Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-08-21, 13:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Mät / Planera din rundtur

Det finns en hemsida som heter www.jogg.se som har en funktion som jag tycker är smart. Klicka först på underrubriken "Kartor" och därefter på underrubriken "Mät runda".

Jag är ute och cyklar en hel del rundturer med varierande längd från 3-4 mil upp till drygt det dubbla ibland. För något år sedan hittade jag den här funktionen som jag kan planera och mäta mina rundor med.

Man får upp en karta som man kan zooma till så detaljerad nivå så att man kan se alla vägar och de flesta gång- och cykelstigar mm. Efter att ha klickat på varianten "Följ vägar" kan jag sedan klicka på startpunkten och därefter klicka vidare längs de vägar och stigar som jag tänkt cykla (i mitt fall), gå, springa etc. tills jag nått slutpunkten eller är tillbaka vid startpunkten. Hela tiden har du en ruta som visar den ackumulerade sträckan med 10-tals meter exakthet.

Obs! Med alternativet "Följ vägar" markerat så ritas slingan på vägar och stigar mellan varje punkt du klickar. Om du inte markerar "Följ vägar" så blir det istället raka linjer mellan varje klick-punkt rakt genom bushen, vilket ju inte är så bra.

Jag började som sagt för något år sedan att använda det för mina cykelrundor. Men ganska snart upptäckte jag att kartan omfattar hela världen. Det innebär att det går alldeles utmärkt att använda det för gång-, cykel-, moppe- eller bilturer t ex på resorna i Grekland eller någon annanstans i världen.

Om man registrerar sig med ett användarnamn på hemsidan så kan man döpa och spara sina rundor. Gå gärna in och prova på "din" favoritö i Grekland!

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-08-21, 22:25
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: Mät / Planera din rundtur

Hej!
Det kan nog vara käckt, kan man tänka....Kanske inte för mej då som är rätt stationär, men jag minns att Sten-Anders Fellman hade nåt liknande program i sin telefon, så efter en utflykt på Karpathos kunde vi se hela trippen i detalj, var vi stannat,etc, samt dessutom höjd över havet...
Det var lite ballt...
Mvh
Mikke
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-08-22, 14:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Mät / Planera din rundtur

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men ganska snart upptäckte jag att kartan omfattar hela världen. Det innebär att det går alldeles utmärkt att använda det för gång-, cykel-, moppe- eller bilturer t ex på resorna i Grekland eller någon annanstans i världen.
Det är jättehäftigt! Jag använde en app för några år sedan som gjorde samma sak, den var till för folk med dåligt lokalsinne. Om man till exempel var i Aten och gick en lång runda i stan så kunde man sedan följa samma väg hem till hotellet.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-08-26, 22:49
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Mät / Planera din rundtur

Det låter som en toppenbra grej! Jag trodde länge att jag hade bra lokalsinne, men har under senare år insett att det inte stämmer Så jag kommer absolut att kolla in det här

Helena S - väldigt bra på att hitta när hon har lärt sig området
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-08-27, 00:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mät / Planera din rundtur

Jag tror att ett bra sätt att bekanta sig med funktionerna är att börja med att klicka, mäta och spara någon liten slinga som man har hemmaomkring.

Då känner man igen sig o märker att det funkar. Då fattar man hur det fungerar. Sen blir man djärvare och upptäcker att det är lika lätt i övriga världen. Det var så det började för mig.

Masse
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT