Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-06-02, 21:26
nimbus nimbus är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2008
Inlägg: 19
Standard Zorba

Kan nån berätta hur man tar sig till platsen där man spelade in filmen Zorba, har glömt vad det heter. Jag tänkte åka från Almirida och jag åker motorcykel finns det nån speciellt vacker väg dit?
Resan går av stapeln om 30 dagar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-06-02, 21:44
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Zorba

Byn där delar av filmen spelades in heter Kokkino Chorio, röda byn. Har bara besökt glasbruket där och inte varit till själva byn. Från Almirida är det inte långt. Scenen där de dansar är inspelad i byn Stavros på Akrotirihalvön. Där finns en äkta Oscarsstatyett att beskåda på en av tavernorna, kommer inte ihåg vad den heter men det är inte Zorba! Gunilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-06-02, 21:48
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 352
Standard Sv: Zorba

Citat:
Ursprungligen postat av nimbus Visa inlägg
Kan nån berätta hur man tar sig till platsen där man spelade in filmen Zorba, har glömt vad det heter. Jag tänkte åka från Almirida och jag åker motorcykel finns det nån speciellt vacker väg dit?
Resan går av stapeln om 30 dagar
Stranden heter Stavros och ligger på Akrotirihalvön, där Chanias flygplats ligger. Någon vacker väg dit är det inte. Men om du fortsätter mot Agia Triadaklostret och Gouvernettoklostret blir det vackrare. Gillar du att vandra finns en fin vandring från Gouvernettoklostret.



Stavros beach.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-06-03, 10:08
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Zorba

Som Gunilla redan nämnt så heter byn Kokkino Chorio, den röda byn, som har en blodig historia minst sagt. Jag tänker inte dra den, för den överlämnar jag med varm hand till någon av byns innevånare. Det finns inte så många vägar dit så följ vägskyltar och karta.
Det är en fin gammal by, som det inte händer så där väldigt mycket i utom när det kommer dit en turist.
Det finns (fortfarande hoppas jag) en glad gentleman som heter Antonis Orfanoudakis, som alltid är på hugget och han berättar allt om byn; om varför byn heter Kokkino Chorio, som sagt en bloddrypande historia från turktiden och naturligtvis även om filminspelningen av filmen Zorba. Se den gärna om du har tillgång till den en gång till innan du besöker byn.
Inte mycket har förändrats sedan inspelningen gjordes.
Inne i kafenionet hänger en tavla som målades under inspelningen föreställande många av personerna som deltog. Har du tur träffar du kanske någon av dem. Sist jag var i byn träffade jag filmens präst, nu en fin gammal man. (Det är några år sen jag var i byn senast så några kan ju ha avlidit.)
Den berömda dansen sker ju som Janne sagt nere i Stavrós.

Området som Kokkino Chorio ligger i heter Apokoronas och här finns flera gamla byar väl värda ett besök (Kefalas, Vamos, Kournas etc). Med motorcykel kan du hitta små fina vägar, som inte är utsatta på kartor, så det är bara att upptäcka (men visst blir det fel ibland)
Lycka till!
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-06-03, 10:56
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Zorba

Hittade ett foto taget för rätt många år sedan, skannade och här ser man byns kafenion i bakgrunden. Mannen närmast är filmens präst (har dessvärre glömt hans namn) och intill honom Antonis i full gång med att berätta byns historia.
Åk helst dit på morgonen när byns kafenion är öppet!
lars
Kriti stin kardia mou

Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-07-20, 19:08
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 145
Standard Sv: Zorba

Funderar på att ta en utflykt till Stavros beach. Är detta något som rekomenderas...ni som har varit där?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-07-20, 19:23
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Zorba

Absolut, en av mina favoritstränder. Tar du dig inte dit på annat sätt så kan du ta buss från Chania.
Gunilla
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-07-20, 19:28
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 145
Standard Sv: Zorba

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Absolut, en av mina favoritstränder. Tar du dig inte dit på annat sätt så kan du ta buss från Chania.
Gunilla
Oki... tänkte haka på en utflykt med resebolaget. De hade en dagstur dit samt besök i något närliggande kloster.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-07-21, 00:40
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Zorba

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Byn där delar av filmen spelades in heter Kokkino Chorio, röda byn. Har bara besökt glasbruket där och inte varit till själva byn. Från Almirida är det inte långt. Scenen där de dansar är inspelad i byn Stavros på Akrotirihalvön. Där finns en äkta Oscarsstatyett att beskåda på en av tavernorna, kommer inte ihåg vad den heter men det är inte Zorba! Gunilla
Kokkino Xorio är byn där steningen utförs. Oscars-statyetten finns på Christiana, den största tavernan (och förmodligen den med sämst mat och service) precis där lagunen börjar i Stavros - som f ö är byn där min grekiska familj har sin sommar-residence.

//Kikh
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT