. Finns att läsa här.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-01, 09:08
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Är det någon som vet vilken politisk inriktning tidningen TO VIMA har?
Centre/centre-left (Pasok) enligt wikipedia.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-01, 09:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Grekisk humor från fb:

"Tsipras borde skicka 60€ i ett kuvert till IMF, med lappen Det här är vad jag kunde få ut i dag, ni får en ny inbetalning på lika mycket i morgon".
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-01, 09:25
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Grekisk humor från fb:

"Tsipras borde skicka 60€ i ett kuvert till IMF, med lappen Det här är vad jag kunde få ut i dag, ni får en ny inbetalning på lika mycket i morgon".
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-01, 09:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Centre/centre-left (Pasok) enligt wikipedia.
OK. Tack då vet jag ungefär var de står.

Jag läste deras ledare idag, den avslutas så här:

"Even now, with the country on the brink of catastrophe, the Prime Minister must decide what it exactly that he want, that he is after, what he is asking from the Greek people and the Europeans. Mr. Tsipras cannot play with the country’s future and sit by watching the situation get worse every day, while only speaking to those who agree with him. Faced with a dead end, he must talk with the opposition parties and seek out a minimum consensus, to save what can be saved, while there is still time.

He promised dignity to the Greek people, who are now queuing up at the ATMs and supermarkets. While there is still time he should protect his own dignity now, by assuming the political cost and ensuring the future of the country and its people."
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-01, 09:40
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Janne - Det där rimmar nog rätt bra med en Pasoktrogen ledarsida.

Mahava:

Skämtet las upp i en fb-grupp för solidaritet med Grekland. Samma grekiska kvinna som la upp det håller koll på crowdfundingen som en engelsk kille har startat och hon skrev för en stund sedan: Last time I checked, it was over 570,000 euro, in less than 2 full days. Otroligt!

(Försöker länka till crowdfundingsidan men den verkar ha kraschat. Undrar om hennes uppgift stämmer, hon borde ju inte heller ha kunnat kolla).
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-01, 09:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 310
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Janne - Det där rimmar nog rätt bra med en Pasoktrogen ledarsida.
Det gör nog det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-01, 09:50
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 393
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Som liten enmansföretagare har plånboken ibland kroknat,jag säger det till mina leverantörer och delbetalar efter vad som finns att ta av.
Bara man visar viljan att fortsätta.Inga"dåliga",kostsamma lån.
Det jag ser som skräckscenario...Grekland kliver ut ur EU/euro och lånar av ryssarna...för mina ögon o tanke=maffia lån...
Läste på senaste utskicket från Vagabond där nå´n"professor"tycker att vi inte ska resa till Grekland...Men NEJ!Så tänker inte jag än...Vi fortsätter resa dit,hjälp nästgårdsgrannen då det är svårt!Det kan vara vi en annan gång.
Hasse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-01, 10:28
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Samma grekiska kvinna som la upp det håller koll på crowdfundingen som en engelsk kille har startat och hon skrev för en stund sedan: Last time I checked, it was over 570,000 euro, in less than 2 full days. Otroligt!

(Försöker länka till crowdfundingsidan men den verkar ha kraschat. Undrar om hennes uppgift stämmer, hon borde ju inte heller ha kunnat kolla).
Kanskje denne virker? https://www.indiegogo.com/projects/g...ut-fund#/story

Kom ikke inn på link, men via søkeordene crowdfunding greece
Vil tro at kalimera'er bidrar? - Kan for øvrig se ut som gjennomsnittlig bidrag (til nå) kan være rundt 16-17 Euro pr prs. Små summer blir store med andre ord.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-01, 10:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Tack, visst funkar den!

Nästan 600 000€ nu tydligen - och det är tyskarna som bidrar mest.

http://uk.businessinsider.com/london...ny-2015-7?r=US
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-01, 10:41
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av MetaxaHasse Visa inlägg
Som liten enmansföretagare har plånboken ibland kroknat,jag säger det till mina leverantörer och delbetalar efter vad som finns att ta av.
Bara man visar viljan att fortsätta.Inga"dåliga",kostsamma lån.
Det jag ser som skräckscenario...Grekland kliver ut ur EU/euro och lånar av ryssarna...för mina ögon o tanke=maffia lån...
Läste på senaste utskicket från Vagabond där nå´n"professor"tycker att vi inte ska resa till Grekland...Men NEJ!Så tänker inte jag än...Vi fortsätter resa dit,hjälp nästgårdsgrannen då det är svårt!Det kan vara vi en annan gång.
Hasse
Tråkigt att del måste överdriva och skrämma folk så! Han påstår att det är "kaos och oroligt" i landet. Här på Lipsi är allt lika lugnt som vanligt Så länge inte UD avråder så finns det väl ingen anledning att avstå från att resa till Grekland!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-07-01, 11:41
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

(Nästan) alltid lika vettiga Peter Rawet på SVT: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/gr...ar-skitjobbigt

Precis så är det ju. Finns ingen anledning att jubla om man nu skulle få till en överenskommelse i elfte timmen. Det blir ju snart samma visa igen. På nåt sätt måste man få chansen att börja om. Blir inte lätt med egen valuta heller, givetvis. Men i valet men "överjävla skitjobbigt" och "galet skitjobbigt", tror jag i det här fallet mer på att det förra är det bästa för landet.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-07-01, 11:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Enligt Financial Times förklarar sig nu Tsipras beredd att acceptera villkoren från förslaget i helgen, om han får sin tredje bailout: http://www.ft.com/fastft/353421

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/up...ngivarnas-krav

Och då kan man ju undra hur det går med folkomröstningen där han uppmanar folk att rösta nej till samma villkor
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-07-01, 12:24
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
(Nästan) alltid lika vettiga Peter Rawet på SVT: http://www.svt.se/nyheter/utrikes/gr...ar-skitjobbigt

Precis så är det ju. Finns ingen anledning att jubla om man nu skulle få till en överenskommelse i elfte timmen. Det blir ju snart samma visa igen. På nåt sätt måste man få chansen att börja om. Blir inte lätt med egen valuta heller, givetvis. Men i valet men "överjävla skitjobbigt" och "galet skitjobbigt", tror jag i det här fallet mer på att det förra är det bästa för landet.
Ja, det är nog det. Fast tror du inte att de måste t ex höja skatter och skära i välfärden även om de ska stå på egna ben? De har ju inga pengar. De sitter i skiten hur de än gör.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-07-01, 12:32
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Enligt Financial Times förklarar sig nu Tsipras beredd att acceptera villkoren från förslaget i helgen, om han får sin tredje bailout: http://www.ft.com/fastft/353421

Den mannen bör Grekerna försöka byta ut snarast.
Han utlyser folkomröstning och uppmanar sitt folk att rösta nej, samtidigt som han uppenbart själv anser det av största vikt att säga ja ???
Sedan kan han inte låta bli att lägga in en brasklapp om det tredje räddningspaketet. Han har haft ett halvår på sig att komma överens med trojkan om den här sista, i sammanhanget lilla, utbetalningen i räddningspaket två. Begär han att institutionerna på ett par timmar ska lova honom bailout tre utan förhandlingar?

Jag tvivlar på att detta är klart än. Misstänker att Tyskarna har tröttnat och kommer att vidhålla att det är bättre att folkomröstningen hålls först.
(Bara min gissning)
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-07-01, 12:34
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ja, det är nog det. Fast tror du inte att de måste t ex höja skatter och skära i välfärden även om de ska stå på egna ben? De har ju inga pengar. De sitter i skiten hur de än gör.
Visst är det så. Men på nåt sätt måste dom få chansen att börja om. Antingen genom kraftiga skuldnedskrivningar eller också genom en egen valuta. Det blir självklart skitjobbigt vilket som. Men ska det fortsätta som nu, med återkommande nya förhandlingar om nya lån/låneutbetalningar för att klara av tidigare lån, blir det ju bara ett utdraget och försvårat lidande. Grekland kommer ALDRIG att kunna betala av de lån de har nu. Även om man får fart på ekonomin. Och hur man ska få fart på ekonomin är mycket en politisk fråga och ett politiskt val. Finns inga naturlagar som gäller detta.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-07-01, 12:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Laero - Enligt Reuters (som alltid har capslocken på) är i alla fall Schäuble inte imponerad.

Citat:
And here comes German finance minister Wolfgang Schäuble to poor some cold water on things:
01-Jul-2015 10:46:58 - GERMANY’S SCHAEUBLE SAYS NOTHING CHANGED IN FACT THAT THERE WAS NO AGREEMENT BETWEEN GREECE, CREDITORS BY MIDNIGHT
01-Jul-2015 10:51:07 - GERMANY’S SCHAEUBLE SAYS OLD EFSF PROGRAMME FOR GREECE HAS EXPIRED, NOW A NEW ESM PROGRAMME WOULD BE NEEDED WITH DIFFERENT CONDITIONS
01-Jul-2015 10:52:35 - GERMANY’S SCHAEUBLE SAYS THERE IS NO BASIS TO HAVE SERIOUS NEGOTIATIONS WITH GREECE AT MOMENT
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-07-01, 12:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Charleston - nejvisst, jag håller med dig. Det är ingen lösning.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT