Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-01-18, 22:58
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Får de göra såhär?

Har tänkt på en sak..
Varför får resebolagen höja sina ordinarie priser hej vilt?
De anger ju rabatter och extrapriser efter att ha höjt ordinariepriserna!
Infattas inte de av konsumentköplagen precis som butiker när det gäller typ Black Friday och andra erbjudanden? Då ska det ju vara ett fast ordinarie pris som måste ha sänkts med en vist procent.
Ser flera erbjudanden där det står "Nu 4000 i rabatt" och priset blir endå skyhögt.
En vecka senare är ord.priset lägre... fast det är fortfarande högt..men då är rabatten borttagen!
Förstår ni vad jag menar?! Blir inte klok på detta förehavande!!
/ Kajja
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-01-19, 08:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Får de göra såhär?

Ja, jag vet inte, men det verkar ju vara helt oreglerat.

Men, det är ju också så här att resebolaget VET att just DU har varit där tidigare och tittat på en viss resa. Så priset kan bli lägre om du använder någon annans dator.

/Netwolf

Senast redigerad av Netwolf den 2024-01-19 klockan 08:54.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-01-19, 09:27
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Får de göra såhär?

Ungefär så här då: Har varit på "Mediagiganten" och kikat på en TV. Kan inte bestämma mig och har varit där flera gånger. Varje gång höjs priset på TVn!!

Just detta att resebolagen lockar med tusentals kronor i rabatt på ett ordinarie fantasipris irriterar mig mest!
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-01-19, 11:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Får de göra såhär?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Ungefär så här då: Har varit på "Mediagiganten" och kikat på en TV. Kan inte bestämma mig och har varit där flera gånger. Varje gång höjs priset på TVn!!
Ja, i stort sett, så är det så det funkar. Jag arbetade en period på ett företag i resebranschen och där hade de personal, vars huvudsakliga uppgift var att kolla konkurrenternas priser, för att ligga under. Höjde konkurrenten, höjde även vi.
Bl a så gick man in på konkurrenternas webbplatser och "spökbokade", för att se vilket pris de erbjöd.

T ex kanske ni har sett en resa till bra pris och efter ett snack med familjen, bestämmer ni er då för att boka det. Men, då är det plötsligt 1000 kr dyrare! Och det beror ju på att man varit där tidigare och man tillåtit cookies, platsvisning etc.

Sen kan det vara så att man öppnat en ny flik i webbläsaren (EDGE, Chrome etc) och fått ett helt annat pris, än man fick tidigare. Har man då det billigare priset öppet i en annan flik, så går det oftast att boka det då sessionen fortfarande "lever".

Annars är mitt bästa tips att köra i inkognito-läge, för då läser man inte in reseföretagets cookies. Det finns andra trix med

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-01-19, 19:11
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 750
Standard Sv: Får de göra såhär?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, i stort sett, så är det så det funkar. Jag arbetade en period på ett företag i resebranschen och där hade de personal, vars huvudsakliga uppgift var att kolla konkurrenternas priser, för att ligga under. Höjde konkurrenten, höjde även vi.
Bl a så gick man in på konkurrenternas webbplatser och "spökbokade", för att se vilket pris de erbjöd.
/Netwolf
Tänk att jag aaanade att du låg bakom fenomenet..haha
/ Kajja
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-01-19, 19:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Får de göra såhär?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Tänk att jag aaanade att du låg bakom fenomenet..haha
/ Kajja
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-01-26, 13:16
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Får de göra såhär?

Enda kravet är väl att de ska redovisa lägsta pris inom 30 dagar. osäker om det gäller resor också,

Sen har jag märkt de där med kakor också kan vara serverside, dvs spelar ingen roll tömma eller gå med VPN, servern känner av det ökade intresset för ett visst datum o höjer då priset , bla SJ vet vi gör så för de har de själva erkänt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-01-27, 08:55
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Får de göra såhär?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Sen har jag märkt de där med kakor också kan vara serverside, dvs spelar ingen roll tömma eller gå med VPN, servern känner av det ökade intresset för ett visst datum o höjer då priset , bla SJ vet vi gör så för de har de själva erkänt.
Såna finns också, men då kan maila bolaget och be dem radera all info dom har om en (enl gdpr) och sen kan man skapa nytt konto och köra igen. Men, visst. Om flera andra bokar ett datum, så reggas det.
Tydligen är det bäst att boka tis-ons, för då är priserna som lägst. Högst är de på söndagar. Då är helgen avklarad och folk börjar leta resor.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT