Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2017-09-23, 09:49
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Skopelos September 2017

Verkligen trist att høra. Kænner med er i en jobbig situation. Hoppas ni kommer væl hem.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2017-09-23, 20:26
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Norrbotten
Inlägg: 673
Standard Sv: Skopelos September 2017

Så tråkigt att höra! Ta hand om er, jag hoppas att ni kommer hem så snabbt och smidigt som möjligt!

Maria
Svara med citat
  #43  
Gammal 2017-09-24, 09:02
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 243
Standard Sv: Skopelos September 2017

Tänker på er ... Kram! ❤️
Svara med citat
  #44  
Gammal 2017-09-24, 11:15
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Skopelos September 2017

Så förfärligt trist på alla sätt och vis. Ta väl hand om er nu och välkommen tillbaka till forumet när det känns som läge för det.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2017-09-24, 12:28
Karin Ss avatar
Karin S Karin S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 132
Standard Sv: Skopelos September 2017

Så tråkigt slut på er Greklandsresa. Hoppas ni kan ta er hem på smidigaste sätt och ta hand om det som hänt. Grekland finns alltid kvar när tiden känns mogen för nästa resa. Var rädda om er!
Svara med citat
  #46  
Gammal 2017-09-24, 14:16
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Skopelos September 2017

Vi känner en stor tacksamhet samt glädje över dina och Birgits rapporter, dina synpunkter samt berättelse om era vedermödor.

Tycker det är så synd att er efterlängtade resa måste avslutas så abrupt. Men vi förstår att du snart återkommer till vårt älskade forum så snart du kan.

Det ni skriver är så personligt och till stor glädje för alla oss här på forumet!
Ta nu hand om er och era bekymmer.

Birgitta.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2017-09-24, 18:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skopelos September 2017

Jag blir helt bedrövad.

Stackars er som har fått ställa in så många resor, och nu måste ni åka hem i förtid av andra anledningar.

Jag håller tummarna för att allt ordnar sig. Massor med styrkekramar till er båda!
Svara med citat
  #48  
Gammal 2017-09-24, 18:54
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Skopelos September 2017

Jag blir också bedrövad när jag läser detta. Vilken smärtsam situation! Vi kan bara hoppas på det bästa på alla sätt och vis och ge er vårt stöd härifrån. Livet innehåller allt och är helt oberäkneligt. Kärlek och ljus till er!
Svara med citat
  #49  
Gammal 2017-09-27, 00:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Skopelos September 2017

Tack alla ni för era svar och stöd och tröst. Situationen hemma är jobbig och det känns bra att vi nu är på plats här hemma. Hela den biten är en tuff resa som vi får kriga med länge. Men......

..... mellan de tuffa stunderna så känns det bra att ha ett litet andningshål med er kära Kalimeravänner här på forumet. Vi kan inte ventilera det som hänt här hemma och hur vi ska klara det. Men som lite balsam i såren så kan vi byta lite tankar om lite av de praktiska erfarenheterna som vi fick av vårt plötsliga uppbrott.

Här är min berättelse om vår plötsliga hemresa. Kanske kan några av de erfarenheterna vara till hjälp får någon annan som hamnar i samma läge.

Sent fredag eftermiddag/tidig kväll .... Besked hemifrån att vi har allvarliga problem.

Birgit och jag beslutar att vi ska hem. Första/enda färja från Skopelos som funkar nästa dag är kl 07.05.

Koll med Apollo om platser på lördagens flyg hem. Inga platser. Ner till receptionen för utcheckning från lägenheten. Beställning av taxi från hotellet till hamnen 06.15.

Återlämnande i förtid av moppe som vi samma morgon hyrt.

Fredag kväll på biljettkontor inköp av färjebiljetter till nästa morgons båt till Skiathos 07,05.

Fredag 22.30 Telefon från färjebolaget om att avgången nästa morgon kan flyttas till Agnondas pga hård vind. Kom till vårt kontor 06.30 för besked.

Natt mellan fredag och lördag. Packning. Surf på nätet för att söka resor hem. Hittade flight från Thessaloniki till Köpenhamn sent lördag kväll. Super!

Lördag morgon. Besök på biljettkontoret. Färjan avgår från Agnondas. Byte av färjebilett Skopelos - Volos i stället för Skopelos - Skiathos.

Buss till Agnondas. Båt Agnondas - Volos. Buss Volos - Thessaloniki.

Nu kände jag att vi skulle hinna fånga flighten från Saloniki till Köpenhamn i tid så när vi satt på bussterminalen i Volos så gick jag in på nätet och bokade flygbiljetter från Saloniki till Köpenhamn.

Buss från Saloniki till Saloniki Airport dit vi kom i mycket god tid. Hyfsat stor flygplats och mycket folk. Trångt och varmt. Men OK.

Så småningom incheckning och hemresa i ett bra Airbus SAS-plan med fint benutrymme. Flighten var 25 minuter snabbare än tidtabell och bagagehanteringen mycket snabbare än vad vi är vana vid på Kastrup. Därav lite väntan innan vår dotter var på plats och vi kunde åka hem i bil.

Detta berättar jag för att uppmuntra alla er som är ute och reser men som är lite oroliga för hur det ska gå om något oförutsett händer. Min historia vill ge er lite stöd i att inte vara oroliga. Det finns alltid lösningar.

Själv är jag en konstig kuf som gillar när det oförutsedda inträffar. Jag sa till Birgit under den här processen att problemen hemma är jättejobbiga. De hade jag helst varit utan. Det enda som är liiiiite tröst för mig är att få knåpa och fixa och greja för att hitta en lösning för att ta oss hem.

Summering av hemresan:

06,15 Taxi från hotellet. 07,00 buss från Skopelos till Agnondas, 07.15 båt från Agnondas till Volos. 10.15 taxi från Volos hamn till Volos busstation. 12,15 buss från Volos till Thessaloniki resecentrum. 15.30 buss till Thessaloniki Airport. 22.05 Flyg från Thessaloniki till Köpenhamn. 00,30 bil från Köpenhamn Airport - hem. 03.00 Hemma och i säng efter lite nattamat.

Nu är vi hemma igen och vi kommer att ha en lång och tung resa innan vi har tagit oss igenom det som hänt. Det kommer att ta tid, men det blir nog bra så småningom. Till dess tar vi vara på allt positivt som finns med vänner både här hemma och på Kalimera.

Varför denna berättelse? Jag hade ju tänkt att rapportera lite om härligt sol, bad och mat från Skopelos. Nu blev det inte så. Men därför vill jag berätta detta. Var inte rädd! Det mesta går att lösa även om det krisar ibland när man är på resa. Det gäller bara att plocka ner bollarna lugnt och fint en i taget.

En annan fundering som någon berört här i tråden. Den kan vi kanske göra en egen tråd av. TALA OM HUR DET ÄR HEMMA!!!????

Ja vad tycker du? Jag har en bestämd uppfattning om hur det funkar bäst för oss. Men jag har vänner som tycker tvärt emot. Så vad tycker du? Om det krisar hemma, ska man tala om det eller ej? Det tycker jag att vi tar en särskild tråd om!

Masse

Senast redigerad av Masse den 2017-09-27 klockan 00:35.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2017-09-27, 01:34
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Skopelos September 2017

Masse,stort tack för att jag fått följa er på Skopelos resan,en ljuvlig ö med härliga stränder och bad.
Även tack för dina tips om hur man kan agera om något oförutsett händer och man måste avbryta resan.
Hoppas att allt ordnar sig och att ni så småningom åter kan resa till allas vårt älskade Grekland!
Monica😍
Svara med citat
  #51  
Gammal 2017-09-27, 08:21
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Skopelos September 2017

Tack Masse för att du orkar dela med dig!!
Så fruktansvärt ledsamt. Så är livet..inga garantier..
När saker händer är det skönt att ha en klartänkande "strateg" i sin närhet. Vissa har en benägenhet att få styrka vid kriser.
Du löste hemfärden på ett beundransvärt sätt!
Jag som har känslorna utanpå kan bli helt handlingsförlamad och uppslukad av situationen.
Däremot är jag lite bättre på att hantera det känsliga efterarbetet.
Det ska bli intressant att följa den nya tråden.
Ljus o värme till er!!
/ Kajja
Svara med citat
  #52  
Gammal 2017-09-27, 09:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Skopelos September 2017

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Summering av hemresan:

06,15 Taxi från hotellet. 07,00 buss från Skopelos till Agnondas, 07.15 båt från Agnondas till Volos. 10.15 taxi från Volos hamn till Volos busstation. 12,15 buss från Volos till Thessaloniki resecentrum. 15.30 buss till Thessaloniki Airport. 22.05 Flyg från Thessaloniki till Köpenhamn. 00,30 bil från Köpenhamn Airport - hem. 03.00 Hemma och i säng efter lite nattamat.
Jag har undrat hur ni löste hemresan, och där kom svaret. Tack!

Jag aldrig behövt avbryta en resa. Vet inte hur jag skulle reagera. Panik? Kanske? Ni löste det sannerligen med bravur. Otroligt att ni lyckades ta er hem så snabbt från en ö som saknar flygplats.

Hoppas att allt ordnar sig Masse!
Svara med citat
  #53  
Gammal 2017-09-27, 10:36
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Skopelos September 2017

Fint att veta att ni kom hem så pass smidigt. Ta hand om varandra och era närmaste nu.

/ Anne
Svara med citat
  #54  
Gammal 2017-09-27, 11:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Skopelos September 2017

Ja, det löste ni bra. Ta nu hand om er och låt det tunga ta tid. Det är viktigt att reflektera, för att komma tillbaka till livet. Även om det kan se annorlunda ut fortsättningsvis.

/Netwolf
Svara med citat
  #55  
Gammal 2017-09-27, 12:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Skopelos September 2017

Tack till er alla för era vänliga och stödjande ord. Det är fantastiskt att man i ett forum kan ha så många fina och härliga vänner trots att man aldrig träffat de flesta av er personligen. Än en gång stort tack!

.... och vad det gäller att fixa och greja för att få till en hemresa på vettigt sätt så fick vi ju god träning i fjol när vi missade båten från Leros och därmed flyget från Samos när vi skulle hem. Det går alltid att lösa om man bara tar det lugnt och stilla ett steg i taget.

Masse
Svara med citat
  #56  
Gammal 2017-09-27, 12:53
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 838
Standard Sv: Skopelos September 2017

Härligt att det löste sig så bra med er hemresa!
Ta nu hand om varandra och Grekland finns ju kvar!

//maji
Svara med citat
  #57  
Gammal 2017-09-27, 14:54
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Skopelos September 2017

Jag säger detsamma. Nästa resa blir förhoppningsvis alldeles problemfri.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2017-09-27, 15:24
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 889
Standard Sv: Skopelos September 2017

Bra fixat Masse!
Kämpa på hemmavid och tänk på att ni fick en fin vecka på Skopelos!/
Lena
Svara med citat
  #59  
Gammal 2017-09-27, 19:44
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Skopelos September 2017

Tack för er berättelse. Vi önskar er allt gott.

Carina
Svara med citat
  #60  
Gammal 2017-09-28, 12:49
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Skopelos September 2017

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det mesta går att lösa även om det krisar ibland när man är på resa. Det gäller bara att plocka ner bollarna lugnt och fint en i taget.
Gott att veta!
Ta vara på varandra och försök finna ljuset i tunneln, även om det kanske är svårt. Ha det så bra som det går och tack för att du delar era erfarenheter med oss.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT