Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2017-06-11, 17:32
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Ja Birgitta det kommer jag så väl ihåg. Kul att du hör av dig. Hoppas det blir flera resor på dig. 🌞🌞
Svara med citat
  #42  
Gammal 2017-06-11, 17:35
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Välkommen hem Piam. Vi får väl överta rapporteringen när vi kommer ner till Samos i Höst. Vill då inte ha några åskväder mm.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2017-06-14, 06:41
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Lekka, Kousmadei och Kastania är tre av mina absoluta favoritbyar på Samos.

Visst är vädret bättre nu?
Blir vandring från Karlovassi till dina favoriter idag. Återstår att se vad gårdagskvällen oväder fått för verka, men det funkar säkert.
Just nu strålande vandringväder! Sol, lätt bris och just nu 22 grader. 😀
Svara med citat
  #44  
Gammal 2017-06-14, 07:39
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Låter härligt med en sådan vandring. Det är bara hoppas vädergudarna är med på vandringen. Av dessa tre är nog Kastania min favorit. Skriv några ord om hur det gick. // Janne K.
Svara med citat
  #45  
Gammal 2017-06-14, 08:37
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Hoppar in här med en fråga:
Hur är det att vespa från Pythagorion till Kokkari?
Tid/väg/trafik..
Jag tror jag har hittat ett mysigt 2🌟 boende
/ Kajja
Svara med citat
  #46  
Gammal 2017-06-14, 08:46
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Har vespat många gånger den vägen. Bra väg vi brukar ta oss dit på 30-40 minuter. Trevlig resa.
Svara med citat
  #47  
Gammal 2017-06-14, 09:09
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Har vespat många gånger den vägen. Bra väg vi brukar ta oss dit på 30-40 minuter. Trevlig resa.
Tack Kastas
Om allt klaffar med ledighet, chef o make så blir det en
bokning till september. Sen kan man koppla bort resesajterna för i sommar. Lite lugn o ro behöver man ju
/ Kajja
Svara med citat
  #48  
Gammal 2017-06-14, 09:42
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Vi åker ner två veckor i slutet på augusti. Vi bor alltid i Potokaki. Så vi hyr en större Vespa hela tiden. En härlig ö att utforska. 🌞🌞
Svara med citat
  #49  
Gammal 2017-06-15, 17:28
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kastas Visa inlägg
Låter härligt med en sådan vandring. Det är bara hoppas vädergudarna är med på vandringen. Av dessa tre är nog Kastania min favorit. Skriv några ord om hur det gick. // Janne K.
Jag har nu skrivit fler än några ord på Facebook - Forum Kalimera Grekland - om gårdagens vandring Karlovassi - Lekka - Kastania - Kosmadei - Potami - Karlovassi. En vandring fylld av ca. 10 timmars sköna och härliga upplevelser.

I morgon väntar ett oprövat kort. Den gamla vägen över bergen mellan Ambelos - Kondakeika - Karlovassi.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2017-06-15, 17:54
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Funkar tydligen dåligt på Facebook. Lägger texten här:

14 juni 2017: En dagstur under nästan 10 timmar, med raster. Visst, det hade gått att snabba på men varför missa alla tillfällen att njuta av omgivningar och utsikter. Så här var det;

Lagom väder med lite bett i vinden, vilket underlättade vandringen och upp för den branta stigningen från havsnivå, genom Paleo Karlovassi till Lekka. Tar det lugnt för att hinna ta in förändringen. Från det hektiska och något bullriga Karlovassi till lugnet i Paleo och sedan efter stigarna och de små vägarna. Skjortan blir allt våtare, men torkar efterhand.
Stannar till vid monumentet över de lokalt stupade under det grekiska inbördeskriget 1948. Tänker på att grannar emellan kanske skjutit på varandra och vad vi hos oss varit lycklig förutan. Alltid värt att betänka - nu och i framtiden.

Fortsätter det korta stycket till Lekka och skugga under de mäktiga träden på torget och - utsikten. Omges av grupper av "gubbar", alla tydligen inne i dramatiska och viktiga meningsutbyten, tror vi. Kanske berättar de för varandra om något högst vardagligt på sitt sätt. Slappnar av med en isthe och en ofattbart vacker utsikt.

Lämnar torgets ljud och passerar genom ett i övrigt tyst Lekka. Väljer att gå tidigare prövade sträckor med tillägg av en ny delsträcka till Kastania. Erfarenheter är inte positiva..... Det är många vägval och det är lätt att hamna ur kurs. Kartor är otillförlitliga och förekommande märkning går i regnbågens alla färger. Var och en ett uttryck för en god ambition, men sammantaget......🤔 Bitvis är grön bästa valet.

Går på växlande asfalterad väg (korta sträckor), grusväg och preparerad "körväg" efter en bäckravin till en lokal vattentäkt. Viker av åt vänster bland örnbräken och hittar fram till en tidigare åsnestig, som med års marknötning bildat ett djupt dike och ringlar sig starkt uppåt. Väl framme i bestånd av olivträd är skjortan åter våt. Passerar genom odlingen och når fram till en mindre grusväg. Följer den ett kort stycken för att komma till delsträckan, som tidigare inte prövats. Den är slitsam men bra märkt och känns därför trygg. Och dessutom en "logisk" åsnestig som ringlar sig brant uppför i en bitvis något svårframkomlig terräng i högvuxen skog. Lite rivet skinn blir det..... Olivträdsodlingar är ett första tecken på närhet till Kastania. Leden angör byns västra del, där åtskilliga hus måste betraktas som renoveringsobjekt. Annat blir det närmare kyrkan och torget, där tydligen allt händer. Det är en strid ström av bilar, som alla stannar i omedelbar närhet till den offentliga brunnen/fontänen i vilken man hämtar dricksvatten. Klockan är 14.30 och det blir rast med en frappe på det sömniga lokala caféet. Det är svalt under det väldiga trädet på torget och grönska är i övrigt kompakt.

Caféägaren bedömer efter diverse konsultationer att det tar ca. 1.5 timme att gå till Kosmadei. Han och fler med honom signalerar något märkligt i ögonen när det får klart för sig att fortsättningen därifrån är Karlovassi - till fots.

Lämnat Kastania. Går samma väg som vi gick in i byn men viker nu inte av på åsnestigen utan följer en grusväg. Håller nu koncentrationen på topp för här är det lätt att gå fel. Flera nya vägar har anlagts under de senaste åren för bra framkomlighet med brandfordon, men vägarna finns inte på kartor. Följs inslagen väg och håller dess höjd är det enkelt att hitta stigen som leder upp till Kosmadei.

Den tidigare väl använda förbindelselänken mellan byarna är bitvis stenlagd och ringlar sig ibland brant, ibland svagt lutande uppför. Den är ett praktexempel på hur man ska anlägga för lägsta möjliga energiuttag för att åstadkomma något - här en förflyttning mellan två byar. Den som kan bör se och i övrigt uppleva omgivningarna, utsikterna, stenarna under fötterna och allt annat.

Plötsligt planar stigen/leden ut och leder genom tidigare odlingsytor för att ta slut i ett vägskäl där tre grusvägar möts. Bebyggelsen i Kosmadei - Samos högst belägna by ca. 560 möh - skymtar rakt fram och det är det vägvalet som är det riktiga. Grusvägen leder in i by, men det finns en genande stig, som är enkel att hitta några hundra meter från vägskälet. Det visar sig att caféägarens bedömning stämmer väl överens. Klockan är 16.00 och det är dags för en försenad lunch på en av de lokala tavernorna eller snackbarerna, som det lite otippat kallas här! För två år sedan fanns bara in taverna, ingen annan servering.
På "vår" taverna sitter två gäster. Innehavaren sitter sprätter kärnor ur körsbär, som ligger i en stor bunke. På alla upptänkliga ytor finns upphängt allsköns gamla verktyg, som använts i olika sammanhang. Bord ordnas med bästa utsikt och vi bjuds på något lokalt starkt, olika för kvinna och man. Tänkte påpeka att...........😳 men avstod😀. Helheten kan inte bli bättre! God mat, obeskrivligt vacker utsikt, tystnad förutom diverse djurljud och vindens sus i grönskan. Kosmadei lär betyda "människa nära Gud". Rätt eller fel spelar ingen roll; det känns så!

Lämnar Kosmadei och följer den slingrande asfaltsvägen till Nikoloudhes. Strax intill det gigantiska trädet vid infarten till byn, viker vi av åt vänster ned för några trappor och följer en stig en kortare sträcka. Den slutar vid en dålig körväg, som vi följer åt vänster. Vi passerar några byggnade (och ilsket skällande hunder) och viker strax nedåt höger. Åter en gammal förbindelseled som delvis är stenlagd. Den löper genom en väldoftande och reslig tallskog i en ovanligt stenrik terräng. Vindens brus djupt nere i dalgången till höger förefaller komma från ett gigantiskt vattenfall. Vi håller hela tiden höger - nedåt, trots lockande märkning i grön kulör - uppåt. Slutligen nere och framme på en mindre grusväg som vi följer åt vänster. Fotlederna har inte gillat den sista sträckan.....

Grusvägen följs till en avtagande stig, som mycket brant leder (OBS! Mycket brant) ned till Potami Waterfalls - en turistattraktion som är lite svår att förstå sig på. Däremot att bara följa bäcken, se dessa gigantiska träden, flera med stora hål i, känna den fuktiga miljön och allt annat, är väl värt ett besök.

Vi anländer Potami - en långa sandstranden - kl. 19.45. Solen börjar närma sig horisontallinjen. Egentligen vill inte benen mer, men måste...... Dessutom en ganska trist sträcka om dryga 3 km efter landsväg. Lite av tunnelgång blir det....... I hamnkvarteret i Karlovassi spisas det. Vi passerar - svettiga och med ömma fötter......
En fantastisk vandring om än lite lång är till ända kl. 20.30. Solen kryper ned bakom en färgsprakande horisont.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2017-06-15, 19:58
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

ojoj det var en promenad som heter duga!
Vi åkte nästan samma sträcka med bil för 2 veckor sen.

Kastas
Nästa resa beställd,vi far igen den 23 sept.

Pia
Svara med citat
  #52  
Gammal 2017-06-16, 00:36
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Som vanlig får jag lite överskottsenergi när man har bokat en resa Jag har en "förmån" att jobba deltid men det beror på min atros och fibro...såå ja...Whose lucky?
Nu ska vi äntligen upptäcka Samos.. Så spännande!
/ Kajja
Svara med citat
  #53  
Gammal 2017-06-16, 07:42
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Oj! Det var en promenad som heter duga, Anders! Kan tänka mig att fötterna protesterar dagen efter, när man går upp ur bingen.

/Netwolf
Svara med citat
  #54  
Gammal 2017-06-16, 10:12
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Som vanlig får jag lite överskottsenergi när man har bokat en resa Jag har en "förmån" att jobba deltid men det beror på min atros och fibro...såå ja...Whose lucky?
Nu ska vi äntligen upptäcka Samos.. Så spännande!
/ Kajja
Det här inlägget skulle jag nog skrivit ihop med min tråd "Så lycklig" så att innehållet blev lite mer förståeligt...
/ Kajja
Svara med citat
  #55  
Gammal 2017-06-16, 10:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Tack snälla Anders för din utförliga beskrivning.

Vilken vandring! Jag skulle så gärna velat vara med. Låter helt underbart, och vilket avslut. Kosmadei har vi varit i en gång, men återvänder gärna. Kastani och Leka är några av favoriterna på Samos. Har aldrig vandrat där, men efter din beskrivning måste jag bara göra det.

Tack!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2017-06-16, 17:45
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Jo, Netwolf, fötterna var lite ömma dagen efter men hämtade sig snabbt.

Dagens vandring var nog ett snäpp bättre....😀 En ide' om att gå mellan Ambelos och Kondakeika har idag förverkligats. Mitt antagande har varit, att det mellan dessa byar (och fler med dem) har funnits transportleder innan väl asfalterade efter kustlinjen. Men det var knövligt! Kartor och annat vägledande är inte att förlita sig på, så en rejäl miss blev det. Bl.a. har jag lärt mig att aldrig lita på skyltningar efter vägar!
Nu på altan med svalkande Mythos. Sedan musik och dans på närbelägen restaurang.

Närmare beskrivning om vandringen kommer😀
Svara med citat
  #57  
Gammal 2017-06-16, 22:13
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Dans efter dom där vandringarna👍
Svara med citat
  #58  
Gammal 2017-06-17, 18:04
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Härligt Anders det där gjorde du verkligen bra. Och tack för att du delade med dig. I dag har vi passerat 70 dagar för nu är det bara 69 dagar kvar. Det går verkligen bra att hålla koll med Kallimeras nedräknade. 🌞🌞
Svara med citat
  #59  
Gammal 2017-06-17, 18:09
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 742
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av piam Visa inlägg
Dans efter dom där vandringarna👍
Mythos.........😉😅 Även ikväll musik och dans. Strong legs...
Svara med citat
  #60  
Gammal 2017-06-17, 18:38
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 322
Standard Sv: Samos vi saknar dig.

Är det Mythos som är hemligheten😀
Måste man ju testa,fast ett problem är det ju....
Jag tycker inte om öl.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT