Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-02-16, 14:28
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Bränd i baken

Jag och min kollega hade av teknisterna i årskurs 1 blivit tillfrågade, om vi ville vara reseledare under den sista skolveckan. Resmålet var Ibiza och året var 1980. De hade under året sparat pengar på loppis, haft soaré, ”bladat” för att få ihop pengar till resan och inte minst, skolledningen hade accepterat. Vi två var klassföreståndare för de c:a 30 pojkarna 17 år gamla. Vi hade fyra år tidigare varit på ön tillsammans med våra familjer. Före resan hade vi under en kväll presenterat öns sevärdheter, ätit spanskt, visat den film vi tagit och gått igenom ordningsregler. Lämpliga studiebesök för teknister hade vi inte hittat på turistön. Det var naturligtvis inte vi två, som föreslagit resmålet! Då kunde det ha blivit Kreta, men den resan gjorde vi senare på sommaren utan elever.

Flygresan och hela veckan fungerade bra. Vi hade dagliga träffar med ungdomarna, så vi visste vad de skulle ta sig för. De två mest äventyrliga hyrde mopeder redan första dagen, körde utan t-shirt och brände sig förstås. Andra tog det lugnare, bekantade sig med hotell, pool och närområde och utökade eftersom sina revir och livserfarenheter. Jag och kompisen spelade tennis, badade och njöt av en skolledig men ansvarsfull vecka.

Under vår första Ibizasemester hade vi, då vi hyrde bil, observerat en nakenbadarstrand. Den fick vi naturligtvis inte besöka (gifta som vi var!). Nu, med hyrda mopeder skulle det bli av! Det blev sol, bad, söta flickor att titta på och några timmars avkoppling. När vi startade mopederna för återresan, sprutade bensinen rakt ut från den slang som gick till motorn. Dessutom strimlades slangen, när vi försökte tränga på den igen. Jag fick ta kompisens moped och köra till utkanten av Ibiza stad, där bilfirmorna finns. Efter flera försök att hitta en slang med rätt dimension, återvände jag några timmar senare till stranden försedd med en av rätt grovlek. Det gick lätt att ersätta den trasiga slangen och det fanns bensin kvar i tanken. På stranden hittade jag min kompis sovande, liggande på mage (av naturliga skäl?). Han hade fin solbränna på ryggen, men hans bakdel var nu ….skär! Den var så hårt bränd, att han inte kunde sitta på mopedsadeln under hemfärden!

Om vårt lilla ”äventyr” berättade vi inte för teknisterna.

/ Jannis


Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-02-17, 15:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Bränd i baken

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
De två mest äventyrliga hyrde mopeder redan första dagen, körde utan t-shirt och brände sig förstås.
Om jag inte visste bättre hade det kunnat vara jag och min kompis, som var på Ibiza 1980. Så höll vi nämligen på under en galen veckan. Vi hade dåligt med pengar så vi sov utomhus. Något vi inte berättade för någon, inte ens för teknisterna.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-02-17, 16:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bränd i baken

Herlig!

Jeg var på Ibiza samme året som dere, på interrail med to (mannlige) kompiser. Jeg var (også) 17, så mine foreldre var, ved ettertanke, ganske greie. Vi var også på (den samme?) nudiststranda, men jeg insisterte å ha på bikinien, særlig pga de nevnte kompisene. Kompisene så på damene (og lå også mest på magen). Samme kveld, på en bar, traff vi et canadisk ishockey-lag, og jeg gjorde mer enn å se
Good times!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-02-17, 17:31
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Bränd i baken

Ett helt hockey-lag, Admirala? Körde dom med raka puckar, eller behövde dom dribbla?
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-02-17, 17:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Bränd i baken

Janne, när bytte du upp dig till grekiska resmål? Reser du till andra länder än Grekland nu?
Min första greklandsresa gjorde jag på rekommendation till Rhodos stad 1977. Jag var ensamstående inte ens 40 år och kände mig väldigt ensammen. Inte förrän jag gjorde en dagstur till Symi ändrade jag uppfattning. Min kommentar om resan blev: Det bästa med Rhodos var Symi.
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-02-17, 18:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Bränd i baken

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Ett helt hockey-lag, Admirala? Körde dom med raka puckar, eller behövde dom dribbla?
/ Jannis
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-02-17, 20:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Bränd i baken

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Ett helt hockey-lag, Admirala? Körde dom med raka puckar, eller behövde dom dribbla?
/ Jannis


Et helt hockeylag, men enkelte var mer severdige (etc) enn andre Seedingen var enkel
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-02-17, 22:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Bränd i baken

Nu tog du humorn till en högre nivå. Jag skrattar fortfarande!
/ Jannis
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-02-18, 00:15
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Bränd i baken

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Ett helt hockey-lag, Admirala? Körde dom med raka puckar, eller behövde dom dribbla?
/ Jannis

Monica
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-02-18, 18:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Bränd i baken

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Janne, när bytte du upp dig till grekiska resmål? Reser du till andra länder än Grekland nu?
Jag har inte rest till andra länder sedan 1997, då jag var på Åland, och i Frankrike, Indien och i Thailand. Mitt resande började i Nice på franska Rivieran, där jag tillbringade tre veckor varje sommar i tre år (plus lite Italien och England). Sedan blev det Nice, och Barcelona och Ibiza. På Ibiza träffade jag tre coola snubbar som hade varit på Ios, och det var en ö jag bara måste åka till, kände jag. Men innan dess blev det en charter till Rhodos, och en tågluff till Korfu. Året därpå åkte jag till Ios, och sedan var jag fast.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT