Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-01, 11:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Men nu då. VÅR!

Jag ser hur vänner på Fb publicerar snösmältning och vårblommor och annat som man längtat efter sen i höstas. Jag kan identifiera mig med precis hur det känns!

Som barn i Jämtland var det kul att peta upp kanaler för smältvattnet med en pinne. Snösjoken rasade från taken med ett dunder när vi hade västanvind, den kom från Trondheimstrakten och vi inbillade oss att vi kände lukten av hav. Man slapp de där kliande yllekalsongerna...mindre vedbärning...

När snön väl försvunnit gick allt så rasande fort, videkissar, tussilago...

Lagom till examen kunde vi hitta gullvivor i grannens rabatt...

Lite sentimental är jag allt. Här är våren lite mera utdragen och vi har ju blommande växter till och med på vintern. Min hibiscushäck har tappert visat upp nya blommor ideligen. Gula oxalis och vita små prästkragar kommer tidigt liksom mandelblom. Fikonträden har stora knoppar.

Och ljuset! Solskenet är inte så varmt än, men nog har man anledning att leta fram solglasögonen. Jag har en skyddad vrå på verandan och sitter med min kaffekopp och bok, mycket uppvaktad av fyra goa kattkillar. Som små barn vill de gärna sitta i knä vilket försvårar min läsning och orsakar att kaffet skvimpar över.

Så kan man ha det.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-01, 12:22
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Men nu då. VÅR!

Så härligt det låter.Här i Luleå är våren mycket långt borta.Snöar och är -2 och snötäcket ligger djupt.Längtar så in i norden på värmen och solen men jag har en majresa till kära Grekland att se fram emot.Ha det så gott på fina Kalymnos
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-01, 13:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Men nu då. VÅR!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Här är våren lite mera utdragen och vi har ju blommande växter till och med på vintern. Min hibiscushäck har tappert visat upp nya blommor ideligen. Gula oxalis och vita små prästkragar kommer tidigt liksom mandelblom. Fikonträden har stora knoppar.
Vi har också lite vårkänslor. Fåglarna locksjunger, vintergäck och snödroppar syns lite varstans, och årets första strandskata kom igår. Yippie!

Här finns bilder på strandskatan.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-01, 17:01
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 525
Standard Sv: Men nu då. VÅR!

Suck en aning avis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-01, 17:20
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Men nu då. VÅR!

jag blir också avis.
idag har det snöat och sen vart det regn och så har det varit sen i måndags.
Nä sol vill vi ha och några minusgrader och ett fint skidspår.Då är jag nöjd!

Pia
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-01, 17:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Men nu då. VÅR!

Jag känner mig oxå som ett hyrbilsföretag, dvs Avis...
Låter härligt med vårtecken och minsann tittar inte solen fram just i detta nu!

Strandskatan är en fin och välkänd fågel. Blev ytterst förvånad att de tvekade på den i På Spåret senast!

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-01, 20:15
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Men nu då. VÅR!

Även här i Boden har det snöat och snöat,precis som i Luleå❄️❄️❄️
Jag har varit ute i det vita gymmet,först hemma och sen i ett snöskulpturprojekt som startade just idag inne i stan.Vi är ett gäng 60+ och ja vi är även en del 70+ som roar oss en gång i veckan på Havremagasinet,vår länskonsthall,med att få prova på allehanda olika konstformer och nu är snöskulpturer i dagarna tre, tillsammans med många av våra nysvenskar,så roligt👍😍och på lördag blir det vernissage,så varmt välkomna ni som finns i närheten.
Ja än så är det långt till vår innan rönn i blomma står,än så är det vinter..
Monica😍
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-02, 13:16
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Men nu då. VÅR!

Monica, du behöver inte längta till Jämtland! Här är det fortfarande vinter och snön faller nu flera dygn i följd. Vi gläds med vårt barnbarn, som nu som 5-åring tränar på sina längdskidor varje dag. Jag själv har blivit ännu mer övertygad om att för att bo så här långt norrut, ska man ha ett vinterintresse som t.ex. skidåkning. Nu när vi slutat med utförsåkningen, blir längtan till Kreta väldigt stark. Det ordnar vi om tre veckor!
Det som varit bra med vintertiden i Jämtland, har varit den sjukvård jag varit med om här. Jag måste ge beröm för alla undersökningar jag genomgått och tips inför framtiden. Det har lugnare till än på Kreta!
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-02, 19:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Men nu då. VÅR!

Finessen med årstider, enligt mig, är att man hinner längta efter den förändring som kommer, och även väntan har sin lockelse...stegvisa små bevis på att året rullar runt...minnen sen barndomen, olika helger och nystarter, säsongvisa matvanor och fester.

Det hindrar ju inte att man långleds vid perioder av dåligt väder. Vintern är, fortfarande enligt mig, överreklamerad och sällan som man vill ha den, jag menar fem grader kallt och sol och nysnö...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT