Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2012-06-19, 15:30
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kontanter

Dom verkar skicka exakt samma standardsvar till alla, oavsett vad man skriver. Jag har fått ett likadant (med samma underskrift, man undrar ju om denna "Joanna" verkligen existerar på riktigt, antagligen inte). Flera andra också, som jag vet (bl.a. här på Kalimera). Första gången jag skickade skrev jag uttryckligen att jag inte förväntade mej något annat än deras standardsvar, och då bemödade dom sej att lägga till några ytterligare blahablaha-rader (se tråden "Forex" under Kafé Kalimera här i forumet). Jag svarade på detta, men fick sen inget svar. Skickade igår ytterligare ett mejl (från en alternativ epostadress), som jag inte har fått svar på än. Jag mejlade även den journalist som skrev en artikel i GP i helgen och som använde en snubbe på Forex som nån slags expert. Hon verkade i alla fall tacksam att jag beskrev hur Forex arbetar (fast man tycker ju att liiite research borde väl ingå innan man skriver en sån artikel).
Hellen, dom tre har jag också på min lista. Plus Shell (och några till...)
Svara med citat
  #82  
Gammal 2012-06-19, 16:38
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Citat:
Pust - det börjar bli många företag på min "bojkottlista" nu.

Lidl, Ryan Air och nu Forex...
Bra Hellen !
Dom har jag också på min lista !
Svara med citat
  #83  
Gammal 2012-06-19, 17:34
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Pust - det börjar bli många företag på min "bojkottlista" nu.

Lidl, Ryan Air och nu Forex...
Apropå Lidl; efter dagens mediablås, undra om det är dom eller den mysige multisuperüberlobbandes reklamjättekampanjs-icahandlaren som skär bort mögel på osten och byter förpackning på köttet med nytt datum?

Iaf till saken; Är det så att jag får billigare pengar om jag tar ut €uro på en bankomat på Arlanda än om jag går till Forex/Xchange? Eller ska jag ta ut mina euros när jag byter i Frankfurt i en cashautomat?

Ska nämligen görat på torsdag Whoopidoohoop
Svara med citat
  #84  
Gammal 2012-06-19, 17:43
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Kontanter

Jag tror du får bästa kursen om du tar ut euro i en bankomat i ett euroland. Definitvt bättre än Forex/Xchange i alla fall (oavsett om det är ett kort med 1.5% valutapåslag eller inte).
Svara med citat
  #85  
Gammal 2012-06-19, 18:05
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag tror du får bästa kursen om du tar ut euro i en bankomat i ett euroland. Definitvt bättre än Forex/Xchange i alla fall (oavsett om det är ett kort med 1.5% valutapåslag eller inte).
Hmm, intressant. Har fått den känslan i många år nu utan att efterforska något mera. Man är ju uppfödd med den irikes skräckpropagandan om avgiften som tas ut i utrikes bankomater...
Någon som sitter inne med den absoluta sanningen?
Svara med citat
  #86  
Gammal 2012-06-19, 18:22
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Hmm, intressant. Har fått den känslan i många år nu utan att efterforska något mera. Man är ju uppfödd med den irikes skräckpropagandan om avgiften som tas ut i utrikes bankomater...
Någon som sitter inne med den absoluta sanningen?

Ta SWIFT-kursen och lägg på din banks eventuella valutapåslagsavgift.
Då får du den kurs du får betala.
Svara med citat
  #87  
Gammal 2012-06-19, 18:33
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Man är ju uppfödd med den irikes skräckpropagandan om avgiften som tas ut i utrikes bankomater...
Någon som sitter inne med den absoluta sanningen?
Kanske ingen absolut sanning. Men är du utanför euroområdet t.ex Danmark eller England så tar nog de flesta banker ut en avgift i storleksordningen 30-35:- för varje bankomatuttag + ett %-påslag på Swift-kursen precis som Helen skriver.
Är du i ett euroland är avgiften inte tillåten men du har fortfarande din banks %-påslag.
Hursomhelst billigare att ta ut i bankomat utomlands än att nyttja Forex växlingskontor.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2012-06-19, 18:46
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Hmm, intressant. Har fått den känslan i många år nu utan att efterforska något mera. Man är ju uppfödd med den irikes skräckpropagandan om avgiften som tas ut i utrikes bankomater...
Någon som sitter inne med den absoluta sanningen?
Det varierar mellan bank o bank, jag kör ica bankkort och jag har alldrig mej veterligen betalat en uttagsavgift eller valutapåslag, och jag har heller alldrig sett bättre kurs än det jag fått på kortuttagen, samma så i Scweiz (UBS tog jag ut på där)och Skottland, inga avgifter pålagda på de uttagen, möjligen skulle det kunna vara procent men det kan inte vara mycket isåfall då jag inte märkt det, och jag hör till dem som finner det olustigt att bära runt på kontanter så det blir flera mindre uttag istället,
Svara med citat
  #89  
Gammal 2012-06-19, 18:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Men är du utanför euroområdet t.ex Danmark eller England så tar nog de flesta banker ut en avgift i storleksordningen 30-35:- för varje bankomatuttag + ett %-påslag på Swift-kursen precis som Helen skriver.
Är du i ett euroland är avgiften inte tillåten men du har fortfarande din banks %-påslag.
Hursomhelst billigare att ta ut i bankomat utomlands än att nyttja Forex växlingskontor.
ICAbanken tar inte ut någon avgift för bankomatuttag i Danmark. Ska se till helgen om de ändrat sig sen sist för det har aldrig kostat att ta ut på bankomat i något land jag varit i inte Danmark heller.

Lissi
Svara med citat
  #90  
Gammal 2012-06-19, 18:54
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Kontanter

Kul å höra allihop!
Det blir uttag i Frankfurt då.
Mat å dryck ingår ju på Lufthansa sååå, najjs!
/tack för svaren
Svara med citat
  #91  
Gammal 2012-06-19, 19:07
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
ICAbanken tar inte ut någon avgift för bankomatuttag i Danmark. Lissi
Det stämmer säkert, jag har för mig att det varit uppe tidigare i nån tråd. Antagligen är det de stora affärsbankerna som tar ut avgiften, vissa mindre nischbanker väljer att avstå. Borde kanske byta till Ica-bank ?
Svara med citat
  #92  
Gammal 2012-06-19, 19:51
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det stämmer säkert, jag har för mig att det varit uppe tidigare i nån tråd. Antagligen är det de stora affärsbankerna som tar ut avgiften, vissa mindre nischbanker väljer att avstå. Borde kanske byta till Ica-bank ?
Det dom förlorar på bankavgifter, tar dom igen på gammal köttfärs å möglig ost...
Svara med citat
  #93  
Gammal 2012-06-19, 21:23
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Är du i ett euroland är avgiften inte tillåten men du har fortfarande din banks %-påslag.
.
Vill nog påstå att det gäller alla EU-länder, men sen kan de förstås ha vilken % som helst.
Svara med citat
  #94  
Gammal 2012-06-19, 21:31
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Vill nog påstå att det gäller alla EU-länder, men sen kan de förstås ha vilken % som helst.
Min bank skiljer på euroland och EU-land, det kostar 35 kr/bankomatuttag i Danmark och i England t.ex.
Svara med citat
  #95  
Gammal 2012-06-19, 22:41
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Min bank skiljer på euroland och EU-land, det kostar 35 kr/bankomatuttag i Danmark och i England t.ex.
För uttag av Euro?
Svara med citat
  #96  
Gammal 2012-06-19, 23:16
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
För uttag av Euro?

Nej, jag tänkte mer på användande av kort och bankomatuttag
Svara med citat
  #97  
Gammal 2012-06-19, 23:53
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Kontanter

Skandiabanken tar ingen uttagsavgift någonstans i världen, endast %-påslag.

/kimmen
Svara med citat
  #98  
Gammal 2012-06-20, 00:10
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Kontanter

Min erfarenhet är att det för det mesta blir billigast att ta ut euro på resmålet. Därför brukar vi spara överblivna euro från förra resan så att vi klarar första dagarna och sedan ta ut på plats. Och billigaste kortet jag hittat är CoopMedMera-Visa. För att testa när jag var på Mallis för två veckor sedan gjorde jag vid samma tillfälle två uttag om vardera 100 euro.

Det ena gjordes med Swedbank Visa och då debiterades för 100 euro 914,81 + en avgift på 10 kronor. Det andra uttaget gjordes med CoopMedMera-Visa och för det debiterades 901,29 + ingen avgift. CoopMedMera har inget %-påslag på växelkursen och debiterar ingen avgift.

Masse
Svara med citat
  #99  
Gammal 2012-06-20, 06:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Kontanter

Om inte ICA-banken ändrat sina villkor så har de inte heller något påslag vid uttag.

Edit: kom på att Lissi redan skrivit det
Svara med citat
  #100  
Gammal 2012-06-20, 08:11
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kontanter

Just nu är det riktigt bra kurs iaf Betalade depositionsavgift på 84 Euro till hotellet och såg nu att banken dragit 744 kr... 8.99 var väl ett tag sen man fick vid utag och växling.

Malin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT