Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-29, 15:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Mer om stränder

Nu undrar jag lite till Min man är som Färdinand som vill sitta under korkeken och lukta på blommorna när han inte snorklar Så det vore bra med tips om stränder där det finns lite skugga och finna under träden

Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-29, 16:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Mer om stränder

Citat:
Så det vore bra med tips om stränder där det finns lite skugga och finna under träden
Här skulle han trivas mellan snorklingarna:



På Apela finns gott om skugga.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-29, 17:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mer om stränder

På Agios Minas finns det också behaglig skugga under träden. Jag tror att Cia och jag är de enda Kalimeror som har varit där (fast det var både ett par finnar och norrmän med på båten, så kanske inte ändå ). Det var i alla fall en helt fantastisk båttur med stopp först vid Apela (vi fick simma iland och stannade bara där en halvtimma) och sedan vidare till den vackra stranden Agios Minas där det erbjöds en god enkel lunch och möjlighet till promenad/upptäcksfärd i de vackra olivlundarna intill eller upp till det lilla kapellet på berget (vilket norrmännen gjorde, de var vana att gå på tur nämligen ) - eller helt enkelt några timmars bad och ro på stranden.

Jag har för övrigt en bild som visar skuggan under träden, men jag tror inte att fru Köhler skulle uppskatta om jag la ut den, så det får va

Senast redigerad av Elisabet den 2006-03-29 klockan 17:04. Anledning: stavfel
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-29, 19:09
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mer om stränder

Det såg fint ut på bilden En utflykt med lite annat än bara bad låter kanon. Man kan gå runt och hitta fina motiv till fototävlingen
Karpathos är ju bra ö och ta kort på

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-29, 21:01
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Mer om stränder

[Jag har för övrigt en bild som visar skuggan under träden, men jag tror inte att fru Köhler skulle uppskatta om jag la ut den, så det får va [/quote]
Nåja låt mig se det först ,det finns inget sånt kort hos mig,så det kan ju bli spännande "En mer sällsynt än vacker Cia"
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-29, 22:03
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Mer om stränder

NÄ det blev censur !!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-30, 10:37
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mer om stränder

Men jag kan ju berätta historien bakom den censurerade bilden

Agias Minas är en strand helt utan parasoll och solstolar.
DOCK långt bak på stranden bland träden stod två gamla övergivna solsängar.
Eftersom jag är nyfiken, kvicktänkt och egoistisk såg jag dessa på håll och hade redan när båten la till gjort upp min plan: snabbt hoppa av båten och sedan skynda till dessa sängar och lägga mina tillhörigheter på dem innan någon annan han upptäcka dem!

Sagt och gjort. När Cia strax därefter såg var jag så plötsligt hade försvunnit och kom dit hon med, vaknade hennes husliga sida och hon plockade fram en gammal handduk ur sin rygga (!) Med den torkade hon av de skitiga solsängarna. Vid det laget hade jag fått fram kameran och bilden är tagen när hon lutar sig över den ena sängen och torkar av den. Det är en härlig kamratlig stämning i bilden

Nåväl, för att ytterligare läska till besök på denna nästan okända pärla på Karpathos kommer här några bilder från omgivningarna - med bevis för att här finns många motiv att hämta till stundande fototävling


Båten som vi åkte med, Zacharias, har nyss lagt till och livsmedlen till lunchen som sedan lagas på plats bärs i land.
Stranden består till stor del av mjukt slipade platta stenar. Till höger utanför bilden ligger ett naturligt skifferbrott.
Berget med det lilla kapellet på vänstra sidan om stranden.
Stranden är mynningen av en bördig dal. Strax bakom stranen ligger härliga olivlundar. Till vänster ser man vägen upp till kapellet. Norrmännen sa att utsikten däruppifrån var fabulös. Jag tvivlar inte.
Vackert är det!
Rogivande.
Lockar till upptäcksfärd.
Vid de små husen som används vid skördetiden finns fantastiska krukor och mycket annat
Som sagt.
Blå dörr.
Nyrenoverat.

Senast redigerad av Elisabet den 2006-03-30 klockan 11:10.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-03-30, 11:14
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Mer om stränder

Tack för dina bilder! Ljuvligt! Jag längtar! Titti.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-03-30, 11:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mer om stränder

Härliga bilder, Elisabet!

Riitta: mer träd i Apela:

Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-30, 15:40
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mer om stränder

Det var trevligt och se alla fina bilderna Nu börjar man längta på allvar snart Det skall bli både bil och båtutflykter

Riitta 103 dagar kvar
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-30, 21:17
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mer om stränder

Den där lunchen.Vad bestod den av

Riitta
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-03-30, 21:30
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Mer om stränder

Greksallad förstås o sen då ,ja det var nog burgare o pommes o kanske omelett.2004 åt Elisabet o jag en tallrik meze som var jättegod. Öl o retsina finns förstås o antagligen nån rätt till.Allt tillagat på plats ,så det var väldigt fräscht o gott.Ett så mysigt ställe att jag blir alldeles sjuk av längtan.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-03-30, 21:35
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mer om stränder

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler
Greksallad förstås o sen då ,ja det var nog burgare o pommes o kanske omelett. 2004 åt Elisabet o jag en tallrik meze som var jättegod. Öl o retsina finns förstås o antagligen nån rätt till. Allt tillagat på plats, så det var väldigt fräscht o gott.Ett så mysigt ställe att jag blir alldeles sjuk av längtan.
Du glömde ouzo. Och på hemvägen bjöd de på ett glas nånting på båten, men då hade C somnat så jag offrade mig och tog hennes.
Man kunde förresten stå och kolla på medan de lagade maten
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-03-30, 21:40
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Mer om stränder

[quote=Elisabet]Du glömde ouzo. Och på hemvägen bjöd de på ett glas nånting på båten, men då hade C somnat så jag offrade mig och tog hennes.
Ja det är bara i sovande tillstånd som jag tackar nej till nåt drickbart
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-03-30, 22:08
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mer om stränder

Låter mycket lovande Jag får inte bara somna för vi har ju ungar med oss

Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-03-30, 22:19
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mer om stränder

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Jag får inte bara somna för vi har ju ungar med oss
Hon hade ju bara mej

När vi var där i slutet av september 2004 hade de alldeles nyss fått tillstånd för att arrangera båtutflyter. Det var ett ungt par som ägde båten. Kvinnans bror var också med och det var han som ägde den lilla strandserveringen. Men de hjälptes förståss åt alla tre med alla sysslor. Jättetrevliga var de, vi pratade en del med dem och jag föreslog bland annat att de skulle börja med kvällsutflykter. De förklarade att de ännu inte hade rätt "skepparexamen" för att ha kunder på kvällstid (eller något såndant, jag vet inte om jag förstod riktigt rätt). Men bäst vad det är kan de ju ha börjat med det - och det skulle säkert vara en riktig höjdare för de var verkligen bra på det de gjorde!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-03-30, 23:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mer om stränder

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler
Ja det är bara i sovande tillstånd som jag tackar nej till nåt drickbart
Nånstans HÄR i tråden började det kännas som om vi har skrivit detta förut - och när jag nu letat så har jag hittat hela historien i en annan strandtråd som ink startade innan hon skulle till K i höstas. Men då skrev jag att jag väckte dig och du drack Mitt minne är inte alltid det bästa, men förmodligen mindes jag bättre då än nu, så vi säger att det var så det var
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-03-31, 07:46
rolle rolle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 69
Standard Sv: Mer om SKUGGA

En strand med skugga och gratis solstolar finns Under the trees,redan namnet säger dig att det finns skugga,en härlig plats mellan Finiki och vägskälet till Piles på vänster hand,där det finns ett kapell Ag Giorgios som syns från vägen,dit kommer du med moppe eller bil,äter dessutom gott och fördelaktikt på en av öns bästa uteserveringar som drivs av Kostas,en trevlig och tystlåten krögare som severar dej mat till hyffsade priser,från tidig morgon till sena natten,!!!17 dagar kavar till nästa besök,det blir säkert GET?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-03-31, 14:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mer om SKUGGA

Citat:
Ursprungligen postat av rolle
En strand med skugga och gratis solstolar finns Under the trees,redan namnet säger dig att det finns skugga,en härlig plats
Mmm, Rolle det har du rätt i, det är verkligen en härlig plats! Tavernan ligger där som i en oas i det karga landskapet. Verkligen värd ett besök!

Fast om man vill sitta under ett träd på stranden så får man leta... Förutom träden vid tavernan så ser man inte ett träd så långt ögat når!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-03-31, 17:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mer om stränder

Den tavernan har stått på önskelistan länge Dit åker vi när vi hyr bil

Riitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT