Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-22, 10:34
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard ormrikt i Parga ?

Till Maji
När du var i Parga så såg du mkt ormar skrev du.....
Är det så att det finns gott om ormar i Parga samt var såg du dem ?
Birgitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-22, 10:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Även jag svarar. Jag såg fyra ormar vid min senaste Pargavistelse för några år sedan. Två i olivlunden utanför mitt hotell Della samt en vid kolonilottsområdet halvvägs till Sarakinikostranden efter vandringsleden samt en på bilvägen till Acheron.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-22, 11:00
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Även jag svarar. Jag såg fyra ormar vid min senaste Pargavistelse för några år sedan. Två i olivlunden utanför mitt hotell Della samt en vid kolonilottsområdet halvvägs till Sarakinikostranden efter vandringsleden samt en på bilvägen till Acheron.

Eva
Ok Eva just som jag trodde att i olivlunden gillar dem säkert att hålla till hm...
Där vi ska bo är det mkt skog ser det ut som men tur då att vi önskat 2v på gaveln .
Men va är det för fula ormar då ? Ormskräck / spindelskräck fast har aldrig tänkt tanken att i Grekland skulle det vara mer ormar som just då i Parga.
Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-22, 15:44
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 872
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Till Maji
När du var i Parga så såg du mkt ormar skrev du.....
Är det så att det finns gott om ormar i Parga samt var såg du dem ?
Birgitta
Hej Birgitta,
Det är alltså 19 år sedan jag var i Parga och det har nog ändrats mycket sedan dess men under dom 14 dagarna vi var där så såg vi säkert närmare 10 döda ormar på vägarna runt om. Levande ormar såg vi vid 4 eller möjligen 5 tillfällen. Vi bodde bakom Valtosstranden och det kan jag säga direkt att där var det inte många hus på den tiden. Vad jag förstår så har det ändrats mycket och i och med att det byggs så får nog ormarna flytta på sig. Men det var just där i olivlundarna vi såg orm. Och så fanns det då, vet inte om den finns kvar, en liten ravin som var uttorkad där jagade befolkningen ormar med käppar. Den största ormen vi såg var en kväll på vägen till till byn i backen upp mot fortet, jag har för mig det var en trappa där. Ormen skulle antagligen ner till vattnet och blev väl skrämd av all uppståndelse den orsakade. Men den var STOR och jag som är livrädd för orm tyckte det var riktigt obehagligt. Men för sjutton låt dig inte skrämmas av detta nu. Jag tror att det förmodligen är mindre orm nu för tiden pga att det byggts mycket. Och i och med att där är mycket grönska runt omkring så är det ju inte konstigt alls om det finns ormar, det hör ju naturen till. Parga var och är säkert en riktig pärla och någon gång snart skall jag åka tillbaka.

//maji
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-23, 08:21
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Ok tackar för svar . Ormar får ej avsräcka vår semster men man kan ha de i omtanke . Tänkte intaga medhavd morgonfika i olivlunden efter en skön promenad . Fast nu kan man ju tycka att det ej är lika lockande att sitta ner .
Vår LGH ligger nära Valtos strand med utsikt över bukten , de blir på uteplatsen .
Birgitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-23, 10:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Birgitta ...

...jag har stor ormskräck och hade aldrig åkt till Parga igen om jag sett orm där första gången 1999. (Då visste jag inte ens att det fanns ormar där som man kunde stöta på)
Varken 1999, då vi bodde inne i Parga, eller 2001 då vi bodde bortom Valtosstranden i en jätteträdgård, med massor av grönska såg jag några ormar.
Inte heller 2010 då vi dessutom gick genom olivlunden till Lichnos såg vi någon enda orm. Däremot har vi på våra turer runt Parga sett massor av sköldpaddor på vägarna.
Jag har kanske haft en himla tur?

Lissi - som INTE gillar ormar!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-23, 10:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Jag tror inte att du behöver oroa dig Birgitta. De flest ormar är ofarliga och undviker dessutom oss människor. Huvudfödan för en orm är inte människan så de lägger inte energi på det. Om du stampar lite extra med fötterna så känner de vibrationerna och undviker dig i god tid. Elisabet är forumets "ormexpert" och hon kanske kan skriva lite om Greklands ormar.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-23, 12:20
Hildegard Hildegard är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 38
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Vi var i Parga förra året i augusti och såg inte en enda orm. Jag var lite orolig när vi vandrade genom skogen till Lichnos men om det funnits några ormar blev de nog ivägskrämda eftersom jag stampade hårt i marken.
Den enda ormen jag såg var uppe vid droppstensgrottan i Ioaninna, en liten orm som ringlade iväg utanför en stenmur. Du behöver inte vara orolig för ormar i Parga.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-23, 15:05
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Naturligtvis finns det ormar i Parga, precis som i de flesta delar av Grekland. De allra flesta är helt ofarliga, men det finns också några få giftiga huggormar. Den giftigaste av dem är sandhuggormen. Den håller inte till i sanden som man kan tro av namnet, utan i torra och steniga partier, till exempel murar.
Sandhuggormen har ett tydligt sicksackmönster och ett litet horn på nosen. Blir man biten av en sådan bör man vara uppmärksam på sitt allmäntillstånd och genast söka läkare om man börjar må dåligt. Som andra huggormar gör den dock ofta torrhugg, alltså helt utan gift, och då får man ingen reaktion alls. Även när den använder gift är allvarliga reaktioner sällsynta och dödsfall mycket ovanliga. Det sker bara om personen har hjärtfel eller annat som sätter ner motståndskraften.

Om man har turen att få se en orm ska man inte röra den om man inte vet hur man ska göra för att förhindra att den kan bita.

När man är ute och går är det bra att titta var man sätter fötterna så man inte råkar trampa på en orm. Om man sätter ner foten lite hårt i marken vid varje steg, känner ormarna på långt håll att man kommer och ringlar snabbt undan. De är nämligen mycket räddare för dig än du är för dem.

Det är mycket större risk att bli skadad av en häst, hund eller katt än av en orm och den allra största risken för ditt liv och din hälsa är trafiken i Parga. Glöm aldrig det.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-25, 11:46
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Elisabeth samt alla som svarat .Tack!
Perfekt fakta samt svar på ormrikt i Parga
Skulle vi stöta på en orm fast dem är läskiga så kanske man tar en bild på långt avstånd samt lägger in här. Fast på väldigt långt avstånd hihi !
Men då slänger jag över fotoaparaten till vår son då .
Birgitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-25, 12:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Det där med att ormarna ringlar iväg har man ju hört i alla år, efter förra årets promenad i skogen tror jag inte på det längre
Folk i min omgivning funderade på hur det öht var möjligt att jag, den mest ormrädda på denna jord "lyckades" bli ormbiten.
Själva bettet kändes som getingstick på getingstick under ca en halv minut, värre var det inte
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-26, 00:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Citat:
Ursprungligen postat av Birgitta63 Visa inlägg
Skulle vi stöta på en orm fast dem är läskiga så kanske man tar en bild på långt avstånd samt lägger in här.
JAA!

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Det där med att ormarna ringlar iväg har man ju hört i alla år, efter förra årets promenad i skogen tror jag inte på det längre
De måste ju hinna iväg också
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-26, 08:09
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
De måste ju hinna iväg också
Jag lovar härmed att sluta jaga ormarna
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-26, 09:03
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag lovar härmed att sluta jaga ormarna
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-04-23, 10:28
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Olika ormarter flyr olika snabbt. Här i norden är t.ex. snokarna väldigt skygga och de slinker ofta iväg före man hinner se dom. Huggormarna är däremot inte lika skygga och slinker iväg först när man är tämligen nära (ett par decimeter). Jag antar att samma gäller för de grekiska ormarna.

Ormar är i regel intresserade av två saker 1) mat och 2) något ställe att gömma sig. Undvik alltså platser som erbjuder något - eller bägge - av dessa :-)
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-23, 10:04
honungsdaggs avatar
honungsdagg honungsdagg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Nossebro, V Götaland, Sverige
Inlägg: 29
Standard Sv: ormrikt i Parga ?

Måste bara inflika med några ord om ormar och Parga, jag var där 2008 och bodde precis intill olivlunden som man går igenom för att komma till Lichnos stranden och trots dagliga promenader i olivlunden träffade jag aldrig på en enda liten orm... vilken tur för jag är livrädd för de små kräken hihi Men mygg...uj uj uj!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT