Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-05-14, 17:19
Majan Majan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 82
Standard Amopi vs Pigadia

Hej alla!

Har funderingar kring att åka till Amopi på semester en vecka i juli och blir lite osäker då det verkar vara en väldigt liten ort. Vi är en familj med en tonåring som älskar att bada och snorkla. Totalt 3 st som reser.

Hur är det med matbutiker? Finns det flera? Om de är få, är de dyra?

Och restaurang utbud?

Vi söker inte fart och fläkt utan lugn och ro, mest slappa, bada, njuta och äta gott. Så jetskis och barnklubbar och sådant vill vi helst slippa.

Bo på ett hotell där vi äter frukost som vi handlar själva. Kollat in hotellet Lakki studios. Någon som bott där? De har ingen pool men man får tydligen låna grannhotellets pool.

Amopi tilltalar oss då stränderna är fina. Är det långt mellan dessa tre stränder?

Har även kikat på Pigadia men stranden verkar inte vara så bra, och åka till stränder varje dag känns jobbigt. Vill helst ha gångavstånd till bra strand.
Och i Pigadia finns då fler matbutiker och restauranger... och hotellet vi kikat på heter Astron.

Vilket ställe är bäst?!

Tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-05-15, 13:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Amopi vs Pigadia

Amoopi är egentligen ingen by utan ett stort antal hotell utslängda i en backe. Det finns några små supermarkets så du kan handla det mest nödvändiga + diverse turistgrejor. Det finns rätt många riktigt bra restauranger och tavernor, men egentligen inget mer. Om ni bara är ute efter sol och bad kan det funka en vecka. Det finns inte mycket annat att göra där. Sol och bad på dagen, en god middag någonstans och sedan går man och lägger sig. Många gillar det. Stränderna är fina. Några med sand, någon med sten där man kan snorkla. Det är inte många steg emellan dem. Lugn och ro i juli ... nja ... själv undviker jag Amoopi för att det är så packat med folk i högsäsong. Men när sista bussen tillbaka till Pigadia har åkt, kan jag föreställa mig att lugnet lägrar sig.

"Jetskis och barnklubbar och sånt" hittar du inte på Karpathos. De som gillar vattensporter håller till borta vid flygplatsen. Där hittar du även windsurfingskolor om ni skulle vara intresserade.

Stranden i Pigadia är kilometerlång och av skiftande kvalitet. Den bästa delen enligt mig är biten längst in, närmast själva stan. Där finns det mjuk, fin sandbotten så långt man kan gå och det gillar jag. Längre bort från staden består bottnen till största delen av en blandning av sand, klippor och småsten. Badskor rekommenderas där, men just på grund av blandningen är det rätt kul att snorkla därute. Själva stranden ovanför vattnet består av sand.

Är det Astron Village eller Astron Princess ni har tittat på? Astron Village ligger en bra bit bort från staden. Det är ett fint och trivsamt hotell, men det blir en lång promenad för att komma in till "civilisationen!" Astron Princess är mer lyxigt och ligger närmare Pigadia och den bästa biten av stranden.

Själv bor jag alltid i Pigadia, så centralt som möjligt eftersom jag tillbringar den mesta tiden med att umgås med vänner och bekanta. Solar vid poolen och går den korta promenaden ner till stranden när jag vill bada, om jag inte har lust att åka iväg. Det är i Pigadia du hittar öns uttagsautomater. Det är från Pigadia bussarna utgår till de andra byarna och många av de fina stränderna. Det är från Pigadia utflyktsbåtarna utgår, och det är i Pigadia du hittar ett lagom levande nattliv. "Fart och fläkt" vill jag inte direkt påstå att det är. Man äter en god middag någonstans, promenerar längs hamnpromenaden och Karpathosgatan, tittar på folk, shoppar litet och tar en glass, en fika eller en drink någonstans. Klubbarna och diskoteken ligger utanför staden och har egna transportbilar som kör dig dit och tillbaka om du har lust att svänga dina lurviga ...

Karin
som räknar ner
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-05-15, 19:07
Majan Majan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 82
Standard Sv: Amopi vs Pigadia

Tusen tack för ditt långa utförliga svar. Hjälper verkligen då man är en Karpathos novis. Ska bli första resan dit.

Det var Astron village vi kikade på men att den låg så långt borta förstod vi nog inte riktigt. Och bor man i stan vill jag ha hotell i stan. Astron princess, ser verkligen fint ut men dyrt just nu.

Känns lite lugnare nu när man vet att det finns några minimarkets och en vecka kan man ju vara i Amopi men inte kanske längre, för då blir man uttråkad. Vi har bokat Amopi och hotellet Lakki (men inte betalat något än). Så vi kan fortfarande ändra oss men nu känns det bättre när man vet mer om stället och blir det Amopi, ja då åker vi intill stan någon gång i alla fall.

Tack!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-05-15, 20:16
skogis skogis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: Amopi vs Pigadia

Vi har bott i Amoopi på Aegean Village som ligger nedanför Lakki Studios Precis nedanför hotellen finns en enligt i mitt tycke en underbar liten strand med mycket sten i vattnet och där man kan snorkla och kika på fiskar.
I Pigadia dit vi har förflyttat oss på senare år brukar vi hålla till ung. mitt på Pigadiastranden och där är det lite sten ca 5 -10 m ut sedan är det mest bara sand och där ser man inte lika mycket fisk som i Amoopi.
I vecka är helt ok i Amoopi om man gillar sol och bad.
Sista bussen från Amoopi till Pigadia går 18,30.(2015)
Taxi enkel resa går på 12 Euro. (2015).
Hela Amoopi är full av stränder, det finns även sandstränder.
Ang badskor kan det behövas första veckan, det gör förbaskat ont när man går ur vattnet och sjunker ner med fötterna i gruset/rundstenarna.
Trevlig resa
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-05-19, 21:09
Majan Majan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 82
Standard Sv: Amopi vs Pigadia

Tusen tack för svaret,!!
Vi har bestämt oss, vi åker dit. Låter som ett underbart ställe och samtidigt annorlunda än där vi varit innan (Kreta chaniakusten och rethymno flera gånger samt Zakynthos).
Ska packa med badskorna, tack för tipset.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-05-20, 08:58
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Amopi vs Pigadia

Ja annerledes enn Chaniakysten og Rethymnon er det (har ikke vært på Zakyntos). Amopi er utmerket som badested - vi er alltid der flere ganger i løpet av ferien, kjører scooter. Men å bo der har vi slått fra oss.
Vi vil ikke være avhengig av transport om kveldene for å komme fram og tilbake til Pigadia.
Generelt er jeg enig med Karin i alt hun skriver her på forumet med fordelen av å bo i Pigadia. Leser negativt om bystranda, men også her er jeg enig med Karin.
Skal i år bo på Amaryllis. Det blir spennende, tidligere har vi bodd på hotellene nærmere stranda.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-05-21, 08:39
Majan Majan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 82
Standard Sv: Amopi vs Pigadia

Tack för ditt svar!
Låter härligt med stranden, att den är perfekt då vi älskar att bada. Stranden är alltid väldigt viktig när vi bokar en resa.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT