Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2014-11-15, 09:24
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Novemberresa till Kretas sydkust

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Det finnes många fler exempel. Nu vet vi alla att i Grekland gäller en promillegräns på 0,5 vid bilkörning, det är EU-s högsta gränsvärde.

Arne och Birgitta
0,5 gäller här i Finland också.

Trevlig resa till Chania!

/ Anne
Svara med citat
  #62  
Gammal 2014-11-15, 09:27
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Novemberresa till Kretas sydkust

De fleste EU-lande har en promillegrænse på 0,5. Nogle lande faktisk højere...

Det er kun Norge, Polen, Sverige og Tjekkiet som har en lavere promillegrænse.
Svara med citat
  #63  
Gammal 2014-11-15, 15:11
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Anlänt Chania.

Vi har nu kommit till Chania efter en gudomligt vacker resa med bussen över bergen från Paleochora. Vårt pensionat här i Chania vid Theotokoupolos Street är suveränt bra. Pensionetet heter Hera och har ett perfekt fungerande Wlan.

Här komma vi sannerligen att trivas bra dessa tvenne nätterna vi skola tillbringa i Chania innan hemfärden på Måndag.

Vi återkommer under morgondagen med lite bilder från bussresan. Priset per biljett var 7.6 Euro. Taxin hit betingade pris av sex Euro.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #64  
Gammal 2014-11-15, 17:35
mamma mus avatar
mamma mu mamma mu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2011
Ort: Visby
Inlägg: 99
Standard Sv: Novemberresa till Kretas sydkust

Tusen tack för det, inte helt enkelt att hitta.
Svara med citat
  #65  
Gammal 2014-11-16, 07:38
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Fredag 14 November. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men usch vad dina rapporter blir plågsamma när man har flera hundra dagar kvar
Tänk den som hade det. Jag har inte ens en grekresa inplanerad...

/Netwolf
Svara med citat
  #66  
Gammal 2014-11-16, 09:13
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 16 November. Chania

Söndag 16 November. Chania.

Ytterligare en vacker morgon här i Chania old Town på Hera Studios vid Theotokoupolos Street. Det är icke mycket till liv och rörelse på gatan här nedanför. Den lilla Mini Market strax utanför slog upp sina portar redan klockan åtta.

Vi fick ett fint rum en trappa upp på Hera Studios. Huset är ursprungligen från tidigt 1700-tal, men pietetsfullt renoverat till hög standard. Vi har ett allrum med tvenne separata sängar. En köksavdelning med kylskåp samt vattenkokare och övriga tillbehör. Fin toalett med dusch kompletterar helheten. Vi ger 40 € per natt via Booking.Com.

Vid fyratiden igår vandrade vi ner till Nea Chora och Nektarias Taverna, där vi med Paul att spisa gemensam middag. Arne och Birgitta tog varsin jättelik Cheece Saganaki medan Paul valde tvenne köttfärsbiffar med goda tillbehör. Det var gott om gäster i den lilla lokalen.
.
När vi i mörkret skulle fara åter till vår studio valde vi Taxi. Vi har ju fortfarande i färskt minne överfallet på Kari och Arne just här i närheten. Nu blev det en kort resa som kostade fem €.
I sanning är det en smula trist att tänka tanken på rånöverfall här i vårt älskade Grekland, men nu är det som det är. Säkerheten främst.

När vi igår till Chania Bussterminal hade Birgitta oturen att halka på trappan ner från bussen och gjorde sig illa i ryggen. Det verkade ej vara så farligt, men nu på morgonen har hon klart uttalade besvär med ryggslutet. Några värktabletter i husapoteket har inmundigats.

Vi hade idag planerat att besöka Paul i hans lägenhet uppe i Kata Darotso, men det blåste vi av nu på morgonen enär Birgittas rygg är så pass elak.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #67  
Gammal 2014-11-16, 09:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Novemberresa till Kretas sydkust

Hoppas Birgittas rygg blir bra snart igen så att inte hemresan blir för besvärlig.

Tack för alla fina rapporter. Det känns bra att ni snart är tillbaka i Paleochora igen. Nästan som ett andra hem för er tycks Haris vara.

/ Anne
Svara med citat
  #68  
Gammal 2014-11-16, 11:42
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Novemberresa till Kretas sydkust

Å, så s y n d at du var så uheldig og skadet ryggen, Birgitta!

Jeg håper den raskt blir så mye bedre at du (dere) får en behagelig tur hjem i morgen

Takk for sist forresten, trivelig å treffes igjen
Svara med citat
  #69  
Gammal 2014-11-16, 16:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Söndag 16 November. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Vi fick ett fint rum en trappa upp på Hera Studios. Huset är ursprungligen från tidigt 1700-tal, men pietetsfullt renoverat till hög standard.
Det ser jättefint ut på bilderna. Liknar La Casa på utsidan. Kan inte ligga långt från Georgos?

Citat:
När vi igår till Chania Bussterminal hade Birgitta oturen att halka på trappan ner från bussen och gjorde sig illa i ryggen.
Hoppas inte att det är något allvarligt. Krya på din Birgitta!
Svara med citat
  #70  
Gammal 2014-11-17, 10:20
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fredag 14 November. Paleochora

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tänk den som hade det. Jag har inte ens en grekresa inplanerad...

/Netwolf
Det går att lösa, vettu ..
Svara med citat
  #71  
Gammal 2014-11-17, 12:29
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 17 November. Athen Airport. Hemåt det bär

Måndag 17 November. Chania Airport

Morgonen varm och vacker på vår balkong vid Hera Studios längs Thetokoulopous Street i Chania old Town. Vår förbeställda taxi anlände allredan en kvart över åtta, och vi gick genast ner med våra två ränslar.
Alls icke mycken trafik längs vägen ut till Flygplatsen.
Redan strax före klockan nio var vi framme. Taxiföraren äskade 23 €, men erhöll 28 för trevligt bemötande och utmärkt service.

Vi gingo genast in i byggnaden att checka in våra tvenne ränslar. Totalvikten stannade på 17 kilo. Den genomgående bokningen är i sanning guld värd. Nu kunna vi oförhindrade av ränslar fara hela vägen Chania – Athen – Arlanda till Umeå att först hemmavid hämta våra ränslar på bagagebandet. Lycka!

Det grekiska inrikesflyget har en i sanning generös inställning till det här med handbagage… Får bagaget bara rum på hyllan, då må detsamma uppenbarligen väga hur mycket som helst.

På resan från Chania med Aegeans Airbus A-320-200 noterade vi en passagerare vars volymiösa och tunga kabinväska krävde gemensamma ansträngningar från såväl passageraren som tvenne flygvärdinnor för att den rekordtunga väskan kunna få upp på hyllan.

Gårdagens morgon huserade vi i vår studio i väntan på att värken i Birgittas rygg skulle släppa efter intag av smärtstillande medicin. Det fungerade, och vid tretiden på eftermiddagen kunde vi gå ner i gränden att leta reda på en av våra favorittavernor, Semiramis. Densamma var emellertid sorgligen igenbommad för säsongen.

Nåväl, vi har en favorit till i gränden, nämligen Tamam, en taverna inhyst i ett före detta Turkiskt Hamam, en relik från den fyrahundraåriga Turkiska ockupationen av Kreta.

Tamam passade ossn likt handen i handsken. Vi stegade genast in och hade turen att finna ett ledigt bord i den i övrigt välfyllda lokalen. Arne valde grillad Porkfillet och Birgitta fann tycke i en rätt bestående av baconinbakad kyckling.

Notan inklusive tvenne krus vitt och en liten vodka hamnade på 27 €, resans dyraste men särklassigt godaste måltid.

Hem vi sjutiden att sitta balkong innan nattning. Det var faktiskt relativt många turister på gatan nedanför som strosade omkring att titta i turistbutikerna.

Lite bilder från gårdagen ligga nu inne i galleriet under ”Måndag 17 November.

Nu har vi exakt 28 dagar kvar till nästa Kretaresa, sexveckorsturen över jul och nyår. Innan dess ska vi nu i kommande månadsskifte göra en tredagarstur till Estland och Tallinn.

Birgittas onda rygg är på bättringsvägen, och vi slapp därav att beordra assistansservice längs hemresan.

Livet leka!

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #72  
Gammal 2014-11-17, 14:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Novemberresa till Kretas sydkust

Det där med grekiska språket,,,,,

Jag har inte den största språkbegåvningen, men klarar skandinaviska, tyska och engelska ganska bra. Grekiska har jag dock aldrig lärt mig, några ord bara.

Det handikappet kan vara både ett plus och minus.
När gubbarna/herrarna pratar högjutt skulle jag vilja veta vad dom pratar om. Eller kanske inte. Jag tror att dom bara pratar gallimatias. Mina damer/gummor som alltid har ett underbart språk skulle jag egentligen vilja förstå. Men det är normalt inget problem.

Jag har nämligen återupptagit stickningen efter 30 år. (Ni gubbar kan sluta läsa nu). När jag satt på Water Edge Cafe och stickade satt två svartklädda damer vid bordet intill. Tittade intresserade på mig. Till slut kom en av damerna fram till mig. Frågade på grekiska vad jag stickade, kände på garnet och förundrades över min rundsticka av trä. Med kroppsspråk förklarade jag att jag stickade en kofta och att rundsticka var bra även när man inte stickade runt, runt. Ett trevligt samspråk var det.

Det finns en liten affär/vävstuga när man går in till centrumgatan i Paleochora (just vid svängen innan man kommer till taverna Pandelis). Där sitter det alltid ett antal damer och har det trevligt. Varje gång jag går förbi vinkar dom och liksom vinkar in mig. Nästa gång ska jag gå in för nu vet jag att kroppsspråket fungerar.

Nu vet jag inte hur jag ska avsluta mina funderingar. Jag sitter nu på Athens flygplats och bara längtar hem till min säng. Den kommer att göra gott för min onda rygg. Men snart är vi tillbaka till Paleochora! Jag längtar redan.

Nu avslutar vi vår reseberättelse, men det kommer mera……

Birgitta.
Svara med citat
  #73  
Gammal 2014-11-17, 15:45
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Novemberresa till Kretas sydkust

Birgitta,så fint berättat,trevligt att få kontakt via stickningen ska bli kul att höra när ni återvänder till Paleochora om du ansluter dig till de stickande damerna.
Tror jag ska ta med mig en stickning nästa greklandsresa.
Monica
Svara med citat
  #74  
Gammal 2014-11-17, 18:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Novemberresa till Kretas sydkust

Stickningen måste vara en jättebra kontaktskapare ... Och jag tror inte att du ska underskatta kroppsspråket. Det kan berätta mer än man tror!
Svara med citat
  #75  
Gammal 2014-11-17, 18:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Novemberresa till Kretas sydkust

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Det finns en liten affär/vävstuga när man går in till centrumgatan i Paleochora (just vid svängen innan man kommer till taverna Pandelis). Där sitter det alltid ett antal damer och har det trevligt. Varje gång jag går förbi vinkar dom och liksom vinkar in mig. Nästa gång ska jag gå in för nu vet jag att kroppsspråket fungerar.


Birgitta.
Där såg SÅ mysigt ut och den äldre vithåriga damen satt där nästan var gång jag gick förbi.

Lissi
Svara med citat
  #76  
Gammal 2014-11-17, 22:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Måndag 17 November. Athen Airport. Hemåt det bär

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Nu har vi exakt 28 dagar kvar till nästa Kretaresa, sexveckorsturen över jul och nyår.

Birgittas onda rygg är på bättringsvägen, och vi slapp därav att beordra assistansservice längs hemresan.

Livet leka!

Arne och Birgitta
Ser väldigt mycket fram emot Er jul och nyårsresa till Kreta, ska bli intressant att höra om väder och vind och allt annat däromkring.. ...drömmer själv om en liknande resa till Grekland vid den tiden.. något år ska det väl bli av!!.. ..

Fint att höra att du Birgitta är på bättringsvägen.. ha en fin resa hem!

Sunny
Svara med citat
  #77  
Gammal 2014-11-18, 06:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Söndag 16 November. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det ser jättefint ut på bilderna. Liknar La Casa på utsidan. Kan inte ligga långt från Georgos?

Hoppas inte att det är något allvarligt. Krya på din Birgitta!
Hera och Casa del Amore har bara ett hus och den välfotograferade gränden mellan sig. Du ser taverna Kalderimi snett mitt emot, tyvärr stängd för tillfället.
Tyvärr hjälpte inte min sköna säng mot det onda i ryggen. Tiden får väl läka. Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT