Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-04-04, 11:07
m0RFFs avatar
m0RFF m0RFF är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 7
Standard Ressätt till elafonissi från chania?

Hej!
Nu ska jag och tre kompisar iväg till Chania på semester i en vecka. Vi vill väldigt gärna ta oss till Elafonissi.. Men vi tänker inte hyra bil. Så finns det några bussar som tar oss dit? Eller ska man åka en taxi? Kan tänka mig att det kostar endel då dock.. Och vad ligger priset runt i så fall? Skulle vara väldigt tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-04, 23:37
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Hejsan,

Det går 1-2 bussar per dag från Chania busstation till Elafonissi, men säkraste sättet att få exakt tid är att ringa till KTEL dagen innan avfärd. Här kan ändras från dag till dag, beroende på "väglag" och tillgång på chaufförer. Möjligen går det fler bussar om man byter i Kastelli, men det kan jag inte svara exakt på. För en enkel resa med taxi får ni räkna med minst 50€.
Beroende på årstid kan det tänkas att er researrangör organiserar (dyra) resor till Elafonissi, annars kan man köpa biljetter på ex. Platanias Tours i Platanias.

Glad Påsk//Kikh
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-04, 23:47
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

För 8 år sedan åkte vi taxi till Elafonissi från flygplatsen i Chania, det kostade runt 60 euro då. Enkel resa.

Jag skulle satsa på buss om det gäller en dagsutflykt t/r samma dag. Kolla eventuellt KTEL på nätet innan avresan, det brukar finnas hyfsad information.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-04, 23:55
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
För 8 år sedan åkte vi taxi till Elafonissi från flygplatsen i Chania, det kostade runt 60 euro då. Enkel resa.

Jag skulle satsa på buss om det gäller en dagsutflykt t/r samma dag. Kolla eventuellt KTEL på nätet innan avresan, det brukar finnas hyfsad information.
För 8 år sen var taxameter sällsynta, nu finns de i nästan alla bilar här i stan, men trots allt blir det nog billigare med arrangerad tur á ca 25-30€ per person tur och retur. Som boende i Chania kan jag dessutom tala om att KTEL's online-information inte är det minsta korrekt
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-05, 12:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
För 8 år sen var taxameter sällsynta, nu finns de i nästan alla bilar här i stan, men trots allt blir det nog billigare med arrangerad tur á ca 25-30€ per person tur och retur. Som boende i Chania kan jag dessutom tala om att KTEL's online-information inte är det minsta korrekt
Vad bra att det har kommit taxameter i de flesta taxibilar i Chania nu! Det fanns inte då, för 8 år sedan, utan det var avtalat pris.
Jag vet ju att du bor i Chania, så det är klart att du är bäst uppdaterad, men vi har tidigare haft ganska bra nytta av de informationer vi har hittat på KTEL - synd om det blivit sämre, men kanske kan en koll i alla fall ge ett litet fingerpek på vad som gäller. Sedan är det ju alltid bäst att kolla på plats. Billigast måste det ju i alla fall bli med vanlig buss (KTEL). När vi har varit i Elafonissi har vi sett en eller två bussar (vanliga bussar, KTEL) komma om förmidagen och samma antal retur igen om eftermiddagen. Vi har inte varit där i värsta högsäsongen.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-05, 16:48
m0RFFs avatar
m0RFF m0RFF är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

okej, så du, Kikh, bor alltså i Chania nu? Det var inte det billigaste med taxi så det kanske man ska undvika då.. Men får kolla lite mer på bussar. Ett jättetack till er!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-05, 16:54
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Citat:
Ursprungligen postat av m0RFF Visa inlägg
okej, så du, Kikh, bor alltså i Chania nu? Det var inte det billigaste med taxi så det kanske man ska undvika då.. Men får kolla lite mer på bussar. Ett jättetack till er!
Hej,

Jo jag bor i Chania sen snart 3 år men har hela 19 års vistelse i Platanias/Agia Marina bakom mig totalt. Jag kan nog var enda ojämn sten i vägbeläggnigen kan man säga

Jag hoppas det är okej med Kalimera-Janne att jag lägger ut en länk till KTEL's hemsida här: http://bus-service-crete-ktel.com/ti...hp?line=3&lg=2

Ha en trevlig semester!
Kikh
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-04-05, 19:27
m0RFFs avatar
m0RFF m0RFF är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Hej,

Jo jag bor i Chania sen snart 3 år men har hela 19 års vistelse i Platanias/Agia Marina bakom mig totalt. Jag kan nog var enda ojämn sten i vägbeläggnigen kan man säga

Jag hoppas det är okej med Kalimera-Janne att jag lägger ut en länk till KTEL's hemsida här: http://bus-service-crete-ktel.com/ti...hp?line=3&lg=2

Ha en trevlig semester!
Kikh

Va trevligt! Hur är det där borta vid den tiden vi ska åka? temperatur osv. Har läst att det inte är så mycket folk där än och semestrar? Vilken tur att vi fick tag på dig, om det skulle vara några problem kanske man kan höra av sig till dig? Tror dock inte det blir några ..
Tack så jättemycket! / Maria
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-04-05, 19:37
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Citat:
Ursprungligen postat av m0RFF Visa inlägg
Va trevligt! Hur är det där borta vid den tiden vi ska åka? temperatur osv...Maria
När exakt ska ni komma hit?

Vi har turism året om här på Kreta men just nu hör jag mest danskar i Chania. Säsongen börjar officiellt den 15/4 och då brukar det smälla till. Vädret har varit fantastiskt de senaste dagarna, det är bara svalt morgon och sen kväll. Idag hade vi runt +10 på morgonkvisten och +30 vid tretiden. Vi kan fortfarande få någon regnskur och snön ligger kvar på bergstopparna. Turisterna går barbenta i sandaler, lokalbefolkningen har fortfarande vinterjackan i beredskap Jag är frusen av naturen men har faktiskt klätt av mig några lager redan.

Jag hjälper gärna till om jag kan, fast jag börjar snart jobba och får mindre tid över till internetsurfande då.

Kikh
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-04-05, 19:39
m0RFFs avatar
m0RFF m0RFF är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
När exakt ska ni komma hit?

Vi har turism året om här på Kreta men just nu hör jag mest danskar i Chania. Säsongen börjar officiellt den 15/4 och då brukar det smälla till.

Kikh
Vi åker den 15/4, haha! Och stannar i en vecka.. OJ! är det så varmt redan? Herregud va jag längtar nu då. Skulle inte vara helt fel att bo där borta heller om jag får säga det.. :P Okej, men det ska nog inte vara några problem för oss.. Funderade på den sidan du skickade, "Hania" är det Chania det eller?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-04-05, 19:48
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Citat:
Ursprungligen postat av m0RFF Visa inlägg
... Funderade på den sidan du skickade, "Hania" är det Chania det eller?
Chania är Hania eller Xania, uttalas chanja med ett ch (X, H) som i sked och betoning på "ja". Det blev du inte klokare på va?

Ni kommer under lågsäsong, men oroa er inte för att ha tråkigt. Jag vet att Nilam badade i havet idag, och det är hon inte ensam om. Stränderna börjar fyllas så sakta, butiker och tavernor öppnar de närmsta dagarna och barer/uteliv finns det gott om. Ta bara med er något varmare så ni slipper frysa på kvällarna, och tänk på att det kan vara riktigt kallt inomhus. Hotellen är inte uppvärmda, madrasserna fuktiga efter vintern och filtarna få. Bättre att ta med något att sova i än att frysa helt i onödan.

//Kikh
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-04-05, 19:54
m0RFFs avatar
m0RFF m0RFF är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Chania är Hania eller Xania, uttalas chanja med ett ch (X, H) som i sked och betoning på "ja". Det blev du inte klokare på va?
Hmm... jag tror jag har rätt uttal :P haha. okej, så man kan alltså bada i havet nu också Det där med varma kläder, filtar osv var nog väldigt bra att veta.. ska säga det till mina resekompisar Är det något mer man bör tänka på? När vi ändå är igång.. :P

/Maria
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-04-05, 21:57
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Citat:
Ursprungligen postat av m0RFF Visa inlägg
Är det något mer man bör tänka på? När vi ändå är igång.. :P /Maria
Ja, skriv ner hotellnamn och by på ett papper och sy fast i ev. bh så ni hittar hem efter allt grekiskt vin
Gud så många jag träffat som inte minns vad byn/hotellet heter eller inte klarar att uttala det så taxichaffisarna förstår. Inkludera mig i skaran - "It has a pink bird on the roof".... Hotel Flamingo, Agii Apostoli 1992

//Kikh
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-04-06, 06:12
m0RFFs avatar
m0RFF m0RFF är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 7
Standard Sv: Ressätt till elafonissi från chania?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Inkludera mig i skaran - "It has a pink bird on the roof".... Hotel Flamingo, Agii Apostoli 1992
haha! det ska jag göra De lät som du haft det kul på kvällen iaf... Ser fram emot att åka iväg!
/Maria
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT