Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2013-07-14, 19:43
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Tack så mycket Karin för det utförliga svaret, mycket mer än jag hade hoppats på!!! Både jag och maken blev glada över dina tips! Så bra för oss ovana Karpathosresenärer!
Svara med citat
  #42  
Gammal 2013-07-14, 21:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Karin!

Jag vet ingen som kan som du få det att värka i hela min kropp av längtan tillbaka till Karpathos. Att jag och min fru är grek-mat-älskare gör det inte lättare att läsa dina mycket starka mat-beskrivningar. Efter flera besök på ön blir längtan av dina mat-rekommendationer mycket stark. Börjar hålla med Lena Ph ..... "ont det gör ont det gör ont .............. men skönt det är skönt det är skönt"!

Masse,
som redan har tillräckligt trångt i toppen på "återvändarlistan".
Svara med citat
  #43  
Gammal 2013-07-14, 22:39
camarina camarina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Håller helt med dig. Bara att vänta och längta
Svara med citat
  #44  
Gammal 2013-07-14, 22:50
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg

Idag har vi ätit på Taverna Rina, utefter flygplatsrakan. En liten familjetaverna där mamma lagar all maten själv av i huvudsak egna ingredienser. Vi åt fyllda zucchiniblommor, underbara gröna bönor med en himmelsk liten vitlökssås som vi bara måste be om receptet till, samt årets sista bit Manouli, den mjuka getosten som ägarens svåger själv gör. Efter den 10 juli gör han bara hård, torkad getost tills nya killingar kommer frampå vårkanten. Efter det åt vi mamma Rinas specialkyckling. Suveränt gott alltihop, följt av en rundvandring i köksträdgården och till hönshuset.

Karin
Vi "fant" Taverna Rina ved en tilfeldighet i april
Kan bare bekrefte hvor fantastisk g o d maten var og hvor trivelig service vi fikk
Vi hadde planer om å tilbringe årets November måned på Karpathos, da ville det blitt mange besøk på RINA, som har åpent hele året
Svara med citat
  #45  
Gammal 2013-07-14, 23:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av Äpplet Visa inlägg
Tack så mycket Karin för det utförliga svaret, mycket mer än jag hade hoppats på!!! Både jag och maken blev glada över dina tips! Så bra för oss ovana Karpathosresenärer!
Bara för att bygga på det svaret: middagen intogs på Elea. Till att börja med fick vi två korgar vitlöksbröd och två små skålar med deras goda oströra att bre på brödet. Sen tog vi en saganaki with honey och en zucchini balls, jättegoda. Huvudrätterna blev en mixed grill till sonen - hans vanliga middag - dagens grillade fisk, sea bream, till maken och en cod with garlic till mig. Oerhört gott, alltihop. En grekisk man vid bordet bakom skrattade åt oss när vi med förtjusta utrop smakade av varandras rätter. Till det drack jag en kvarts liter vin, herrarna drack läsk och så delade vi på en stor flaska vatten. Efter det fick vi två tallrikar med loukoumades - on the house - och varsitt glas rakomelo, också det on the house. Massor av mat, alltså. Det hela gick på 46,50 Euro. Luncherna är betydligt billigare, och frukost fixar vi själva på hotellet. Har ju bagaren bara 50 m bort, så tillgången på färskt bröd är tillfredsställande.

När vi så småningom - efter kvällskaffe med tillhörande fotbollsmatch på Agnanti - kom hem, var det alldeles vindstilla. Det kommer att bli en varm natt utan korsdrag. Det finns visserligen AC i lägenheten, men den är placerad i köket. Mycket oväsen för den och köket blir svalt och skönt, men svalkan når inte in i sovrummen, så vi kör med öppna balkongdörrar och korsdrag i stället. Funkar oftast jättebra...

I morgon blir det nya äventyr med hyrbilen.

Karin
Svara med citat
  #46  
Gammal 2013-07-17, 17:08
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Så kan vi meddela att Taverna Under the Trees fortfarande lever och frodas. Har aldrig sett så mycket folk där som igår, och de allra flesta var greker! Men maten är fortfarande helt sensationell, servicen snabb och priserna häpnadsväckande låga. Träden har vuxit sig så pass höga att tavernan gör skäl för sitt namn. Vad åt vi då?, frågar sig somliga. Jo, naturligtvis friterade zucchini sticks, cheese balls, pommes frites till sonen, kycklingsouvlaki samt den gudomliga krabbsalladen. Färre rätter än tidigare gånger, men fortfarande orkade vi inte äta upp allt. På lördag har Kostas utlovat lamm, så då åker vi tillbaka.

Ett par dagar har vi åkt till Finiki för sol och bad. En riktigt trevlig sandstrand, skyddad från de största vågorna. Trevlig by också, för den delen. Vi trivs bra där.

Idag har vi mest åkt runt och träffat folk. Började på Zephyros Village, där Andreas visade oss de nästan färdiga, nya husen. Riktigt läckra lägenheter har han där! Sen åkte vi ut till Garden Villas och fikade med Sophia och Minas, vilka har bott i samma kvarter i Montreal som Fred, samtidigt, visade det sig. Världen är liten. Sedan åkte vi runt bland odlingarna bakom Pigadia tills vi stannade vid den nyöppnade tavernan Highway för lunch. Riktigt mysigt ställe och väldigt god mat. Ikväll ska de ha bbq-afton med musik och sång. Akis Aronis ska sjunga och även vännen Thanasis, som är en riktigt bra sångare. Väldigt frestande, men det är Davids sista kväll, och första resp sista kvällar brukar tillbringas på Pelagos. I alla fall till att börja med. Decisions, decisions...

Karin
Svara med citat
  #47  
Gammal 2013-07-17, 18:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Låter gott att Under the trees är sig likt Var hunden Lolo kvar också
Finiki har en lagom liten strand om det blåser mycket. Det har det väl gjort länge nu, ifall om man tittar på den där väderleksinfon som finns här på Kalimera.
Du får berätta sen hur den där nya tavernan är, så man vet

Ha en trevlig kväll på Pelagos

Riitta
Svara med citat
  #48  
Gammal 2013-07-18, 15:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Jo, naturligtvis friterade zucchini sticks, cheese balls, pommes frites till sonen, kycklingsouvlaki samt den gudomliga krabbsalladen.
Jisses vad det vattnas i munnen på mig nu! Hans zucchini sticks måste vara Greklands godaste.

Citat:
På lördag har Kostas utlovat lamm, så då åker vi tillbaka.
Vill också!
Svara med citat
  #49  
Gammal 2013-07-18, 22:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Hur är läget för grabbarna på Mike´s?

De fyllda succiniblommorna som är handgjorda av Manolis mamma tillhör mina favoriter.

Masse
Svara med citat
  #50  
Gammal 2013-07-19, 10:45
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Mike's är ett av de få ställena som verkar gå rätt bra, även om det bara är för några timmar per kväll. Elea har också bra beläggning. Igår var det rätt bra på Eviva också, då det var Live Greek Music med Giannis, Giannis och Vasilis.
Men i övrigt är det sällan mer än halvfullt under middagstid. Det är inte ens några köer till Sofia's...

Karin
som bara får låna datorn en kort stund medan Fred laddar om mellan jobben...
Svara med citat
  #51  
Gammal 2013-07-19, 19:41
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Jättekul läsning Karin!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2013-07-21, 11:48
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Tack så mycket än en gång Karin för den utförliga skildringen! Kan knappt vänta till vi också får gå till de ställen du så spännande beskriver! Två veckor kvar nu! Har havet hunnit bli så där skönt uppvärmt än?
Svara med citat
  #53  
Gammal 2013-07-21, 12:46
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
tavernan Highway för lunch. Riktigt mysigt ställe och väldigt god mat. Ikväll ska de ha bbq-afton med musik och sång. Akis Aronis ska sjunga och även vännen Thanasis, som är en riktigt bra sångare. Väldigt frestande, men det är Davids sista kväll, och första resp sista kvällar brukar tillbringas på Pelagos. I alla fall till att börja med. Decisions, decisions...
Det löste sig. Vi åt på Pelagos, men David ville gå hem och lägga sig tidigt, så redan strax efter tio kunde vi köra bort till Highway och ta kvällskaffet där. Vi blev mycket gediget välkomnade; stället var mindre än halvfullt... Precis när vi kom dit, lämnade Akis över mikrofonen till ett fruntimmer som sjöng både högt och dåligt. Och länge... Hon såg totalt uttråkad ut, och vi i publiken hade också tråkigt tills hon äntligen gav upp och återlämnade scenen till Akis. Han sjunger bra och kan få igång publiken, men inte lika bra som Vasilis gör. Akis har inte förmågan att skämta och skoja och dra upp folk på dansgolvet. Några små danser blev det dock, men vi gick rätt tidigt ändå. Kompet bestod av bl a Mimis Panaretos på bouzouki. Han är en duktig musiker med stor och gedigen repertoar. Dessutom är han flexibel, som en god kompmusiker bör vara. Killen på keyboard, emellertid... jag lyckas alltid förtränga hans namn, förmodligen för att jag tycker han är så dålig. Jag har hört honom i minst åtta år, och han har fortfarande inte lärt sig att behärska kompknapparna på keyboardet. Tätt som oftast kom han av sig, och de andra måste sluta spela och sjunga och vänta tills han kom ikapp. Dessutom lever han i villfarelsen att "stråkorkester" är den rätta keyboardinställningen för att spela grekisk musik...

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Men i övrigt är det sällan mer än halvfullt under middagstid. Det är inte ens några köer till Sofia's...
Men i fredags upptäckte vi var köerna var! Vi hade en anledning att fira, och tänkte kosta på oss en middag på Acropolis, men det var fyra i kö före oss till ett bord! Alla som väntade blev bjudna på gratis drinkar i baren, så det gick ingen nöd på oss. Oj, vilken middag! Började med en räkcocktail som var stor som en hel måltid, krönt av en jätteräka och mycket god. Huvudrätten blev det näst dyraste på menyn, efter hummer... Surf 'n turf, bestående av ett par havskräftor och en enorm köttbit, välkryddad och mör så att man kunde skära igenom den med gaffeln. En delikat sås och bakad potatis med god fyllning till. 30 Euro kostade den och vi skämdes nästan - i alla fall jag - för att beställa något så dyrt, men när man tänker efter så får du inte en så fin köttbit för under 300 kr i Stockholm, så det var definitivt värt det.

Jag misstänker att det inte är alltför ofta någon beställer den rätten, för Louie, kocken, kom ut från köket och vinkade åt oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Äpplet Visa inlägg
Har havet hunnit bli så där skönt uppvärmt än?
Du frågar fel person. Jag är världens största badkruka och får hela tiden pikar från Fred för att jag tar så lång tid att doppa mig. Men det har jag gjort hela mitt liv och det funkar för mig... Jag tycker ALLTID att det är kallt att gå i vattnet. (Även simhallens pool därhemma som håller 28 grader tar ett tag att komma i...) Men efter en stund blir det skönt. Igår var vi till Lefkos och låg och plaskade större delen av dagen.

Har köpt årets ranson av olivolja av "min" lille gubbe. Han fyller petflaskor med sin egen olivolja varje morgon, så många han tror att han kan sälja under dagen, så vi vet att oljan inte har blivit stående i plastflaska någon längre tid. De stora flaskorna brukar gå åt redan under förmiddagen. Han lindar in flaskan i flera lager bubbelplast och försluter med rikliga mängder packtejp, så det ska klara flygresan. När vi kommer hem häller vi över oljan i glasflaskor och ställer mörkt. Sedan är det bara att njuta!

Karpathoshonungen köpte vi tidigare och skickade hem med sonen, för att sprida på bagagevikten. Han fick även ta med sig några flaskor vin och en Amaretto Disaronno. Så nu har jag några extra kilon till saker jag behöver. Kryddblandningarna väger inte mycket. CD-skivorna tar jag i handbagaget, vilket inte vägs. Funderar på att köpa några keramikskålar, men vi får se. Vi åker ju inte riktigt än.

Karin
som börjar känna av avresepaniken
Svara med citat
  #54  
Gammal 2013-07-21, 13:17
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Åhhh, var hittar vi 'din' lilla gubben?? Det är ju sånt man vill ha med sig hem! Oljan alltså, gubben har jag en egen :-)))))
Svara med citat
  #55  
Gammal 2013-07-21, 13:24
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Passar på att ställa en till fråga: vet du möjligtvis något om hotellet 'Blue Bay'? Lite sent att undra nu, när resan är bokad och betald, men ändå...
Svara med citat
  #56  
Gammal 2013-07-21, 15:05
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Vi har bott där under flera år och trivdes. Det är ett hyfsat boende men invaderas av holländare som verkligen breder ut sig.
Bäst boende är på framsidan mot havet men inte på första våningarna för då hörs holländarna långt in på natten. På baksidan/poolsidan blir det verkligen hett på eftermiddagen/kvällen. Kan liknas vid en bakugn .
Det går oftast att få tvärdrag igenom rummet (om man bor längst utåt hörnorna).
Frukosten är hyfsad med olika "teman" varje dag i sju dagar sedan börjas det om från början.
Bra strand och en samling bra tavernor mot stan.
Efter att arbetat under hela sommaren har vi under sista åren höjt standarden. Nu bor vi på Astron Princess som mycket bra. Underbar frukost och nära till havet, stan, supermarket och Motorcarpathos.
seaside
Svara med citat
  #57  
Gammal 2013-07-21, 18:53
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Några intryck från Pigadia

En fråga: blåser det Alltid mycket på Karpathos? var första gången på ön i slutet av juni - otroligt vackert och gästvänligt, Men blåsten!! Bekanta var där något senare: Blåst!
Nu är vi vana vid blåst trodde vi efter många besök på bla. Naxos som också är windsurfparadis men blåsten på Karpathos tyckte vi var på gränsen Pratade med folk som varit på badbåtarna och det var inte roligt! Ett par tog bussen hem ifrån Achata istället. Några dagar ställdes de in!
Tittar man på smhi o dyl är det kuling som gäller hela tiden... är det alltid så eller finns det lugnare perioder? Jag hoppas det, för jag vill tillbaka! Tilläggas också att vi hyrde bil och letade på fina ganska lugna badvikar så det funkade ändå, men vi hade önskat Något mindre blåst som sagt.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2013-07-21, 19:55
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Nej, det blåser inte alltid så här mycket. Längs syd- och västkusten fläktar det för det mesta; det är därför så många vindsurfare håller till där. Men inne i Pigadia kan det bli riktigt otäckt vindstilla i perioder, då går man omkring dyblöt av svett hela tiden. För det mesta brukar det bara fläkta skönt, men just i år har vi tydligen drabbats av den blåsigaste sommaren i mannaminne. Som tur är finns det bra stränder runt hela ön, så det går alltid att hitta något ställe där man slipper bli sandblästrad. Igår var vi till Lesbos, och där var det bara små, trevliga vågor att guppa i. Där finns det iofs stränder åt flera håll, så de som ville ha större vågor kunde också få sitt lystmäte. I Finiki ligger stranden skyddad bakom piren, så där går det också att bada även om det blåser riktigt hårt.

Men NÄR det blåser mer eller mindre, det vet man aldrig i förväg. Mig kvittar det lika; jag åker alltid tillbaka.

Karin
som inte är det minsta beroende av badbåtar...
Svara med citat
  #59  
Gammal 2013-07-21, 20:35
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Re: Några intryck från Pigadia

Låter bra det Karin! Vi är inte heller ett dugg beroende av badbåtar men kan tycka att det är ett trevligt sätt att se öar ifrån "utsidan"! Vi hade mest funderat på båtturen till Olymbos....nu ställde vi in den såklart och tog oss inte dit bilvägen heller så den byn har vi kvar till nästa gång! för vi blev lite småkära i den vackra och gästvänliga ön, och helt betagna i lugnet (ja inte blåsten) o vänligheten i Pigadia och fascinerade av de byar vi besökte så säkerligen kommer vi tillbaka!
Svara med citat
  #60  
Gammal 2013-07-22, 17:48
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Det är SÅ synd att det dyker upp All Inclusive här och där i grekiska ö-världen!
Birgitta.
Vad Grekland absolut inte behöver är All Inclusive! Den grekiska maten, de vänliga människorna, den fantastiska naturen och det underbara havet står på egna ben och behöver inte "gömma sig" i ett AI!

/Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT