Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Poros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-15, 11:38
Linda78 Linda78 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Öland
Inlägg: 20
Standard Poros m barn september - oktober

Åker till Poros med man och barn (2 och 4 år) i September.
Har aldrig besökt Poros tidigare men eftersom vi ska stanna ganska länge så verkade det vara ett bra alternativ med närhet både till ö-världen och fastlandet. Tanken är att kombinera Poros med rundresa på fastlandet m bil och en mindre ö-luff. Så nu hoppas jag på att få tipps från er som besökt Poros....
Mysig väg med trevliga stopp på fastlandet med utgångspunkt Galatas?
Lämplig ö-luff med utgångspunkt Poros (alternativet är ju naturligtvis att åka till Pireaus och utgå därifrån)?

Kanske finns det fler familjer som är på väg neråt... lekkamrater uppskattas! Och förresten...klarar man Poros med två barn på cykel? Har hört att det ska vara tämligen kuperat....

/Linda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-06-16, 20:47
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Poros m barn september - oktober

Har varit två gånger på Poros och gillar ön mycket! Jättefin liten stad med vita hus, smala gränder och trappor. Fin hamnpromenad, men gå upp i gränderna för billigare och bättre tavernor. Finns ett ställe som har eget slakteri tvärs över gatan, gott och med vacker utsikt över solnedgången. Stränderna är okey om ej kanonfina. Men säkert bra för småbarn då det inte går så höga vågor i bukten. Där har vi föresten sett delfiner en gång!
Öar som går att ta sig till direkt ifrån Poros är Hydra och Spetses. Fina och lite annorlunda båda två, mest klippbad dock.
Att ta sig över till Galatas på fastlandet är inga problem. En liten färja går i skytteltrafik över sundet. Annars finns det små taxibåtar som kör dit ni vill. Det ska visst finnas en fin strand utanför Galatas, har dock ej varit där. Mycket citronodlingar i området också.
Cykla upp i bergen på ön kan nog bli lite tungt, men utefter kustvägen till Askeli och Neornion är det inga problem.
Ha en trevlig resa!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-06-17, 12:06
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Poros m barn september - oktober

Hej

Vi skall åka till Poros, Hydra, Agistri, Egina och Methane nu 12/7 Åter kommer med mera fakta senare.

lolis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-06-17, 21:32
Linda78 Linda78 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Öland
Inlägg: 20
Standard Sv: Poros m barn september - oktober

Hej!

Väntar med spänning på senste nytt från Poros Hoppas att ni får en fantastisk resa! Men med Grekland brukar det ju sällan misslyckas....som jag längtar till september (för att inte tala om fyraåringen i huset!!!!).

på återseende! /Linda
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-29, 11:16
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Poros m barn september - oktober

Hej
Poros är fin ö. Vi bodde i Askeli, stranden var fin det var blandat med sand och lite sten. Den godaste maten där ät vi på Olgas. Det finns 2 st större super market i Askeli man går in efter Panorama följer vägen en bit upp.
Bussen kostar 1,20 e taxi 3 e . Taxibåt till Galatas 0,80 e och färjan 0,60e.

En härlig strandpromenad i stan. Härliga gränder med god mat. Karavolos och slaktarn`s taverna dom öppnar efter 19. Som vanligt är det bättre priser upp i gränderna.

I Galatas var vi på Ouzeri To Steki. Vilket drag dans, meze och ouzo.
Vilket kalas. Blommor som flög i luften. 5 st stora lådor med nejlikor.
Har många fina bilder från festen med alla blommor som ligger över allt även i maten.

Det finns en som hyr ut bilar i Galatas för 25 e / dag.

Delfinen till Hydra 12,50. En helt underbar ö små trånga gränder med himelskt god mat på Gitoniko Taverna jag åt en köttgryta med lök och potatis i tomatsås min sambo åt citronkyckling och potatis i ugn.
Vi gav 45 för ett rum.

Dyrt som sjutton nere i hamnen. En glasstrut med två kulor 6 e.

Linda87 kan skriva till din mail om du vill ha mera inf och ev någon bild.


Lolis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-29, 11:53
JoLos avatar
JoLo JoLo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 123
Standard Sv: Poros m barn september - oktober

Olgas i Askeli är en bra taverna. Familjen Mastrogiannis är en härlig familj.
Ligger också så fint till med stranden på andra sidan gatan.
Ett ställe att rekommender.Fish and Meat är också ett ställe att rekommendera i Askeli.

/ JoLo
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-29, 21:28
Linda78 Linda78 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Öland
Inlägg: 20
Standard Sv: Poros m barn september - oktober

Tack för tips!

lolis - Jag tittar gärna på bilder från poros. Snart börjar nedräkningen!


Det är många som tipsar om "slaktarn" och restaurangen han driver - kommer def. att testa den! Skönt att höra att stranden i Askeli är ok, har fasat lite efter att ha läst om Poros alla "mediokra" stränder...nu åker jag väl inte till Grekland September-Oktober för att endast sola och bada men en hel del tid kommer ju ändå att spenderas på stränderna så det är ju trevligt om de är ok. Kul att få lite tips från Galatas också! Ser så fram emot att få ge mig av snart...tavernor, Hydra, Askeli....fastlandet, grekisk sallad, musik, lukt , doft och smak.....

Tills vidare, tack!
/Linda
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-04, 18:10
mariamaria mariamaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 32
Standard Sv: Poros m barn september - oktober

Lite tips om Poros, dit jag åker så ofta jag kan.
Stränder: Monastiri, nedanför klostret. Ta bussen och stig av vid busshållplats 12. Bästa badvattnet och en kanontaverna!
Askeli beach är helt ok i oktober. Under sommaren är det för mkt folk här tycker jag. Stranden har fått sig en rejäl uppryckning i år, nya solstolar, ny "bar", lite tricia guild inspirerad inredning med blommiga kuddar etc. Bra med dusch o ok toa.
Kanali beach tycker jag inte om, inget bra vatten och en medioker servering.
Åt andra hållet, mot Neorion. Först ligger Mikro neorion, inte så trevlig ligger lite för nära vägen tycker jag.
Nästa är vik heter Megali Neorion. Vid Hotel Angyra, tavernan ligger på stranden. Här är det ofta många grekiska familjer med barn. Extra plus för att man kan använda toan på hotellet. Angyra har jättebra mat! Har kan man vara från tidiga morgon till sena kvällen. Några träd på stranden gör att man alltid hittar skugga för en tupplur.
Längs med hela viken finns flera små badstränder och flera tavernor.
Nästa större strand är Love Bay. I oktober har dom nog slagit igen sin lilla husvagnsservering, men här är det också bra vatten. Nästa är Rossikos bay (ryska viken) en större strand men sällan många människor. På sommaren finns här en enklare cafeteria men kanske inte i oktober.
För att ta sig till Neorion tar man bussen, den går lite grekiskt oregelbundet... dvs man vet aldrig när eller om den går. En taxi fr kanali kostar ca 3 e.
På andra sidan ön ligger Vagionia, dit får man ta taxi. Bra vatten. Har man tur kan man se delfiner här. Sannolikt ingen servering öppen i oktober så ta med mat och dricka.
På Galatassidan ligger Aliki ngr km från Galatas, en bra strand för barn tror jag ,lagomt stor och mkt sand.
Annat: Klostret.Utgrävningarna vid posedions tempel. Citronskogen på galatas sidan, på väg att dö ut sägs det.
Hyr en bil i Galatas (ca 25e/dag)och åk till Nafplion.Jättefin stad.Kan göras som en dagsutflykt. Åk till Epidavros. Ligger ca en timmes bilväg från Galatas. Bra väg, inga problem att köra bil. Flera fina utsiktsplatser efter vägen.
Dagsutflykt till Aten. I oktober är det perfekt, ingen värme att fasa över.
Mat: Gå förbi tavernorna som ligger i centrum gå längre bort efter hamnen. Bästa gyros "To kyma" har också hemkörning! Gå en bit till, "Spiliadia" här beställer man smårätter (meze) från en bricka som bärs ut. "Platanos" (under en stor platan) uppe i gränderna,ligger innan man viker av mot "slaktarn". Bättre mat tycker jag. STORA portioner lammkotletter serveras här! Mums!
Paradisos på väg mot Vagionia bay är också en taverna att rekommendera. Lite kaotiskt ibland som det kan vara på grekiska familjedrivna tavernor,men väldigt gemytligt. God mat, billigt och som sagt en viss underhållning får man på köpet genom allt som händer omkring.
Fisk äter jag på tavernorna som ligger strax efter avfarten mot Neorion eller på Poseidon som ligger ganska tidigt på hamngaten inne i stan.
Torget mitt i stan är lite av en lekplats för barn medans föräldrarna tar en kaffe på nån av kafeerna som ligger där. Här är det alltid som sagt många barn till sent på kvällarna.
Håll tillgodo med mina tips hoppas ni får en bra vistelse på Poros.
Jag åker ner den 19/10 kanske vi ses.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-05, 21:28
Linda78 Linda78 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Öland
Inlägg: 20
Standard Sv: Poros m barn september - oktober

Det är såååå roligt att få ta del av era erfrenheter!!!! Helt suveränt forum! Kalimera är fantastisk för oss greklandstokar även om vissa delar av Grekland (av helt naturliga skäl - landet är ju så mycket!) är beskrivet i ganska allmänna ordalag.
Poros är än så länge ganska opersonligt...men jag vet att uppdatering är på väg...och andra reseguider lär ju inte vara bättre...

Desto roligare är det ju att läsa era inlägg!!! Jag längtar efter att få uppleva allt själv!

mariamaria - tack för ingående beskrivningar! Nu är jag inte längre orolig för att vi ger oss av för sent, verkar helt klart vara både badbart och ätbart även i oktober...

/Linda
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-06, 10:08
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 392
Standard Sv: Poros m barn september - oktober

Hej
Här är två st bra sidor om Poros.
Önskar er en trevlig resa

http://www.poros.nu/indexsve.htm och http://www.poros.se/

Lolis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT