Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Ios

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-11-05, 11:33
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Ios-frågor!

Ok, nu har Greklandsfebern rullat över oss på allvar, nu är det dags att boka nästa års resa.

Har läst gott om Ios och sett härliga bilder därifrån, men det enda som "stör" är ju detta med party...Vi är alltså en småbarnsfamilj, hör vi ö h t hemma på Ios? Eller kommer vi att ses som totalt malplacerade bland alla partypinglor?

Vi kommer att åka troligtvis i högsäsong, ungefär i början el. i mitten av augusti.

Väntar ivirigt på svar...!

Hej från Lena*.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-11-05, 14:17
mattias mattias är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Ios-frågor!

Hej Lena!

Det går säkert bra att åka till Ios under högsäsongen. Vill ni undvika festande ungdomar så är det väldigt lugnt i huvudbyn Chora på förmiddagarna då ungdomarna ligger i sover på hotellrummen. Det kanske inte är så familjevänligt på kvällar och nätter i Chora då många ungdomar är ute och festar hela nätterna. Jag rekomenderar att ni bor i hamnen eller i på Mylopotas om ni vill sova gott om nätterna.

Det är inte många barnfamiljer som åker dit under högsäsongen men visst går det bra att semestra där även med familjen. Du skriver inte hur gamla barn ni har men det kan vara lite knepigt med barnvagnen om ni bor i Chora då det är ganska kuperat där. Även åsnestigen från hamnen till Chora är kuperad så det är svårt att ta sig fram med barnvagn där.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-11-05, 15:06
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Ios-frågor!

Barnen är 4 och 7, så ev att liten vagn används ibland åt 4-åringen. Men det ska nog gå bra, har tagit oss upp och ner i Skopelos Chora med den vagnen, så den är väl mest att likna vid ett terrängfordon.
Ok, det verkar vara öde med barnfamiljer där alltså. Jättetack för ditt svar och tips!

Tar gärna emot fler synpunkter.

Lena*.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-11-06, 10:21
Lenalus avatar
Lenalu Lenalu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 39
Standard Sv: Ios-frågor!

Hej Lena!

Ios är helt underbart, så ni får säkert en härlig semester där.
Jag har aldrig varit där i högsäsong, men jag skulle tro att ni
får det bäst och lugnast vid Mylopotas stranden, har bott i Chora
1 gång, och gör det aldrig mer sov nästan ingenting på en vecka,
och det var i Maj/Juni.
Mylopotas är lugnt på kvällar och nätter, då drar alla ungdomar in till Chora för att festa.
Jag tror ni får en härlig semester med barnen på Ios.

Hej från Lena
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-11-06, 14:30
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Ios-frågor!

Har varit på IOS varje år sen 1986 inga problem att åka dit med barn. Så mycket party är det inte numera.. Mylopotas är lugnast dock bör du nog kolla boende innan om ni åker i mitten av Augusti då grekerna själva har semester samt att ön invaderas av Italienare.

Camilla
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-11-06, 14:47
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Ios-frågor!

Ooooh, det är så svårt!! Vill ju åka överallt, HUR ska man kunna bestämma sig för _en_ ö!? (Ja, jag vet, man kan luffa, men det är inte läge för det nu.)

Just nu vinglar jag fram och tillbaka mellan Ios och Kalymnos...och Naxos och...*suckar*

Nu lät det ju igen positivt om Ios! Jättetack för svar...! Hm, får kolla boende, hur det verkar...inte säkert vi åker just i mitten av augusti, kan också bli mitten av juli. Kanske bättre då, färre italienare?

Hej från Lena*.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-01-08, 13:35
Jonas© Jonas© är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 13
Standard Sv: Ios-frågor!

Ios är helt fantastiskt! Men jag skulle dock avråda från att åka dit i mitten av Augusti då det är mitt under den Italienska invasionen. De är jäkligt jobbiga och otroligt högljudda! Älskar att sjunga högt och gör det gärna i grupp utanför ditt hotellrum. Hela natten.
Åk istället nån gång mitten av juni - mitten av juli, då kommer ni få uppleva Ios när det är som bäst!
Undvik att bo i hamnen, rätt tråkigt och den riktiga Ios-känslan saknas. Bo hellre i Chora eller på Mylopotas.
Hoppas ni får det trevligt!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-01-08, 21:51
Valbo Valbo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 9
Standard Sv: Ios-frågor!

Hej
Vi är en familj på två vuxna och två barn (10 resp 13) som förra året
bla bodde 3 nätter på Ios. Det var första gången vi var där.Letade boende via nätet och hittade Brothers Hotel, ligger till vänster om hamnen när man kommer med båten. Det tog ca 10 min att gå ner till närmaste stranden Yailos beach. Längs strandpromenaden låg restauranger och någon
liten supermarket. Hotellet hade en pool och ägaren med familj tog hand om oss. Nikos som han hette körde oss till o från båten. De hade
tvätt möjligheter på hotellet mot avgift. Kan ju vara lämpligt med mindre barn. Vi betalde 65 EUR per natt i Augusti för ett rum där vi bodde alla fyra. Det var det enda som fanns när vi bokade. Vi såg inte skymten av festande ungdomar annat än vid någon kvällstur till Chora. Läget var
tyst o lugnt, Nikos pappa bjöd på nyplockad gurka till frukost.

Ios var helt Ok men vi har en annan favoritö i Grekland....

Lycka till med valet av ö(ar)!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-01-26, 10:21
Längtan Längtan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 4
Standard Sv: Ios-frågor!

Ojoj, nu blir jag nyfiken. Vilken är eran favoritö??
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-02-14, 16:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ios-frågor!

Någon som har tips om ett litet välskött pensionat eller boende gärna med trädgård, bra balkong eller en stor gemensam terass som passar för en person. Kommer inte att boka iförväg då resrutten inte är helt klar men vill gärna ha tips på bra ställen som jag leta upp på plats.Antar att det är bäst att bo i Chora och vandra till stränderna? Kommer att besöka ön i lågsäsong dvs i slutet av maj eller början av juni.Antingen före eller efter vistelsen på Folegandros.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-02-15, 11:02
Goggen Goggen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Ios-frågor!

Tja, Chora er veldig bråkete med alle ungdommer og utesteder. Prøv på strekningen mellom Chora og stranda, der ligger en del rolige steder med flott utsikt, og kort vei til både Chora og strand
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-02-15, 21:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ios-frågor!

Är det stökigt där även i slutet av maj och början av juni så stämmer inte den beskrivning jag fått av grekiska vänner? Väljer i såfall en annan ö.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-02-15, 22:39
AnnikaLi AnnikaLi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Fagersta, Västmanland
Inlägg: 21
Standard Sv: Ios-frågor!

Har varit på Ios flera gånger, dock bara i maj och sept, för ett par år sen och alltid bott på Glarós som ligger i bortre änden av hamnen, till vänster alltså när man kliver av båten. Ett litet fräscht familjehotell.
Glaros betyder ju lugn och har gjort skäl för namnet. Fortsätter man ytterligare en bit runt krönet kommer man så småningom till en strand och ett par tavernor. Inte långt att gå.
Annika
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-02-16, 07:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ios-frågor!

Tack för era svar och boendetips. Jag får väl läsa på ordentligt i Jannes ö-guide men just nu är den på vift bland mina skivor. Antagligen i fel fodral. Inget brådskar det är ju ett tag till maj. Har bara sett Ios när båten angjort i hamnen och det verkar ju vara en bedårande fin chora. Jag gillar inte att bo ute i ingenstans utan bor gärna i en by och vandrar till stränderna. Ios är nog den ö jag läst minst om och ingen av mina svenska vänner har vad jag vet varit där på mycket länge. Deras minnen kommmer från svunna tider och intressena har förskjutits till mer lugna nöjen sedan dess. En vacker by, bra stränder och god mat är väl vad jag hoppas på just nu. Gärna bra vandringsmöjligheter men jag är ju ute 3 veckor och besöker flera öar så alla behöver inte ha allt.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-02-16, 15:13
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Ios-frågor!

Bo gärna på La luna, det är nära till byn, som ligger mittemot och sen är det promenad eller buss till stranden som gäller. Låter som ett perfekt läge för dig! I maj är det helt okej att bo bra på La Luna
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-02-16, 16:07
Jonas© Jonas© är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 13
Standard Sv: Ios-frågor!

Om du åker i slutet av maj/början av juni kan du nog bo vart som helst och få lugn och ro. Jag kan varmt rekomendera Francescos som ligger i utkanten av Chora med en stor gemensam terass med schysst utsikt över hamnen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-02-16, 17:26
Goggen Goggen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Inlägg: 52
Standard Sv: Ios-frågor!

Obs, blandet din reiseperiode med trådstarters tidlig/sent på sesongen er det nok mye roligere ja. Men jeg har selv vært der i midten av juni før, og det er relativt mye festing allerede da. Francescos har jeg selv bodd på flere ganger, veldig enkle rom men flott utsikt fra felles terrasse som nevnes her. De har egen nettside med online bokkingmulighet.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-02-16, 18:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ios-frågor!

Tack för all tips. Sparar dessa i min kalender.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-02-16, 18:53
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Ios-frågor!

Enligt vad jag alltid har hört så styrs situationen på Ios helt och hållet av det skandinaviska sommarlovet, dvs fram till en tredjedel av juni är det lugnt där med turister i alla åldrar.

Om du åker dit i början av dina tre veckor tror jag inte du kommer att ångra dig. Det är kanske den vackraste ön i Kykladerna och choran är gudomligt mysig. För att inte tala om stränderna... Helt klart den enda ön i Grekland av de (få hehe) jag har varit till som kan mäta sig med Skiathos, och de ligger på behagligt gångavstånd!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-02-16, 20:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ios-frågor!

Låter bra Elisabet. Jag litar på din beskrivning. Jag är ju nästan löjligt förtjust i vitkalkade byar med smala vindlande gränder så Ios blir säkert en ny favorit. Eventuella avstånd till stränderna är inget problem. I slutet av maj behöver en del av vinterns fläsk motioneras bort så om det inte är allt för varmt går jag gärna ett antal km per dag. Kan fort bli en mil eller två. Får väl börja med Ios efter en dag eller två på Santorini och sen åka vidare till pärlan Folegandros.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT