Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-03-31, 23:56
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: till Karpathos april 2014

........... ja tänk vad en skvätt Red Bull kan göra!!!!!!!!!!!

Masse
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-04-01, 07:26
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Dåre, säger jag! Han skulle åkt båt och njutit istället... Tvärtom dålig reklam dessutom för Red Bull, som ju givetvis sponsrade denna galenskap.

Lissi
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-04-01, 17:09
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Du kommer att få se ett par förändringar i Pigadia. I hamnen har man ställt två automater för renat vatten. Jag tror - men jag har inte fått något svar på frågan ännu - att det är renat havsvatten. Ett bra initiativ!

Och så håller man på att dra nya avloppsledningar inne i Pigadia och längs vägen bort till reningsverket. Man ska även byta ut avloppstankarna inne i staden, där avloppet samlas innan det pumpas vidare. En av dem ligger under Acropolis, så man får hoppas de blir klara innan turistströmmen sätter fart. Fast just nu har arbetet gått i stå eftersom man vid grävningen har hittat fornlämningar och väntar på arkeologer från Rhodos.

Karin
som väntar och väntar...
Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-04-01, 19:01
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Hej och tack för info, Karin!!
Hade ingen aning om att det fanns/finns ett reningsverk....var ligger det, månne?? Trodde avloppet gick rätt ut i havet en bortom kyrkogårn....
Mikke
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-04-01, 19:42
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hade ingen aning om att det fanns/finns ett reningsverk....var ligger det, månne?? Trodde avloppet gick rätt ut i havet en bortom kyrkogårn....
Avloppen ska behandlas i Larniotisa, säger George (Felix, som lägger upp filmer över arbetet på FB så gott som dagligen. ) Du hittar honom i receptionen på Hotell Pavilion.

Karin
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-04-01, 19:57
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Avloppen ska behandlas i Larniotisa, säger George (Felix, som lägger upp filmer över arbetet på FB så gott som dagligen. ) Du hittar honom i receptionen på Hotell Pavilion.

Karin
Aha...de va som attans!!
Och arkeologer från Rhodos, minsann.....Där harom visst ca 20 stycken anställda i stan,haja hört....
Då kanske det blir (gamla)nytillskott på de lilla museet framledes....
Va betyder förrexten FB i sammanhanget??
Jag ska minsann leta reda på Felix nerja kommer ner....
Mikke
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-04-01, 20:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Haha, FB betyder Facebook. Och leta upp honom, tycker jag. Det är en trevlig prick. Mycket insatt och med massor av åsikter, som alla greker. En annan lika trevlig prick som också är insatt, framför allt när det gäller arkeologi, är Nikos Alexiou som har Kodakbutiken. Han har mycket att berätta när det gäller de obefintliga utgrävningarna på ön...

Karin
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-04-01, 23:18
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Ånyo takk, Karin, för att du upplyser en gammel värmlänning om dittan och duttan....
Jag får ompröva mitt tidigare beslut om att inte gå me i Fejsbook,helt klart..Egentligen är jag rädd att jag blir sittnas å läsnas på FB enbart,istället för min hands-on å mecka approach...
Tack äfvenseau för tipset om KodakKillen....De enda grävningarna ( arkeologiska) jag sett i Pigadia är på tomten snett nedanför sjukstugan.Milliondollarsscooteruthyrningskillen Yannis släkting var arkeolog där då.Hon var rätt cool och tomten står fortfarande öde,vad jag vet.
Mikke
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-04-02, 22:12
skogis skogis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Hej Mikke
Du hade problem med myggor förra året på Karpathos och vad du anade var det någon vattenreservoar som härbärgerade myggor. Här kommer en ide ifrån Värmland förra året. Läs nedan och ta med guldfiskar så kanske du slipper myggbett i höst.

Molkom

Reningsverket i Molkom har under en tid brottats med myggproblem. Nu har Karlstads kommun kommit på ett nytt knep för att lösa problemet: Guldfiskar.




Med myggor följer spindlar och nät i mängder. Guldfiskar har "anställts" för att för att få bukt med problemet, och de verkar trivas med sin uppgift, säger Patrik Nilsen, chef för avloppsreningsverken i ett pressmeddelande.
– Vi har sedan e tid planterat in guldfiskar i slutsedimenteringen som livnär sig på mygglarver. Det har funkat bra, guldfiskarna verkar trivas i våra bassänger och vi ser förbättringar inne i verket genom att både myggor och spindlar blir färre, säger han.
Förvaltningen har tidigare tagit hjälp av skadedjursbekämpare för att sanera med kemikalier, men menar att detta är ett miljövänligare sätt.





Värmlands Folkblad
Publicerad: 2013-10-04 10:41
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-04-02, 23:15
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

...men det är ju strålande, Skogis !!
Tack för tipset, jag får nog börja läsa VF..(igen)....
Min idé var/är ju att helt sonika hälla några liter olivolja i tanken, för att få en oljehinna på ytan, som i sin tur ( kanske ) skulle förhindra/försvåra för mygglarverna att andas....
Guldfiskar finns det nog inte på Karpathos, men vad är det som säger att endast den arten skulle funka?? Nu är det (väl ) sötvatten i tanken dessutom....så jag får nog ta och testa oljan, om jag hamnar på Florida Studios igen....
Mikke
Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-04-06, 01:20
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

...13 dar, 11 timmar och 57 minuter tess jag lyfter mot Grekland.....
Tiden går som vanligt MYKKE fortare än jag räknat med, och jag lär mej aldrig detta att fixa grejer i god tid.....Men det är väl bara att gilla läget, som det heter....
Har varit ute i trägårn fredag-lördag mestadels och donat med Lill-Hedvig, min senaste båt som ska ligga i vattnet tills isen lägger sej.
Hedvig, träsnipan min, brukar jag ta upp innan jag far iväg till Karpathos i september, och när jag kommer tillbaka haver jag icke någon båt i sjön,vilket kan kännas lite trist, med tanke på t.ex förra hösten,som var helt ljuvlig....Men nu minsann, om jag får LillHedvig någorlunda färdig, så får hon ligga kvar i spat tess jag kommer hem....Förhoppningsvis får jag nån kompis som tittar till ( och ev lånar) henne medans jag är borta......
Snart dax att plocka upp min 65-liters Karrimor ryggsäck och titta över den,det behövs nog efter 20 års resande....Passet är hittat och giltigt, billetten är utprintad i tre ex och nu har grejer köpta på Ebay kommit som ska med till öa, t.ex fällbara knivslipgrunkor med industridiamanter,etc, mm....
Snus, inte minst, haver jag behandlat i ugn 36 timmar och sen lagrat på balkongen i fem dar är färdigt för läppen..... Några laster må man ha, och som nåt snille sa, summan av lasterna är konstant....
Mikke
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-04-06, 14:43
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

...idag söndag fick jag tag i Chronis Panarethos per Skype....Han och några vänner var på väg tillbaka till Pigadia efter en lunch i Spoa....
Han lät ( som vanligt ) glad och kunde berätta för mej att de två dörrarna,dels ytterdörr och dörren in till damernas toalett var nu installerade och väntade på mej....En glad nyhet !!
Jag glömde (förstås) att fråga om den nya kocken till Pelagos, så jag ringde upp igen, men då var dom väl i radioskugga i bergen, så kontakten var dålig.....så allt jag hörde var att han hade anställt en kock, sen bröts samtalet...
Jag får ringa igen om nån timme eller så.....
Mikke
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-04-12, 03:17
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

...idag fick jag mail från Andreas Diakidis ( Zephyros Village/ Garden Villa )
Hans fruga Maria har kommit hem med tvillingsönerna, som nu har pluggat färdigt på Cypern.....Så nu är han inte emsammen med att förbereda hotellen för den stundande säsongen,som verkar ha börjat bra, om man ser till bokningarna....
Härhemma i Karlstad så fejar jag på och idag fick jag levererat en stycken roddbåt i plast, som jag gjorde (relativt) fin i somras....Nu ere ba kvar ( tror jag...) att ta sej till stans centrum och köpa några el-pennor till Andreas, d.v.s såna pennliknande manicker som ger utslag för strömförande kabel,dels med ljus och ävenså med ljud....
Mikke
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-04-12, 18:06
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Ha en trevlig vistelse på Karp.Har du köpt med dig Grillkryddor Västerbottenost ansjovis diskborste kaviar kaffe ?
Svara med citat
  #55  
Gammal 2014-04-12, 18:59
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Hej Jan !!
Jojomen,inte allt är ännu fixat men tre paket Löfbergs kaffe är införskaffat tills vidare...Snus har jag bakat 36 timmar i ugnen, så på den fronten är det lugnt....
Idag cyklade jag ner till stan, men (som vanligt) kom jag försent....skulle köpa tvenne elektriska pennmojänger, såna som reagerar med både ljus och ljud för strömförande kablar...Som tröst när allt var stängt, lyckades jag (med hjälp) hitta den enda grekiska restaurangen i stan,som heter nåt med den andliga kärleken,vars grekiska namn mig undflyr i detta nu.
Där har jag en grekisk bekanting, Nikos, som ävfenså jobbat lite uppe på universitetet,så jag klev in och där satt hela gänget och väntade på kunder....
Det bidde en fika och lite snakk, sen hojade jag iväg i regnet till Anna-Lisa Raggl, min tidigare chef, med en liten ficklampa, jag lovat att fixa åt henne.....och hon bidde glad, och jag bidde kvar, så detta skrives på hennes dator, minsann....
Tillägas bör att denna pigga dam är född 1924.....
Nu vidare per cykel till fabbo Assar, som är född 34....
Haver idag köfft billätt per tåg till Uddevalla nu på tossda,där jag får bo hos snälla Riitta och Leif...
Mikke




Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Ha en trevlig vistelse på Karp.Har du köpt med dig Grillkryddor Västerbottenost ansjovis diskborste kaviar kaffe ?
Svara med citat
  #56  
Gammal 2014-04-13, 12:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Trevlig resa Mikke!
Masse
Svara med citat
  #57  
Gammal 2014-04-13, 20:06
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Som tröst när allt var stängt, lyckades jag (med hjälp) hitta den enda grekiska restaurangen i stan,som heter nåt med den andliga kärleken,vars grekiska namn mig undflyr i detta nu.
Agapi.

Karin
Svara med citat
  #58  
Gammal 2014-04-13, 21:44
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Javisst,Karin !!
Agapi vareja...
Så heter stället där bl.a Nikos från Rhodos jobbar....
Än en gång takk för att du stöttar gamla trötta stötar...
Mikke


Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Agapi.

Karin
Svara med citat
  #59  
Gammal 2014-04-13, 21:48
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

Javisst,Karin !!
Agapi vareja...
Så heter stället där bl.a Nikos från Rhodos jobbar....
Än en gång takk för att du stöttar gamla trötta stötar...

Ida har jag tagit av täckningen på hyresvärdens båt, samt plockat fram
min gamla Finnjolle, satt på ett extra däck på båtkärran, samt dragit ner den
till kanalen och lagt den på "min " plats, som en markering under den tid jag är
borta,så slipper jag ( kanske ) hitta nån annan båt förtöjd vid "min" björk...
Mikke
Svara med citat
  #60  
Gammal 2014-04-18, 12:46
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: till Karpathos april 2014

...torsdagen ´jobbade jag förmiddan,och lyckades sedan få avgå vid lunchen.Raskt bort till bekant med en cellostråke,som deponerades i ett papprör på trappan under tak.Sen vidare mot biblan och återlämna böcker.Därefter mot www.dahlgrensgillestuga.se för lite lunch och överlämnadet av min nyckel,ety Hasse och Helene hade vänligen lovat att vattna bl.a min fruktbärande olivbuske....
Sen hem igen och upp på hyresvärdens båt, sen började det regna, så det var bara att dra över lite plast och in och packa klart....
Bussiga Olle kom vid halv sextiden inbrummande i sin trimmade Saab, och skjutsade mej ner till stationen, och vid Kampenhof mötte Leif upp....
Så idag, fredag haver det sovits ut och nu has det grejats i köket och det haver öppnats en vinflaska från Karpathos,som jag hade med mej.....Den är från strax utanför Othos,och jag var där en onsdags morron och hälsade på.....
Nu ropas det från köket, så jag får nog sluta....
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT