Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-04-20, 18:13
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

....nu har jag ringt ut till flygplatsen och senaste priset Rho/Karp var 48 Euro......Sist jag flygde,kostade det 32 Euro, men det var nu nagra ar sen......
Hursomhelst, jag blir kvar en natt till, det aer trevligt haer med och till Karpathos kommer jag allt endera dan......
Sen hade jag missforstatt damen som salde faergebiljetterna, trodde att det var inatt kl 02.00 som Prevelis skulle ga, men ack nej, det var natt till sondag....som tur dubbelkollade jag detta, annars hade jag statt daer med packningen, miss i nassen vid kajen.....haha....

Det gar verkligen ingen nod pa mej, idag har jag sola och laest ut en bok pa Mango soltak och framat sextiden danade det en skeppssignal over stan, det var ett mycket STORT skepp, Costa nanting som majestaetiskt och sakta backade ut.....minst 100.000 ton......
Nu aer det dags for lite mat.Solen haver sej nedfort och det blir direkt lite kyligare, sa jag har langbraller och jacka.....
Igar forresten fick jag tillfaelle att traeffa Kristina, som driver Kristinas Room och hennes son med saellskap naer jag passerade en taverna pa vaegen till Mango.
Mikke
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-04-21, 18:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Det gar verkligen ingen nod pa mej, idag har jag sola och laest ut en bok pa Mango soltak och framat sextiden danade det en skeppssignal over stan,
Du kan verkligen se livet från den ljusa sidan.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-04-21, 18:55
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Han har just landat på Karpathos efter en veckans resande

Riitta
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-04-21, 21:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Han har just landat på Karpathos efter en veckans resande

Riitta
..men han har väl flera veckor kvar?

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-04-21, 22:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

[quote=Mikke;

det var ett mycket STORT skepp, Costa nanting som majestaetiskt och sakta backade ut.....minst 100.000 ton......[/quote]

.... OJ! Det var ett VÄLDIGT STORT skepp!

Masse
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-04-21, 23:00
Obos avatar
Obo Obo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Jomala
Inlägg: 125
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
.... OJ! Det var ett VÄLDIGT STORT skepp!

Masse
Helt korrekt uppskattat av Mikke, det torde varit Costa Fortuna eller Costa Magica, bägge med en bruttodräktighet på över 100.000 ton...fast jag fattar ju inte vad Masse tycker är kul med det...
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-04-23, 00:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Jag älskar havet och tycker därför att alla fartyg är kul, särskilt stora sådana. Favoriter är dock lastfartyg (ej containerfartyg) som jag tycker ofta är vackrare och mera "fartygsaktiga" än många av kryssningsfartygen som blir lite mera "kartong-aktiga". Därför tycker jag att en 100.000-tonnare är kul. Men det var kanske fel smiley () som blev anledningen till din fråga. Borde nog varit den här istället, eller då det handlar om stora fartyg den här tycker jag.

Masse
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-04-23, 16:56
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Hej hopp alla !! Detta skrives med fargflaeckiga haender, ety det sista jag gjorde idag var att slipa och mala de daeringa staellningarna man torkar sina klaeder peau.....
Sjaelv haver jag foreslagit fasta torklinor peau balkongerna, men inte forraen nu har den polletten fallit ner, sa nu gar de vingliga staellningarna pa sista versen och jag haver nodtorftigt malat over rosten.....haha....
Jag aer som Riitta sa vaenligt skrev, nu peau Karpathos och bor som vanligt pa Garden Villa, som nu haver sin egen pool i mellanbleau mosaik, ungefaerliga matt: 10 x 6 meter och 1.75 m som djupast....Det coola (sic!) med denna mellanstora ( ca 35 kubikmeter ) aer att sidorna inte aer spikraka, utan lite krokta....Sen gar man ner i bassaengen via sodra kortaendan, som aer en enda stor trappa. Poolen ligger i direkt anslutning till pergolan, och jag gissar att manga aeldre, som bor pa Garden Villa, istaellet for att traska 8-900 meter ner till stranden, avjnuter svalkan i den nya poolen. Iallafall ett alternativ. Andreas har farit fram som en demon och kapat palmer,traed och utvidgat parkeringen litegrann. Staellet kaenns faktiskt lite nytt......
Jag landade tio i 8 i lordags, istaellet for att ta Prevelis kl 02.00.....
Manolis Panaretos motte upp och tog mej direkt till GV, daer jag ocksa bor i favvo-rummet,nr 8.
Redan dagen daerpa blev det till att jobba, ety Andreas bytt ut alla spisar,diskbaenkar,etc, sa jag fick leka rormokare och ligga peau rygg och skruva. Vill inte pasta att jag aer speciellt haj pa detta, men det mesta ger sej av sej sjaelv, sa nu har jag vatten hos mej i diskbaenken, och grannrummet, nr 7, daer ingen bor nu. Jag haver ett helt eget hus och kan slamra peau utan hejd.....
De forsta gaesterna kommer nu peau torsdag, sa jag antar att jag blir sysselsatt till dess.....men sen far det nog vara lite ledigt ett tag, min kropp kraever inte sa mykke jobb nufortiden......
Det var kallt naer jag kom, men idag har det gassat peau raett ok. Nu har jag maelat ca 14 torkstaellningar, och borjar fundera peau hur jag sa fa bort all faerg, for Andreas glomde tjakka white spirit......
Solen lyser alltjaemt och nu maste jag tjakka lite mat, for det har jag inte mycket, forutom mina tre 8hg:s Kvilbille Praestost och tre paket Lofberg....

Lite skvaller: Thanasis pa MotoCarpathos har oppnat en tredje filial mittemot Constantinos Palace.
Antoni Panaretos, huvudkyparn pa Pelagos har forlovat sej med sin polska Zuzanna.
Chroni for till Kassos med f.d borgmaestarn igar for att dyka.....
Now its time to leave, says Andreas.....
Hej deau,
Mikke
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-04-23, 22:50
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Antoni Panaretos, huvudkyparn pa Pelagos har forlovat sej med sin polska Zuzanna.
Det var då verkligen på tiden, efter alla dessa år! Hälsa och gratta!

(Ja, du kan hälsa alla andra också, för den delen...)

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #30  
Gammal 2012-04-24, 13:52
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

..Yep, Karin, will do....
Idag haver jag fixat faerdigt vattnet i diskhon i nummer 10 peau Garden Villa plus att Minas ville ha ett litet bord fastsatt i vaeggen i nr 4, sa det fick han....Sen petade jag i mej lite mat, har gjort som vanligt en stor gryta med gigantes plus diverse annat.

Sen aer det bara att sleva over laemplig maengd raett ner i den djupa tallriken som jag sen saetter direkt pa plattan....Funkar fint, och minimalt med disk...

Igar kvaell hojade jag over till English Jon,dels for att ge honom lite bukker och dels for att lana. Han beraettade att hans senaste projekt, en kvarn vid hans dubbelhus vid Lakki, hade kommit igang.
Pa hans tomt daer fanns en gang en kvarn och daer taenker han bygga en haestskoformad byggnad, precis som en gang kvarnarna pa Karpathos sag ut. I det huset blir det tva vaningar och laengst upp kommer det att finnas kvarnvingar med segel,som sitter pa en axel som gar till en generator. Hela huset kommer att se ut som fordom, men insidan blir modern....
Jag ska ta och sticka ut dit vid tillfaelle, men nu aer det full gas bade pa Garden Villa och Zephyros Village. Andreas har kopt nya solsaengar, denna gang i massivt trae och dom aer ganska tunga....Dom star nu pa plats runt den fyllda poolen, fast plasten aer kvar tills imorrn....
Chronis och Olga tittade forbi Zephyros idag, och Chronis beraettade att dom var INTE pa Kassos for att dyka, utan for att delta i nan sorts religios fest av nat slag for S:t Georgios tror jag.....
Vaedret aer ok, laetta moln och tempen ligger runt 25 grader.

Apollo-gaenget dok upp pa Garden Villa i formiddags tillsammans med Andreas, kanske var dom daer for lite koll, dels av de nyrenoverade rummen plus poolen,som maeter ca 10 x 6 m och rymmer 35 kubikmeter.Dom verkade raett glada och nojda med vad dom sag.
Det putsas och fejas runtomkring, t.ex sa har Stamatis och Vasilis nedanfor Pelagos dragit igang med att fixa iordning sin scooter/bil och cykeluthyrning.
Ska ta mej in i stan senare och fylla peau mitt grekiska telefonkort...

Igar pep jag upp till min tandlaekare Dimitris Spanos, som jobbade fast klockan var sju. Sa nu finns jag pa hans lista och han ringer naer det aer dax att fa gaddarna oversedda....
Thats all for now,over and out from a hectic Karpathos...
Mikke
Svara med citat
  #31  
Gammal 2012-04-25, 17:27
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...idag var det lite lugnare, och jag satte upp rumsnummer pa Garden Villa.Sen tog jag isaer en kran i badrummet och avkalkade och smorde den, sa att den funkade.
Sen bar Andreas och jag upp solsaengar och placerade runt poolen, for en kompis till Andreas kom och fotade......Sen forsvann alla utom jag vid ett-tiden, sa jag gick "hem" till nr 8 och vaermde lite soppa och satte mej i pergolan och laeste och kaekade.
Sen stack jag ner till Zephyros, for vi skulle laga en kokskran och den lag vi och kaempade med i tva timmar innan det blev bra....Inte helt enkelt att ligga med halva overkroppen inkord i ett lite skap och jobba uppat......Vi byttes om, Andreas och jag, fast han aer lite storre aen mej. Till slut satte vi dit en helt ny kran och da bidde det taett.....
Nu aer klockan en hel del och sen har vi tagit plasten av de nya solsaengarna av trae som ser goa ut.
Nu hemat och en dusch.....
Mikke
Svara med citat
  #32  
Gammal 2012-04-27, 12:14
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...nu nere pa Zephyros. Naer jag vaknade idag sa blaste det forskraeckligt, iallafall uppe vid Garden Villa, som ligger i en syd-nordlig dalgang, vilket verkar forstaerka vindeffekten, for naer jag kom ner till Zeph, vael papaelsad, sa blev det vaeldigt varmt....
Idag har vi gaester runt poolen och just nu vaentar jag pa Andreas, for vi ska kika pa nan duschkabin som verkar vara lite fel pa......Solen skiner och det aer 25-26 grader.
Mikke
Svara med citat
  #33  
Gammal 2012-04-27, 19:55
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...Andreas kom och vi fick vael ordning pa duschkabinen och sen stack jag till grabbarna nedanfor Pelagos och fick lana en scooter och sen drog jag ivaeg till Katodio,som ligger strax norrom Aperi.
När jag vael kommit dit sa visste jag naturligvis inte vilket hus som det gaellde, men jag stannade och tittade mej runt och fann ett hus om inte var faerdigt, och dit korde jag....
.
Daer stod ett par vid en rod bil och dom var tydligen pa vaeg att aka, men naer jag kom fram kaende jag igen Dan,som jag en gang traeffat pa planet till Karpathos. Vikken tur !!!

Hade jag kommit fem minuter senare hade jag missat dom.....Sen visade dom sitt fina hus som har tva vaningar med utsikt ut over en ravin ner mot havet.Vaelbyggt och haerligt !! Kul att traffa dom och att fa se det fina huset,som ska invigas till hosten.....
Mikke
Svara med citat
  #34  
Gammal 2012-04-27, 20:56
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Tack för att vi får följa dina dagar på Karpathos!
//
KR
Svara med citat
  #35  
Gammal 2012-04-27, 21:37
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...tack for de,KR!!
Missade Dan med fru efter jag laemnat scootern, men jag drev runt pa stan och till slut cyklade jag och drog sen upp hojen uppfor den hemska backen vid taxi till Amaryllis....Daer satt Yannis mamma med vaeninna och kikade pa teve, sa jag fragade om Yannis var daer, och det var han....\
Och raett var det var sa kom Dan med fru inknallande,sa vi fick lite tid ihop iallafall....Jag hade med mandolan sa det bidde lite spelande och snakkande och nu haver dom dragit sig tillbaka och kvaellen gaer sakta mot natt och jag ska hoja hemat Garden Villa....
Natti,natti...
Mikke
Svara med citat
  #36  
Gammal 2012-04-28, 07:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 889
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Roligt att läsa om din vistelse på Karpathos. Du fixar och grejar och reparerar så mycket så jag undrar hur de klarar sig på Karpathos när du inte är där?

Ha det så bra!

/ Anne
Svara med citat
  #37  
Gammal 2012-04-29, 12:54
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...nja,sa mycket fixande blir det egentligen inte, jag aer mera s.a.s till hands, naer det kniper....Igar t.ex, sa gick jag over alla (naestan) kranar pa Garden Villa, for det aer mycket kalk i vattnet och det stannar i kranarna som blir svara att vrida alltefter....Sen var mykke folk ur familjen daer, Andreas och Maria, deras dotter Sophia, Marias foraeldrar Minas och Sophia och deras andra dotterdottrar,vars namn jag glomt.....Sen satte Andreas och jag upp en ny skylt vid infarten till Garden Villa och sen bidde det inte mer jobbat den dan.... Jag vaentade mest pa att min tandlaekare skulle ringa och slutligen gjorde han det, men han hade fatt tjall pa vattnet, sa det bidde inget tandlagande den dan....Vi far hoppas pa att han tar hand(tand?)om mej idag.....
Just nu aer jag nere pa Zephyros och ska forsoka betala via dator lite raekningar hemmavid.....
Just nu aer det inga barn som stojar runt poolen, men istaellet aer det nan annan som kor med en motorsag, haha......
Jo, forresten, idag fick jag dambesok. Det var tre norska damer som kom forbi for att kika pa den nya poolen, och da fick jag bjuda pa svenskt kaffe och lite musik, det var trevligt!!
Mikke
Svara med citat
  #38  
Gammal 2012-04-29, 18:02
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

...sa naer jag varit pa Zephyros och betalat min svenska hyra plus nagra raekningar per dator, knallade jag bort till Vasilis och Stamatis som har scootrar,mc och bilar nedanfor Pelagos och sen susade jag raskt ivaeg pa scooter upp till Garden Villa for att haemta min egen hjaelm, som ser ut som sana som fanns i sverige for laenge sen, d.v.s den gar inte nedanfor oronen, utan mera gammaldax med glasogon med gummiband. Den sitter inte stenhart utan tillater luften att passera skallen,vilket kan vara skont naer det aer varmt.....
Idag blaser det mycket, sa det gick vael inte saerskilt fort....Jag var peau vaeg till Lakki, d.v.s ett omrade vid Amopi, strax nedanfor den kyrkan som ligger vid bergvaeggen....
Daer har English Jon en tomt och pa den har han ett dubbelhus och det fanns aeven ett gammalt fundament till en vaederkvarn, sa nu har han fatt tillstand att bygga en san.....
Fast hans version kommer att se ut som en gammal kvarn pa utsidan men insidan blir modern.Hogst opp kommer han att ha en generator med axel ut och sen vingar, sa antagligen blir det vael som dar han bor, ett litet batterihus och sa ansluter han sej inte till det allmaenna naetet, utan transformerar upp strommen fran batterierna till 230 volt.
Sista biten fram till huset aer bara en grusvaeg och inte att rekommendera att aka med scooter, men jag gjorde det iallafall.....Det gar, men det aer skumpigt, haha.....
Dom hade gjutit ca 55 kubik betong, for naer det blaser sa kommer huset att utsaettas for krafter, antar jag....Det ska bli kul att se naer det aer ferdigt....
Naer jag tagit nagra bilder och sen kikat pa Jon,s vinodling, sa funderade jag pa att aka till Afiarti och kopa tomater av Sevdalis, som har ett stort drivhus daer, men jag avstod, dels for att det blaste sa mycket och scootern var bara pa 50 cc och och klockan gick mot sex, sa antagligen var det ingen daer.....Jag far dra dit pa en vardag istaellet....
Sen kikade jag in hos Mimis och Connie Panaretos, men dom tog eftermiddagsvila, sa jag pep ivaeg ner mot stan. Kikade in hos Yannis pa Hotell Amarillis, och det aer daerifran jag skriver detta.....Yannis aer en go gubbe, eller kille, snaell som busen och hotellet aer finfint och ligger ju sa centralt ocksa, bara ett stenkast fran taxitorget.Tydligen har Yannis och Amarillis mycket bokningar fran
Nu verkar det ha mojnat lite ocksa, sa jag ska kopa lite mat och passa peau att kora hem den med scootern, innan jag laemnar tillbaka den.....
Sen blir det vael inte sa mycket mer gjort idag, antar jag....Lite matlagning och sen kanske lite ovning pa mandolan med noter, som jag aer dalig pa....
nu ska jag avrunda detta inlaegg och sen kika lite efter biljett hem.....
Hej deau,
Mikke
Svara med citat
  #39  
Gammal 2012-04-29, 19:27
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Du ett tips på Kreta använder jag Sv ättika o färska citroner för att avkalka .
Svara med citat
  #40  
Gammal 2012-04-30, 15:51
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos.....igen...;-D

Tack for avkalkningstipset,Jan...ska testa detta vid tillfaelle...hur lang tid tar det??
Igar hos Yannis pa Amarillis, sa kollade jag Fritidsresor,som ofta har enstaka biljetter hem till Sverige, och taenka sej, det fanns biljetter fran Rhodos till Orebro den 6:e maj for 298 SEK, sa en san biljett kopte jag direkt, for Yannis har en printer, sa nu har jag tva stycken biljetter for saekerhets skull......Orebro ligger ju bara ca 100 km fran Karlstad, sa hem kommer jag saekert, antingen per buss eller om nu nagon forbarmar sej over mej och haemtar....
Vaedret pa Karpathos idag aer mindre vind och ca 26 grader och lite laetta skyar. Lugnet vilar over Zephyros och Maria Diakidis och hennes dotter Sophia,11 ar haller staellningarna, medans Andreas tydligen aer ivaeg och tankar upp sin trogna Vespa.....
Morrondagen,forsta maj, aer visst en helgdag och allt ska vara staengt och Yannis pa Amarillis ska med nan kompis upp till Avlona, Karpathos nordligaste by, for det aer visst festiviteter daer. Jag aer medbjuden sa jag kanske foljer med.
Jag horde haeromdan att ett stort stenblock hade lossnat och ramlat ner pa vaegen till Olympus, men det gick visst att kora runt det....Nu kommer Andreas och jag ska hora vad som gaeller med stenblocket, ifall dom fatt bort det och han saeger att dom har puttat blocket mot berget,sa det gar enkelt att ta sej runt......det var fint att fa veta, ifall jag foljer med till Avlona imorrn......
Nu ska Andreas och jag saetta ihop en poolrengoringsmaskin, som kommit i ett STORT paket.....det ska bli intressant att se om vi klarar.....
Over and out for now....
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT