Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-01-08, 20:21
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Bokat och klart

Under mellandagarna bokade vi flyg Arlanda-Aten-Astylapeia och hemresa Santorini-Arlanda. Nu är även allt boende klart. Blir alltså inte plats för så mycket improvisationer, men det känns skönt att vara ute i god tid och jag tror att vi kommer att bli nöjda med vår logi.

På första ön, Astylapeia, ska vi bo på Afrodite Studios som vi bara har hört gott om.

Därefter båt till Amorgos, som efter många år ska bli ett kärt återseende. Där blir det tre nätter i Egiali på Pelagos bokat via booking.com. Ser fint ut . Någon som bott där?

Vi avslutar vistelsen på Amorgos med fyra nätter i Katapola där vi ska bo på Eleni Rooms. Senast bodde vi på Blue Sea eftersom Eleni var fullbokat. Vi har inte önskat något speciellt rum, men jag tror det blir bra ändå.

Sedan blir det 3,5 natt på Honeymoon Beach hotel i Perivolos på Santorini. Jag skriver 3,5 natt eftersom vårt flyg hem går 4:40 på morgonen...

Långt dit (juli) men vad vi längtar denna kylslagna tid!

Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-01-08, 22:36
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Bokat och klart

Blue Sea ska vara Big Blue om jag inte missminner mig. Jag börjar få allt svårare att komma ihåg namn på platser, öar och hotell.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-01-09, 09:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Bokat och klart

Grattis till bokningen!

Har inte bott på Afrodite Studios, men väl på de andra två, och de är jättebra.

Eleni Rooms har förresten bytt namn till Eleni on the beach.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-01-09, 19:34
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Bokat och klart

Ja, såg att det heter Eleni on the Beach på hemsidan, men det är för långt att komma ihåg... Jag vet var det ligger och det är det viktigaste!

Maken läser resebrev från Amorgos. Han återberättade en episod om en familj som vandrade upp till en av byarna ovanför Egiali, men inte fick någon mat på den mysiga restaurangen. Ägarinnan öppnade kylen och luktade flera gånger på bunken med fava innan hon erbjöd sig att servera den och de tackade nej. Lät på något sätt bekant!

Aina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-01-10, 09:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Bokat och klart

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Lät på något sätt bekant!
Var det ni?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-01-10, 20:05
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Bokat och klart

Jajamensan. Fruktansvärt långt resebrev, men fina bilder och en del roliga matcitat, det här från besök i Chora:

"Det blev ett välbehövligt stopp på To Chyma när vi kom till byn. Mythos, läsk och några meze. Jag beställde in fava, eftersom jag aldrig ätit det tidigare. Maken blev mäkta upprörd när han förstod att jag visste vad jag beställt - mosade gula ärter! Han trodde att jag bara chansat på någonting. Korven var fantastisk, men jag fick inte mycket av den, eftersom barnen tog det mesta. Fick desto mer av favan…"


Citat från vår vandring från Egiali till byn Langada:

"Så småningom kom vi fram till "torget" med polisstation, affärer och taverna Loza. Tyvärr hade inte värdinnan så mycket mat att erbjuda förstod vi på de danska vandrare som anlänt precis före oss. Vi följde med in för att titta i kylarna. Kanske fanns det någon korvsnutt som barnen kunde äta? Kunde för mitt liv inte komma på vad korv hette på grekiska. Värdinnan tog fram en bunke med fava ur den stora rostfria kylen, luktade för säkerhets skull på den två gånger som för att försäkra sig om att den var ätlig. Maken som redan tidigare var skeptiskt inställd till fava blev inte mer frestad. Det blev lunch nere i Egiali i stället."

Nu är jag om möjligt ännu mer sugen på att återse Amorgos!

Vill också påpeka att maken sedan dess ätit fava och numer betraktar det som ätligt, om än det inte är hans favoritmeze.

Aina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-01-11, 09:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Bokat och klart

Jätterolig läsning!

Taverna Loza är lite hippsomhapp.

En riktig fava är en av mina favoriter.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT