Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-04, 20:14
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Honungsexperter - en fråga!

Jag köpte en gång för länge sedan en mycket vacker honungsburk. På den tiden var jag mer intresserad av utsidan än insidan, och lät honungen vara kvar för att inte bryta den vackra förpackningen. Nu är det kris - jag är så sugen på timjanshonung, då jag som Nalle Puh varit och nallat i förrådet så det är slut.

Så min första fråga är: Hur länge håller honung i en oöppnad burk?

Fråga två: Brukar ni köpa grekisk timjanshonung på hemmaplan, dvs. on-line eller via någon grekaffär? (Lidl har ibland kampanjer - men bara tillfälligt) Årets ranson jag tog med i bagaget är redan slut...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-04, 22:43
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Är honungen förpackad i glasburk eller metall?
Jag VET inte men jag har en känsla av att glasburk håller lääänge men metall "konserv burk" vill gärna rosta inifrån efter ett tag. Jag öppnade och använde nästan all honung i en metall burk som säkert stått 5-6 år men när jag såg rosten i botten slängde jag resten. Jag lever ännu och detta var ca 10 år sedan :-)
Öppna - lukta - testa!
/Fasetis
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-04, 23:33
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Om du förvarar honungen mörkt och svalt håller den ca 3 år..oöppnad. Glasburk är bäst..då riskerar man inte rost.
Vi har en granne vid vår sommarstuga som har en egen biodling och vi har precis i dagarna erhållit 2 burkar "Granarpshonung".
Väldigt intressant det där med färgen på honungen..den varierar efter vilka växter bina pollinerar sig med 🐝💛🌻
Han rekommenderar 1 tsk honung varje morgon för att slippa förkylningar och infektioner
Något jag alltid glömmer bort..men nu när ämnet kom upp så börjar jag med det imorgonbitti.
/ Kajja
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-05, 02:08
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Alltså honung är i princip en smet av olika sockerarter, vatten och en del smakämnen, kanske lite annat jox också. Sockret är konserverande i sig självt och hämmar bakterier att gro. Socker är även ganska stabilt som kemisk förening i normala förhållanden. Det som kan hända är att honungen jäser om vattenhalten blir för hög. Det bildas alkohol och koldioxid (smak?). De olika sockerarterna kan även separera på grund av temperatur men det är bara att röra ihop igen. Inget av detta gör att honungen blir oätlig/otjänlig.
I övrigt så är det väl smakämnen som kan brytas ner av ljus eller värmepåverkan.

Så smak och lukt avgör om du vill äta det.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-05, 06:00
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Läste nånstans att man funnit honung i nån egyptisk grav som var urgammal men ätlig.
Troligen en skröna...
Reklam: Kalymnos har bästa, godaste och vackraste honungen, speciellt den som familjen Glynatsis i Emborio säljer. Besökare på Kalymnos finner dem i svängen ner mot Emborio.
Man kan tinga sin burk när man åker ner till byn och hämta den när man åker upp igen. Plåtburk som bör tejpas och paketeras väl så det inte blir katastrof i resväskan...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-08-06, 00:34
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Köping
Inlägg: 1 117
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Ätlig <=> Smaklig det är frågan.

En sockerbit som legat gynnsamt förvarad sedan Hedenhös tid är ju fortfarande en sockerbit. Hade de gnidit den med ett färskt och moget smultron innan lagring så hade dessvärre smultronsmaken varit borta idag.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-08-06, 11:03
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Är ingen honungsexpert men jag skulle nog ta och smaka på den, har hört att honung i oöppnad burk och rätt förvarad har väldigt lång hållbarhet .

Förra året var jag på honungs-provning i Grekland och fick smaka på diverse honungssorter från olika blommor och växter vilka skilde sig väsentligt i smak och färg. Där fanns alla möjliga tänkbara bi-produkter som hade med honung att göra. Fick även smaka på bi-pollen som ska ha diverse hälsofrämjande och antiinflammatoriska egenskaper förutsatt att den är färsk (hållbarhet endast några veckor), inte torkat och har bevarats mörkt i ett kylskåp. Smakade jättegott och kan med fördel strös över yoghurten, svindyr är den också tyvärr…
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-08-06, 19:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Reklam: Kalymnos har bästa, godaste och vackraste honungen, speciellt den som familjen Glynatsis i Emborio säljer.
Det har jag hört om många öar. Bland annat Tilos.

Den godaste honung jag har smakat är från Santorini.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-08-07, 20:44
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Tack för era svar. Jag väntar nog ändå att smaka på honungen, den är ju inte unik i sitt slag, även om den säkert är godare än den som hittades i de egyptiska gravarna. :-)

Ja jag tror honung är som grekiska öar, att det finns nog ingen "bästa honung". Det beror på vad man äter det till, när man äter det och kanske i vilket sällskap :-) Och - vad bina har ätit, förstås! Timjan mmmm... är godast!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-08-09, 13:46
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Timjan mmmm... är godast!
Det håller jag med om.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-08-11, 11:06
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Honungen jag köpte på Kassos smakar som Kassos doftar. En blandning av lavendel och timjan. Alldeles underbar.

Karin
som har honung för resten av livet i skafferiet ...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-08-13, 18:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Honungsexperter - en fråga!

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
som har honung för resten av livet i skafferiet ...
Samma här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT