Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-27, 08:18
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Tåg Aten flygplats -> Pireus

Nu öppnar tåglinje direkt från flygplatsen till Pireus. Enl uppgift ska färden ta en timme. Lite snabbare än bussen alltså

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-27, 11:12
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Tåg Aten flygplats -> Pireus

Det är givetvis bra med ytterligare ett alternativ mellan flygplatsen och Piraeus, dock inte övertygande om en direkt resa mellan flygplatsen och Piraeus skall ta så lång tid som 1 timma. Så, man undrar vad "direkt" betyder i det här fallet. Skall resan gå via Aten (Monasteraki, Syntagma, etc)?
Tåg mellan Aten och flygplatsen tar c.a. 40 minuter och avståndet är ung. detsamma som mellan Piraeus och flygplatsen (jag tror tåget stannar på ett par stationer, men det var länge sedan jag åkte tåg från Monasteraki till flygplatsen).
Avståndet mellan ankomsthallen på flygplatsen och perrongen på tågstationen på flygplatsen (när man går!) är längre om man beaktar att bussarna till Piraeus står precis utanför.
Visst, bra med ett annat alternativ mellan flygplatsen och Piraeus men om man jagar minuter för att eventuellt hinna med en färja...nja, en timma med direkt tåg mellan flygplatsen och Piraeus är (för mig) inte imponerande.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-27, 14:19
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Tåg Aten flygplats -> Pireus

Direkt betyder att tåget går mellan två stationer utan att man behöver byta. Mellanliggande stationer kommer naturligtvis att finnas.
Jämför med Non-stop - då går tåget, Non-stop (!) - utan mellanliggande stopp.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-27, 16:53
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Tåg Aten flygplats -> Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av SteffTee Visa inlägg
Direkt betyder att tåget går mellan två stationer utan att man behöver byta.
Det kan mycket väl vara så, men det förändrar ju ingenting om tågresan från flygplatsen till Piraeus tar en timma. Tågstationen på flygplatsen ligger en bra bit från ankomsthallen, nämligen bakom Sofitel Hotel, en promenad på 7-10 minuter. Det finns visserligen en sträcka med ett transportband man kan kliva på men det rör sig så långsamt, man går fortare än att åka transportband. Promenaden till busshållplatsen tar 1 minut.
Landar man i Atén på kvällen eller helg så kan bussresan till Piraeus ta 1:15-1:20. Jag har varit med om 1:10 på en söndag för några år sedan.
Det är bra med ett nytt alternativ från flygplatsen till Piraeus, men 1 timma...nja, jag nappar inte på, det blir buss. Men blir tågresan mellan flygplatsen och Piraeus 40-45 minuter...ja, då blir det tåg (om jag har bråttom!). Det är faktiskt mycket bekvämt att åka buss till Piraeus.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-27, 17:04
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Tåg Aten flygplats -> Pireus

Tåget är inget alternativ till bussen, men till Metron.
Samma station på flygplatsen men inte samma i Pireus. Du slipper bytet i Monostaraki. Järnvägsstationen i Pireus ligger på höger sida om metrostationen. Tåget går en gång i timmen, metron var 20:e minut. Jag använder aldrig bussen eftersom den stannar långt från min "bostad" i Aten

Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-27, 17:28
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Tåg Aten flygplats -> Pireus

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Jag använder aldrig bussen eftersom den stannar långt från min "bostad" i Aten

Alltså, jag avser buss mellan flygplatsen och Pireus, inte buss mellan flygplatsen och Aten. Därför skrev jag att det är mycket bekvämt att åka buss till Piraeus. Men du kanske menar något annat.
Att byta tåg (eller något annat transportmedel) i Monastiraki (när man åker från flygplatsen till Piraeus) har aldrig varit ett alternativ för mig.
Bussen från flygplatsen till Piraeus går var 20:e minut, visa tider varje kvart.

Senast redigerad av RobEri den 2018-01-27 klockan 17:35.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-02-03, 13:34
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Tåg Aten flygplats -> Pireus

Lite mer info!
Den stannar på otroligt många stationer och tar lika lång tid som Metro, där man måste byta vid Monastiraki!


http://www.keeptalkinggreece.com/201...piraeus-train/
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT