Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-12-04, 15:09
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Jag har en fråga angående flygbiljetter. Vi planerar att åka till Leros och andra öar i närheten i slutet av juni 2017. (Har ej möjlighet att ta semester under lågsäsong.)

Just nu ser det ut som att reguljär flygbiljett till Aten och inrikesflyg vidare till Leros blir billigast. (Vill komma till resmålet snabbt.) Flygstolar för två personer till Samos skulle bli flera tusen kronor dyrare om vi bokar idag.

Vi har aldrig bokat flygstolar tidigare. Om man gör det, ska man vänta närmare resan i så fall? Beror det på vädret om de blir billigare? Bra svensk sommar, mindre efterfrågan på resor? Vad är er erfarenhet?

Lite undringar så här i december.

Aina

Senast redigerad av Aina den 2016-12-04 klockan 15:21.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-12-04, 16:45
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 118
Standard Sv: Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Jag har en fråga angående flygbiljetter. Vi planerar att åka till Leros och andra öar i närheten i slutet av juni 2017. (Har ej möjlighet att ta semester under lågsäsong.)

Just nu ser det ut som att reguljär flygbiljett till Aten och inrikesflyg vidare till Leros blir billigast. (Vill komma till resmålet snabbt.) Flygstolar för två personer till Samos skulle bli flera tusen kronor dyrare om vi bokar idag.

Vi har aldrig bokat flygstolar tidigare. Om man gör det, ska man vänta närmare resan i så fall? Beror det på vädret om de blir billigare? Bra svensk sommar, mindre efterfrågan på resor? Vad är er erfarenhet?

Lite undringar så här i december.

Aina
Nej, priserna är billigare ju tidigare du bokar, oftast. Sen klättrar priserna hela tiden. Det är ju populära flighter. I alla fall direktflygen. Med byten finns det väl möjligheter. Gillar inte byten när man ska ner, hem är väl okej. Tänker på bagaget.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-12-05, 14:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Jag håller med Micke, priserna stiger mer än de sjunker ju längre tiden går. Förr om åren kunde det var tvärtom.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-12-05, 15:27
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Håller med föregående talare! Till årets resa köpte jag flygstol för 3 veckor till Santorini 11 månader i förväg. Ett par veckor innan avgång hade 2 veckors flygstol gått upp till dubbla priset mot min 3-veckors! (Och det var ju ändå en ganska fin sommar hemma i Sverige!)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-12-06, 16:10
TobiasC TobiasC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2016
Ort: Lidköping
Inlägg: 39
Standard Sv: Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Då får väl jag berätta om undantaget som bekräftar regeln då!
I mars i år köpte vi flygstol till Santorini 1v från Landvetter.
2 vuxna, 1 barn. Vi betalade 11900kr.
Nån månad innan avresa kostade samma 8900kr.


Edit: Det var charterstol med Apollo. Frågan kanske gällde reguljärt flyg?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-12-06, 17:17
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Ja, charterflygstol kan väl bli klart billigare om man har is i magen. Fast risken är ju då i stället att inga platser finns kvar...
Reguljärt blir väl ändå oftast billigare ju tidigare man bokar. Med vissa undantag, t.ex. diverser kampanjer som brukar kunna dyka upp emellanåt. Eller som vi "råkade ut för" förrförra året, när vi för en gångs skull väntade till typ ett halvår innan avresa, SAS Plus nån hundring billigare än ekonomibiljetten. I år blev dock näst års septemberresa bokad i början av november som vanligt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-12-06, 22:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Jag har alltid levt med den uppfattningen att de riktigt billiga klippen på flygstolar de gör man IBLAND hos charterbolagen nära inpå avresan.

MEN man måste då väga in den klart befintliga risken att det endera inte finns några platser kvar ELLER att de har blivit ganska dyra om efterfrågan varit stor.

Bäst chans att fynda anser jag att man har om man är flexibel med flera eller alla av parametrarna

- avreseort
- tidpunkt
- resmål

Men det är inte alltid det funkar ändå. Senast vi reste, det var till Leros, så var vi NÅGOT flexibla i utresetiden, och utresa kunde vi ta från både Malmö, Köpenhamn och Göteborg, och vi kunde flyga till både Kos, Samos och Rhodos.

Ändå blev det som jag tycker ganska dyrt med 3000 kr/pers Gbg-Samos som blev resultatet när vi bokade endast ett par veckor före avresa. Men det är inte alltid man vinner i lotteriet.

Med reguljärflygen är det nog som det sagts tidigare i tråden billigast om man bokar tidigt.

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-12-07, 11:04
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Håller med föregående talare! Till årets resa köpte jag flygstol för 3 veckor till Santorini 11 månader i förväg. Ett par veckor innan avgång hade 2 veckors flygstol gått upp till dubbla priset mot min 3-veckors! (Och det var ju ändå en ganska fin sommar hemma i Sverige!)
Detta var en charterflygstol. Har man inte specifika krav på avreseort, avresedatum, reslängd eller resmål kan man naturligtvis hitta rest-flygstolar till riktigt lågt reapris ngn dag innan avresa. Vill man t ex ha 3-veckors flygstol måste man dock räkna med stor risk att sådana är slutsålda.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-12-07, 14:28
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Reser 3-4 ggr om året till Aten från Göteborg och betalar i stort sett samma 2600 - 3500:- de billigare biljetterna hittar man bäst lång tid innan men oftast med mycket tidig avresa eller sen ankomst.
Däremot verkar utbudet betydligt bättre från Stockholm om man är ute 6-8 månader innan resan så kan man resa för under 2000:-
.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-12-07, 18:59
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Tack för svar. Med "flygstol" menar jag "charterflygstol". Annars köper man ju en reguljär flygbiljett? Nåväl, bortsett ordförbistringen konstaterar jag att vi bör boka långt i förväg. Vi är inte så flexibla, mer än någon dag framåt eller bakåt. Tänker också att om man flyger med mellanlandningar eller avreser extremt tidigt/anländer sent, så drar det automatiskt med sig extrakostnader: det ska ätas, övernattas, färdas med taxi etc...

Aina
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-12-07, 20:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Flygstol? Flygbiljetter? Inrikesflyg?

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Detta var en charterflygstol. Har man inte specifika krav på avreseort, avresedatum, reslängd eller resmål kan man naturligtvis hitta rest-flygstolar till riktigt lågt reapris ngn dag innan avresa. Vill man t ex ha 3-veckors flygstol måste man dock räkna med stor risk att sådana är slutsålda.
Exakt Giottoni! Det är precis vad jag försökte säga, men med väldigt mycket flera ord. Bra att du konkretiserade det och komprimerade det till något begripligt som folk orkar läsa. Vi är helt överens.

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT