Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-24, 19:50
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Pelagos.....

Hej hopp alla !!
Språkade med musiktavernadirektören Chronis Panaretos idag, och han lät meddela att den klämmige och tillika trevlige kocken Petros kommer till sommarn, så det kan ju va bra att veta!
Manolis, Chronis brorsa och delägare, hans dotter Maria, som brukar sitta vid kassaapparaten, haver gift sej, och det var ett bra bröllop, sa Chronis.
Sen är Den JätteStora Frysen renoverad, vilket ( kanske?) avspeglar sig matledes,vad vet jag....men allt som är bra för köket, är förstås bra för oss som käkar...
Chronis lät glad och pigg, han sover bra,röker inte, promenerar varje dag och ska så småningom jobba lite på Pelagos...
Vad anbelangar bouzoukispelare, så är det inte spikat än, men det blir säkert bra, för Chroni har många kontakter....
Det var kallt nu på nätterna, men han klarar sej med en elektrisk filt, plus nån elvärmare..
Väl mött på Karpathos i vår!
Mikke
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-25, 00:00
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Pelagos.....

Så märkligt,igårkväll när jag satt och läste på Kalimera så tänkte jag,men nu är det länge sedan Mikke hade något inlägg och så kom det ett nu ikväll.KUL
Fler som jag saknar är Lugnagatan,Yanna och Kikh!!!
Var är ni,hur har ni det osv,osv.....
Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-25, 13:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Chronis lät glad och pigg, han sover bra,röker inte, promenerar varje dag
Så bra. Länge sedan jag träffade honom, hälsa nästa gång ni talas vid.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-25, 13:54
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Pelagos.....

Hej Janne!
Det ska jag göra, nästa gång jag pinglar honom...!!
Han finns förstås på Facebook, där han har börjat lägga in fina bilder, bl.a från sina
promenader med bekanta...;-)
Nu går det fort mot våren...vips är vi där...
Mvh,
Mikke
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-26, 10:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Nu går det fort mot våren...vips är vi där...
Ja, nu går det undan. När åker du?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-28, 10:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Pelagos.....

Hej!
Nu är hälsningen framförd till Chronis!
Vad anbelangar min vårresa, så tror jag att det blir lite tidigare än vanligt, kanske i
slutet av mars. Ska iväg till tandkirurgen på ön som vanligt också, och det är bra att få sånt gjort så fort som möjligt.Sen kanske jag kan greja lite mer, därnere innan säsongen drar igång,vem vet... ;-)
Mikke
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-28, 14:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Nu är hälsningen framförd till Chronis!
Tack!

Citat:
Vad anbelangar min vårresa, så tror jag att det blir lite tidigare än vanligt, kanske i slutet av mars.
Hur länge planerar du att stanna, eller har du ingen hemreseplan?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-28, 14:53
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Pelagos.....

Hej!
Nja, jag brukar ju resa ner &upp på enkelbiljett, och nu när jag blivit friherre, så kan jag förstås i ännu högre grad bestämma när jag ska dra hemöver....Rhodos är ju också trevligt, så jag spenderar gärna några dar där. Eller, kanske far hem via Kreta,det är ju också ett alternativ...;-)
Mikke
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-29, 13:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hej!
Nja, jag brukar ju resa ner &upp på enkelbiljett, och nu när jag blivit friherre, så kan jag förstås i ännu högre grad bestämma när jag ska dra hemöver....Rhodos är ju också trevligt, så jag spenderar gärna några dar där. Eller, kanske far hem via Kreta,det är ju också ett alternativ...;-)
Mikke
Okej. Hoppas du skriver några rader denna resa också.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-02-01, 20:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Pelagos.....

Hej!!
Klart jag ska försöka skriva som vanligt. Sist jag var nere, var jag inte på nåt bra humör efter att ha slutat jobba på universitetet,men nu har jag varit friherre i fyra-fem månader, och börjat skapa mej en ny verklighet,så nu känns det bättre... ;-)
Mikke
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-02-02, 09:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Klart jag ska försöka skriva som vanligt.
Låter bra det Mikke!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-02-10, 01:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Pelagos.....

Hej!
Idag chattade jag bl.a med musiktavernainnehavaren Chronis Panaretos, och han lät glatt meddela att den duktige bouzoukispelaren Giannis Fouskas från Heraklion,Kreta, kommer även denna säsong, och det var ju ett bra besked! Ni som hörde honom förra säsongen vet ju hur bra han är.
Sen berättade Andreas Diakidis (Zephyros Village) att dom hade visst murat klart väggarna på det nya sjukhuset, som ligger på vänster sida precis innan man kommer fram till höjdkurvan innan generatorstationen. Planen är visst att hela konkarongen ska va i bruk framåt årsskiftet. Då får Karpathos ett modernt sjukhus, och vad som händer med det lilla,gamla, vet jag inte. Kanske blir det en vårdcentral för mindre allvarliga åkommor, då det förstås är mer åtkomligt.
Mikke
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-02-10, 19:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Då får Karpathos ett modernt sjukhus
Så bra! Jag får ibland frågor om sjukhus på olika öar, och det är inte alltid jag vet hur standarden är.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-02-10, 20:07
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Pelagos.....

Hej!
Jag ska kika på det nya sjukhuset och sen höra efter hur det är tänkt, och även vilken standard det ska få.
Det är ju alltid bra att ha lite koll på sjukhusen på de olika öarna, jag har varit på Karpathos lilla sjukhus tre gånger under åren.
Första gången för vaxpropp (!) och andra för njursten.
Tredje gången för att jag körde omkull med scootern. Varje gång jag varit där har jag blivit väl bemött och aldrig betalat ett öre för behandlingen, däremot fick jag ta mej ner till abbeteke/farmakion och köpa in de bandage och kompresser som gick åt för att lappa ihop mej efter omkullkörningen... ;-)

Mikke
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-02-11, 18:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Varje gång jag varit där har jag blivit väl bemött och aldrig betalat ett öre för behandlingen
Har också erfarenhet av sjukstugor, och har alltid blivit mycket väl bemött, och har heller inte betalt någonting. Märkligt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-02-11, 22:34
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det är ju alltid bra att ha lite koll på sjukhusen på de olika öarna, jag har varit på Karpathos lilla sjukhus tre gånger under åren.
Första gången för vaxpropp (!) och andra för njursten.
Njursten! Huga! Jag har haft det högst tvivelaktiga nöjet några gånger. En av gångerna var när jag befann mig i Portugal. Problemet då var inte huruvida det kostade något eller ej, utan något värre.

När jag befann mig akut på sjukhuset fick jag i ett par omgångar morfinsprutor som till sist dämpade smärtorna, som ju är gräsliga vid njursten. Men den effekten har ju begränsad varaktighet.

Anfallen återkom mycket regelbundet 2 ggr per dygn de fem dagar jag var kvar i Portugal. De tabletter som doktorn skrev ut till mig hjälpte inte ett smack. Som väl var kunde jag använda hustruns starka painkillers som hon sedan många år tvingas ta mot kroniska svåra diskbråckssmärtor. De hjälpte.

När jag efter hemkomsten konsulterade sjukvården på hemmaplan var läkaren där mycket frågande till de ordinerade tabletterna. Enligt honom var det medicin för att lindra magkatarr och alls inget verksamt mot njurstens-smärtor.

Så efter en lång historia kommer jag äntligen till min fråga till dig Mikke. Fick doktorn på Karpathos någon påtaglig effekt på dina njurstensbesvär?

Det är ju den frågan jag ibland kan fundera över när jag vistas på små Grekiska öar. Hur klarar man det på en liten sjukstuga där, när de inte fixade det på ett riktigt sjukhus i Portugal.

Masse
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-02-11, 23:30
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Pelagos.....

Hej hopp !!
Angående mitt besök på sjukhuset efter ca fem dar med alltmer ökande smärtor, så ringde jag Andreas, som kom åknas med Chroni upp till Florida Studios, där jag bodde. De bägge gamängerna voro vid gott humör, samt imiterade en ambulans....Själv var jag lagom humoristisk, men lyckades hålla tand för tunga...
Sen foro vi raskt ner till lilla sjukstugan,där vi möttes av en mkt ung doktor...Det var vid åttatiden på kvällen. Vi alla gingo därefter in i ett rum, där jag berättade för doktorn. Sen fick jag dra ner brallerna, och sen stack doktorn in spruta Voltaren i ändan på mej.....

Det var underbart, för smärtan började försvinna medans nålen satt kvar....Helt obeskrivligt underbart !! Strax efter nålen var borta, fick jag en kräkreflex, men hann dra fram en plastpåse som jag av outgrundlig anledning hade i fickan...
Sen recept, som jag hämtade ut dan därpå...Därefter till sjukan, där jag först blev ultraljudad, och där doktorn glatt utropade "Petra", när han hittade en 3.7 mm sten i vänster njurbäcken.
Sen bidde jag röntgad med en sån där, stor, gul apparat som hängde i rör...såg ut som en femtitalsmanick. Röntgenplåten ( som jag har kvar) var i naturlig storlek, och jag undrar ( ibland..) hur många röntgen jag egentligen fick...
Hursomhelst, smärtan försvann och kom icke tillbaka, och väl hemma röntgades jag igen och då var stenen borta....Kom på att jag ville ha den, och pinkade nåra dar i en the-sil, men alltför sent, den var borta.... ;-)
Mikke
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-03-12, 23:32
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Pelagos.....

Chronis och en massa andra människor på Karpathos, har under vintern varit ute och vandrat tämligen regelbundet, sist så gick gänget från Avlona till Vroukounta och tillbaka, vilket är en bra bit....Så antagligen kommer Chronis att sjunga mycket bra, nu när han fått kondis.... ;-)
Mikke
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-03-13, 12:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Chronis och en massa andra människor på Karpathos, har under vintern varit ute och vandrat tämligen regelbundet, sist så gick gänget från Avlona till Vroukounta och tillbaka, vilket är en bra bit....
Ja, han har gått med i vandrarklubben. Jag har följt dem på FB i flera år; de lägger alltid ut kartor över sina vandringar och massor med fina foton. Du hittar dem på FB under namnet:

Όμιλος φίλων βουνού & θάλασσας Καρπάθου - Friends of nature Karpathos section

https://www.facebook.com/manolis1900/?pnref=story

Karin
som räknar ner
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-03-13, 18:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Pelagos.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Så antagligen kommer Chronis att sjunga mycket bra, nu när han fått kondis.... ;-)


Ska du också börja vandra, och köpa stegräknare?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT