Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-05-11, 00:14
araval araval är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 13
Standard Skatteregistrering

Hej, jag har två frågor. Som ni kanske vet skickar de ut personer nu(iaf i Aten)att räkna befolkningsmängden och lite andra saker och om de inte får kontakt med de beonde inom de dörrar de knackar på, så lämnar de en lapp där de ber en att ringa och fixa ett datum då de kan komma. Min första fråga lyder om det är någon som vet exakt vilka saker de kollar upp och vad som händer om man inte svarar på lappen de lämnar. Anledningen till att jag frågar är för att flickvännen forfarande inte har fixat det som jag förstår är deklarationen(φορολογικη δηλωση).
Och detta leder mig till min andra fråga: Hon har alltså inte varit och fixat detta och jag undrar om ni kan förklara hur det fungerar när man går dit(hon vet knappt själv). Vad jag förstår så räknar de kvitton och ser så att man inte har jobbat svart. Dock har jag hört att man måste betala en rundlig summa för att kunna göra det, och om man som min flickvän, har hoppat över det något år så antar jag att det även blir böter? Någon som kan upplysa mig om hur hela processen fungerar, eller har någon länk på engelska eller svenska där det förklaras?
Tack=)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-05-19, 13:55
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Skatteregistrering

Hej!
Jag var med om detta besök vid räkning av befolkningsmängden första året jag bodde i Grekland.Det var en dam och herre som kom på besök och de frågade om det mesta,hur många barn,yrke,far och mor vilka yrken de hade,om vi hyrde eller ägde m m....men ingenting om tex var vi skattade,deklarationer, inkomster och sådant.
Agda
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-05-28, 16:14
linoula linoula är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2007
Inlägg: 20
Standard Sv: Skatteregistrering

Dom var hos mig haromveckan men dom kollade inte upp min deklaration eller mina kvitton, dom bara stallde nagra fragor som var jag ar ifran, vad jag jobbar med, hur manga som bor har o sant. Det ar bara statistik.. Daremot ar det olagligt att inte oppna for dom.. Har dom inte varit hos er an sa se till o ring!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-31, 11:03
Paulinakis avatar
Paulinaki Paulinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Huddinge
Inlägg: 23
Standard Sv: Skatteregistrering

Ja, jag tror ni inte behöver vara oroliga. Dom kom till mig förra veckan också och titta varken pass eller några IKA el AFM papper.

Nu fixade inte jag mitt φορολογικη δηλωση själv men vi fick ett kuvert från jobbet som man skulle gå till ett Δ.Ο.Υ för att lämna in eller något sånt. En kollega sa att det var inte så svårt som man trodde, om hon jobbar kanske hon kan kolla med jobbet om dom kan ge henne instruktioner?
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT