Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-10, 16:17
Tems Tems är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 1
Standard Nakenbad

Jag och min fru tycker om att sola och bada nakna....hur är det med detta på Kreta? Vi skall dels vara lite i Chania men mest i sydvästra delen (Elafonnissos). Tips?
Ann och Thomas
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-10, 16:36
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Nakenbad

Hej!

Officiellt är inte nudism tillåtet på Kreta (Grekland överhuvudtaget). Emellertid finns det en mycket liten nudiststrand i Hersonissos på nordkusten som ska vara väldigt vacker, men räkna inte med avskildhet. Varken på öst-eller västkusten finns några nudiststränder, men om ni lyckas hitta en avlägsen strandremsa är det ju fritt fram...

Veronica - som föredrar vita linjer

Senast redigerad av Kalimera den 2006-04-10 klockan 17:24. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-10, 19:51
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Nakenbad

det förekommer visst naken stränder på kreta. bland annat dyktikos/lendas på sydsidan, damnoni stranden, 40 min promenad från plakias och ena delen av red beach på matala.
du undrade också om elafonisi och där har jag ofta sett nakenbadare och ingen verkar höja särskilt på ögonbrynen. oftast ligger naturisterna i någon utav de små vikarna runt ön. för att få dom bör man vara ute tidigt på morgonen.
annars så är det gott om mysiga små badvikar över hela kreta.
hoppas ni finner det ni söker.
myssa... som oftast badar med badkläderna på
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-10, 19:59
bengtv bengtv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 78
Standard Sv: Nakenbad

Plakias på sydkusten är ett litet paradis för dom som gillar nakenbad.
Det finns tre stränder som det badas och solas nakna på.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-10, 22:27
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Nakenbad

Oops! Hade tydligen fel! Har inga personliga erfarenheter av detta utan jag refererar bara till vad jag har läst om på nätet...

Veronica
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-11, 08:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Nakenbad

Det finns en sida någonstans i intenetvärlden som innehåller bra information om naturistbad eller nudistbad. Den har en bild med fotspår i sanden. På Kreta finns det dock så många avskilda vikar att den som vill bada utan kläder lätt hittar sin plats. Däremot är det inte ok att klä av sig på ex stadstranden i Rethymnon.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-11, 10:42
Christer Christer är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 9
Standard Sv: Nakenbad

Hej. det finns mängder av trevliga stränder på Kreta där möjligheten att bada naken finns. Mest på den sydvästra/södra delen av Kreta från Fallassarna till Matala där finns de flesta stränderna.

Rekomenderar Paleochora med nakenbad på en bit av sandstranden, Sougia där man går österut på stranden, sötvattenstranden mellan Loutro och Chora Sfakion. Går badbåt från båda hållen, eller ta en promenad österut från Loutro längs stranden, klapperstensstrand med en taverna. Från Rethymnon är det enklast att ta lokalbussen till Plakias.

Senast redigerad av inkfish den 2006-04-11 klockan 10:46. Anledning: otillåten länk borttagen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-11, 12:39
tinatoon tinatoon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 15
Standard Sv: Nakenbad

Den stranden i Hersonissos är välkänd bland besökarna där. En hel del greker besöker den, annars mest äldre turister. Inte så mycket ungdomar. Lugn och behaglig strand, avskildhet är nyckelordet.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-09-12, 10:23
Carinale Carinale är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Sv: Nakenbad

Hejhej - länge sedan någon skrev något i just denna tråd så tänkte att det var dags.

Älskar att bada utan blöta badkläder och slipper helst trista vita delar av en solbränd kropp gillar dock inte att hänga på traditionella nudiststränder utan föredrar lite mer avskilda platser.
Vår favorit är i Sougia men även Ligres är fina platser.
Men som någon skrev ovan - man får leta upp en en egen vik och lättast gör man det om man hyr en skoter.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-09-12, 11:28
Carinale Carinale är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 8
Standard Sv: Nakenbad

Citat:
Ursprungligen postat av Carinale Visa inlägg
Hejhej - länge sedan någon skrev något i just denna tråd så tänkte att det var dags.

Älskar att bada utan blöta badkläder och slipper helst trista vita delar av en solbränd kropp gillar dock inte att hänga på traditionella nudiststränder utan föredrar lite mer avskilda platser.
Vår favorit är i Sougia men även Ligres är fina platser.
Men som någon skrev ovan - man får leta upp en en egen vik och lättast gör man det om man hyr en skoter.
Bör tilläggas... detta avser Kreta.
Vi är där just nu så det var därför som jag förutsatte att 'alla' förstod det
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-09-12, 12:26
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Nakenbad

Vet att en av stränderna bortanför Damnouni beach vid Plakias är ett nudistbad. När dotra var mindre var vi där och badade (påklädda) och hon tyckte det var så pinsamt att hon vägrade ta av sig solbrillorna!

Såg först inte att tråden var så gammal, så jag blev halvchockad att se signaturen ENIAC igen. Hon var en flitig skribent på sin tid, men hon är inte längre aktiv. Ibland undrar man över vad som hänt med folk som bara lagt ned.

/Netwolf
Svara med citat
  #12  
Gammal 2021-09-12, 13:06
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Nakenbad

Det finns en sida/guide på nätet som handlar om naturistbad. Sök på "captain barefoot" så kommer den upp. Såg att det fanns en speciell avdelning om just Kreta.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2021-09-12, 14:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Nakenbad



Här har jag skrivit om nudism i Grekland (och på Kreta.)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2021-09-12, 17:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Nakenbad

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ibland undrar man över vad som hänt med folk som bara lagt ned.

/Netwolf
Det gör jag också! Saknar er! Några har ju av en eller annan anledning blivit förbaskade och öppet aviserat sitt avhopp. Men det är inte så många. En del har bara tystnat. Synd tycker jag!

Masse
Svara med citat
  #15  
Gammal 2021-09-12, 19:38
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Nakenbad

Det blir osökt en hel del funderingar om de som inte längre är här. Oavsett orsak tycker jag vi ska ha full respekt för deras agerande då vi i många fall inte har en aning vad som har hänt.

Man kan ha intresset kvar men vill man inte vara med här så vill man inte.

Orsakerna kan tendera till att vara känsliga av en mängd olika anledningar.

Jag kollar så ofta jag kan, varje dags födelsedagsbarn och majoriteten av dem har inte varit inloggade på många år. Lika mycket majoritet är de jag inte alls känner igen, ganska få har jag sett skriva här genom åren.


Jag tycker vi ska lägga krutet på att vi vårdar gemenskapen mellan varandra, vi som oförtrutet hänger oss kvar och skickar åsikter, känslor och erfarenheter.


/ Hasse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT