Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Syros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-02-17, 21:14
therese_o therese_o är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 2
Standard Vägar på Syros

Hej!

Vi har bestämt oss för att i år komplettera vår favoritö Naxos med en tur till Syros först! Här har vi aldrig varit tidigare.
Vi väljer mellan Kini och Megas Gialos.
Är vägen till respektive by över några berg, någon som vet?

Kini ligger ju tvärs över ön jämfört med Ermoupolis, och tittar man på satellitvyn så kan man ana en bergspassage för att ta sig dit, frågan är hur högt berget i så fall är och hur vägen är byggd.

Och hur är det i så fall med Megas Gialos?

Det jag jämför med är exempelvis vägen mellan Katapola och Egiali på Amorgos, jag gillar inte sådana bergsvägar utan någon som helst säkerhet i form av räcken eller liknande.

Det lutar just nu åt Megas Gialos, vi har hittat ett fint hotell där som servererar frukost (vilket vi gärna vill ha) och dessutom verkar stranden fin också.

Vilket av ställena hade du valt?

Hälsningar
Therese
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-02-17, 22:07
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Vägar på Syros

Det var länge sen jag var på Syros, men jag vill minnas att vägen till Kini inte var speciellt bergig. Inte alls som på Amorgos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-02-18, 02:56
Frost Frost är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 23
Standard Sv: Vägar på Syros

Det är inte så bergigt, utan fina vägar som också har räcken om jag minns rätt. Jag upplever det inte alls som läskigt på något sätt att åka där utan bara som vanliga vägar som sluttar lite.

Har inte varit så mkt i Megas Gialos men gillar Kini och Galissas bäst av stränderna/strandbyarna på Syros (har bott på ön i perioder på några månader åt gången)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-02-18, 05:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vägar på Syros

Citat:
Ursprungligen postat av Frost Visa inlägg
Det är inte så bergigt, utan fina vägar som också har räcken om jag minns rätt. Jag upplever det inte alls som läskigt på något sätt att åka där utan bara som vanliga vägar som sluttar lite.

Har inte varit så mkt i Megas Gialos men gillar Kini och Galissas bäst av stränderna/strandbyarna på Syros (har bott på ön i perioder på några månader åt gången)
Håller med Frost. Det är en bra väg till Kini. Jag är höjdrädd och tittar alltid efter räcken. Men till Kini är det absolut inga problem.
Kini är ett trevligt och småputtrigt ställe som vi stortrivs i. Det går flera bussar dagligen in till Ermapouli. Åker man eftermiddagsturen hem till Kini är det skolbussen som gäller. Då får man se hela södra sidan av Syros också och det är trevligt.
Så vägarna är bra på Syros!


Birgitta (som ändå försöker öva mig att bli av med höjdrädslan bl a på Kreta)
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-02-18, 08:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vägar på Syros

Citat:
Ursprungligen postat av therese_o Visa inlägg
Det jag jämför med är exempelvis vägen mellan Katapola och Egiali på Amorgos, jag gillar inte sådana bergsvägar utan någon som helst säkerhet i form av räcken eller liknande.
Det finns inget sådant på Syros, som andra redan har skrivit. Syros högsta berg är 440 meter, och det är ingenting om man jämför med exempelvis Amorgos, och det berget ligger norröver, alltså inte dit ni tänkt åka.

Citat:
Vilket av ställena hade du valt?
I valet mellan Kini och Megas Gilaos så skulla jag ha valt Kini, mest för att det är mer liv och rörelse där. Stranden är dock bättre i Megas Gilaos.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-02-18, 10:36
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Vägar på Syros

Kan hende husker jeg feil, men har for meg at Megas Gialos var litt usjarmerende og 'dødt', en smal stripe med strand 'midt i en sving'. Uten strandtaverna?, ikke helt sikker. Galissa frister heller ikke til gjentakelse. Skulle jeg noen gang reise til Syros igjen, ville valget stå mellom Kini og hovedbyen.


Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-02-18, 11:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vägar på Syros

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
Kan hende husker jeg feil, men har for meg at Megas Gialos var litt usjarmerende og 'dødt', en smal stripe med strand 'midt i en sving'. Uten strandtaverna?, ikke helt sikker.
Stranden ser ut så här.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-02-21, 20:05
therese_o therese_o är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2014
Inlägg: 2
Standard Sv: Vägar på Syros

Tack snälla ni för alla svar! Ni förstod precis vad jag var ute efter.... Låter som att jag inte behöver låta vägarna avgöra vilket ställe vi väljer, utan andra trevligare saker!

Therese
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT