Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2008-07-23, 16:50
Albyuvens avatar
Albyuven Albyuven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 34
Standard Sv: Dåligt APOLLO

håller med i en del av vad ni skriver om risiga flygplan.. men den förbeställda spriten??? vadå?? man får inte beställa sprit på utresan inom eu...
Svara med citat
  #42  
Gammal 2008-07-23, 19:14
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Nja, så här är det!!! Inom EU har alla länder enats om att avskaffa det som tidigare kallades "Taxfree"

För att kunna kringgå detta började charteroperatörera laborera med lagstiftningen. Man inhandlade dryckerna i det land som hade billigaste skatten på alkohol. Satte skattemärkena på flaskorna. Så kom det sig att
resenärer från Sverige kunde hämta ut sina påsar med drycker efter ankomst till exv Grekland. Ett trassel utan like!!!

Detta föll ej EU på läppen... Alltså täppte man till även detta kryphål. Dock lyckades detta ej för hemresan. Med andra ord, på en hel del destinationer
från annat EU-land till Sverige går det bra att handla varor vilka avlevereras vid flygstolen inför hemresan. Dryckerna är då skattade i exv Grekland, men billiga ändå.

Dock ej billigare än att handla varorna påplats i Grekland eller i Taxfreeshopen på flygplatsen...


Arne
Svara med citat
  #43  
Gammal 2008-07-23, 21:52
Albyuvens avatar
Albyuven Albyuven är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 34
Standard Sv: Dåligt APOLLO

okej man man kan i alla fall inte förbeställa sprit på flyget med apollo till karpathos..!!!
Svara med citat
  #44  
Gammal 2008-07-23, 22:06
spiro spiro är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: göteborg
Inlägg: 83
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av Albyuven Visa inlägg
okej man man kan i alla fall inte förbeställa sprit på flyget med apollo till karpathos..!!!
Det rör sig nog om praktiska problem, alltså inte lagliga. Sprit väger kanske för mycket? När jag flög till santorini senast, stod det att man inte kunde beställa alkohol på utresa. Sedan fick jag hem en katalog där de hade xtra erbjudande för utresan. Var tvungen att testa, så jag beställde och fick min sprit (de var dock väldigt noga med att man inte skulle få det vid sätet, -utan när man steg av planet) Sen kan jag säga att vilken supermarket i grekland som helst, kan konkurrera med de priserna.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2008-07-23, 22:40
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Siden Norge ikke er med i EU, har det aldri vært noe problem å bestille sprit til utreisen, men hvem gjør vel det? Å ta med sprit til Hellas må da være som å gi bakerens barn brød, eller carry coal to Cardiff, som det heter på de kanter.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2008-07-24, 09:58
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Varför beställa sprit när det är mycket billigare i Grekland

Betalar man för balkong med utsikt, och inte får det, tar man väl kontakt med Apollos kontor direkt på plats?

Någon som åkt med Iberworld? till Grekland?
Svara med citat
  #47  
Gammal 2008-07-27, 00:14
skrallan skrallan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Varför beställa sprit när det är mycket billigare i Grekland

Betalar man för balkong med utsikt, och inte får det, tar man väl kontakt med Apollos kontor direkt på plats?

Någon som åkt med Iberworld? till Grekland?
Jodå - vi kontaktade Apollo på plats. Återstår att se om Apollo anser att vi är berättigade till kompensation för detta. Kan informera här hur det går.

Problemet var tydligen, enligt reseledarna, att Apollos personal från huvudkontoret i Sverige kommer ner till hotellet och bedömer vad varje rum ska säljas som i deras katalog. Det rum vi fick skulle tydligen säljas som balkong havsutsikt fastän det bara fanns en dörr till det rummet...dvs entrédörren. Gick du utanför entrédörren så kunde du se havet - och tydligen så ska Apollo's "bedömare" ha ansett att denna vy utanför entrédörren kunde betraktas som "balkong havsutsikt". Kanske grundades det på att balkong har ju en dörr och då duger väl entrédörren lika bra.

Eller vad tycker ni - om det står "Balkong Havsutsikt" på er biljett, tror ni då att ni ska få en balkong (liknande Wikipedias definition http://sv.wikipedia.org/wiki/Balkong) som hänger på huset eller kan ni även förvänta er platsen utanför Entrédörren?

Senast redigerad av skrallan den 2008-07-27 klockan 00:38.
Svara med citat
  #48  
Gammal 2008-08-16, 21:38
darlingens avatar
darlingen darlingen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 10
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Kom hem från Karpathos för två dagar sen. Det var första gången jag åkte med Apollo. Har tidigare åkt med Always till Marocko en gång, då de fanns, och med Fritidsresor fyra gånger, till Korfu, Cypern, Turkiet och Egypten.

Always upplevde jag som otroligt bra. Trots 5 timmars försening hem från Marocko var jag helnöjd eftersom blev vi väldigt bra omhändertagna av personalen på plats. Lunchbuffé fixades och vi fick information så fort något nytt dök upp.

Fritidsresor har jag enbart positiva erfarenheter från. Rakt igenom har den personal jag varit i kontakt med på företaget varit väldigt trevliga och hjälpsamma, både i Sverige och på resmålen.

Om Apollo kan jag tyvärr inte säga speciellt mycket positivt än så länge. Reseledarna på plats var mycket trevliga och gjorde ett bra jobb tycker jag, bortsett från då vi skulle åka hem, kommer till det sen.
När vi åkte till Karpathos bokade vi en lite udda variant. Från början var vi tre som skulle åka, 2 veckor. Några veckor innan avresa tvingades en av oss avboka den första veckan. Han fick betala en extra avgift för det, vilket jag inte säger nånting om, sånna är ju reglerna. Avgiften betalade han in samma dag som avbokningen skett. Två dagar senare fick jag, som huvudbokare, en påminnelsefaktura från Apollo för just den summan som min kompis betalat in. Han ringde då Apollo för att kolla vad som blivit fel...
Han ringde från jobbet och hade inte tillgång till sina bokningsuppgifter, utan uppgav då sitt namn. För det första så hade de stavat hans namn fel i sitt system, så de hittade inte hans bokning. Efter en stund frågade de om han skulle åka till Kuba (?). Ytterligare en stund senare hittade de bokningen, och det visade sig att de missat en bokstav i hans förnamn. Hade inte påminnelsen kommit hade han fått en felaktig biljett... och då vet man ju hur det blir på flygplatsen. Tvärnobben.

För det andra, så tyckte de nu att han skulle betala in ytterligare 15 kronor, utöver avgiften han redan betalt. Varför framgick inte, men det var viktigt att han gjorde det. Ursäkta, men varför? Kunde de inte ha lagt på de där fåniga 15 kronorna direkt??

Sedan var det lugnt fram till avresan. Veckan innan avresan fick jag för mig att jag skulle kolla Arlandas hemsida ifall planet till Karpathos startat i tid. Men nej, det hade varit försenat. Exakt hur mycket minns jag inte.
När det var dags för oss att åka blev vi också sena, pga. mycket trafik i luftrummet. Vi fick mellanlanda i Thessaloniki för att tanka eftersom bränslet tydligen tagit slut. Landade på Karpathos 2,5 timme försenade.
Veckan efter kom kompisen ner, 2 timmar försenad pga. trasigt flygplan.
Och då vi skulle åka hem tvingades vi mellanlanda i Kavala för att tanka eftersom, enligt en flygvärdinna "Det är för många passagerare ombord, så vi kan inte tanka fullt, det blir för tungt". Va? Är det inte så att det måste finnas EXTRA bränsle ombord utifall att man av någon anledning inte kan landa om planerat??
Några få timmars försening gör väl varken från eller till, men man får en konstig känsla när samma flyg blir försenat, minst 4 veckor i rad!!

När vi befann oss på flygplatsen på Karpathos för två dagar sen fick vi ingen information alls. I bussen på väg till flyget meddelade en reseledare att planet eventuellt var 40 minuter sent, men det var inte bekräftat. Hon skulle återkomma med med information på plats.
Vi fick inte höra ett smack från någon, trots att reseledarna hela tiden befann sig på flygplatsen i väntan på de nya gästerna som satt på planet från Stockholm.
Rykten gick om en timmes försening, senare 70 minuter... Men när vårt plan egentligen skulle ha lyft, hade det inte ens landat på Karpathos.

Näe, jag får ta mig en funderare innan jag bokar med Apollo igen. Alla dessa händelser sammanslagna gör mig ganska skeptisk. De känns lite oorganiserade, lite förvirrade. Men visst kan de gå fler chanser, det är väl alla värda...
Svara med citat
  #49  
Gammal 2008-08-17, 19:11
skrallan skrallan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av darlingen Visa inlägg
Vi fick mellanlanda i Thessaloniki för att tanka eftersom bränslet tydligen tagit slut. Landade på Karpathos 2,5 timme försenade.
Veckan efter kom kompisen ner, 2 timmar försenad pga. trasigt flygplan.
Och då vi skulle åka hem tvingades vi mellanlanda i Kavala för att tanka eftersom, enligt en flygvärdinna "Det är för många passagerare ombord, så vi kan inte tanka fullt, det blir för tungt". Va? Är det inte så att det måste finnas EXTRA bränsle ombord utifall att man av någon anledning inte kan landa om planerat??
Tråkigt med mellanlandningar! Vi fick höra av en reseledare att det tydligen inte var helt ovanligt med mellanlandningar till och från Karphathos med detta flygbolag. Så även vi var oroliga för detta när vi skulle hem. Lite nyfiken på om det verkligen stämmer med för hög vikt så jag gjorde ett räkneexempel. (all data taget från Boeing´s hemsida):

Flygplanstyp: McDonnell Douglas MD-80
Funktionsvikt (tomt plan med besättning): 35369 kg
Max antal passagerare: 172 st. På vårt flyg var det 28 rader x 5 bredd = 140 st. Antar 75 kg/st + 25kg bagage + handbagage = 14000kg
Max bränsle: 17766 kg
Fullt plans vikt: 35369+14000+17766 = 67135
Max tillåten vikt för takeoff: 67812 kg
Tydligen inte för hög vikt, och då tror jag att jag räknat ganska högt när jag läser på Boeings sida och att det ofta finns barn som sänker vikten.

Enligt Boeing´s diagram ska en MD-82 med 155 passagerare och bagage kunna flyga en distans på ca 3800 km. Det är ca 3000 km mellan Karphathos och Arlanda.

Tyvärr så blir jag inte klok på varför dom mellanlandar. Jag är inte någon flygingenjör men det ser ut som att ett sådant flyg med en last på ca 150 personer bör kunna ta sig mellan Arlanda och Karphathos med god marginal utan mellanlandningar. Har läst att Nordic bara har MD-82 och MD-83 i sin flotta - tar dom kanske in andra flygplan ibland med kortare räckvidd? Eller finns det andra skäl till att mellanlanda än vikt och räckvidd?

C&C
Svara med citat
  #50  
Gammal 2008-08-17, 20:54
skrallan skrallan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av skrallan Visa inlägg
Enligt Boeing´s diagram ska en MD-82 med 155 passagerare och bagage kunna flyga en distans på ca 3800 km. Det är ca 3000 km mellan Karphathos och Arlanda.
Nu såg jag att Nordic Airways verkar ha även MD-81 i sin flotta eftersom dom listar även den på sin hemsida. Kan det verkligen vara så att dom kör dessa flyg till Karpathos lika ofta som folk klagar på dessa mellanlandningar? Enligt Boeing´s diagram klarar en MD-81 en sträcka på ca 3150 km med ca 140 passagerare och det är nog för små marginaler på dom ca 3000 km mellan Karpathos och Arlanda. Då kan det nog bli aktuellt med en mellanlandning. Skulle vara intressant att få veta vilken flygmodell från Nordic Airways folk mellanlandat med till och från Karpathos.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2008-08-26, 21:27
darlingens avatar
darlingen darlingen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 10
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Nu minns jag inte exakt, om det var en MD-81:a eller MD-82:a... tyvärr.
Svara med citat
  #52  
Gammal 2008-08-27, 10:41
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av skrallan Visa inlägg
Vi fick höra av en reseledare att det tydligen inte var helt ovanligt med mellanlandningar till och från Karphathos med detta flygbolag. ...
Tyvärr så blir jag inte klok på varför dom mellanlandar. ....
bör kunna ta sig mellan Arlanda och Karphathos med god marginal utan mellanlandningar. Har läst att Nordic bara har MD-82 och MD-83 i sin flotta - tar dom kanske in andra flygplan ibland med kortare räckvidd? Eller finns det andra skäl till att mellanlanda än vikt och räckvidd?
Min kunskap kring flyg och bränsle är lite gammal (flygplatsbrandman för längesedan i lumpen) men jag tror det förhåller sig så här (om någon har nyare/andra kunskaper får ni rätta mig) :

Ni teoritiserar för mycket kring flygplansmodellers prestanda. Oavsett vilket typ av plan som används så gäller följande:

-Man tullar aldrig på säkerheten kring räckvidd.
-Man flyger inte heller med för mycket bränsle. Bränslet ger ökad vikt och ett tungt plan är dyrare att flyga. Av säkerhetsskäl landar man inte heller med för mycket bränsle kvar i tankarna, därav fenomenet att man ibland tömmer flygfotogen före landning.
-Mellanlandningar är dyra pga flygplatsavgifter och ökad bränsleförbrukning.
-Oavsett bolag och flygplanstyp måste man därför flyga med "lagom" mängd bränsle i tankarna.

Alltså; flygbolag vill inte mellanlanda, det som kan förorsaka mellanlandningar är faktorer som dyker upp under flygning. Ex.vis att man får en oförutsedd stark motvind eller att destinationsflygplatsen inte ger landningstillstånd i rätt tid. I det läget måste säkerhetsmarginalerna täckas upp med mellanlandning och bränslepåfyllning som följd.

Lars

Senast redigerad av laero den 2008-08-27 klockan 11:19.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2008-08-27, 10:56
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Det kan finnas ytterligare en faktor som påverkar en eventuell teknisk mellanlandning, nämligen banlängden på Karpathos. Enligt officiella uppgifter är banlängden 2100 meter.

Nu förhåller det sig emellertid ofta sålunda, att många rullbanor har ett fysiskt indrag i banändarna på grund av svag bärighet. Den verkliga längden kanske då bara är 1900 meter eller så. Detta kan då för MD-planen medföra begränsningar i startvikt, och då är det ofta mer ekonomiskt att
göra en teknisk mellanlandning för tankning
än att reducera antalet betalande passagerare.

Via hade detta förhållande här i Umeå till för fem år sedan då rullbanan
förstärktes i båda banändarna och därmed erhöll 2200 meter verklig längd.

Arne
Svara med citat
  #54  
Gammal 2008-08-27, 11:02
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det kan finnas ytterligare en faktor som påverkar en eventuell teknisk mellanlandning...Detta kan då för MD-planen medföra begränsningar i startvikt, och då är det ofta mer ekonomiskt att
göra en teknisk mellanlandning för tankning
än att reducera antalet betalande passagerare.
Arne
Ja, det kan förklara mellanlandningar på hemflygning men inte på vägen ner.

Lars
Svara med citat
  #55  
Gammal 2008-08-27, 11:08
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Det är väl likadant med den ännu kortare banan på Skiathos som väl är strax under 1.700 meter ? Det går helt enkelt inte att starta med för mycket bränsle, maskinerna kommer inte upp innan banan tar slut. Jag antar att det finns en gräns för när planen måste upp i luften med viss mängd kvar av banan ? Därav behovet av att mellanlanda i Thessaloniki för tankning.


Hasse
Svara med citat
  #56  
Gammal 2008-08-27, 12:47
RhodosStad RhodosStad är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Visby
Inlägg: 120
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
"Eller vad tycker ni - om det står "Balkong Havsutsikt" på er biljett, tror ni då att ni ska få en balkong"

Balkong Havsutsikt, tolkar jag som, balkong OCH havsutsikt, som då kan ha havsutsikten från vilket håll som helst.

Står det balkong MED havsutsikt så ska jag ha balkong MED havsutsikt från balkongen, så tolkar jag det..
Svara med citat
  #57  
Gammal 2008-08-30, 10:29
skrallan skrallan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Det kan finnas ytterligare en faktor som påverkar en eventuell teknisk mellanlandning, nämligen banlängden på Karpathos. Enligt officiella uppgifter är banlängden 2100 meter.
Intressant diskussion. Kanske intressant för resenärer att veta att mellanlandningar faktiskt kan bli aktuellt med dom planen på den destinationen.

Jag kikade i Boeings tekniska dokument igen och där behöver en fullastad md-82 på 67.000 kg ca 2400 meter startbana. Men apollo verkar köra endast ca 140 passagerare, istället för max 170, vilket är ca 64.000 kg vilket kräver 2000 meter startbana. Så marginalerna är inte stora. Landa det planet kräver ca 1400 meter landningsbana. Allt detta beräknat i noll motvind.

Vi åkte därifrån i ett fullt 140 stolars MD-82 utan mellanlandning, i stark motvind. Kombinationen att folk tar med sig blytungt bagage och dåligt med motvind borde öka risken för mellanlandning. Eller så finns det plan i flottan där dom proppar i fler än 140 passagerare, dvs fler än 28 rader.

För den intresserade finns övergripande md-82 info här http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-82

C&C
Svara med citat
  #58  
Gammal 2008-08-30, 10:39
skrallan skrallan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 13
Standard Sv: Dåligt APOLLO

Citat:
Ursprungligen postat av RhodosStad Visa inlägg
Citat:
"Eller vad tycker ni - om det står "Balkong Havsutsikt" på er biljett, tror ni då att ni ska få en balkong"

Balkong Havsutsikt, tolkar jag som, balkong OCH havsutsikt, som då kan ha havsutsikten från vilket håll som helst.

Står det balkong MED havsutsikt så ska jag ha balkong MED havsutsikt från balkongen, så tolkar jag det..
Japp- tack, jo så borde man ju tolka det! På vår biljett stod det bara "Balkong Havsutsikt". Det behöver som sagt inte betyda att vi ska ha havsutsikt från just balkongen. Vi uppfattade tyvärr "balkong havsutsikt" som just havsutsikt från balkongen. Ett komma eller och emellan hade gjort skillnad. Men det var inte havsutsikten som var problemet...

Problemet var att vi helt saknade vad vi kallar balkong. Vi hade enligt oss endast fått en typ uteplats precis utanför entredörren. Från denna entreplats kunde man se havet. Denna entreplats var på markplanet. Jo - entreplatsen hade faktiskt ett räcke åt ett håll och ett par meter nedanför detta räcke var en gräsmatta.

Exempel (ej vårt och som vi bara hittade på nätet), tycker ni detta kan klassas som balkong om det är den enda ingången till huset? http://www.citybyggservice.se/galler...mal%20stil.jpg

Vi såg framför oss en enskild utgång till en balkong där vi kunde sitta och softa och ta en drink och äta mysiga frukostar. Ett ställe bara vi hade tillgång till och där vi kunde hänga ut blöta handdukar, våtdräkter etc utan att behöva oroa sig för att något försvinner bara för att det är offenligt åtkomligt av andra.

Hursomhelst... vi har fått en kompensation (en del pengar tillbaka) från Apollo som var över förväntan och det känns ok.

C&C

Senast redigerad av skrallan den 2008-08-30 klockan 11:35.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT