Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-07-05, 17:41
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Grekiska club och diskotekliv börjar sent oftast kommer folk dit först vid tvåtiden på natten. Så var det även på Skopelos förra året. Det här är nöjen som jag själv har passerat bäst före datum för och som främst vänder sig till greker och inte bara till turister. Clublivet har säkert påverkats av krisen då grekerna har mycket mindre pengar att spendera på nöjen.

Eva
Jo självklart är det sådana tider som gäller för club- o disko-liv, oavsett land. Det jag tänkte på var mera vanliga restauranger och tavernor, vilket är det som är dominerande längs hamnpromenaden i Pigadia.

Masse
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-07-06, 13:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jo självklart är det sådana tider som gäller för club- o disko-liv, oavsett land. Det jag tänkte på var mera vanliga restauranger och tavernor, vilket är det som är dominerande längs hamnpromenaden i Pigadia.

Masse
Jag vet inte hur det är på Karpathos nu men förr låg ställena där man roar sig och dansar på natten utanför stan. En club besökte jag tillsammans med dottern och hennes grekiska vänner låg relativt nära stan. Tavernor är ju något helt annat och där är det normalt ganska stilla efter midnatt. På Skopelos var det kvar lite folkliv på några caféer runt midnatt och då var det mest greker som var där.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-07-07, 15:49
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Promenerade längs stranden igår, från Limanaki och inåt. Det är verkligen inte mycket folk. Den enda biten med näst intill fullbelagda solsängar är den som annekteras av Alimounda Mare. Idag åkte vi ännu längre ut, till Minos Beach. Näst intill tomt där också. "All fucked up", sa ägaren. Vi frågade hur beläggningen var på hotellet och fick till svar att igår var första dagen som det var fullbelagt. "May, June all fucked up. July better." Får hoppas att det kommer fler turister under de månader som är kvar av säsongen.

Annars har vi det bra. Mår gott, äter gott. Varmt är det, men hittills har det fläktat skönt. Igår kväll kändes det riktigt kyligt och folk satte på sig koftor och jackor. Idag åker tant Maritsa till Rhodos för en operation. Vet inte vilket slags, men hon pekar på magen när hon berättar. Själv tror hon att hon kommer att vara tillbaka i god form på tisdag, men vi är oroliga. Hon är ju trots allt 77 år, gumman. Vi har i alla fall fått våra förhållningsorder och ett akutnummer vi kan ringa om vi får problem; vi är de enda gästerna hon har. Så vi hoppas allt går bra och sköter oss själva tills vidare.

Karin
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-07-07, 17:48
Golfareninswedens avatar
Golfareninsweden Golfareninsweden är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 7
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Kul att läsa. Vi är också just nu i Pigadia.. Vi bor på Parasol, ett bra hotell med trevlig personal och mat. Det är första gången vi är på Karpatos. Hamnpromenaden är trevlig. Vi åt på Orea igår och gillade det verkligen. Annars har vi bara hittills varit på stranden nedanför hotellet.

Tjingeling från oss

Christian&Ingela
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-07-08, 18:23
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Och nu har vi provåkt det lilla tåget. Det avgår varje hel timme utom avgångarna 14, 15 och 16 eftersom de tiderna under juni, juli och augusti "does not exist" enligt den lilla pamfletten vi fick. Nåja, vi siktade på åttatåget, så vi kunde gå och äta middag efteråt. Det satt ingen på tåget, så jag frågade föraren om det verkligen skulle gå ett klockan åtta, men han sa bara po-po-po, det är ju tio minuter kvar! Nåväl, vi äntrade vagnen och väntade. Och väntade. Och väntade. Men det kom inga fler som ville åka, och föraren tittade menande på oss vid ett flertal tillfällen. Tio över åtta stängde han av motorn och gick därifrån, förmodligen i hopp om att vi skulle tröttna och kliva av. Men det stod inget i pamfletten om att det skulle krävas ett minimiantal passagerare, så vi satt kvar tills han kom tillbaka fem minuter senare. Då tog han en vända runt och kollade att alla dörrar var ordentligt låsta och sedan gick han äntligen och hämtade lilla biljettapparaten och lät oss köpa tre biljetter à 4 Euro. Motorn startades, visslan tjöt och vi for iväg längs hamngatan, bara vi tre i ett alldeles eget tåg...

Utefter vägen stod folk och vinkade, kända som okända. Vasilis stod utanför Eviva, och på Pelagos hade inte musiken börjat ännu, så där vinkade hela familjen Panaretos med vänner glatt åt oss. Det var riktigt trevligt att åka där i sakta mak, trots att vi redan hade åkt samma sträcka med Vasilis tidigare på dagen. Man ser betydligt mer från tåget. Och så går det långsammare... Färden gick utefter strandvägen ända bort till Mediterranean, där vi vände och for tillbaka. Då och då tjöt tågvisslan; ibland skriade tåget som en åsna. Hundar sprang efter och skällde. Barn sprang efter och vinkade, de som inte rent av åkte skateboard eller rullskridskor. Tillbaka hela hamnpromenaden, förbi en mängd kända ansikten på tavernor och barer. Vände ute på hamnplanen för att köra tillbaka och parkera nedanför kyrkan. Då var klockan nästan nio, och nu stod där en stor grupp människor som ville åka med nästa tur.

Trots att färden var skumpig och sätena hårda, tycker jag att det var en trevlig tur med en hel del utvecklingspotential. Jag skulle önska att det fanns möjlighet att hoppa av utefter vägen, för att kliva på igen någon tur senare. Och någon form av turistinformation under resans gång skulle inte heller skada. Och mjukare säten... Men det var kul!

Karin
en erfarenhet rikare
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-07-08, 18:42
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Och så har jag varit till tandläkaren! Råkade tappa en gammal plomb vid intagande av en sallad. Dagen därpå gick vi förbi en tandläkarmottagning där dörren stod på glänt, så jag gick in och frågade om hon hade tid att hjälpa mig. Nej, inte direkt, men om jag kunde komma tillbaka på kvällen så kunde hon ta sig an min mun. Så på kvällen gick jag dit. Hon konstaterade att det är mer som behöver göras med den tanden, och det finns det inte tid till, men en tillfällig fyllning kunde hon sätta dit. Sagt och gjort, hon borrade rent hålet och fyllde igen det. Sedan frågade hon varifrån jag kommer och vi pratade en stund. När jag till slut frågade hur mycket jag skulle betala, fick jag svaret: Nej, inte ska jag ha något för det; det var så trevligt att träffas!

Karin
ytterligare en erfarenhet rikare...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-07-08, 22:53
Masses avatar
Masse Masse är uppkopplad nu
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Nu får vi hoppas att du har fyllt skadekvoten för den här gången Karin! Både skavsår och trasig tand på samma resa. Men tandläkarräkningen gör ju att man kan överväga att finansiera framtida Karpathosresor genom att förlägga all sin tandvård ditner.

Ha en fin fortsättning på Karpathosvistelsen!
Masse
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-07-09, 14:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Men det var kul!
Tack för det skrattet!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-07-10, 20:29
camarina camarina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Roligt att läsa dina intryck varje dag. var på karpathos 2 v maj-juni och känner igen det du skriver om. Lunchade mycket på seaside å på kvällarna var vi på pelagos. Trivs väldigt bra på karpathos och detta var min 4:e gång på ön. Precis som du skriver är det fler butiker som stängt sen första gången vi var där. Tåget missade vi eller helt enkelt hade det inte börjat köra när vi var där. Ha det fortsatt bra.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-07-12, 15:30
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Tack för vänliga kommentarer, det är trevligt att se att man bli läst...

Tant Maritsa är tillbaka från sjukhuset. Hon har ont, men jobbar siga, siga... när hon upptäckte att vi har köpt nya klädnypor och spänt ett nytt klädstreck över hörnet på balkongen, talade hon uttryckligen om, med hjälp av de få engelska ord hon kan, litet italienska, grekiska och kroppsspråket, att vi absolut inte skulla hålla på och handtvätta. Släng ner tvätten från balkongen, bara!

Meltemin har blåst i flera dagar nu. Maritsa grinar illa och säger "many wind... balkoni bam!" Och "bam!" låter det litet varstans i staden när man går ut på balkongen på nätterna och lyssnar. Visa av tidigare meltemis har vi lärt oss hur vi ska gillra upp balkongdörrarna så de inte blåser igen, samt att plocka undan allt flyttbart innan vi går och lägger oss. Fast vi missade en papperskorg , som hade vandrat in i sovrummet under natten. Meltemin hindrar oss från att gå till stranden. Freds arbete hindrar oss från att ta oss till någon strand som ligger i lä. Så för att sola och bada går vi upp till Hotel Regina och lägger oss vid poolen några timmar. Om Fred skulle få ett brådskande jobb är det ju bara att gå nerför backen till Blue Sky ca 200 m därifrån. På eftermiddagarna har det varit oroväckande tomt där, men nu har vi gått dit flera förmiddagar i rad för att mötas av en bassäng full av simskolebarn. Jättekul att se de små i sina oranga badmössor tumla omkring i vattnet.

Det har börjat komma fler turister till ön; igår kväll var det riktigt märkbart. Mer folk på gatorna, nästan fulla restauranger, även om restauratörerna inte riktigt vågar andas ut. Det har varit för dåligt, för länge. Apropå restauranger så gjorde vi en trevlig upptäckt igår. Från en supermarket fick vi en rabattkupong som skulle ge oss 10 % rabatt på restaurang Mamma Maria. Vi har undvikit den såsom varande en typisk, tråkig turistrestaurang med det vanliga turistutbudet. Men vi hade pratat med huvudkyparen Nikos ett par dagar tidigare och fått höra att de har fått en ny kock, och då vi inte kunde ge oss iväg alltför långt eftersom Fred väntade på ett jobb som skulle komma in närsomhelst, gick vi i alla fall dit igår. Den gamla turistmenyn fanns visserligen kvar, men dessutom hade de ett flertal mycket intressanta specialrätter, framför allt på fisk- och skaldjurssidan. Vi provade ouzo meatballs, välkryddade köttbullar i en gul, len, UNDERBAR sås och bestämde att hit ska vi gå igen! Jag tog en annan specialare, pork teriyaki, som också var helt superb. Nikos berättade att kocken gärna tar upp specialbeställningar om det är något särskilt vi vill äta. Känner vi för biff Stroganoff eller så, är det bara att säga till! Det var riktigt roligt, inte minst för Nikos' skull. Han förtjänar att jobba på en bra restaurang.

Idag håller vi oss borta från solen igen. Förhoppningsvis blåser det mindre i morgon så vi kan ta oss till stranden. Lördagar brukar vara jobbfria för Fred, dessutom. Några mer fantasifulla planer har vi inte för ögonblicket. Vi bara har det bra.

Karin
som undrar varför benen aldrig blir lika bruna som ryggen...
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-07-13, 18:25
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Idag tog vi oss äntligen en dag på stranden. Det blåser fortfarande, men inte alls lika mycket som förut. Strandsängarna var fyllda till ungefär 3/4. Många italienare, men vi hörde också mycket norska och svenska. Härliga vågor, så vi låg i vattnet och guppade länge, länge. Lunchen intogs på Lotus. Tidigare hette det Karpathos Barbeque och hade en spännande meny med många roliga smårätter. Nu är det bara ett helt vanligt snabbmatställe med det vanliga utbudet av sallader, smörgåsar och hamburgare. Tyvärr. Vi tog varsin ostburgare, som var helt okej, men man hade ju hoppats på något annat. Till maten drack jag i alla fall för första gången en Fix Dark. Den var inte dum!

Ikväll spelar Master Tempo på Fever. Hade Skrikis varit här, skulle vi definitivt ha gått dit, men herrarna i familjen är minst sagt måttligt intresserade av discomusik... Så i stället får det bli Pelagos. Bra det också, men annorlunda.

Karin
som tänker slå herrarna i minigolf innan middagen
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-07-13, 22:24
roggan roggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 7
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Längtar ner redan nu,men åker först 8 aug.En liten fråga,har varit på Karpathos 2 ggr tidigare o åkt runt o hittat alla små pärlor.Men om man vill bada i en pool i Pigadia? Var gör man det?
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-07-13, 23:04
camarina camarina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Hej du har en kommunal pool helt ok bredvid electra beach ovanför stranden vid electra. Prova den.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-07-13, 23:07
camarina camarina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 42
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Vi provade också en fix på seaside helt ok men mythos är mythos. När jag läser dina inlägg så känns det som jag är där. Men nu får jag längta tills nästa år.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-07-14, 01:39
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Trevliga och väl skrivna iakttagelser med personlig touch, Karin!!
Kul med lokala direktrapporter/berättelser där intrycken är färska när dom skrivs ner.
Mikke
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-07-14, 09:21
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Re: Några intryck från Pigadia

Kul att få följa med!
//
KR
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-07-14, 11:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Härligt att det börjar komma fler turister. Tack för dina rapporter Karin!
Svara med citat
  #38  
Gammal 2013-07-14, 11:27
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Citat:
Ursprungligen postat av roggan Visa inlägg
Men om man vill bada i en pool i Pigadia? Var gör man det?
Hotell Regina har en stor, fin pool som är öppen 10 - 18. Utgå från kompasstorget och gå uppåt med havet i ryggen, passera kyrkan så har du Regina på vänster hand. Om du utgår ifrån taxitorget, står du med supermarketen i ryggen och går den vänstra gatan uppför mördarbacken, mot trafiken. Då kommer du direkt till Regina i slutet av det andra kvarteret.

Citat:
Ursprungligen postat av camarina Visa inlägg
Hej du har en kommunal pool helt ok bredvid electra beach ovanför stranden vid electra. Prova den.
Det är Nisiàs pool. Fast de har angliserat namnet till Island Pool Bar. Också trevligt, men mindre pool och kallare vatten, av någon anledning. Färre stolar, vilka alltför ofta är bokade sedan arla morgonstund av holländare. Extremt blåsigt är det nästan alltid där, så man får surra fast sina tillhörigheter ordentligt. Läget och utsikten helt fantastiska, dock. Om man undviker att se till vänster där betongblocket Alimounda Mare skymmer sikten...

Idag har jag hyrt bil för en vecka, till att börja med. Fred är färdig med dagens arbete, så nu ska vi packa badkläder och kartor och ge oss iväg.

Karin
som vann minigolfen...
Svara med citat
  #39  
Gammal 2013-07-14, 14:50
Äpplet Äpplet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 23
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Hej!
Är ny här på Kalimera och ska åka till Karpathos, Pigadia för första gången i augusti! Längtar!!
Har dock fått ett par frågor efter att kollat runt här på forumet. Är det olidligt blåsigt? Vill inte behöva hålla i solhatten hela tiden :-). Och hur är det på kvällarna? Läste något om att folk tog på sig tröjor?? Har varit i Grekland förut, fast på andra öar och där var det inget behov av tröjorna alls. Vore väldigt tacksam om du kunde berätta lite om priserna där nere. Tvårätters på en taverna? En bekant hade varit där nyligen och berättade att grekisk mat ute var dyrare än hamburgare och annan 'europeisk' mat..Brukar ju nästan vara tvärtom. Finns det bra, 'genuina' grekiska tavernor i Pigadia, där vi kommer att vara? Har varit på Zakynthos, Kalamaki förra året och där var det nästan bara ställen med 'turistmat', jättetrist.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2013-07-14, 18:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Några intryck från Pigadia

Sånt vet man aldrig i förväg. Ibland blåser det mer, ibland mindre. Tro mig, du vill inte vara här om det inte blåser; då är det som att gå omkring i ett våtvärmande omslag och huden blir russinskrynklig på en liten stund. "Olidligt" blåsigt har jag aldrig varit med om, även om det kan friska i ibland. Det beror på Meltemin, när den tar i som värst, och det är inte enbart på Karpathos den blåser... Tröja behövde jag en kväll i mitten av juni ett år. Nu är vindarna varmare.

Tvårätters äter man inte i Grekland. Man beställer flera små rätter och så äter alla av allting. Ibland tar vi in en tre-fyra smårätter före huvudrätten, ibland blir det bara huvudrätt och kanske en dessert, ibland blir det fem-sex smårätter och ingen huvudrätt. Priserna på smårätter varierar från 2 Euro för ett fat tzatziki och uppåt, beroende på hur dyra råvarorna är.

Att använda priset på hamburgare som utgångspunkt för prisjämförelse är väl inte så smart; även i resten av Europa är väl riktig restaurangmat dyrare än snabbmat som hamburgare? Så att för det första kalla amerikanska hamburgare för "europeisk mat" och för det andra jämföra dem med restaurangmat är inte riktigt rättvist, tycker jag. Vill du äta riktigt billigt håller du dig till gyros eller souvlaki i pitabröd, grekisk snabbmat. Det kostar 2,50 Euro per portion. Grekisk husmanskost som moussaka, stifado, pastitsio o dyl ligger runt 8 Euro. Sånt kan du få i princip överallt. Gott att äta ibland men ganska fantasilöst i längden, tycker vi som gärna ser litet mer variation och äventyrslusta på menyerna. Kan ni inte bestämma er, fråga om det går att få pikilia, även om det inte står på menyn. Det är en tallrik med litet av varje och brukar vara alldeles lagom till lunch. På Pelagos brukar vi ta in en varm och en kall pikilia och det räcker gott som middag till oss två.

Det finns mängder av bra restauranger i Pigadia med omnejd. Läs i forumet och bland resebreven så får du massor av tips.

Inne i själva staden tycker jag ni ska besöka Elea och gå ut i köket och själva peka bland dagens rätter. Där ska ni absolut ta saganaki med honung som en av förrätterna; helt ljuvligt god. Mike's har en mycket bra kock; välj gärna någon av dagens specialiteter. To Ellenikon är mycket bra, H Bala likaså. Där pekar du på det du vill ha tillagat, om du inte vill välja någon av de färdiga rätterna, och alla varmrätterna kostar 6.50. Ärligt talat har jag aldrig råkat ut för dålig mat på Karpathos.

Några favoriter utanför staden är Taverna Under the Trees, en bit norr om Finiki. Klimataria i Volada är mycket bra, liksom den lilla tavernan I golia, som ligger allra först i Spoa.

Idag har vi ätit på Taverna Rina, utefter flygplatsrakan. En liten familjetaverna där mamma lagar all maten själv av i huvudsak egna ingredienser. Vi åt fyllda zucchiniblommor, underbara gröna bönor med en himmelsk liten vitlökssås som vi bara måste be om receptet till, samt årets sista bit Manouli, den mjuka getosten som ägarens svåger själv gör. Efter den 10 juli gör han bara hård, torkad getost tills nya killingar kommer frampå vårkanten. Efter det åt vi mamma Rinas specialkyckling. Suveränt gott alltihop, följt av en rundvandring i köksträdgården och till hönshuset.

Karin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT