Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Korfu

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-11-04, 17:40
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: ÖREBRO
Inlägg: 76
Standard AGIOS GORDIS

Hallå !!
Tror att jag nu bestämt mig för att min nästa resa till Grekland blir till Korfu och Agios Gordis. Jag har varit på de andra Joniska öarna och har alltid velat åka tlll Korfu.
Men vill gjärna ha info om avstånd från Agios Gordis till Korfu stad, och går det buss? Och utbudet i byn hur är det ? Jag vill bara ta det lungt. Sol o bad, äta gott. Åka båt gillar jag. Men får ingen uppfattning av charterbolagens beskrivning av Agios Gordis.
Uppskattar alla svar, mvh Åsa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-11-04, 18:41
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: AGIOS GORDIS

Ag Gordis är en trivsam by vid en havsvik på Corfu. Förvisso är byn helt turistanpassad, men då finnes där allt det turisterna efterfrågar. Ett par bra stränder, ett stort utbud av Hotell, butiker , barer och tavernor.

Bussförbindelserna in till Corfu Town är goda, dock lite glesa turer i för- respektive eftersäsong. Jag vill minnas att bussturen tog sådär femtio minuter eller så. Vacker väg med besök i små pittoreska byar längs vägen.

Vi bodde på Ireni Hotel, i den del som vette upp mot bergen. Detta för att slippa bullret från trafiken på gatan just nedanför Hotellet. Det är väldigt vackert i Ag Gordis med höga grönklädda berg som omgärdar byn. Allt i byn är på gångavstånd.

Det finnes flera fordonsuthyrare i byn samt ett par supermarket.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-11-04, 18:48
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: AGIOS GORDIS

La meg med en gang si at Agios Gordis ikke ble noen favorittby for oss. Byen består av en gate på et par hundre meter ned fra buss-stasjonen til stranden, og er ikke et sted man besøker for miljø og atmosfære.

Bussen til Korfu by tar ca. 45 min, og det går buss kanskje hver annen time om dagen. Fra Korfu by er det forresten lett å ta seg fram med buss til andre steder på øya.

Det er gode muligheter for turer til fots i området, men det forutsetter at du er glad i (meget) bratte bakker!

Ag. Gordios har en del gode restauranter. Sebastian blir regnet som den beste, men vi oppfattet den som et sted som betjener turister på en meget effektiv og profesjonell måte, med stor meny og bra mat, men uten den "greske" tavernafølelsen.

Våre favoritter ble Alexis, Thalassa og Zephyros. I tillegg var Mermaid OK hvis man vil ha fisk, men vær forsiktig når du bestiller, og presiser hva du vil ha, og ikke minst hva du ikke vil ha. Han som tar bestillingen foreslår gjerne en del i tillegg til hovedretten, og hvis man ikke sier meget klart nei takk, kommer det gjerne på bordet, og selvfølgelig på notaen..

Men hvis du er mest interessert i sol og bad, er du kommet til riktig sted. Stranden er blant de aller beste på Korfu. Vi bodde på Nereides, direkte på stranden, hvor man hadde de mest fantastiske solnedganger. Jeg tror jeg tok flere hundre solnedgangsbilder på to uker.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-11-06, 16:58
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: ÖREBRO
Inlägg: 76
Standard Sv: AGIOS GORDIS

Tack Arne och John, för era svar. Arne du är en klippa, du har svarat på mina frågor tidigare. Nu är det ju trevliga "bekymmer" man har att leta nytt resmål. Jag kanse velar ett tag till har även tittat på Zakyntos och Laganas.undrar hur det står sig jämfört med Agios Gordis ? jag reser oftats ensam och av erfarenhet vill jag inte att stället ska vara för litet. Men Agios Gordis tlltalar mig på flera sätt. Är inte så pigg på att hyra bil efter en bilolycka har även bevittnat flera olyckor under åren jag jobbade i Grekland. 2 av dom med dödlig utgång.Ha det gott,
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-11-06, 18:06
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: AGIOS GORDIS

Laganas er en god del større enn Agios Gordis. Jeg har ikke bodd der, men var innom et par ganger da vi var i Kalamaki i fjor (2 - 3 km fra Laganas). Vi spiste ikke der, så jeg vet ikke noe om restauranter, men det var mange av dem. Det virket som et ganske ekstremt utbygget turiststed, med en overflod av nattklubber og barer. Hele dette området er totalt dominert av briter (det er forsåvidt Agios Gordis også), så jeg regner med du har et stort utvalg hvis du vil ha karaoke, quiz, raffles og bingo .

Men stranden er bra!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-01-01, 23:48
Sköna Helena Sköna Helena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 16
Standard Sv: AGIOS GORDIS

Agios Gordis och Laganas på Zakynthos är som natt och dag=)
Agios Gordis är en väldigt liten charmerande by med en fantastisk strand, som ligger långt ner i en dal. Om du bara vill bada och slappa är det absolut rätt. Inte jättemycket att göra förutom att bada. Affärerna kollar du snabbt igenom på en dag. Om du gillar att promenera kan jag varmt rekommendera att gå upp i bergen till en liten bergsby som ligger ca 20-30 minuter ifrån Ag Gordis. På vägen upp växer mullbärsträd och massa annat grönt
Sen är Korfu stad värt minst ett besök! Väldigt vacker stad med mycket att se och göra!
Enjoy den gröna pärla som Korfu faktiskt är
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-06-28, 23:49
Susanne Englöf Susanne Englöf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: STOCKHOLM
Inlägg: 1
Standard Sv: AGIOS GORDIS

Citat:
Ursprungligen postat av Åsa Visa inlägg
Hallå !!
Tror att jag nu bestämt mig för att min nästa resa till Grekland blir till Korfu och Agios Gordis. Jag har varit på de andra Joniska öarna och har alltid velat åka tlll Korfu.
Men vill gjärna ha info om avstånd från Agios Gordis till Korfu stad, och går det buss? Och utbudet i byn hur är det ? Jag vill bara ta det lungt. Sol o bad, äta gott. Åka båt gillar jag. Men får ingen uppfattning av charterbolagens beskrivning av Agios Gordis.
Uppskattar alla svar, mvh Åsa
Hej Åsa! Bra val, håller med Arne om att det är ett lugnt ställe, men
otroligt fin strand. Flera små pärlor på den lilla huvudgatan.
Restaurang Nikis, blygsam framtoning men underbar mat.
Lätt att missa. En liten oas en bit in från huvudgatan. Man sitter i en vacker trädgård och de har även rum att hyra ut via booking.com
Maten är verkligen fantastisk!!!
I krysset där bussen från flygplatsen stannar och där lokalbussentill Korfu går, finner du en riktigt bra supermarket, George tar väl hand om sina kunder tillsammans med sin gulliga fru.
Vi är där nu i skrivande stund efter en underbar måltid hos Nikis.
Vänligen Susanne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-06-11, 10:20
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: AGIOS GORDIS

Åker dit i mitten av Juli
Skall bli skönt, en båttur till havs samt en dag i Korfu stad!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT