Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-01-14, 15:48
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Vinter- inget jag gillar.

Sextio vintrar i Sverige borde vara nog . Nu har vi klarat av 13,5 grekiska vintrar och snart, SNART, tinar vi opp fullst'ndigt.

Jag ser Riittas fantastiska sol -och- sn;foton, och blir inte ett dugg avundsjuk.

I dag planterade jag nya buskar och krattade kattskit...b'ttre 'n att skotta sn;...

SNART har mitt rum blivit s[ varmt att jag kan sitta l'nge nog att f[ ordning p[ bokstaveriet ocks[.

Burr, tillbaka till det varma vardagsrummet, soffan och mysfilten...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-02-17, 09:09
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vinter- inget jag gillar.

Sen den 14.1 har vi sakteliga fått det lite varmare- lite, lite, ni som bara varit i Grekland på sommaren kan nog inte föreställa er hur kallt det kan vara här-

Som att sitta i garaget i Sverige, kallgarage alltså...

Vi bor i ett bra och ganska nytt hus, isolerat och med bra fönster och dörrar. Av ekonomiska skäl har vi bara sparsam uppvärmning, och föredrar varma kläder och sängkläder, inkluderande varmvattensflaskor och katt...När solen ligger på är det varmare på verandan än inne.

Men idag, när jag åkte i ett ärende med mopeden , var det stark sol och nästan varmt. Den sibiriska vinden har lagt sig, hoppas den stannar kvar i Sibirien nu.

Jag har hela vintern klätt mig i dubbla långbyxor, ylletröja, dunjacka, mössa , hjälm med visir, handska och grova skor. Det ska bli skönt att få skala av sig några lager.

Mandelträden blommar tappert och det finns en mängd blommor som verkar huttra lite men som inte ger sig så lätt. Massor av fåglar lever om i buskagen.

Snart-snart-snart...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-02-17, 10:26
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Vinter- inget jag gillar.

Det måste vara en obehaglig känsla att ha kallt hela tiden. Vi här i Norden har ju varma hus så även om det är kallt ute kan vi komma in i värmen.

Må vårsolen skina på dig Monica!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-02-17, 10:47
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 745
Standard Sv: Vinter- inget jag gillar.

Njut av den grekiska våren, Monica!
Lyckans dig!!
Härligt att få lätta på lagren..typ "ömsa skinn"
/ Kajja 👱
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-02-17, 13:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vinter- inget jag gillar.

Ja, Anne och Kajja, vårsolen skiner så fint idag, så man glömmer direkt hur man frös igår... lite mer regn vill vi ha, men vi är så hjärtligt trötta på kylan. En del säger att det har varit den kallaste vintern på länge.

Våren här brukar vara fantastisk. Rimligen bör den komma första veckan i mars. Den 7 mars har vi nationaldag och då brukar barnen paradera och mammorna tar på sig sina finaste vårkläder. I år ska Kalymnos få besök av presidenten eller vad det blir på svenska, Prokopos Pavlopoulos...vi har fått extra uppmärksamhet på grund av turkarnas konfrontationer strax öster om ön. Imia heter skäret man tvistar om.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-02-19, 15:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 328
Standard Sv: Vinter- inget jag gillar.

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Imia heter skäret man tvistar om.
Fortfarande?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-02-19, 19:03
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vinter- inget jag gillar.

O ja, Janne, och det är inte det enda man tvistar om. Jag anar att det inte skrivs särskilt mycket i svensk press och lär väl inte vara tillräckligt intressant att göra TV av... sen lång tid tillbaka är det ständiga konfrontationer i havet mella Turkiet och Grekland. Turkarna - alltså Erdogan- godkänner inte de avtal som gav Grekland en rad öar efter andra varldskriget, eftersom Turkiet inte var med i förhandlingarna (England och kanske fler makter, jag är för dåligt insatt).

Ser man på kartan kan man tycka att Turkiet har rätt, så nära som öarna ligger deras fastland. Men egentligen hade Grekland en bra bit av Turkiet så öarna var inre skärgård på sitt sätt. Ingen grek skulle frivilligt avstå från ett enda litet skär, allrahelst inte nu när man börjar leta efter olja och gas på alla möjliga håll.

Imia ligger så till att man ser ön från svängen ner mot Vathy. På senaste tiden har det patrullerat massor av båtar där, stora krigsbåtar av varierande art. Våra fiskare har ofta haft turkisk uppvaktning och blir trakasserade när de fiskar där ute. "Tsipoura"-krig har varit vanligt i åratal, med fiskare och hamnpoliser i ständiga kontroverser, men inte med stora kanonförsedda båtar...

Utanför Farmakonisi sköt turkarna med dessa kanoner, föregivande övning.

Jag vet inte så mycket, men det finns säkert någon historiekunnig som vet mer.

Cosmote History Channel visar många intressanta program om gamla och nyare konflikter, men till slut får man överdos av krigshistorier.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT