Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-06-26, 19:44
Elena74 Elena74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 5
Standard Amorgos bästa boendealternativ?

intressant fråga då jag har varit på Folegandros (och ÄLSKADE ön) och i år ska jag för första gången till Amorgos. Jag har så fina och vackra minnen från Folegandros så jag rekommenderar den starkt. nånting med de där solnedgångarna från ovan som är magiska. som på Santorini...

För er som varit på Amorgos, vilken stad vill man bo i om man vill ha både lugn, skönhet och uteliv???
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-06-26, 19:49
Elena74 Elena74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 5
Standard Amorgos bästa boendealternativ?

alltid lika spännande att ta sig an en ny ö och denna gång Amorgos, som för många redan är en klassiker. Läst allt om ön men känner mig ändå vilsen. vart, viken stad, ska man bo om man vill ha den typsika Kykladiska känslan men samtidigt uteliv??

Tack på förhand
Elena

ps. 13 dagar kvar!!!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-06-26, 21:35
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Amorgos bästa boendealternativ?

Katapola skulle jag säga! Men så mycket uteliv är det ju inte. Men bra restauranger, mysig stämning och lite mer "vuxet" än t ex Egiali där det känns som att det är fler barnfamiljer då jag gissar att det fina sandstranden mitt i byn lockar.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-06-26, 21:47
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Amorgos bästa boendealternativ?

Det beror ju på vad man menar med uteliv. På Amorgos är utelivet middag på en enkel taverna i några timmar. Jag trivs med det, men smaken är ju olika.

Yanna som har ca 4 dagar kvar till Amorgos!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-06-26, 22:28
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Folegandros eller Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Elena74 Visa inlägg
För er som varit på Amorgos, vilken stad vill man bo i om man vill ha både lugn, skönhet och uteliv???
"Lugn, skönhet och uteliv" då är det Katapola som gäller.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-06-26, 22:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Amorgos bästa boendealternativ?

Katapola eller Chora.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-06-27, 00:28
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Amorgos bästa boendealternativ?

Lite kort kan sägas att Amorgos har tre orter som har turistbesökare (de resterande är riktigt sömniga byar), var och en med sin karaktär.
Eigiali - ligger vid havet på den norra sidan. Fin sandstrand i byn och en nästan löjligt lång kaj Har åtminstone tidigare varit lite mer "upmarket".
Chora - huvudorten uppe på berget. Ganska begränsad vad det gäller boende, det finns ett par pensioner och rum att hyra. Turistfaktorn är rätt låg, detta är en ort som främst sörjer för de boendes behov. Mycket trevlig annars att spendera en dag med att gå runt de små gränderna eller äta en god middag efter solens nedgång.
Katapola - Min favorit! Lite mer action, mycket tack vara att de flesta färjor och båtar lägger till här. Den mest "turistiga" av alla tre, men med Amorgosmått betyder inte det så mycket Det finns lite souvenirshoper och sådant.
Ligger fint längst inne i en vik på västra sidan, vilket gör väldigt mycket för mysfaktorn. Yachtmarina längs kajen, vilket sörjer för att det alltid finns skoj saker att titta på
Som sagt, "utelivet" begränsar sig till middag och kanske eventuellt några glas på "nattklubben" med musik som ligger nära campingen.

Mitt tips är att bo i Katapola och gör lite dagsutflykter så blir du nog inte besviken. Det går ju alltid att flytta över till Eigiali om du tycker det passar bättre (nästa gång ska jag nog ge Eigiali en chans faktiskt).
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-06-27, 11:29
Elena74 Elena74 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Inlägg: 5
Standard Sv: Amorgos bästa boendealternativ?

Tack för alla tips!! de kommer väl till hands. Precis som ni säger, "uteliv" kanske var fel ordval. Jag är ute efter precis det ni säger; trevliga tavernor med folk och god stämning. Det blir nog Katapola.
Ser fram emot att möta "det stor blå"

Yassas!
//Elena
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-06-27, 11:33
Cecilias avatar
Cecilia Cecilia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 180
Standard Sv: Amorgos bästa boendealternativ?

Du kommer inte att ångra dig! Amorgos är underbart och Katapola verkligen mysigt. Som sagt, bra tavernor och restauranger, caféer och en skön stämning.

Själv så blir det inget Amorgos för mig i sommar Däremot måste jag ha övertygat bästa väninnan om öns storslagenhet, för första gången i sitt liv åker hon inte Greklands-charter utan testar båtluff! Just nu är hon i Katapola med sin nyblivne man, som aldrig varit i Grekland tidigare. Och de stormtrivs (tack och lov). Var lite rädd att jag gett dem för höga förväntningar
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT