Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-07-18, 18:46
plingplong plingplong är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12
Standard Blåsigt just nu

Kalimera!
Är i Naxos stad just nu och det är förfärligt blåsigt med nordlig vind. Någon som har koll på vilken strand som är mest i lä vid nordlig vind?
Undrar Jenny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-07-19, 06:04
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Blåsigt just nu

Hej! När vi var på Naxos för en dryg vecka sen bodde vi i Agios Prokopios och hade blåst någon dag med nordlig vind. Det gick alldeles utmärkt att bada där men såg också att på stranden inne i stan gick det höga vågor där jag aldrig hade velat bada. Så...prova att ta bussen ut till Agio Prokopios!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-07-19, 06:36
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Blåsigt just nu

Kom hem från Naxos i lördags och vi hörde att det skulle börja blåsa på söndag/måndag. Det blåste väldigt mycket mellan 04-07/07. Agio Giorgios som normalt ser ut som en lugn laguna hade 1-1,5 m höga vågor.
Föreslår Alyko men det ligger c.a. 1 mil längre bort från Plaka, alltså efter Mikri Vigla. Det finns bussar dit men det går sällan. Alyko stranden har grov sand och den är välskyddad av höga klippor, en härlig sandstrand! Tillbringade en hel dag där förra veckan. Du kan läsa mera om Alyko här på Kalimera under ”Övärlden”.
Omgivningen kring Ag. Prokopios, Ag. Anna och Plaka är för platt, så jag tror inte det ligger i lä för nordliga vindar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-07-20, 00:52
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Blåsigt just nu

Gick absolut att bada i Agios Prokopios, som sagts innan, när det blåser nordliga vindar!! Jag gillar inte höga vågor ( helst inga vågor alls!) och jag badade där under just den perioden. Bussen ut dit går två gånger i timmen och tar ca 15-20 min.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-07-20, 07:57
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Blåsigt just nu

Frågan är vad Jenny vill skydda sig mot: höga vågor? Sandblästring? Se sina saker blåsa bort? etc . Det framgår inte av Jennys inlägg. Det är många som gillar att bada när det är höga vågor, jag är en av dem. Det är många som ogillar att bli sandblästrade samt att se sina saker fara omkring, alltså allmänt obehag p g a vind, jag är en av dem. När det blåser nordliga vindar drabbas samtliga stränder som ligger på Naxos väst sida, och då även Agios Prokopios, och de drabbas på ett eller annat sätt. Det är oframkomligt eftersom landskapet är platt (det är ju därför flygplatsen ligger där!) och stora delar av landskapet täcks av lantbruk. Ta fram en satellitkarta och titta hur terrängen ser ut. Ja, beroende på strandens vinkel i förhållande till vindriktningen kan vågorna blåsa längs eller bort från strandkanten men vinden finns ändå där och man blir sandblästrad och måste förankra sina saker med stenar så att de inte blåses bort, och det är inte kul. Det är omöjligt att sätta upp strandtält och parasoller som inte är ordentligt förankrade blåses bort. Så, vad vill Jenny skydda sig mot?

Senast redigerad av RobEri den 2017-07-20 klockan 08:10.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT