Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-04-30, 09:24
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierápetra 2017, en vecka i mars samt april månad

Är ni känsliga för otäckt innehåll, ber jag er sluta läsa här. Livet har en mängd upp- och nedgångar före det väl kända slutet. ”Döden, döden, döden” är exempel på maximal nedgång. Vi undviker att prata om den. Förutom sorg och saknad krävs nya vanor för de kvarvarande. Den kallade hem min älskade cancersjuka syster. Tack och lov hann jag hem och fick träffa henne under några dagar, innan hon gick bort på juldagen. Vi fick tid att prata om livet, vi haft tillsammans och vi kunde prata om allt. Jag ställde bl.a. frågan till henne: ”Vad sa ni tre systrar (11, 10 och 7 år), när ni stod utanför sovrumsdörren i banvaktsstugan, när mamma födde mig”? ”Bara det inte blir en sådan där med snopp”, blev hennes svar. Det blev det! Nu är jag, ”lillebror”, ensam kvar! Hon trodde vi skulle ses snart igen. Jag skjuter upp återträffen så länge! Liemannen dök sedan upp och knackade på axeln till vår vän i Mirtos, som kämpade emot under 6 veckor, flögs hem, men sedan fick somna in i familjens närvaro. Se till att ni är försäkrade under er vistelse utomlands!

Ett exempel på uppgång är att våra grannar Georgos och Pelagia har ”slutit fred” med oss, utan att medling krävdes. Han hade magrat, kunde vi se, efter sin långa sjukdomstid med tarmoperation i början av december, där vi alla (utom Pelagia) trodde att han skulle stryka med. När de på påskaftonen frågade, om vi ville komma över och vaka in uppståndelsen på TV, avstod vi från andra äventyr och åt kycklingsoppa och pratade med dem under midnattsmässan. Påsk är verkligen kärlekens helg här. De tackade t.o.m. för att vi kom in. Pelagia har också som förr kommit över med kakor, dolmádes, gemistá och sallad. Det känns nu mycket bättre att lätt kunna prata med båda.

När vi på vår morgonpromenad passerade våra lantbrukarvänner Nifiko och Manolis, var det nedgång och bekymmer. Hon hade åldrats och hade fortsatta problem med rygg och ben. Manolis var sängliggande och kunde inte gå pga. smärta på baksidan av ett knä. Nu befarade vi slutet på hans arbetsliv. Trots allt hade han lättare att prata och skratta än hustrun. ”Allt går utför”, sa hon. Men 4 dagar senare var Manolis åter på benen och i full aktion både med får och i sina trädgårdsland. Han blir 90 nästa år och liknar ett snällt troll.

Under många år har vi uppskattat SVT World. I månadsskiftet går utlandskanalen i graven, vilket gör att det inte blir direktsänd svensk TV på lagligt sätt. Nu blir det ändrade vanor och många fler lagöverträdelser!

Vilka kontraster det är att byta södra Norrland mot södra Kreta. Det var grått, snö i luften och blåsigt när vi tidigt en lördagsmorgon lämnade hemstaden. 18 timmar senare låg vi i våra sängar efter mer än 4 månaders bortavaro. Då hade vi förlorat 2 timmar på vägen pga. sommartid och ändrad tidszon. Det var långa uppehåll både på Arlanda och i Aten. Temperaturskillnaden var väl som vanligt 20 grader. Dagen efter, redan kl. 13.30, hade gänget kring söndagsluncher kallat oss till träff på en strandtaverna i byn. Vi var 15 personer som i härligt solsken intog en lyxig, grekisk måltid, då även många flaskor vin fick plockas fram. Taverna Pélagos kan rekommenderas, om man är beredd att betala lite mer.

Vid första besöket i staden ytterligare en dag senare, bekräftades det att vi är väl kända även där. Det blev pussar, kramar och inbjudan till påskfest och glädje att kunna träffas igen. Det känns också skönt att komma tillbaka till ett helt fungerande hus. Vår trädgård runt huset var också luckrad och städad av Akram. De soldrivna fläktarna jobbar också år efter år och ventilerar huset. Ingen doft av mögel i våra kläder och garderober.

Nu kan ni resa ner till vår by med Apollo. De har två stora hotell på sitt program och ett i Ierápetra. Flyget går till Sitia och bussfärden hit tar en knapp timme. Man siktar på all-inclusiv-konceptet, så jag tror knappast, att vi stöter på några svenskar på byns kantina. Men redan i månadsskiftet kunde vi observera hur bleka, huttrande människor iklädda shorts och
t-shirt såg sig om i Ierápetra. Vill ni smälta in bland befolkningen och slippa förkylning, spara med att byta till sommarkläder, då grekerna fortfarande går omkring med vinterjackor. Det kallas temperaturanpassning! Det har i år varit ovanligt svalt under perioden. Framför allt har nätterna varit kalla, så vi har fortfarande långbyxor på! Men nu nalkas sommaren.

Efter vinterns regnande har naturen varit givmild och gett oss en stor mängd ögonfröjd i form av blommor. Nu börjar de sakta men säkert torka bort.

Under påsken gjorde vi inget kyrkobesök. Vi har under årens lopp varit med om alla ceremonier som sker under den stilla veckan = megálo evdomáda. Det kyrkliga hade vi redan klarat av genom att besöka byns kyrka under mnimósino = minnesdagen, för de som dött under året, bl.a. en av Pelagias bröder. Det världsliga firandet skedde vid dubbla grillfester på påskdagen, på ett sätt som bara greker kan. T.o.m. med dans på stolar och med hyllning till kvinnan. På annandagen fortsatte firandet av en livs levande svensk 69-åring, då ingen uppståndelse behövdes. Ylva hade redan firat påsk genom att titta på gamla filmer om Moses, Spartacus och Ben Hur på grekiska kanaler.

Annars sker ständiga överraskningar. En påse ligger på altanbordet med 11 ägg och salladshuvud. En påse fylld med tomater ligger bredvid bilen, som gåva från den växthusägare vi brukar passera. Ylva behöver inte baka, för vi får ständigt nya kakor.

Akram, bonussonen, hade i januari varit till Aten för att förnya sitt pakistanska pass. En familj i byn hade förmedlat tips på en advokat där, som kunde hjälpa honom på ambassaden. Denna gång gick det bättre både med resa och pengar. Nu väntar han på att få göra återbesök på ambassaden, för att lämna fingeravtryck till passet. Vi får se, när det kan ske.

Nu önskar jag er en fin sista april och första maj (som i år ligger på rätt dag).
/Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-04-30, 09:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, en vecka i mars samt april månad

Välkomna till våren säger väl jag då, som har huttrat vid många majbrasor i Jämtland! När min och vännen Ylvas fäder sjöng i manskören stod hon och jag mellan dem i snödrivorna och ryste av spänning för det skulle bli sommar snart! Sköna Maj!

Hoppas ni får en fin tid nu som kompensation för den jobbiga tiden.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-04-30, 14:45
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, en vecka i mars samt april månad

Tack för en stunds god läsning!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-05-01, 20:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, en vecka i mars samt april månad

Tack snälla för intressant läsning, även om det fanns mycket sorg att ta del av också. Det där jävla sjukdomen.

Roligt dock att Georgos och Pelagia har slutit fred.

Det ska bli riktigt spännande att följa utvecklingen i regionen i och med öppnandet av flygplatsen. Hoppas det blir annat än bara AI bara.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-05-04, 14:52
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierápetra 2017, en vecka i mars samt april månad

Ja, här behöver man inte fira "Inga stormar..." , men visst minns man manskören med pappa med och ibland fick man stå i snödrivan. Vi har samma erfarenhet, Monica.
Dödsfallen i cancer fortsätter. Ytterligare en god vän i Östersund gick bort på sista aprildagen. På Kreta vill man inte berätta om dödsorsaken. Det är så många som dör av rökningsrelaterade sjukdomar och den lasten vill man helst inte koppla dödsfallen till. Tyvärr röker nästan alla här. Bland turister är det oftast kvinnor man ser som rökande.
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT