Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-09-03, 19:24
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Höstens fröjder

Hösten är enligt mitt förmenande en härlig tid! Näst efter sommaren så är hösten den årstid jag gillar mest. Och det börjar redan under sensommaren, augusti, och rullar sen på med september och oktober.

För ett par veckor sedan avnjöt vi årets första kräftor. En riktig höjdare! Vi inhandlade i år Pandalus färska turkiska kräftor i en 700gr "plastsäck". (Hade innan "provsmakat" småländska färska kräftor i 500gr paket. De var väldigt små och mycket mycket hårda i skalet.) Men de här Pandalus-kräftorna var de bästa i smak på flera år!! Några extra paket inhandlades och placerades i frysen för senare Höst-fröjd.

I fredags var det smygpremiär för IFK Kristianstads Handbollsklubb i Kristianstad Arena (även kallat Colosseum), som var nästan fullt. 4500 (av drygt 5000 möjliga) supporters såg hemmalaget resa sig mot Karlskrona efter underläge med 0-5 och 2-8, och när premiärnerverna till sist hade lugnat sig vann IFK med 31-22. Nu väntar en ny härlig säsong både i svenska handbollsligan och inte minst i handbollens Champions League som brukar bjuda på härliga matcher.

I morgon kommer ett par som är några av våra bästa vänner hem till oss för att avnjuta en annan av höstens fröjder. Vi har i vårt kylskåp tre st helburkar surströmming av fjolårets inläggning. Dessutom har inhandlats en st burk av årets upplaga för provsmakning. Det blir en härlig fest! Hårt tunnbröd beläggs med smör och skivor av varsamt kokt mandelpotatis. Därpå hamnar rensade surströmmingar som finfördelats i bitar och på toppen hackad rödlök och persilja. Till det en kall pilsner (mjölk enligt experterna) och en kall nubbe.

Och ..... som grädde på moset! Det börjar närma sig en Greklandsresa för oss. Om inget oförutsett händer så kan vi snart njuta ett par veckor höst i Grekland med allt härligt som det innebär.

Visst är hösten härlig!

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-09-03, 21:11
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 893
Standard Sv: Höstens fröjder

Visst är hösten lite mysig, MEN av dina höstmys håller jag "bara" med om kräftor och resan
Lite kantarellplock, göra egen äpplemust (i mån av äppeltillgång). Tända en brasa i kaminen eller i bastun.
Sånt är trevligt i höstmörkret!
Trevlig resa så småningom !
Lena
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-09-04, 06:44
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Höstens fröjder

Masse, så härligt du beskriver surströmmingens fröjder!
Det är en högtidlig och lång procedur att göra den första surströmmingsmackan. Det ska vara ett konstverk innan den inmundigas. Arne brukar skämta med mig då jag tar första tuggan."Vill du ha kaffe nu?". Han brukar redan då ha ätit upp sin sill och potatis.
Varje gång man provar årets säsong av strömmingen säger man också att förra säsongens smaka godare. Burkarna ska nog ligga till sig.

Vi har även hunnit med kräftorna (äts hela året), plockat lite svamp samt köpt kantareller på torget. Nu är det bara Greklandsresan som är i antågande men först tar vi en liten 5-dagarstur till Toscana.

Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-09-04, 08:46
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 745
Standard Sv: Höstens fröjder

Hösten för mig är kantarellplock, mustiga grytor, värmeljus, umgänge, mys-TV-kvällar, kräftor och nedräkning till Greklandsesa

Min ena dotter skrev en härlig dikt i fredags, på "Ranelidska" och skulle läsas på skånska och på hans speciella sett.
Den handlade om morgonkaffet
Jag tog detta som en utmaning och kontrade med en
"Höst-Ranelid" efter min kantarellplockarhelg i stugan.
(Herrrrrreguuud)

"Som ett guldregn av konfetti
på nyvaken mossa full av liv.
Frossande gula, väntar och lockar, pockar.
Daggen kysser dina fötter på sökande vandring.
Barren viskar; kom!
Septembermånad med sitt blekljusa solsken visar
att snart..snart är ljusa nätter till enda.
Den rödgula solen letar sig ner i viken
och suckar tungt när tiden är inne för återhämtning och vila.
Den småländska skogen sover stilla
för att åter väckas i den nya tiden."

Ha en fin höstmåndag!
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-09-04, 09:44
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Höstens fröjder

Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-09-04, 18:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Höstens fröjder

Bra där, Kajja!

Masse, låter helt underbart det du beskriver. Allt det där håller jag med om.. ja, förutom en sak. Surströmming!

För att travestera Arne, så är det Djävulens avföda! Trots min norrländska bakgrund, så har jag aldrig förlikat mig med den "maträtten"!

Nä, tack. Där går gränsen för mig. Men ät det gärna ni som vill. Bara det inte är i närheten av mig!

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-09-05, 01:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Höstens fröjder

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men ät det gärna ni som vill. Bara det inte är i närheten av mig!

/Netwolf
Och det har vi gjort ikväll! Kan rapportera att fjolårets inläggning var alldeles utomordentlig i smaken. Något svårrensad, men fast och fin och alls inte överjäst. M a o Perfekt! Årets inläggning överraskade också positivt. Mycket nära fjolåret i smaken. Båda årgångarna bestod av hyfsat stora och välväxta fiskar. C:a 10 st per helburk. Mycket välsmakande!

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-09-05, 01:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Höstens fröjder

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg

"Som ett guldregn av konfetti
på nyvaken mossa full av liv.
Frossande gula, väntar och lockar, pockar.
Daggen kysser dina fötter på sökande vandring.
Barren viskar; kom!
Septembermånad med sitt blekljusa solsken visar
att snart..snart är ljusa nätter till enda.
Den rödgula solen letar sig ner i viken
och suckar tungt när tiden är inne för återhämtning och vila.
Den småländska skogen sover stilla
för att åter väckas i den nya tiden."

Ha en fin höstmåndag!
/ Kajja
Så vackert du skriver Kajja! Jag är ingen Ranelid-fan, men det som du har skrivit bidrar starkt till att höja honom (eller dig) på min lista. Det känns som en typisk Ranelidare, men med den skillnaden att ditt är Så Mycket Bättre!!!!!!!

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-09-05, 07:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 745
Standard Sv: Höstens fröjder

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det känns som en typisk Ranelidare, men med den skillnaden att ditt är Så Mycket Bättre!!!!!!!

Masse
Oj, det var ord o inga visor..tack..även till Netwolf och cia!!

Som uppvuxen i Norrbotten har jag givetvis upplevt surströmmingens intagande i hemmet.
Doften var jämförbar med sulfitfabrikens utsläpp som signalerade att vi snart var hemma, om vi varit ute och åkt bil.
"Sulfit luktar skit-Sulfat luktar mat"..fnissade vi barn från baksätet.
Att förädrarna bjöd in vänner och sedan åt nåt som doftade sulfit var helt omöjligt att förstå. Minns att margarinet som var över och som hade krusats upp till små fina bollar, doftade på frukostmackan.
Näe, det där var verkligen föda för de vuxna..och den känslan sitter kvar än idag.
Alltså inget för mig..hahaha
/ Kajja
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-09-05, 10:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Höstens fröjder

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Hösten är enligt mitt förmenande en härlig tid! Näst efter sommaren så är hösten den årstid jag gillar mest. Och det börjar redan under sensommaren, augusti, och rullar sen på med september och oktober.
Jag älskar hösten, och lika mycket tycker jag om våren. Sommaren kommer på tredje plats.

Citat:
I fredags var det smygpremiär för IFK Kristianstads Handbollsklubb i Kristianstad Arena (även kallat Colosseum), som var nästan fullt. 4500 (av drygt 5000 möjliga) supporters såg hemmalaget resa sig mot Karlskrona efter underläge med 0-5 och 2-8, och när premiärnerverna till sist hade lugnat sig vann IFK med 31-22.
Trodde ett tag på ett mirakel, men det uteblev denna gång också.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-09-05, 13:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Höstens fröjder

Här kommer en rykande färsk rapport från gårdagens surstömmingsfest.

Först förtärdes två st burkar av fjolårets inläggning. Både smak och konsistens var alldeles utmärkt, och storleken var fin. Vår erfarenhet är att det vid nästan alla tillfällen är så att firrarna smakar som bäst om man låter burkarna stå till sig till året efter inläggning, vilket ännu en gång bekräftades.


Men nyfikenheten gjorde att vi också frestades att öppna en burk av årets inläggning. Och här väntade en liten överraskning. De smakade faktiskt nästan lika bra som fjolårsfiskarna, trots att de lades in för bara ett par månader sedan. Annars brukar smaken då vara lite mesig, men så icke denna gång! Dock var fiskarna i just denna burk lite väl stora.

Men således, en helt lyckad surströmmingsfest. Märket på burkarna denna gång var "Oskars".

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-09-07, 19:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Höstens fröjder

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men således, en helt lyckad surströmmingsfest.
Jag älskar surströmming, men tyvärr är jag ganska ensam om det i min bekantskapskrets.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-09-07, 22:54
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Höstens fröjder

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag älskar surströmming, men tyvärr är jag ganska ensam om det i min bekantskapskrets.
Det finns ju både hel- och halvburkar Janne. Om en helburk är för mycket för dig ensam så får du väl satsa på en halvburk och istället bjuda Camilla på en burk Matjesill.

Jag har lyckan att även Birgit äter surströmming, dock bara knappt hälften av det antal jag äter. Men ändå. Dock gäller vissa begränsningar. När jag föreslagit att vi ska spara de överblivna firrarna i en glasburk för att dagen efter göra en "Surströmmings-Janson" på dem, jag då har det blivit kalla handen. "INTE I MIN UGN!!!!!

Man kan inte få allt , utan för vara nöjd med det lilla!

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT