Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2016-10-04, 21:35
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Aha Riitta det kan ju förklara saken.

//maji
Svara med citat
  #82  
Gammal 2016-10-06, 19:41
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Hej!
Agående Eros,så är det samma kock som när Nikos drev stället,d.v.s Anna. Paret som nu driver Eros heter Spiros och Angeliki. Jag är ingen gourmand att tala om,men jag tycker maten är god och har varit där under min höstresa kanske tie-tolv gånger och ska dit i kväll också....;-D
Igår försökte jag hitta en genväg till Rhodos största bokhandel, Public,som ligger söder om kajen där Prevelis lägger till,så jag,knallade iväg vid tolvtiden och letade mej fram till en sydlig port i stadsmuren och knallade på snett neråt åt vänster....men fann snart mej vilse bland alla gator...Dock sporde jag om vägen här och där och en rysk dam,Olga,följde mej t.o.m en bit på väg.Lämnad av henne fann jag mej vid en scooterverkstad,där det stod en nyrenoverad vespa fr 1948,så jag,knallade förstås in och pratade med en kille som visade sej va grek-svensk med en brorsa boende i Karlstad......!!! Helt härligt med såna oväntade möten,eller hur? Efter nån timme där gick jag ut för att fortsätta mot bokhandeln,då dök plötsligt ryska Olga upp med turkisk äpplepaj upp,så honknallade,med mej till Public,å så fikade vid ett ställe bredvid. Sen,äntligen affärn me mycke böcker på andra våningen,där blev jag nog nån timme också,så hela expeditionen tog nog bortåt åtta timmar,innan jag var tillbaka till Eros för lite god mat och två,nya böcker.....
Svara med citat
  #83  
Gammal 2016-10-06, 19:46
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Som vanligt härligt att följa dig!
//
KR
Svara med citat
  #84  
Gammal 2016-10-06, 20:34
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 834
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Hej!
Agående Eros,så är det samma kock som när Nikos drev stället,d.v.s Anna. Paret som nu driver Eros heter Spiros och Angeliki. Jag är ingen gourmand att tala om,men jag tycker maten är god och har varit där under min höstresa kanske tie-tolv gånger och ska dit i kväll också....;-D
Igår försökte jag hitta en genväg till Rhodos största bokhandel, Public,som ligger söder om kajen där Prevelis lägger till,så jag,knallade iväg vid tolvtiden och letade mej fram till en sydlig port i stadsmuren och knallade på snett neråt åt vänster....men fann snart mej vilse bland alla gator...Dock sporde jag om vägen här och där och en rysk dam,Olga,följde mej t.o.m en bit på väg.Lämnad av henne fann jag mej vid en scooterverkstad,där det stod en nyrenoverad vespa fr 1948,så jag,knallade förstås in och pratade med en kille som visade sej va grek-svensk med en brorsa boende i Karlstad......!!! Helt härligt med såna oväntade möten,eller hur? Efter nån timme där gick jag ut för att fortsätta mot bokhandeln,då dök plötsligt ryska Olga upp med turkisk äpplepaj upp,så honknallade,med mej till Public,å så fikade vid ett ställe bredvid. Sen,äntligen affärn me mycke böcker på andra våningen,där blev jag nog nån timme också,så hela expeditionen tog nog bortåt åtta timmar,innan jag var tillbaka till Eros för lite god mat och två,nya böcker.....


Tack för svar Mikke! Ska ge Eros en chans till

Visst är det härligt med dessa möten!

//maji som packat färdigt
Svara med citat
  #85  
Gammal 2016-10-06, 21:48
skogis skogis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 31
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Hej Mikke

Var någonstans i Pigadia hittade du lagerbladsbusken/trädet?
Svara med citat
  #86  
Gammal 2016-10-07, 09:03
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Hej!!
Lagerbladsbuskar (Laurus Nobilis) finns både här å där,men i mitt fall så beskär jag då å deau två såna buskar i Garden Villas trägård.....Som jag förstår så används bladen ofta,så man kan fråga vem som helst efter daphne,så pekar dom åt nåt håll....
Mikke
Svara med citat
  #87  
Gammal 2016-10-07, 09:20
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 678
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Vad blev det för böcker?

//Conny
Svara med citat
  #88  
Gammal 2016-10-07, 10:03
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av Mikke Visa inlägg
Lämnad av henne fann jag mej vid en scooterverkstad,där det stod en nyrenoverad vespa fr 1948,så jag,knallade förstås in och pratade med en kille som visade sej va grek-svensk med en brorsa boende i Karlstad......!!! Helt härligt med såna oväntade möten,eller hur?
Vilka möten du har i Grekland. Det är nästan inte klokt så liten världen är.
Svara med citat
  #89  
Gammal 2016-10-07, 17:08
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Citat:
Ursprungligen postat av C@nny Visa inlägg
Vad blev det för böcker?

//Conny
Hej!!
Nu käkat på taverna Eros....lite kyligare nu framåt kvällningen...
Böckerna som inhandlades är:
The walls of Byzantium,bok nr 1
The towers of Samarcand,bok nr 2
Bägge bukkerna e åv samme författare, James Heneage och dessa tvenne går även under,samlingsnamnet The Mistra Chronicles, och delar av handlingen utspelar sej på den grekiska ön Chios.....sen säger jag inge mer om dä...;-D
Mikke
Svara med citat
  #90  
Gammal 2016-10-07, 18:33
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

OBS!!
Fick nyss ett sms fr TUI om att det blir strejk för personal som leder flygtrafik fr.o.m söndag 9 kl 00.01 och två dar framåt...
Det ska bli intressant att se om mitt plan kommer iväg...det ska flyga lördag 23.20......
Mikke
Svara med citat
  #91  
Gammal 2016-10-07, 22:11
kerstine kerstine är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 15
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Mikke - det är så roligt att följa dina Karpathosresor!
Jag och min man var på Karpathos för femte gången 17-24/9. Efter att ha läst det du skrivit om Elias pyttelilla kafenion i Menetes så blev vi så nyfikna att vi tog oss till Menetes och letade oss fram till Elias. Där drack vi Caffe frappé och vi blev bjudna på vindruvor. Vi träffade Elias och berättade att vi tagit oss hit efter att ha läst om Elias kafenion i Mikkes skriverier på Kalimera. Elias blev jätteglad över det och vi fick ett kort som du Mikke har tecknat!
Nu har vi varit hemma två veckor och vi börjar redan fundera över nästa års resa till Karpathos och då vill vi försöka äta hos Elias en kväll! Tack Mikke för allt du skriver och för att du gav oss inspiration att leta efter Elias kafenion!
Lycka till med hemresan - spännande höra om du hinner hem före strejken!
Kerstin
Svara med citat
  #92  
Gammal 2016-10-08, 01:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Än en gång till Karp/Rodos....

Förmodar att du liksom jag inte bryter ihop för ett par dagar extra i Grekland. Sen kan det ju förvisso kännas lite onödigt att ev behöva köpa dubbla flygbiljetter när man ska hem. Men du brukar ju vara vass på att hitta billiga sådana.

Vår erfarenhet från ganska många flygresor från Grekland är dock att vi nästan aldrig haft försenad takeoff. Så chansen är väl hyfsad att du hinner iväg, om det bara inte är för många flighter som myglar sig före i kön.

Ha en bra hemresa och fina ev. Extradagar på Rhodos!

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT