Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-20, 21:34
Carohm Carohm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 14
Standard Köra bil i Chania o Rethymnon?

Vi kommer att hyra bil under hela semestern i Georgioupolis.
Vågar man köra bil till Chania och Rethymnon eller hamnar man i något "trafikkaos" som man knappt tar sig ur då ?
Var lämnar man bilen lämpligast om man ska strosa runt i centrum om man kommer från Georgioupolis-hållet ?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-21, 08:43
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Köra bil i Chania o Rethymnon?

Hej,

inga problem att köra bil i Chania (tycker jag).
Du har 2 möjligheter att pakera bilen, en i norra delen av Hamnen (när Hotel Porto Venezio) och en i ett super bra parkeringshus som är skyltat från alla infarter i Chania, ca 5 min gång till saluhallen.

/Nico
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-21, 08:44
Ypsilon Ypsilon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 168
Standard Sv: Köra bil i Chania o Rethymnon?

Nej. ni kommer inta att hamna i något kaos. När ni kör till Rethymnon är det bäst att parkera bilen på parkeringsplatsen vid hamnen och vandra därifrån. Ni kör ner mot havet vid korsningen skyltad "Port" förbi buss stationen och fortet, sen blir parkeringen ett stycke framåt och till vänster, övervakad parkering, minns att vi betalat 1-2 euro per gång vi varit där. Vi parkerar alltid bilen på den här parkeringsplatsen eftersom det kan vara mycket svårt att hitta parkeringsplats någon annanstans.
Ypsilon
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-21, 08:54
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Köra bil i Chania o Rethymnon?

Hej Carohm!

Ser att ni skall till "min" by Var skall ni bo!? Är bara lite nyfiken.

Har avverkat några hotell och restauranger under årens lopp i denna by, kanske jag kan ge lite tips till er om ni vill, eller läs mina tidigare inlägg om G-polis.
När vi har bil och åker in till Rethymnon så brukar vi parkera vid stadsparken, den är också bevakad och kostar 1-2 euro sist vi var iaf.
Då fortsätter man en liten bit till än vad Ypsilon tipsade om. När man kommer fram till en fyrvägskorsning med ett torg på vänster sida och parken + parkeringen på vänster sida vid trafikljusen så tar ni höger, det går inte att missa men känner ni att ni inte vill längre in i stan så är Ypsilons förslag att föredra naturligtvis. Ha en trevlig semester i G-polis

/Joppan (som inte är det minsta avundsjuk skall ni tro
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-21, 11:52
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Köra bil i Chania o Rethymnon?

Köra bil till och i Chania är inga problem, men håll hastigheterna, polisen har trappat upp kontrollerna.
I städerna använd speglarna mycket.
Chania har numera ett flertal parkeringshus, själv använder jag alltid det på Pireusgatan.
Det ligger bra till bara några kvarter från centrum och gamla stan.
Om du kommer österifrån så hjälper den här beskrivningen lite:
När du passerat Agora(saluhallen) fortsätt rakt fram. Du passerar 3 ljussignaler. Titta nu efter en stor PARKING skylt och Marinopoulos Supermarket på höger sida strax när du passerar KRONOS konditoriet ( det handlar bara om ett par hundra meter från Agoran).
Sväng ned till höger på Odoz Pireus. Nedkörseln ser du direkt efter huvudingången till supermarknaden.
Fortsätter du Pireusgatan rätt fram kommer du ned till den fria parkringsplatsen vid borgen, men här brukar det alltid vara upptaget.
Lycka till!

lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-21, 12:58
Carohm Carohm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 14
Standard Sv: Köra bil i Chania o Rethymnon?

Tack för det! Det verkar nog som att vi ska våga oss på att ta bilen till Chania och Rethymnon .

Joppan, vi är intresserade av alla tips vi kan få om Geo !

Vi är tre familjer (15 personer) som åker dit samtidigt. Vi har alla bokat Fereniki hotell- komplex. Vi kommer att bo på Foudolis hotell och en familj på Manousos.
Vi har förstått att strangen i Geo är bra, men hoppas också att poolområdet är någorlunda bra!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-21, 18:59
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Köra bil i Chania o Rethymnon?

Joppan här!

Jag kan bara säga att jag tror att ni kommer trivas i G-polis, utan tvekan . Poolområdet Edem ligger nere vid stranden och där är det en pool som även har barnsektion i ena ändan, restaurang och en poolbar med div. drycker och glass, milkshake, färskpressad juice osv. Gräsmatta med lekplats och solsängar. Om man ligger nedanför Edem på stranden (och vid poolen såklart) så betalar man för stolarna och parasollen och då ingår det en liten öl eller läsk på biljetten. Stranden börjar ju som där och sträcker sig 9 km mot Rethymnon hållet så det är bara välja var man vill ligga. Det finns gott om restauranger i byn. Neorio är en bra restaurang, Valentino, Paradise, Rodaria, den som ligger på hotell Riverside bara för att nämna några, det finns många fler. Det finns 2-3 lite större matvaruaffärer i byn som har allt ni behöver, den ena ligger alldeles nära där ni skall bo (mitt emot Fereniki) + en liiite längre bort in mot byn och en ligger vid torget Anna Market. Det är bra om du frågar mig om det är något så kankse jag kan svara på det.
/Joppan
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-07-22, 07:34
Carohm Carohm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 14
Standard Sv: Köra bil i Chania o Rethymnon?

Låter ju bra! Nu är det nedräkning... idag är det 24 dar kvar...

Vilken del av stranden är bäst, där den börjar nedanför vårt hotell eller längre bort mot Rethymnonhållet? Vi vill ju helst inte ligga som "packade sillar".
Såg att det verkade finnas en relativt ny strandpromenad utmed stranden. Hur långt sträckder sig den?

Hur är priserna i G-polis jmf med ex Platanias? Finns det bankomat i G-polis eller är det bättre att växla hemma?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-07-22, 10:11
Njeh Njeh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Moss
Inlägg: 29
Standard Sv: Köra bil i Chania o Rethymnon?

Det er som regel mest folk på stranden rett nedenfor hotellene som ligger på oversiden av strandpromenaden.
Stranden er generelt sett fin stort sett hele veien, men vår favorittplass å ligge var ved Mikes Oasis (en strandbar et lit stykke i retning Rethymnon).
Du kan også regulere om du vil ha det litt kaldere i vannet ved å velge et av stedene nærmere den lille elva (du må over den for å komme til Mikes)

Det er minibank, så det er ingen problem å ta ut penger der.

Nå har ikke jeg vært i Platanias, men vi var i Kato Stalos et år, og syns prisene i G-polis er lavere enn de var der i alle fall.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-22, 22:02
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Köra bil i Chania o Rethymnon?

Joppan igen!

Om man inte vill ligga så tätt så skall ni gå mot Rethymnonhållet och den stranden sträcker sig 9 km ungefär sägs det, vi har gått och gått och det känns som att den aldrig tar slut. Bättre att ligga där om man vill ha lite strandaktiviteter och lite space. Ni måste korsa en jättkall flod för att komma längre bort men det finns en liten bro över.

Bankomat finns bl.a uppe på torget och så finns det en på vägen mot Rodaria så det är lugnt, det har funnits någon till uppe vid vägen mot Chania men den hade dom stängt sist vi var så men som sagt det finns.

/Joppan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT