Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-09-22, 09:57
pumpis pumpis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 22
Standard Pyrgos

Hej!
Vi tänkte bo några dagar i Pyrgos i slutet av juni. Vi har förut bott i Firostefani med utsikt över Calderan. Min fråga är:utsikten från Pyrgos, hur är den i jämförelse med Fira? Hur är utbudet av restauranger? Tänkte även se solnedgången från Santovines, är det gångavstånd dit?

Marie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-09-22, 10:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Pyrgos

Citat:
Ursprungligen postat av pumpis Visa inlägg
Vi tänkte bo några dagar i Pyrgos i slutet av juni. Vi har förut bott i Firostefani med utsikt över Calderan. Min fråga är:utsikten från Pyrgos, hur är den i jämförelse med Fira? Hur är utbudet av restauranger? Tänkte även se solnedgången från Santovines, är det gångavstånd dit?
Det är en annan slags utsikt än den från Firostefani, ändå är den mycket vacker. Det finns flera tavernor. Det är inte jättelångt att gå till Santo Wines, tippar på att det är 2-3 kilometer.

Se bilder och läs om Pyrgos här.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-09-27, 22:59
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Pyrgos

Precis som Kalimera skriver så är utsikten från Pyrgos annorlunda! Från Firostefani har man den magnifika utsikten över Calderan, men från Pyrgos ser man stora delar av hela ön. Från torget i Pyrgos till Santowines infart är det 1200 meter, så fullt möjligt att promenera! För den som har möjlighet rekommenderar jag även ett besök på klostret Profitis Elias högst upp på bergstoppen- o då menar jag inte bara det lilla kapellet Agios Nectarinos m souvernirbutiken o terrassen nedanför "riktiga" klostret, utan verkligen själva klostret högre upp! Det har varit svårt att få besked om ev öppettider, för mestadels har det varit stängt o guiderna brukar inte heller kunna ge ngt svar - det brukar variera mellan "aldrig" o "ngn gång om året". Jag körde dit o frågade en munk o han gav klart svar: alla morgnar mellan 05:30-08:00 samt varje onsdag, fredag o lördag mellan kl 17:00-18:00 är det öppet för besökare till mässan. Det gäller att våga öppna järnporten, sedan kan man vandra förbi klostrets trädgårdar o därefter via ytterligare en port in på klosterterrassen. Därifrån har man en helt fantastisk utsikt! Via div dörrar kan man även ta sig in i själva klosterkyrkan där mässan pågår med vacker stämsång o ofta bara ett tiotal besökare, utöver munkarna. Proper klädsel rekommenderas.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-10-05, 15:21
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Pyrgos

Pirgos är en av mina favoritbyar även om denna också börjar fyllas med fler och fler turister eftersom både Oia, Fira har blivit för exploaterade. Här finns tex. redan 40 hus/lägenheter som hyrs ut via airbnb och inom några år kommer Pirgos tyvärr också vara överfullt...


En av mina favorit tavernor ligger här, på torget i Pirgos "Kantouni". Den är egentligen gammal en kafenio men ägarinnan utökade den till taverna förra sommaren och dom har supergod mat.
En annan bra restaurant är Cava Alta och har Spanskinspirerad mat.
Kallisti är en annan välkänd taverna som serverar god Grekisk mat.
Kolla även in det lilla meze stället Penelope´s.


Jag älskar att vandra runt här, man kan ta underbart fina foton och utsikten uppifrån toppen är panoramsk.


Ingela
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT