Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2011-10-06, 17:38
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

hej hej och takk for hejarop!!
I detta nu befinner jag mig peau Mango i Rhodos.
I morse tvingade jag mig upp klockan 8 och plockade iordning rummet.Detta innebar bl.a att ta ner teven fran stolen som stod peau bordet och lyfta tillbaka den pa sin vaeggstaellning......Detta later laett, men innebaer vissa gymnastiska rorelser och en viss risk......Nu gick det bra och sen ivaeg till English Jon och Ursula med lanebocker.Sen tillbaka igen och ner i kaellarn pa stora huset i Garden Villa med cykeln,hjaelmen,dykgrejerna,etc. Jag har ca 5 kassar med klaeder,etc daer nere over vintern. Nufortiden bor Svetlana et consortes daer pa sommaren, hon staedar pa GV och kommer fran Bulgarien.
Det bidde inte sa mycket jobbat denna trippen, men iallafall hann jag saga ner grenarna pa de tre palmerna som finns pa GV..... Det aer inte helt laett, for dels aer grenarna langa och sitter allt hogre upp, alltefter palmen vaexer, dels sitter det flera langa och jaevligt vassa taggar pa grenen naermast stammen.....Sa naer grenen kommer nerramlandes, sa gaeller det att halla sej undan..... Hur forsiktig man (jag) aen er, sa nog attan blir man stungen....Jag fick ett stick i knaet, som svullnade och bultade en hel natt....(synd om mej,vare) Sen ska slutresultatet se ut som en ananas, eller som Andreas saeger, The Pineapple Principle......Det innebaer att jag (och Andreas...) sagade ner ca 50 grenar pa varje palm, summa ca 150 grenar, som sen ska slaepas till brandplatsen......det aer da man blir stungen.....haha....
I alla fall sa hann jag packa,staeda,lemna tillbaka och gora upp med Thanasis for lanet av en 100 cc scooter i tre vekker. Sen var Prevelis lite forsenad, sa Chronis, Minas, Manolis fran Mikes och Rolle Overstrom fran Finland vinkade av mej......
Lustigt nog sa treffade jag peau baten en tjej pa 20 ar som aer kusin till Andreas Diakidis och som studerar till skogsmaestare nanstans naera turkiska grensen.....So liten aer verlden!!
Sen var det fullt pa Mango, sa jag bor nu pa Rhodos Youth Hostel hos Panayotis och Caliope. Panayotis plockade upp mej vid baten, det var bussigt, men jag glomde att kopa ost fran Karpathos som jag lovade ta med naer jag kom ner i september, sa dom fick haelften av min sista 14-manaders lagrade svenska Kvibille Prestost som jag slaepat med mej.....
Svara med citat
  #42  
Gammal 2011-10-06, 18:30
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Lustigt nog sa treffade jag peau baten en tjej pa 20 ar som aer kusin till Andreas Diakidis och som studerar till skogsmaestare nanstans naera turkiska grensen...
Det var intressant. Vännen Giannis, keyboardspelaren som bor i huset bakom Blue Sky inne i gränden, har en son som går samma utbildning, efter vad jag förstod när han berättade. Ligger Greklands framtid i skogsbruket, månne?

Karin
Svara med citat
  #43  
Gammal 2011-10-07, 11:11
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

fredag 7 okt.
Ja, Karin, vem vet, men eftersom det brinner deau och deau sa borde aterplantering vara taemligen aktuellt, annars blir det ju vinderosion,etc och ytlagret av jord torkar och forsvinnner med tiden....sa skogsbruk i Grekland aer nog en viktig del av framtiden.Zoe, som tjen heter, var inne pa sitt andra ar och hoppas komma tillbaka till Karpathos naer hon aer klar med studierna.....
Det aer fullt peau Mango, so jag bor som sagt peau vandrarhemmet,daer jag bott tidigare manga ganger.Trevligt nog sa atersag jag killen fran Newcastle, England, James Bond. HAn bor ocksa daer och har redan borjat jobba som malare....
Han var med peau baten Prevelis naer jag for fran Rhodos till Karpathos 14 september, men han fortsatte till Heraklion, Kreta och aer nu tillbax peau Rhodos och blir nog kvar ett tag,verkar det som.
Det aer ovanligt mycket turister kvar haer, och forra aret var det klart mindre. Sitter nu peau Mango, och det aer fullt med folk i pergolan och alla rummen aer bokade. Vaedret aerfint med labra brisar och kanske 24 grader. Jag ska ta och knalla ner till hamnen och leta reda peau Panayotis, som tillsammans med en gaest har gatt ner for att fiska pa en liten udde i norra delen av hamnen.......
Naer jag kom upp vid 10-tiden,sa bjod jag peau svenskt kaffe,for jag har med mej ett halvt paket Lofbergs Lila och nagra Melitta-filter. Det fanns inga plastgrejer att saetta papperet i, men jag tillverkade ett av en aluminiumlada,och bjod Caliope, James Bond och ett italienskt par fran Bolzano pa redigt starkt svensk fika.....inge knussel me kaffe i filtret,haha.....

Mikke
Svara med citat
  #44  
Gammal 2011-10-08, 13:00
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

lordag 8 okt.
Somnade sen igar, for dels blev det lite pratande pa vandrarhemmet, och vi blev sittnas ganska laenge, men vid halv ettiden gick jag och lade mej. Grannarna, paret fran Bolzano, skulle till Symi och daermed upp vid sjutiden, sa naer jag vaknade vid fem, sa spolade jag i toaletten for att s.a.s vecka dom, for den brusar som en flod.....
Sen gick jag och lade mej igen och vaknade vid tiotiden, gick ut och borjade forbereda frukosten.Det var lite folk daer, naturligtvis bade Panayotis och Caliope plus Frank fran Sydney, och naer jag fragade om nan var intresserad av svenskt,starkt kaffe, fick jag ett unisont JA TACK !!!!!!
Nu vare sa att vattenvarmaren inte funkade sa bra, sa jag satte igang gasbraennaren med en kastrull ovanpeau och den susade peau finfint.......tills jag var daer och rorde vid handtaget pa kastrullen, da gled elaendet ner och staenkte kokande vatten pa mina armar......appppapapap.....ont,ont,ont......Har aldrig fatt sa mycket hett vatten over mej, sa jag spolade kallt vatten over armarna ett tag, sen smorde jag in dom, dels med Atrix salva och sen kom Panayotis med Voltaren salva.....Det kom mest vatten pa hogra armen, sa det var daer det gjorde mest ont. Armarna blev roda och kaensliga for beroring, men efter nagra timmar sa har smaertan minskat.....Kanske gjorde Voltaren lite nytta, vad vet jag........??
Sen har det regnat idag och det aer lite molnigt nu, naer jag sitter pa Mango och skriver.Bor fortfarande kvar pa vandrarhemmet och blir nog daer i natt ocksa. Ska kolla ner flygbussarna gar idag, sa jag inte kommer forsent till flygplatsen, der aer ju en mardrom jag har.......
Sen ska jag vael fixa lite olivtvalar till hemmet och nan bekant hemma och kanske nat annat smatt och gott innan det baer ivaeg hemover.
Fellman kommer och moter mej och jag far bo over till mandag daer, da kan jag hitta en laemplig buss eller tag hem till Karlstad och vardagen igen......
Mikke
Svara med citat
  #45  
Gammal 2011-10-08, 13:49
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

Aj,aj Mikke! Det gör ont och bränna sig Hoppas det gör lite mindre ont snart!
Välkommen till kylan. Frostnatt lovat så gott som i hela landet

Riitta
Svara med citat
  #46  
Gammal 2011-10-08, 14:28
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

...hej Riitta !! Jo, det gjorde ont, men som tur var sa gick det hele ganska fort, sa nu kaenns det inte sa mycket, bara om jag pillar lite pa armen,men det later jag bli tills vidare......
Jag har en fleece jacka med, sa det ska bli trevligt att fa komma hem....
Mikke
Svara med citat
  #47  
Gammal 2011-10-08, 18:05
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

....nu har jag varit ivaeg och kollat busstiderna till flygplatsen.Den gar 10. 10.30.11.00.11.30 und so weiter. Pananyotis har lovat skjutsa mej till bussen efter att han vurt te kyrkan, men om han inte dyker upp senast 10.10 da borjar jag knalla sjaelv. Jag har ju inte sa mycket att konka peau som jag hade naer jag kom, for da hade jag ju 10 tangentbord till Mangos lilla InternetCafe......det aer lite kuligt, for just nu skriver jag pa ett av dom och det aer som en ren frojd att skriva.....fort gar det fast a a o funkar inte aennu. Men kanske maste man in i datorn och beratta att den har ett nytt tangentbord innan det funkar fullt ut......
Pa min Mac sa kanner den av om jag byter tangentbord, men kanske PC inte har den funktionen, vad vet jag om sant.....
Nu ska jag knalla till vandrarhemmet och ta en dusch och sen tillbaka for lite lira med mandolan i den ljuva Rhodoskvaellen.Det har regnat idag sa luften aer hog och klar och tempen ligger kanske runt 20-22 grader.......
Over and out for now,
Mikke
Svara med citat
  #48  
Gammal 2011-10-08, 20:44
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

Tack för trevliga berättelser Mikke! Men otäckt med brännskadan, hoppas det läker bra.
Hälsningar
Ingegerd (som åker till Kreta om en vecka)
från Karlstad, 6 gr för tillfället.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2011-10-08, 22:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

Citat:
Ursprungligen postat av ingegerd46 Visa inlägg
Hälsningar
Ingegerd (som åker till Kreta om en vecka)
från Karlstad, 6 gr för tillfället.
Hälsa Yanna!!! -för du träffar väl henne?

Lissi
Svara med citat
  #50  
Gammal 2011-10-10, 04:33
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

Söndag/måndag morron.....(skrivet på Arlanda kl 05.09)
Söndagen vaknade jag vid 8-tiden, gick upp och duschade samt staedade rummet.Packat hade jag (faktiskt) gjort kvällen innan..

Käkade upp de mackor och den sista biten av den medsläpade Kvibille Prästost,som fanns kvar. Den hade faktiskt klarat strapatserna förvånansvärt bra, med tanke på hur många dar dom tre bitarna INTE varit i kylskåp, haha.....Klart att osten är svårare att skära när den är varm och mjuk, men det går....

Sen blev det såklart ett par koppar görstarkt Löfbergs, medans jag kikade lite på klockan, undrandes om Panayotis skulle hinna komma innan 10.10. Tyvärr gjorde han inte det, så det var bara att axla ryggorna samt mandolan och traska iväg till bussgatan. Det går ganska bra, det tar kanske 10-15 minuter om man går normalt, och sen var det bara att kliva på bussen som stod inne.... (föga anade jag vad som väntade......)

När jag kom fram knallade jag förstås in for att se om flighten stod på tavlan, och det gjorde den, men avgången var framflyttad till 16.30..!!!
Jaha, då har man några extra timmar att läsa, tänkte jag och strosade runt i hallarna, som var väldigt fulla med folk, så öronpropparna kom väl till pass. Sen gick jag bort till incheckningssdisken och checkade in den stora ryggan och gick sen upp till fiket, d.v.s jag gick INTE genom säkerhetskontrollen, för där innanför verkade det vara ännu mer folk och varmt,så jag stannade i fiket....
Hur det var så dök det upp några Apollo-ombud och berättade att dom fixat bussar för att köra oss till hotellet Olympic Palace i Ixxia for lunch, så alla som väntade på just det flyget samlades in och kördes till detta stora lyxhotell, där vi fick äta så mycket vi ville, d.v.s hämta maten själv. Sen blev det information och summan av kardemumman var att planet inte hade lämnat Sverige än utan väntades komma vid elvatiden på kvällen.Så vi fick vassego vara kvar på hotellet tills det var dax att köras ut till flygplatsen. Vi kom väl iväg med planet hem vid 24-tiden och nu sitter jag här på Arlanda och ska strax leta upp en bänk och slumra lite, innan jag ska ta bussen till stan och där byta till nån lämplig Karlstadbuss.


Förseningen blev väl ungefär elva timmar och idag ska jag ringa Apollo och få nån sorts förseningsdokument, som jag sen ska ge till mitt försäkringsbolag.Sen köpte jag biljetten hem via Visa, så dom ska väl också få en påringning....
Tyvärr fick jag också skippa hembesöket hos Fellman, som hade gjort kalops med lagerblad från Karpathos......
Nu är jag iallafall hemma igen så nu är det slut peau rapporterandet för denna gång!
ajö,ajö så länge...
Mikke
Svara med citat
  #51  
Gammal 2011-10-10, 05:20
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

Kan tänka mig att du sover gott på bussen hem.Tack för alla rapporter från Karpathos och även Rodos!!
Svara med citat
  #52  
Gammal 2011-10-10, 07:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

Har följt Din resa hela vägen! Tack för rapporterna..
Ersättning får Du från Apollo, de är schyssta och snabba med sånt är min erfarenhet..fast det var några år sen sist.

Lissi
Svara med citat
  #53  
Gammal 2011-10-10, 13:46
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

Hej! Nu peau bussen som stannade tie min i Vaesteras,daer jag raskt knatade till Pressbyran o kopte 2 kabanosser o en dricka,mums...Bussandet till Kallsta har heller inte varit problemfritt,men de ska ja skriva om neja e hemma..,nu skriver ja peau min engelska Androidtelefon Motorola Defy,som aennu inte har a a o me ringar o prickar.....Torr vaeg,bra chaffis.o peau veg hem,helt ok! !!! Mikke
Svara med citat
  #54  
Gammal 2011-10-11, 21:00
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

....idag pinglade jag mitt lokala försäkringsbolag som i sin outgrundliga vänlighet beslöt att med omedelbar verkan berika mej med 500 SEK, t.o.m utan att jag behövde skicka in förseningsdokumentet, som damen på Apollo raskt mailade över.....
Jag glömde att fråga henne om lagstadgad ersättning från Apollo, men det får jag väl göra imorrn.....
Sen började jag leta efter nåt Visa-kontor.....hittade deras hemsida,men den var mindre informativ vad det gällde kontakt.....inga adresser, mest fluffig text, dock fann jag en mailadress som gällde för Europa.Dit skrev jag....Ska bli intressant att se hur det går till.
Vad anbelangar Swebus, så anlände jag några minuter innan 08.45 bussen till Karlstad skulle gå, så jag skyndade mej upp och hann in till bussen, där jag frågade chaffisen om det gick att betala s.a.s på plats?? Nej, det gick inte,sa han, man måste köpa biljetten nere vid biljettdisken.....Inte ens med kort, sa jag?? Nej, sa han. Så bussen gick, utan mej.....
Snopet, minst sagt....
Gick ner och köpte biljett till nästa buss, 11.45 och påtalade incidenten och fick reda på att det visst går att betala per telefon, vilket naturligtvis kunde i mitt fall ha gjorts direkt eller på bussen.
Sen fick jag bussigt nog ställa av stora ryggan och mandolan och sen strosa runt i Cityterminalen och konversera människor.... Det var trevligt och jag träffade en bekant från Karlstads Universitet som skulle till Bryssel för att hålla föredrag, och vi tog en latte tillsammans.
Sen vare dax för 11.45-bussen, och det flöt på finfint och när jag kom till Karlstad möttes jag av brorsan, som förpassade mej elegant till Lamberget och idag, tisdag, har jag dessutom fått igång motesykkeln efter diverse försök.....Skönt att vara hemma och börja plocka fram di varme klära...
Mikke
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-10-12, 23:19
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

....fick svar från Visa, men varifrån mailet kom har jag ingen aning om,bara att det var nånstans i Europa...... Hursomhelst så skriver dom att Visa har ingen koll på detta, utan det är min bank,i detta fall Nordea som jag ska kontakta...........och det ska jag göra imorrn. Det kan ju vara intressant i dessa tider att veta var och hur man gör om flyget blir försenat, och bl.a kan man få reda på detta här:www.konsumentverket.se
Nu vet jag inte om "min" resa faller under force majeure, men det strejkades onsdagen före och enligt uppgift så blir det en dominoeffekt efter en strejk med slots,etc, så sannolikt kommer dom att åberopa det, antar jag.
Det är ju stora pengar det är fråga om,200 passagerare som kan få 250 Euro var blir ju 50.000 Euro...bortåt en halv mille....
Det kunde jag leva i flera veckor på....
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-10-13, 10:54
aa jansson aa jansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 26
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

Det har varit en intressant läsning att följa dig under din vistelse på Karpathos, Tack Mikke

Åsa
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-10-14, 13:37
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mikke till Karpathos 11 september.....

Tack Åsa, det var trevligt att veta....;-D
Tack också till alla andra som hört av sej på olika sätt, ingen nämnd och ingen glömd!
Resebrev i efterhand är nog inte min grej, men att s.a.s skriva nån sorts dagsrapport/berättelse om vad som händer var eller varannan dag är lättare, iallafall för mej som har lite dåligt minne.
Mvh,
Mikke
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT