Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-12-11, 17:37
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Fortsatta resefunderingar

Leros, Lipsi och Pythagorion på Samos är ju planen 2017 för oss, maken och jag, medelålders par. Eller eventuellt Fourni om förbindelserna dit fungerar bra. Lite svårt att planera när man inte vet hur färjorna går.

Ögnade som hastigast igenom guiden om Ikaria (där även Fourni ingår). Ikaria och Foruni låter inte heller helt fel. Någon som varit på alla dessa öar och kan komma med något litet omdöme, en beskrivning av känslan.

Vi vill ha lugn och ro, bo nära vatten, äta god mat och bada. Vi har inga jättekrav på stränderna, är nöjda med om det går att ta sig i och upp. Klippbad är skönt, men hellre några tamarisker så man får skugga. En av oss kan tänka sig att vandra, den andra går helst bara kortare sträckor. Shopping och barer med dyra drinkar står långt ner på önskelistan. Det finns ju i Stockholm...

Aina

Senast redigerad av Aina den 2016-12-11 klockan 18:32.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-12-11, 18:01
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fortsatta resefunderingar

Vad gäller Fourni så gissar jag att det står mellan den och Lipsi. Båda på samma luff låter lite lika, eftersom båda är väldigt små.

Men de är inbördes olika. Lipsi påminner nog något mer om Tilos, där jag har för mig att du varit, än vad Fourni gör. Lipsi är inte överdrivet turistifierad, men min känsla var ändå att den är mer anpassad för sol- och badsemester än Fourni. På Fourni är det vardagsliv som kretsar kring fisket som gäller. Där finns inga jättefina stränder men några som var värda att köra moppe till i alla fall.

Lipsi har finare stränder på gång/vandringsavstånd. Men där saknade jag lite grand vardagslivet, några få fiskare var de enda jag såg. Jag förstår inte riktigt varför såhär i backspegeln, det måste ju finnas ett vardagsliv där också.

Det är några år sedan jag var där, och på den tiden vandrade jag inte (mer än att jag gick till stränderna på Lipsi, där behövdes inte moppe vilket jag hade på Fourni).

Båda är fina öar men för mig är ingen av dem storslagen, jag vill gärna ha riktigt mäktiga berg omkring mig. Ett stort minus för mig personligen på Fourni var nedskräpningen. Ön är väldigt grekisk, på gott och ont. Och på ont-sidan fanns den minst sagt bristfälliga renhållningen. Men det är rätt längesedan jag var där, det kanske har blivit bättre sedan dess.

(Allt det här är min personliga bild, andra har säkert andra upplevelser )
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-12-11, 18:36
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Fortsatta resefunderingar

Tack för svar. Ja, lite berg vill man ju ha! Håller med. Bergsutsikt från rummet tycker jag är häftigt. Kanske ska jag åka tillbaka till Amorgos och maken till Leros... Har skojat om att åka till olika öar och skypa till varandra, fast det går ju bort, eftersom uppkopplingen inte brukar vara den bästa...

Leros och Lipsi blir nog en bra kombination. Vardagsliv på ena ön och lugnare turistliv på den andra.

Aina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-12-11, 18:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Fortsatta resefunderingar

Jag har inte varit på Leros men där verkar ju vardagslivet stå som spön i backen. (Jag är jättesugen på att åka dit). Jag tror också att Leros och Lipsi är en utmärkt kombination.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-12-12, 14:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Fortsatta resefunderingar

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Leros och Lipsi blir nog en bra kombination.
Håll dig till den ursprungliga planen med Leros, Lipsi och Samos.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT