Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #161  
Gammal 2016-12-09, 14:50
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Charterresor

Ett "höstbråk", Jaha........


Som JAG tycker, en i allra högsta grad bagatellartad företeelse som tagits upp, AI som i och för sig har orsakat svallvågor tidigare.


Jag gäspar, förvånas inte ett dugg över att medlemmar går i taket, lägger ut evighetslånga förklaringar om moraliska uppfattningar, folk blir på totalt helspänn emellanåt.


AI kommer inte att försvinna, de svenska arrangörerna har ett antal av dem. Hör av er till dem istället och förklara hur förfärligt det är, hota dem med bojkott.


Det här kommer att ebba ut, snart kommer det trevligare diskussioner. Några personer väljer avhopp, things happen. Nu kommer istället röster om "snälla, kom tillbaka......" efter ett par dagar börjar klagosången. De har ju hoppat av på grund av en eller flera anledningar, vad finns det för skäl att då göra avbön och återvända?


Vad är det som sagt för fel på oss som inte har en tanke på avhopp, vi som håller oss kvar och inte vill vara vassa med tungan, hoppa på andras åsikter, fördöma osv.? Duger inte vi att diskutera med, måste man uppnå någon slags status för att vara mer attraktiv att diskutera med? Någon anses "ha betytt så mycket för Kalimera" (syftar nu inte på Janne) - då får ni väl anse det då men jag kan ändå inte förstå hur vi sorteras in i kategorier.


Jag har inte mycket att bidra med vad gäller kunskaper, mitt resande baserar sig på upplevelser och vill någon ha ett specifikt uttalande om en plats, maträtt, båtresa, vin, fotografering eller annat så delar jag med mig i all enkelhet.


Gå vidare nu, sluta älta det gamla. De som har hoppat av vill ju inte vara med och det är inte JAG som dömer dem även om jag högst privat tycker något. Men DET skriver jag inte om, av respekt mot dem och i viss mån er andra också.




/Hasse
  #162  
Gammal 2016-12-09, 15:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 318
Standard Sv: Charterresor

Tråkigt att du tar det beslutet Lissi. Jag har med intresse och glädje läst mycket av det du skrivit, men nu får jag ju finna mig i ditt ställningstagande. Stort tack för din fina hjälp när vi skulle besöka Tinos! Det var uppskattat.

Ha det gott!
Masse
  #163  
Gammal 2016-12-09, 16:11
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 447
Standard Sv: Charterresor

Jag har inte velat blanda in mig i den upprivande diskussionen! Jag beklagar verkligen de avhopp som har skett! Ni tre har på många sätt bidragit till att kalimera.nu varit intressant att följa. Tyvärr verkar ju de flesta på forumet bara intresserade av att läsa om sin favoritö, titta på foton och inte att bidraga själva. För några år sedan var jag väldigt ilsken på ett antal av er, som hade en nedsättande syn på Grekland och greker! Då var det bäst att inte skriva direkt. Nu har det gått över! Det kanske gör det för er tre också hoppas
/ Jannis
  #164  
Gammal 2016-12-09, 16:21
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ett "höstbråk", Jaha........
Jag har inte mycket att bidra med vad gäller kunskaper, mitt resande baserar sig på upplevelser och vill någon ha ett specifikt uttalande om en plats, maträtt, båtresa, vin, fotografering eller annat så delar jag med mig i all enkelhet.
/Hasse
Har du någon erfarenhet av Agios Gordios på Korfu? Vi tänkte testa det
  #165  
Gammal 2016-12-09, 16:28
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Har du någon erfarenhet av Agios Gordios på Korfu? Vi tänkte testa det


Nej det har jag inte. Det enda besöket på Korfu var för 17 år sedan och då bara ett par timmar inne i stora stan Kerkyra.




/Hasse
  #166  
Gammal 2016-12-09, 16:31
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Charterresor

Har läst igenom denna tråd, och måste säga att det känns som om jag saknar ord. Vuxna människor får väl ta konsekvenserna av sina ord och beslut. Men, de ska inte försöka lägga över det på Janne! Att göra ett statement av att gå ur en sight, ja, frågor på det? Jag hoppas verkligen att Janne fortsätter orka driva Kalimera, som gett oss så mycket genom åren. Sen hoppas jag också att det kan stabilisera sig så att han åter kan släppa in ny medlemmar, det behöver vi. Att det ska vara så dj..la skoj att sabotera för en eldsjäl . Trevlig helg på oss alla
  #167  
Gammal 2016-12-09, 16:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Charterresor

Vi har för ett antal år sedan bevistat Ag Gordis. Byn har bra bussförbindelser med Corfu Town. Vi bodde på Ireni Hotel, den övre delen. Strax ovanför fanns en pool som var tillgänglig för Irenis gäster. I själva byn är det alls icke så kuperat, och såväl stränder som tavernor hålla god klass.

Arne
  #168  
Gammal 2016-12-09, 16:35
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

Tack Efter 14 resor som jag bestämt (Samos, Lesbos, Thassos) ville min syster som jag reser med plötsligt bestämma. Vilka krav hon ställer Hon var på Korfu på 70-talet och vill tillbaka. Vi ska bo på Romantic palace (!!!) vid havet. Varför inte prova?
  #169  
Gammal 2016-12-09, 21:01
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 869
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jag har inte velat blanda in mig i den upprivande diskussionen! Jag beklagar verkligen de avhopp som har skett! Ni tre har på många sätt bidragit till att kalimera.nu varit intressant att följa. Tyvärr verkar ju de flesta på forumet bara intresserade av att läsa om sin favoritö, titta på foton och inte att bidraga själva. För några år sedan var jag väldigt ilsken på ett antal av er, som hade en nedsättande syn på Grekland och greker! Då var det bäst att inte skriva direkt. Nu har det gått över! Det kanske gör det för er tre också hoppas
/ Jannis
Vad grundar du det på att de flesta bara verkar vara intresserade av att läsa om sin favoritö
För mig låter det som bullshit
Jag tror att dom flesta här på Kalimera med glädje läser om öar som man kanske inte har på sin absoluta topplista (även fastlandet såklart) och att man får inspiration att besöka ställen som man kanske inte ens visste att dom fanns! Både Lissi och Thira är ju personer som bidragit till detta och jag beklagar verkligen att dom väljer att lämna forumet,
Tycker att det är en fruktansvärt nervärderande syn på oss "vanliga kalamerianer"
Alla har ju inte möjlighet att bosätta sig i Grekland men kan ju ändå älska detta fantastiska land
Jag håller med dig om att man kanske borde bidra mera med resebrev, foton m.m. men det finns säkert anledningar till att det inte görs.
Själv har jag känt att det är bara vissas åsikter som gillas och det var många år sedan som jag bestämde mig för att inte lägga ner så mycket energi på forumet. Förstår om det inte gillas av alla
Tycker hela den här diskussionen som Kajja startade i all välmening har spårat ur totalt!!
Tyvärr, har två av de mest frekventa och intressanta medlemmarna valt att missförstå och på ett för mig mycket konstigt sätt anklaga Janne och därmed välja att avsluta sitt medverkande här.
Kanske det ändå kan bidra till att ny energi tillförs

//maji
  #170  
Gammal 2016-12-10, 07:36
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 921
Standard Sv: Charterresor

Egentligen hade jag bestämt mig för att inte skriva i denna tråd mera, eller i så fall bara återgå till det ursprungliga ämnet. Alltså charterresor. Men jag blev uppriktigt ledsen när Lissi beslöt sig för att sluta här. Så även om hon kanske inte läser detta så vill jag säga att hon har varit en mycket stor inspirationskälla och jag kommer att sakna henne här. Men alla gör ju sina egna beslut. So be it. Och angående Amirala och Thira så har jag verkligen uppskattat och med glädje tagit del av deras medverkan här. Men det där sista gick nu bara för långt. Sorgligt. Men även de gjorde sina egna beslut.

Charterresor är ett fungerande alternativ för många och jag hoppas att även de som väljer AI skulle komma med och diskutera. För nu känner de sig kanske lite som kriminella och det skrämmer nog bort någon som har tänkt komma med en lite oskyldig fråga. För även om man inte personligen gillar AI så kan det vara det bästa alternativet för någon i just den livssituation de befinner sig i. Och sen kanske ett steg mot ett annat typ av resande.

/ Anne
  #171  
Gammal 2016-12-10, 07:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 712
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av maji Visa inlägg
Kanske det ändå kan bidra till att ny energi tillförs
Ja, låt oss hoppas det. Vi som är kvar får sköta forumet och se till att det överlever, tills vi får nya medlemmar igen.

Vad gäller de tre avhopparna, så vill jag ge dem några ord på vägen (ja, jag tror dom läser här ännu).

Ta dig inte själv på för stort allvar. Ingen annan gör det.

/Netwolf
  #172  
Gammal 2016-12-10, 08:02
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Charterresor

Så vad är egentligen den väsentliga skillnaden mellan "charterresa" och "all inclusive", förutom att är troligare att det är utländskt ägande vad gäller "All inclusive?
Bätttre/sämre för de handikappade, (mig), de osäkra eller de bekväma?
Har jag missat något? Skillnaden syns mig subtil utom på en punkt, den etiska. Alltså resemoral.
Och, inns det gränser för den individuella friheten? Är AI en slags försvarbar frihet för somliga men inte för andra?
Är sanningen entydig?
Finns det både vinnare och förlorare, offer och bödel i samma person?

handikappad kalimeran
  #173  
Gammal 2016-12-10, 09:14
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Charterresor

När jag kollade upp Kalimera igår (någon gång på eftermiddag) var det 315 aktiva användare, varav 12 medlemmar och 303 gäster. Det säger en hel del, nämligen det att Kalimera fungerar bäst som en "informationskälla" om Grekland. De flesta som besöker Kalimera gör det således för att inhämta information inför en resa till Grekland, inte för att bli medlem i forumet. Kalimera sajten, om det nu får leva vidare som "informationskälla", blir utan tvivel en tillgång för väldigt många blivande resenärer, den är ju bästa Greklands sajt ever och Janne, Mr. Kalimera som jag respektfullt kallar honom för, är hjälten i sagan. Däremot anser jag att forumet har gjort sitt och bör avvecklas.


En ovetenskaplig analys av antalet medlemmar (strax över 11 000) och antalet inlägg (över 300 000) visar mycket tydligt att en liten minoritet står för de allra flesta inläggen, lite grovt är det kanske färre än 1% av alla medlemmar som står för över 95% av samtliga inlägg, notera dock att jag inte räknat noggrant på det. Övriga inlägg kommer förmodligen från folk som någon gång anslöt sig till forumet för att ställa frågor om sin egen resa, bett om råd, och sedan lämnat forumet för gott.


Mr. Kalimera har tydligen en del kroppsliga skavanker och det begränsar naturligtvis hans aktiva deltagande. Vad jag förstår så kämpar Mr. Kalimera dessutom mot många läskiga fiender, omdömeslösa och kriminella hackare som ägnar dygnets alla timmar åt att förstöra för andra. Att ständigt behöva skydda sig mot inkräktare kräver mycket jobb (och tålamod!). Med tanke på Mr. Kalimeras hälsa, bör han helst ägna sig åt Kalimera sajten som en informationskälla utan forumet. Strunta i forumet och satsa på att vidareutveckla Kalimera som "informationskälla"!


Jag läste bara några inlägg i denna tråd och önskar att uttrycka en äkta åsikt. Jag skulle inte sakna Kalimeras forum om det försvinner, saknar desto mindre alla avhoppare. Jag är inte stor användare av forumet, tycker inte det ger mig speciellt mycket. Jag tittar in ibland, skriver något inlägg, kanske läser om någon ö, men jag läser aldrig reseberättelser eftersom jag inte är intresserad av att göra precis som alla andra gjort på sina resor, bo på samma hotell (helst samma rum!), äta på samma restaurang och träffa samma människor.


Så, mitt uppriktiga råd till dig Mr. Kalimera: lägg ner forumet, ty det har gjort sitt, det är förlegat och det är ju trots allt inget annat än en lekstuga för 20-40 personer, det är ju inte värt alla bekymmer, konfliktlösning, barnsliga utbrott samt vuxnas infantila beteende, och allt detta på bekostnad av din egen hälsa. Lägg ner forumet och satsa i stället på vidareutveckling av Kalimera som "informationskälla", alltså allt annat än forumet. Din hälsa och dina ihärdiga ansträngningar är värda ofantligt mycket mer än allt detta infantila bjäbb!
Din ödmjukaste beundrare / Robert

Senast redigerad av RobEri den 2016-12-10 klockan 09:48.
  #174  
Gammal 2016-12-10, 09:43
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Charterresor

  #175  
Gammal 2016-12-10, 12:14
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
[FONT=Verdana][FONT=Verdana]När jag kollade upp Kalimera igår (någon gång på eftermiddag) var det 315 aktiva användare, varav 12 medlemmar och 303 gäster. Det säger en hel del, nämligen det att Kalimera fungerar bäst som en "informationskälla" om Grekland. De flesta som besöker Kalimera gör det således för att inhämta information inför en resa till Grekland, inte för att bli medlem i forumet. / Robert[/B]
Vet inte 100% säkert hur det fungerar, men antog att för att systemet skall visa aktiv användare som "medlem" så krävs att personen är inloggad? Du kan mycket väl vara medlem, men om Du inte just då är inloggad registreras Du som "gäst"?

Skulle själv VERKLIGEN sakna Forumet om det försvann, för utöver Kalimera-Jannes monumentala insats är det väl Forumet som gör Kalimera så fantastiskt!
Läser med stor behållning andra Kalimerianers inspirerande inlägg, tips o råd (även "avhopparnas"!) För mig ligger mycket av informationen just i Forumet.
  #176  
Gammal 2016-12-10, 15:51
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Charterresor

Jag säger bara ---Herregud vad händer....Vuxna människor..Låt folk resa på det sätt som de vill.Blir väldigt arg när Janne blir påhoppad....hur tänker Ni`? Önskar Er alla en fin helg.
  #177  
Gammal 2016-12-10, 18:40
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Javisst Stigge är det härligt när alla sinnen går på högvarv!
Lukt, mak, syn och hörsel används fullt ut på resan.
Jag, charterresenären, har däremot inga "gruppupplevelser" när
vi reser. Möjligtvis att en "grupp" personer går på och av planet och
på och av bussen..haha..
Nej, veckans vistelse fixar vi själva och vill komma ner och hem på direkten,
så att vi får så mycket tid som möjligt på plats.

/Kajja

Ja, så är det! Vi bokar alltid flygstol med Apollo, TUI eller vilka som nu flyger på Kos. Sedan är det eget bokande av transferbåten till Kalymnos och nånstans att bo.
Det här med att charter skulle vara nån slags gruppresa upplever jag inte heller, det var nog förr det var så. Då är det väl värre med alla bussresor som görs! DET om något är väl gruppresa!

/Eva
  #178  
Gammal 2016-12-11, 00:16
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

[QUOTE
Det här med att charter skulle vara nån slags gruppresa upplever jag inte heller, det var nog förr det var så. Då är det väl värre med alla bussresor som görs! DET om något är väl gruppresa! /Eva[/COLOR][/FONT][/QUOTE]

Det tog min syster flera år av övertalning för att jag skulle att åka med henne på en solresa. Hade stenhårda fördomar om charter, bekräftade av filmen "Sällskapsresan" så klart, och föredrog resor till storstäder. typ London.

Men så kom filmen "Tzatziki morsan och polisen" och jag kläckte ur mig att "kanske Grekland" ... Ett par månader senare knatade hon och jag en guide ensamma i gränden mot hotell Antonios i Pythagorion, Samos.

Året efter hittade vi själva och lät guiden åka vidare med bussen som skulle fortsätta mot andra hotell och byar.

Vi har aldrig bott på samma hotell som någon annan från flighten. Men så väljer vi små familjehotell. Och en solresa på prov har nu blivit mitt andra hem

Och vi är noga med att gynna grekerna på många sätt. Vi ger mycket dricks på restaurangerna, köper bara grekiska produkter (utan undantag) och släpar hem både vin, ouzo, krimskrams och fina hant-/konstverk.

Vill egentligen inte nämna AI på grund av grälen, men om jag inte får min dos tavernor och grillad fisk jag själv pekar ut och dukar som blåser i vinden vid stranden så är det inte en Greklandsresa
  #179  
Gammal 2016-12-11, 09:15
Ullaki Ullaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: Charterresor

Känns lite som en sekt detta... Otäckt...
  #180  
Gammal 2016-12-11, 09:22
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 896
Standard Sv: Charterresor

Åh, jag/vi bara älskar att hänga med och drömma oss till Grekland med hjälp av vårt fantastiska forum här. Skittråkigt, de dagar det inte funkar som det ska.
Vi uppskattar forumet jättemycket!!!
Fortsätt kämpa med "vårt" underbara Kalimera länge till, Janne!
Det ger många en guldkant på vardagslivet.

Ha en fin adventssöndag
Lena
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT