Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-08, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Munkrepubliken Athos

Ikväll visar Kunskapskanalen ett program om Munkrepubliken Athos i Grekland. Det är en plats som bara män får besöka. Passande en dag som denna, när det är Internationella kvinnodagen.

Läs mer här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-08, 11:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Jag ur minnet återkallar ett konverterat Aprilskämt jag publicerade här på Forumet för ett antal år sedan.



http://www.kalimera.nu/forums/showth...ighlight=Athos

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-09, 01:00
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Vilket fantastiskt program! Är så förvånad över att dom fick göra en så närgången film. Athos har ju känts så "hemligt". Ett oerhört vackert landskap och även ett par goa gubbar, fick vi oss serverade. Och en massa svar på funderingar. Synnerligen givande!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-10, 11:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag ur minnet återkallar ett konverterat Aprilskämt jag publicerade här på Forumet för ett antal år sedan.
Det är fortfarande roligt!

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Vilket fantastiskt program! Är så förvånad över att dom fick göra en så närgången film. Athos har ju känts så "hemligt". Ett oerhört vackert landskap och även ett par goa gubbar, fick vi oss serverade. Och en massa svar på funderingar. Synnerligen givande!
Jag har inte hunnit titta än, hoppas göra det i helgen. Kul att det var bra!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-10, 23:31
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Tack för tipset, jag har börjat titta. Vackert!

Det finns saker jag alltid tänker om Munkarna på Athos, men det är inte PK att säga så klart, men ändå. * *

Kvinnliga präster lär inte bli aktuella i den ortodoxa kyrkan. Men det finns ju nunnekloster, men dem hör man inte talas om så ofta. Tänk om nunnorna också hade ett stort landområde, som var helt uteslutet för det manliga könet att beträda. Ok, låt gå för dispens för några tuppar då.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-11, 08:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Jag har besökt några av nunneklostren på Kalymnos i samband med att min man servat symaskiner åt nunnorna. Det är en åldrande rad av nunnor man möter, mycket få nyrekryterade. De lever ganska gott, är högt respekterade i samhället, kör bil och syns lite överallt, till exempel på sjukhuset och ålderdomshemmet. Klostren har otroligt stora tomter runt om, men få av nunnorna orkar hålla på med odlingar etc.

En som vann mitt förtroende när jag berättade att jag var sjukgymnast, hon hade nämligen opererat in nya knän och gått på rehab...visade mig rummet med alla guldbroderade saker de hade inom låsta skåp: biskopsmitror, olika dresstillbehör. Fantastiskt arbete , vem vet hur många år sen.

De har en rad åtagande i samband med minnesgudstjänster och begravningar, men jag vet inte mycket om det dagliga livet.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-11, 18:49
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag har besökt några av nunneklostren på Kalymnos i samband med att min man servat symaskiner åt nunnorna. Det är en åldrande rad av nunnor man möter, mycket få nyrekryterade.
Tack Monica, för att du delade med dig. Intressant! Ja jag förstår att den "gamla anledningen" till att gå i kloster som det var förr när en ung kvinna tog denna utvägen när andra vägar var stängda, (det religiösa var sekundärt) har upphört att existera.

Intressant när de berättade i filmen om munkarna på Athos, att ju yngre munk, desto snabbare/lättare hade han att "acceptera" livet på Mount Athos.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2017-03-12, 00:57
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Intressant att höra att det t o m finns flera nunnekloster på Kalymnos. Och guldet... såg ni all den gyllene prakten i ett av Athosklostren? Otroligt. All denna stillastående, "självupptagna" rikedom som bara finns och finns, århundrade efter århundrade, och så tänker man på den ekonomiska situationen för folk i Grekland. Verkligen två skilda världar. Jag vet, man ska inte tänka så, men det är svårt att undvika reflektionen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2017-03-12, 08:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

När jag besökte ett nunnekloster på Thassos, så godkändes inte mina shorts. Ville jag besöka stället, så var det bara att dra på sig ett par anvisade pyjamasbyxor. Och som ni ser på bilden, så lär inte denna modell sätta några nunnehjärtan i brand direkt!



/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2017-03-12, 16:32
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Kan förstå nunnornas behov av att dämpa sin upphetsning. Redan av pyamasbyxorna anar man ju din sexiga utstrålning!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2017-03-12, 17:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Kan förstå nunnornas behov av att dämpa sin upphetsning. Redan av pyamasbyxorna anar man ju din sexiga utstrålning!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2017-03-14, 15:56
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Intressant att höra att det t o m finns flera nunnekloster på Kalymnos. Och guldet... såg ni all den gyllene prakten i ett av Athosklostren? Otroligt. All denna stillastående, "självupptagna" rikedom som bara finns och finns, århundrade efter århundrade, och så tänker man på den ekonomiska situationen för folk i Grekland. Verkligen två skilda världar. Jag vet, man ska inte tänka så, men det är svårt att undvika reflektionen.
Fast just den är byggd av Ryssar.....! Det finns gott om nunnekloster i Grekland och jag hade äran att få spendera en hel dag på ett på Egina efter hjälpt en kvinna dit ( hon hade sin dotter där) blev en underbar dag. Sen brukar jag vara på ett nunnekloster i Pendeli och dit får inte män komma några dagar i veckan ( onsd-tors) endast kvinnor tas emot dessa dagar.
Här bor just nu 23 st nunnor och hälften är mellan 20-40 år skickar en länk som dock är på Grekiska!

https://www.youtube.com/watch?v=sgfizHxNVCE
Svara med citat
  #13  
Gammal 2017-03-14, 18:05
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Tack för länken. En nyanserad bild alltså. Med yngre nunnor. Ja, det finns väl goda anledningar ännu att gå i nunnekloster med andra ord.
Så det finns i jämlikhetens namn några dagar av mansfrihet på nunnekloster. Ja alla dagar går ju inte, någon gång måste ju i alla fall kyrkofadern o παπάς komma.

Förklaringen till att kvinnor inte är välkomna på Athos förklarade en munk med att en gång sägs Jungfru Maria ha besökt Mount Athos, och munkarna är som hennes barn, "därför får inga andra kvinnor komma". Ja, logiken i det hela förstår jag inte men munken fortsatte, vi munkar är som "blommor i Jungfru Marias trädgård".
Svara med citat
  #14  
Gammal 2017-03-15, 01:35
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Tack Frappe, för den korrektionen! Jag missade det. Ryskt guld var det som glimmade. Och mycket. Intressant med nunneklostren. Ska titta på hela den fina filmen vid tillfälle.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2017-03-15, 08:43
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Ikväll sänds del 2.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2017-03-15, 09:26
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Ikväll sänds del 2.
Tack för informationen, ska titta.

Hittade en länk till en artikel från BBC news om explict förklaring till "Why women are banned from Mount Athos" förutom den uppenbara förklaringen att skydda celibatet.

Ny info om djuren, trodde som skrönorna säger, att hönorna är tillåtna pga äggen, men det är de inte. Ägg importeras! Däremot är kattorna, pga att de behöver jaga möss, tillåtna. Och de vilda djuren, som av förklarliga skäl inte går att sortera.

Om den 1000-åriga ryska närvaron kan man också läsa här i artikeln - vilket Putin kom för att fira förra året - att den ökat, nu är varannan pilgrim som kommer till Panteleimonklostret (som kan ta 500 gäster) ryss.

Och visst är Saint Panteleimon klostret imponerande - se bilden längst ner. Undrar hur det gick till när man renoverade det.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2017-03-16, 19:07
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
så lär inte denna modell sätta några nunnehjärtan i brand direkt!
Inte den här mannen heller.




Så här såg jag ut när jag besökte nunneklostret Agios Savvas på Kalymnos.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2017-03-16, 20:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Svara med citat
  #19  
Gammal 2017-03-16, 20:46
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 319
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Du är fin där i den Mariablå kjolen Janne! De tillåtande nunnorna tycker det är ok med transvestiter på besök i sitt kloster. Det är bra.

Men munkklostret på Athos - inte lika tillåtande. Skulle du fått ha samma stass som pilgrim på Athos? Knappast, där är ju allt kjoltyg förbjudet. Men vad är det jag skriver, de går ju omkring med kjol allihop där.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2017-03-17, 01:39
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Munkrepubliken Athos

Jodå Janne, det där var också en stark bild.
Den andra delen av filmen var också väldigt njutbar och intressant.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT