Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-22, 15:23
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Med båt från Lefkas till Korfu

Hej!

Jag funderar på en tur Zakynthos, Kefalonia, Lefkas och Korfu i sommar. Går det att ta sig med båt från Lefkas till Korfu?

Robban i Malmö
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-22, 15:28
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av rvh
Hej!

Jag funderar på en tur Zakynthos, Kefalonia, Lefkas och Korfu i sommar. Går det att ta sig med båt från Lefkas till Korfu?

Robban i Malmö

Hej
Neej, men Lefkas har fastlandsförbindelse. Du kan kolla upp ifall det går bussar från Lefkas till Preveza, därifrån finns bussförbindelse till Igoumenitsa som har båtförfindelse med Korfu.

epiros
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-22, 15:31
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Busstidtabeller finns på www.ktel.org/en/timetable.asp

epiros
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-22, 15:46
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Om du inte hittar någon direkt förbindelse Preveza-Igoumenitsa pröva att kolla på www.parga.com/bus.html Obs. tiderna är bara preliminära, men förbindelserna finns säkert i sommar oxå.

epiros
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-22, 16:10
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Tack för snabba svar

Om vi ger oss på denna resan i sommar så blir det första gången vi besöker dessa öar. Min grabb vill absolut tillbaks till Grekland Jag får väl "offra" mig och göra som han vill antar jag...

Robban i Malmö
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-03-22, 16:19
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

[QUOTE=rvh]Tack för snabba svar

Om vi ger oss på denna resan i sommar så blir det första gången vi besöker dessa öar. Min grabb vill absolut tillbaks till Grekland Jag får väl "offra" mig och göra som han vill antar jag...

Ja, vad gör man inte för barnens skull

epiros
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-03-22, 17:46
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av rvh
Hej!

Jag funderar på en tur Zakynthos, Kefalonia, Lefkas och Korfu i sommar. Går det att ta sig med båt från Lefkas till Korfu?

Robban i Malmö
Oj, det låter nästan precis som min resa (minus Korfu)! När åker ni om det blir av?

Ruby
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-03-22, 18:01
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Jag funderar på en tur Zakynthos, Kefalonia, Lefkas och Korfu i sommar. Går det att ta sig med båt från Lefkas till Korfu?
Det går båt från Nidri/Lefkas till Vathi/Ithaka och Fiskardo/Kefallonia och från Parga till Korfu.
Jag tror också att det går från Argostoli på Kefallonia till Zakynthos stad men den har jag inte sett i verkligheten, bara som en färjelinje på kartan.

Varför inte stanna till lite på Ithaka, jag har iofs bara varit där ett par timmar men intrycket var mycket gott, lugnt, vackert och få turister. Jag är allvarligt sugen på att semestra på Ithaka och/eller Paxos.


//PO
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-03-22, 18:33
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Det går båt från Nidri/Lefkas till Vathi/Ithaka och Fiskardo/Kefallonia och från Parga till Korfu.
Jag tror också att det går från Argostoli på Kefallonia till Zakynthos stad men den har jag inte sett i verkligheten, bara som en färjelinje på kartan.
//PO
Enligt min guidebok ska det inte vara så svårt att ta sig med båt från Zakynthos till Kefallonia och därifrån vidare till Lefkas. Det svåra verkar i stället vara att ta sig till och från hamnarna på öarna. Från Zakynthos går båtarna nämligen från Agios Nikolaos på norra delen av ön, inte från Zakynthos stad, och de kommer fram till Pessada på södra Kefallonia, inte till Argostoli. Sen går båtarna mellan Kefallonia och Lefkas från Fiskardo på norra Kefallonia (dit det i och för sig inte borde vara så svårt att ta sig) till både Vassiliki och Nidri på Lefkas.

Någon som har åkt de här båtarna får gärna bekräfta att det som står i guideboken stämmer, dock.

Ruby

Senast redigerad av Ruby den 2005-03-22 klockan 18:36.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-03-22, 18:47
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Sen går båtarna mellan Kefallonia och Lefkas från Fiskardo på norra Kefallonia (dit det i och för sig inte borde vara så svårt att ta sig) till både Vassiliki och Nidri på Lefkas.

Någon som har åkt de här båtarna får gärna bekräfta att det som står i guideboken stämmer, dock

Kan bara bekräfta att det går båtar från Fiskardo på Kefalonia till Vassiliki på Lefkas och vice versa, men kolla med länken till färjor i Grekland på Kalimeras hemsida så kanske du hittar något med verkligheten överensstämmande.

<Mvh
epiros
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-03-22, 19:01
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Jo jag har nyligen åkt och sett de båtar jag anger i verkligheten, utom den till Zakynthos där jag hänvisar till en karta, MapPoint Europe 2002 i brist på färskare. Du får själv tolka den annorlunda om Du vill.

//PO

Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-03-22, 19:21
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Jo jag har nyligen åkt och sett de båtar jag anger i verkligheten, utom den till Zakynthos där jag hänvisar till en karta, MapPoint Europe 2002 i brist på färskare. Du får själv tolka den annorlunda om Du vill.
Det ser ju lovande ut!

Ruby
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-03-22, 21:30
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Kan bara bekräfta att det går båtar från Fiskardo på Kefalonia till Vassiliki på Lefkas och vice versa, men kolla med länken till färjor i Grekland på Kalimeras hemsida så kanske du hittar något med verkligheten överensstämmande.
Jag har nu fått mina båtar bekräftade. I juni går det två båtar om dagen från Agios Nikolaos (Zakynthos) till Pessada (Kefallonia) och en båt om dagen från Fiskardo (Kefallonia) till Vassiliki (Lefkas). Skönt att veta!

Tack epiros och PO för alla tips!

Ruby
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-03-23, 16:14
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

[QUOTE=epiros]Om du inte hittar någon direkt förbindelse Preveza-Igoumenitsa pröva att kolla på www.parga.com/bus.html Obs. tiderna är bara preliminära, men förbindelserna finns säkert i sommar oxå.

Och här hittar du tidtabeller på färjeförbindelser till Korfu
www.parga.com/ferry.html

epiros
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-03-24, 14:00
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Lysande! Tack!


Nu gäller det "bara" att hitta biljetter till vettiga pengar. Resebolagen har passat på att "smyghöja" sina priser tycker jag det känns som

Irriterande...

Man ska ju lägga pengarna i Grekland och inte på att ta sig dit kan man tycka.

Robban i Malmö
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-03-25, 14:21
choras avatar
chora chora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Hej.
Som jag skrev i Kefaloniainlägget så billuffade vi bland de Joniska öarna förra året och det är nånting jag varmt kan rekommendera.
Vad gäller färjorna så går dom inte mellan Korfu och Lefkas. Priserna ligger på
mellan 7-8 € per person mellan Nidri på Lefkas till Fiskardo på Kefalonia något billigare från Vassiliki. Samma pris från Poros på Kefalonia till Zakyntos (dom går även från Argostoli), men bilfärjorna går från Poros. Bilen kostade bara 20€ för överfarten, så hyr gärna bil så slipper du bära bagaget , slipper rumsraggarna och hyr boende billigare när du i lugn och ro kan kolla och inte behöver tänka på avstånd till olika grejer.
Men det roligaste är nog när man ska på färjorna med bilen (man backar på dom flesta). ”Ella” skriker dom hela tiden, alla verkar känna samma tjej.
Dom baxar in bilen med ett par centimeters mellanrum i sidled så man knappt kommer ut (vi hade hyrt en Renault Clio och jag är 190 cm lång) så tänk dig resten.

Glad Påsk! / Dag
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-03-25, 23:52
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av chora
Priserna ligger på mellan 7-8 € per person mellan Nidri på Lefkas till Fiskardo på Kefalonia något billigare från Vassiliki.
Vad bra att få priser!

Citat:
Ursprungligen postat av chora
Samma pris från Poros på Kefalonia till Zakyntos (dom går även från Argostoli), men bilfärjorna går från Poros.
Så de går från Poros också?! Då verkar det ju finnas ganska många färdvägar mellan Kefallonia och Zakynthos. Var på Zakynthos går de här färjorna ifrån?

Ruby

Senast redigerad av Ruby den 2005-03-26 klockan 00:12.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-03-26, 12:19
choras avatar
chora chora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 7
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Hej.
Fel av mig, jag kom på det sen. Vi åkte från Poros på Kefalonia till Kyllini på fastlandet och därifrån gick färjorna till Zakynthos stad på Zakynthos men färjorna till Kefalonia går från Pesada till Agios Nikolaus men priserna är nog desamma eftersom avståndet är ungefär lika.

Mvh / Dag
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-03-26, 12:23
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Citat:
Ursprungligen postat av chora
Fel av mig, jag kom på det sen. Vi åkte från Poros på Kefalonia till Kyllini på fastlandet och därifrån gick färjorna till Zakynthos stad på Zakynthos men färjorna till Kefalonia går från Pesada till Agios Nikolaus men priserna är nog desamma eftersom avståndet är ungefär lika.
Vad bra att bli påmind om att man kan ta vägen via Kyllini, det hade jag faktiskt inte tänkt på.

Ruby
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-03-28, 09:07
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Sv: Med båt från Lefkas till Korfu

Hej!

Tack för alla bra svar.

Jag fick precis bokat sommarens resa och det blir nästan som jag hoppades. Vi åker till Zakynthos den 14/6 och hem från samma ö den 28/6. 3492:- för flygbiljetterna för oss båda med Apollo blev ett helt ok pris även i år, men det satt hårt inne för de flesta resorna var betydligt dyrare.

Nu ska Kalimera och resten av Internet genomsökas efter alla guldkornen på Zakynthos, Kefalonia och Lefkas. Det ser jag fram emot nästan lika mycket som själva resan.

Robban i Malmö
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT