Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-04-30, 08:36
Jonna1972 Jonna1972 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: alingsås
Inlägg: 7
Standard Bussförbindelser på ön

Hej,
Med glädje har vi under flera år besökt olika grekiska öar och blivit guidade med hjälp av Kalimeras skribenter. Nu är vi på väg (bara tre veckor kvar!) till Karpathos för andra gången, fast nu utan barnen som är så stora så de klarar sig själva hemma :-)

Vi har på olika sidor i detta forum sett att det ska gå att ta sig med buss till Lefkos och till Amopi. Men vart mer går bussarna? Är det kanske så att någon också vet hur tidtabellen ser ut under vår/sommar 2016.

Hälsningar Jonna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-04-30, 09:28
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Hej! Nu är det nog lite tidigt och veta hur bussarna kommer och gå. När ni kommer ner, så gå till busstationen och kolla. Dom brukar ha tydliga tidtabeller uppsatta och det kan variera lite från år till år med veckodagarna, när dom kör till olika stränder


Riitta
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-04-30, 09:41
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Hej!

Har en busstidtabell från 2014 1/7 - 10/9 (kan inte tänka mig att den ändrats så mycket gällande förbindelser med olika byar från Pigadia) Kanske någon kan länka dig en nyare tidtabell men denna ger åtminstone en liten fingervisning om vilka turer som finns.

- Olymbos, Diafani (2 ggr i veckan)
- Apella stranden (3 ggr i veckan)
- Minetes, Arkasa, Finiki, Lefkos (5 ggr i veckan, vissa dagar 3 turer om dan)
- Aperi, Volada, Othos, Piles (5 ggr i veckan, 3 turer om dan)
- Spoa, Mesoc (2 ggr i veckan)
- Amopi (alla dagar i veckan utom söndag, 6 turer om dan)
- Arkasa-Finiki-Lefkos-Olympos (2 ggr i veckan)
- Kira Pangia (3 ggr i veckan)


Mvh Simetra

Senast redigerad av simetra den 2016-04-30 klockan 09:53. Anledning: Glömde den nästan viktigaste turen ;-) Kira Panagia!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-04-30, 10:24
Thopers avatar
Thoper Thoper är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Vetlanda
Inlägg: 746
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg

Kanske någon kan länka dig en nyare tidtabell

Mvh Simetra
Här finns en tidtabell för 2015, som verkar va den senast tillgängliga.

https://karpathosbus.wordpress.com/schedule/

/Thoper
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-04-30, 16:28
Jonna1972 Jonna1972 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: alingsås
Inlägg: 7
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Stort tack för era svar!! Det ser ut som om buss blir ett bra alternativ på resan. Är det någon destination ni skulle vilja rekommendera mer än någon annan?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-04-30, 18:02
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Min erfarenhet är att man inte ska lita allt för mycket på busstidtabellen på Karpathos. När jag var där i augusti 2010 så skulle bussen enligt tabellen gå till Kyra Panagia ett antal gånger i veckan men så var det inte i verkligheten. Chaufförerna kollade hur många som var inresserade av Kyra Panagia och om det inte var tillräckligt många så struntade de i att köra ner där och åkte raka vägen till Apella istället. Jag lyckades inte ta mig till Kyra Panagia, eftersom intresset för Apella alltid var större de gångerna jag försökte
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-04-30, 19:22
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Citat:
Ursprungligen postat av Jonna1972 Visa inlägg
Det ser ut som om buss blir ett bra alternativ på resan. Är det någon destination ni skulle vilja rekommendera mer än någon annan?
Tycker båda stränderna Apella (som även finns som båttur med diverse badstopp) och Kira Panagia starkt kan rekommenderas! Olympos tycker jag också är ett måste (men kanske ni redan varit där?)
Avlona är vackert men dit går inga bussar dock brukar den ingå i den organiserade båtturen till Diafani/Olymbos.
Finiki är en fiskeby som ska ha några riktigt bra fisktavernor, ser fint ut där (missade ett besök där 2014 men får ta igen det nästa gång )

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
När jag var där i augusti 2010 så skulle bussen enligt tabellen gå till Kyra Panagia ett antal gånger i veckan men Chaufförerna kollade hur många som var inresserade av Kyra Panagia och om det inte var tillräckligt många så struntade de i att köra ner där och åkte raka vägen till Apella istället. Jag lyckades inte ta mig till Kyra Panagia, eftersom intresset för Apella alltid var större de gångerna jag försökte
Inte säkert men kanske (?) gjorde du samma misstag som vi höll på att göra...? På turlistan som satt uppe vid busstationen såg det ut som om turen till Apella och Kira Panagia skulle gå med samma buss så vi hoppade på den MEN för säkerhets skull (eftersom det bara stod Apella på skylten vid framrutan) frågade jag om den gick till Kira Panagia? Nej, det visade sig vara en helt annan buss som gick dit ungefär vid samma tid. Vi var inte särskilt många på bussen till Kira Panagia men den gick enl. tidtabellen .
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-05-01, 15:19
RANs avatar
RAN RAN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 527
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Har samma erfarenhet som Smultron.
Jag och min dotter var på Karpathos 2011 och ville till Kyra Panagia men det var för få som skulle dit. Första gången tog vi till Apella istället. Andra gången vi försökte fick det bli delad taxi med två andra personer.
Och det ångrar vi inte. Kyra Panagia är helt underbart. Längtar dit så fort jag tänker på Karpathos

RAN
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-05-01, 17:11
Greklandsnoviser Greklandsnoviser är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Södermanlands län
Inlägg: 102
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Känns kul att ni är flera som gillar Kyra Pangia! Vi kommer bo där två nätter under våra 2 veckor på Karpathos :-)

/Vi som bara har 20 dgr kvar innan avresa
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-05-01, 17:20
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Jag tycker också om Kyra Panagia Mer än Apella


Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-05-02, 14:09
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Och jag tycker bättre om Apella !!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-05-04, 09:21
Jonna1972 Jonna1972 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: alingsås
Inlägg: 7
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Ojoj, vilken fin respons på inlägget! jag tror att vi varit på Apella vid vårt tidigare besök så vi satsar på Kira Pangia utöver Amopi och ett besök i Lefkos. Vad det gäller bussarna så förstår jag att om jag vill ha en bestämd destination så gäller det att vara på alerten när man stiger på .... men kanske är det lika trevligt att 'hamna' där man inte tänkt....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-05-04, 10:07
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Helt enig med Jonna
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-05-04, 11:22
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Jag tycker också om Kyra Panagia Mer än Apella
Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Och jag tycker bättre om Apella !!
Och själv håller jag mig borta från dem båda. Åker hellre till Damatria, Christou Pigadi eller någon av sandstränderna längs västkusten. Sandstränder är min melodi! (Och inte så packat på stränderna.)

Karin
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-05-04, 13:53
Jonna1972 Jonna1972 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: alingsås
Inlägg: 7
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Aha Karin! nu kom fler fina förslag. Härligt.
Hur är det med buss till de stränder du föreslår?
...sand är ju alltid härligt som kontrast:-)


Jonna
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-05-04, 14:09
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Tyvärr går det inte någon buss till dom stränderna som Karin skriver om
Det är små grusvägar så bussen får inte plats


Riitta
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-05-04, 16:12
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Citat:
Ursprungligen postat av Jonna1972 Visa inlägg
Aha Karin! nu kom fler fina förslag. Härligt.
Hur är det med buss till de stränder du föreslår?
...sand är ju alltid härligt som kontrast:-)
Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Tyvärr går det inte någon buss till dom stränderna som Karin skriver om
Det är små grusvägar så bussen får inte plats
Precis som Riitta skriver, så är det eget fordon eller taxi som gäller till de stränderna. Men till Aghios Nikolaos kan du ta dig; det är också en härlig sandstrand. Ta bussen till Arkassa och följ skyltarna söderut ett par hundra meter. Offra en heldag där och ät lunch på den eminenta tavernan Glaros. Blåser det mycket västerifrån kan det bli litet väl höga vågor på den stranden; men då funkar lilla Finiki alldeles utmärkt. En liten sandstrand mitt i byn, i skydd av en pir. Nästa busstopp efter Arkasa. Vill man ha motion går det att promenera däremellan också; det har vi gjort.

Karin
som har börjat planera
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-05-05, 02:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Och själv håller jag mig borta från dem båda. Åker hellre till Damatria, Christou Pigadi eller någon av sandstränderna längs västkusten. Sandstränder är min melodi! (Och inte så packat på stränderna.)

Karin
Och som förmodligen en del här på forumet redan vet så är min passion på Karpathos då det gäller stränder ett ställe som heter Achata. Runda sköna klapperstenar och, vid stilla väder, klart och fint vatten.Men dit kan man inte, såvitt jag vet, åka buss. Dit är det eget fordon som gäller, eller badbåt.

Men, ..... både vad gäller Achata, Kyra Panagia och Apela så är det inte bara målet i sig självt som är mödan värt, utan också själva resan dit om man väljer att åka med eget fordon, helst skooter. Det är en mycket vacker tur ner till stränderna från själva huvudvägen.

Masse,
som förhoppningsvis snart är där igen. Lääääängtar!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2016-05-05, 11:50
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Vi er så heldige at vi kan kjøre scooter rundt omkring på strendene, og det er absolutt det beste. Da får man jo med seg alt omkring i naturen.
Når det gjelder strender så har vi vært på de fleste, tror jeg. Vi liker ikke all denne sanden som man drar meg seg hjem, så Kyra Panagia er jo egentlig vår favoritt. Ellers har vi vært endel på steinstranda i Amopi, men der kan det jo bli fryktelig varmt på vindstille dager.
Og vi hører til de som syns bystranda i Pigadia er helt OK. Best nær byen.
Og selvfølgelig syns vi det er flott i Lefkas, selv om det er sand. Vi pleier da å dra en tur dit også.
Karpathos er jo en fantastisk øy for scooterkjøring (og annet).

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
  #20  
Gammal 2016-05-06, 11:50
Jonna1972 Jonna1972 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: alingsås
Inlägg: 7
Standard Sv: Bussförbindelser på ön

Karin - det låter så perfekt! "Ta bussen till Arkassa och följ skyltarna söderut ett par hundra meter. Offra en heldag där och ät lunch på den eminenta tavernan Glaros. Blåser det mycket västerifrån kan det bli litet väl höga vågor på den stranden; men då funkar lilla Finiki alldeles utmärkt".
Jag har noterat alla kommentarer och ser fram emot att snart vara där!


mvh J.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT