Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2010-11-21, 18:37
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Hon jobbar inte längre så jag kan inte svara på hur de gör nu. Jag tycker det ser fräschare ut än någonsin i det området så jag blev faktiskt lite förvånad när detta kom på tal i somras.

Hihi, tråden kanske ska döpas om till "Tillåtet eller icke tillåtet att bada, de är frågan" För ur undervattensströmmarsynpunkt är det ju ett säkert kort att hålla sig där.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-11-21, 18:54
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Hon jobbar inte längre så jag kan inte svara på hur de gör nu. Jag tycker det ser fräschare ut än någonsin i det området så jag blev faktiskt lite förvånad när detta kom på tal i somras.

Hihi, tråden kanske ska döpas om till "Tillåtet eller icke tillåtet att bada, de är frågan" För ur undervattensströmmarsynpunkt är det ju ett säkert kort att hålla sig där.
Jag håller fullständigt med dig!
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-11-30, 16:30
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Vi brukar (tillsammans med säkert 50 tal andra) bada i hamnen både pga att det är mindre folk samt det lugna vattnet.

Rethymnon är vår favorit på Kreta och vi brukar göra iallafall 1 resa per år dit. Staden är lagom...och vad kan mer passa oss Svenskar från landet "lagom".

Vi har dessutom planer att som pensionärer flytta någonstans i Rethymnon trakten och följer därför med stort intresse Yannas blogg både som inspiration och att få allmän information.

Håkan är 50 och Carina 41....suck så långt till pension!

Vår bild är från en av de underbara gränderna.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-11-30, 21:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

På 90-talet och början av 2000-talet var vattnet ganska förorenat i hamnen och en bit av stranden påverkades. Vet att myndigheterna under en period övervägde att införa badförbud och en god vän som arbetade som läkare på ön var uppriktiktigt orad. På en bit av stranden växte gräset upp vilket ansågs bero på övergödning. Om kretensarna alöst problemet till idag vet jag inte.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2010-11-30, 22:45
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
På 90-talet och början av 2000-talet var vattnet ganska förorenat i hamnen och en bit av stranden påverkades. Vet att myndigheterna under en period övervägde att införa badförbud och en god vän som arbetade som läkare på ön var uppriktiktigt orad. På en bit av stranden växte gräset upp vilket ansågs bero på övergödning. Om kretensarna alöst problemet till idag vet jag inte.

Eva
Det HAR varit badförbud på stadsstranden, men badvattnet är helt okey och något gräs växer det inte på stranden. De stora färjorna..de få som går till Rethymno...lägger till på en kaj på marinan idag.

Många har iaf badat där i sommar, bla jag och mina vänner. Personligen tror jag inte vattnet är sämre där än borta vid playan...plus att man slipper undervattenströmmarna!
Svara med citat
  #26  
Gammal 2010-11-30, 22:51
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av NilsHåkan Visa inlägg
Vi brukar (tillsammans med säkert 50 tal andra) bada i hamnen både pga att det är mindre folk samt det lugna vattnet.

Rethymnon är vår favorit på Kreta och vi brukar göra iallafall 1 resa per år dit. Staden är lagom...och vad kan mer passa oss Svenskar från landet "lagom".

Vi har dessutom planer att som pensionärer flytta någonstans i Rethymnon trakten och följer därför med stort intresse Yannas blogg både som inspiration och att få allmän information.

Håkan är 50 och Carina 41....suck så långt till pension!
Vår bild är från en av de underbara gränderna.
Håller med er om att stadsstranden är bäst och lugnast! Även att Rethymno är favoriten! Kul att ni läser min blogg och att ni har passionsplaner här! Till dess får ni njuta av R under semestrar här, kanske ni får en chans att övervintra nångång också innan ni blir passionärer. Gäller att ta vara på tillfällena!

Yanna - passionär
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-01-06, 02:21
RonjaKyndels avatar
RonjaKyndel RonjaKyndel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Norrköping
Inlägg: 45
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Stämmer det där med smutsigt vatten.
Min släkt där nere sa alltid till mig att jag inte skulle bada där för det var skitigt vatten men jag vet att dem pratade om att dem skulle fixa ordning och rusta upp så turisterna kan bada även där.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-01-07, 12:36
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Citat:
Ursprungligen postat av RonjaKyndel Visa inlägg
Stämmer det där med smutsigt vatten.
Som jag skrivit tidigare...nej, det stämmer inte längre, jag badade där flera gånger i somras och vattnet är lika rent där som övriga beachen längre bort!

Yanna
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-01-09, 20:33
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 234
Standard Sv: undervattenströmmar i Rethymnon

Jag var där i juni 2010 och inga problem med strömmar, vi badade varje dag hela veckan, så det är nog väldigt olika från vecka till vecka.
Rethymnon är en mycket trevlig stad, ni kommer säket att trivas.
Ha en skön semester

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT