Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-06, 13:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Lite stökigt idag.

Alla vet hur det är vissa dar, man har en lång lista med ärenden, och så hakar det opp sig och tar längre tid än avsett, och somt får stå kvar på listan till en annan dag.

(Det är väl inte bara jag som skriver listor?)

Hemma igen med en god kopp kaffe och CD-spelaren med Glykeria och andra artister jag gillar.

Listan: posta brevet till Gun, IKA, apoteket, ny toner till skrivaren, A4-papper, ta ut pengar, betala farmors vårdavgift, betala elräkning, skriva på papper att jag ger den röda moppen till Menelaos, till polisen med detta papper, beställa tid för bentäthetstest, ja, det var ungefär allt. Det mesta blev av, men det behövdes fyra olika vändor runt stan.

Trafiken var lite kaotisk. Så har det varit i flera dar nu, för i morgon får vi fint besök: Greklands president Prokopis Pavlopoulos kommer för att förgylla firandet av Dodekanesas anslutning till Grekland 1947 (somliga säger 1948, jag har nog blandat ihop det där.)

I fredags tränade en massa militärer på att paradera, så strandvägen var avstängd för trafik hela förmiddan. Idag tränade skolorna, åter massor av förvirrade bilister. Parkering förbjuden förstås, tur man har moppe och kan smita in på enkelriktade smågator. Efteråt översvämmades platian av skollediga ungdomar. Fika, glass, skratt och selfies och härligt liv på stan.

Utom för mig som bara ville fram.

I morgon kommer han alltså med helikopter och ska runt ön i ett fullspikat program och vi är anmodade att ha flaggorna uppe.

Ja ja. Jag kanske ställer mig uppe i backen där man ser hela stan och ser spektaklet på lite håll. Flagga har jag...

Sen, på onsdag, ska jag och tjejerna, förlåt, tanterna, äta middag ihop, det är ju kvinnodag . Bara fest och glam!

Säg Prokopispavlopoulos snabbt tio gånger i rad...när han valdes 2015 fick hela riksdagen rösta, en efter en, och fler än 300 klarade att ropa hans namn, och ordföranden upprepade det....
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-06, 13:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Lite stökigt idag.

Hahaa, så livligt det låter! Hälsa presidenten, Monica!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-06, 18:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lite stökigt idag.

I den mån jag får en möjlighet....rättelse: han fick 233 röster. Jag var mest imponerad av ordföranden som orkade upprepa hans namn 233 gånger utan att staka sig.
Vi får förmodligen uselt väder i morgon så det är inte säkert att folkets jubel blir så uttalat.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-06, 18:08
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Lite stökigt idag.

Även jag är en som alltid skriver listor: matlistor, packlistor, kom-ihåg-listor. Häromdagen gjorde jag en köplista. Problemet var att när jag kom på vad jag skulle skriva hittade jag inte listan. Och när jag senare hittar den, hade jag glömt vad jag skulle skriva.

Om det är något jag absolut inte får glömma, kan jag ibland skriva på handen: Glöm inte att du har bilen till stan!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-06, 21:28
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Lite stökigt idag.

Underbart det där med listor! För sådär en tio år sen,skrev jag listor om ALLT! De kunde se ut såhär:
-Ringa Moster
-Ringa kusin
-Fila naglar
-Fila fötter
-Köpa wcpapper,kattmat etc
-Städa
-Middag fredag?
-Ringa tandläkaren,frissan

Idag har jag sällan listor. Jag vet inte vad det beror på. Kanske ett bättre/större inre lugn...Självklart kan jag få återfall och då mest kring Jul! DÅ är listorna oumbärliga!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-06, 22:51
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Lite stökigt idag.

Tack Monica för dina betraktelser!

Jag skriver ofta listor, har svårt att tänka mig ett liv utan listor . Gör det både privat och på jobbet. För att komma ihåg det viktigaste, det som behöver göras och kunna prioritera efter det. Mycket lättare när jag ser detaljerna. Att sen kunna stryka de saker som är avklarade är en bra känsla

Nuförtiden blir det oftare listor på telefonen eller mail till mig själv, men de fyller exakt samma funktion.

Helena S - som gillar listor inklusive papper och pennor i alla dess former
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-07, 07:53
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Lite stökigt idag.

Jag är också en listskrivare

Just nu skissar jag på en packlista inför Greklandssemestern långt fram igenom. Tänkte verkligen bara ta med det allra nödvändigaste i år och nöja mig med den lite mindre resväskan men har redan lyckats fylla två hela A5 ark med två spalter på varje ...hur ska det här sluta?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-07, 08:32
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 746
Standard Sv: Lite stökigt idag.

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
Jag är också en listskrivare

Just nu skissar jag på en packlista inför Greklandssemestern långt fram igenom. Tänkte verkligen bara ta med det allra nödvändigaste i år och nöja mig med den lite mindre resväskan men har redan lyckats fylla två hela A5 ark med två spalter på varje ...hur ska det här sluta?
Den listan blev jag nyfiken på!!!
Delar du med dig?!
/ Kajja 👱
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-07, 08:43
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Lite stökigt idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Den listan blev jag nyfiken på!!!
Delar du med dig?!
/ Kajja 👱
Nej, den är högst privat
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-07, 20:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Lite stökigt idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Säg Prokopispavlopoulos snabbt tio gånger i rad...när han valdes 2015 fick hela riksdagen rösta, en efter en, och fler än 300 klarade att ropa hans namn, och ordföranden upprepade det....


Tack för rapport Monica!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-09, 18:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Lite stökigt idag.

Det var i tisdags det. Han kom och blev mottagen på bästa sätt. De i vanliga fall motsträviga och auktoritetsförnekande kalymnierna visade sina bästa sidor, och gubben var - enligt intervjuande Mammas och Betty från lokal-TV- helt imponerad och rörd.

Jag var på stan liksom ett antal tusen andra. Det är inte särskilt ofta vi har besök av så fint folk! Vädret var fint, de paraderande barnen oemotståndliga, militärpojkarna likaså.

Han visade en folklig sida, faktiskt. Efter den högtidliga inledningen med gudstjänst och kransnedläggning vid statyn av frihetsgudinnan, jo, vi har en sån, mycket finare än den där i New York, och på uppbyggd läktare för att se paraden, efter detta gick han runt hela platian och hälsade på folk och klappade småbarn.

Vi i Sverige har inget liknande vad jag kan minnas. Nationaldag är väl snarast ett fult ord i Sverige. Norge tycks behålla sin, men jag vet inte hur de övriga nordiska länderna gör. Kontrasten med Grekland är märkligt stor, men jag finner att jag faktiskt gillar det här paraderandet och folkdräkterna och de falsksjungande militärpojkarna...

Sen åkte han till Pserimos med hamnpolisen och inspekterade dels byn och mer ändå den militärförläggning som finns där och som håller koll på turkarna. Han höll tal-det var två sidor: vår vänskap med Turkiet men också budskapet att Grekland aldrig kan godta Turkiets krav på att få öarna. - Det har besvarats idag i Turkiska media, de är inte roade, kort sagt.

Lite turistande och mat, sen for han- och våra kommungubbar pustade ut.

I går kväll var jag och nio pratglada kvinnor ut på lokal, jag är fortfarande mätt -men framför allt lomhörd, för det var säkert femtio andra pratglada kvinnor i samma ekande lokal.

Sen har det hällregnat oavbrutet, och DET är sensationellt för våra breddgrader. Jag har knappt varit ut, för katterna kommer och förebrår mig för att det regnar...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT